امپراطوری اپ (فصل چهارم/ بخش دوم) - آکا

امپراطوری اپ (فصل چهارم/ بخش دوم)
,[categoriy]

آکاایران: امپراطوری اپ (فصل چهارم/ بخش دوم)

آکاایران فصل چهارم – بخش دوم

به گزارش آکاایران فرصت طلایی اپ شما

چگونه می شود اپ های موفق ساخت

دست از تنفر بردارید، بازآفرینی و تقلید کنید

,[categoriy]
تقلید از رقبا یکی از واجبات این حرفه است. وقتی اپل اولین آیپاد را در سال 2001 معرفی کرد، MP3 پلیرها خیلی چیز جدیدی نبودند. اولین موج MP3 پلیرها سه سال قبل از آیپاد به بازار آمده بود. اما آیپاد بخاطر مفرح بودن و ظاهر جذاب و چشمگیرش تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد.

آیفون اولین گوشی هوشمند نبود. اما اپل نیاز به نوآوری بیش تر را درک کرد و همان کاری را با گوشی های هوشمند انجام داد که با MP3 پلیرها کرده بود؛ آن ها را یک مرحله ارتقا داد. اپل با تمرکز بر مشتری و طراحی زیبا، بازی را عوض کرد و آیفون و آیپاد را تبدیل به موفقیتی تاثیرگذار و تا به امروز ماندگار کرد.

در ستایش امپراطوری اپ

“ایده داشتن به تنهایی مهم نیست، بلکه اجرای آن هم حایز اهمیت است. همان ­طور که بازار اپ رشد می ­کند، دیده شدن هم سخت ­تر می ­شود و کلید موفقیت دیده شدن است. این کتاب روند دیده شدن را در غالب مفاهیمی قابل درک ارایه می­ کند و شما را قدم به قدم در اجرای موثرترین شیوه برای اجرای این امر راهنمایی می ­کند. چاد دانش کافی برای این کار را دارد.”

– «مایکل موون»، از «فری دی اپس»، کمپانی برتر اپلیکیشن و یک اپ میلیونر

شهرت فیس بوک برای کاربردی بودن، بهتر کردن فضای اجتماعی در مقایسه با هم گروه هایش و سازگار بودن با پلتفرم اش است. فیس بوک امکاناتی نظیر ایمیل، مسیج هم زمان و خواندن سایت های خبری، چت تصویری و اپلیکیشن ها را یک جا باهم فراهم آورده است. شما می توانید هرکدام از این ها را جداگانه در جای دیگر داشته باشید، اما استفاده ی آن ها در فیس بوک مفرح تر یا آسان تر است.

فلسفه ی «چیزی پیدا کن که کارآمد باشد و زندگی را آسان تر کند» از ابتدای زندگی بشر وجود داشته است. خدا را شکر؛ چون اگر این طور نبود، احتمالا هنوز مجبور بودیم برای این طرف و آن طرف رفتن از شاخه ای به شاخه ی دیگر تاب بخوریم.

 

دوستان ام «مایکل مون» و «کواک بوی»، ماهیانه 80.000 تا 100.000 دلار از طریق شرکت شان FreeTheApp در اپ استور درآمد دارند. مایکل همیشه می گوید: “اگر دیدی کسی قبلا ایده ی تو را عملی کرده، ناامید نشو. این فقط به معنای آن است که برای ایده ات بازار وجود دارد و این چیزی بجز دل گرمی نیست!”

برخی از بهترین ایده های اپ اصلاح یک اپ دیگر یا ایجاد تغییراتی در یک ایده ی قدیمی و هدایت آن به یک مسیر جدید و بهتر هستند. بهترین مثال برای این نوع تقلیدها ماجرای Smack Talk و سری اپ های Talking Friends هستند.

اپ Smack Talk در روزهای اولیه ی اپ استور بسیار موفق شد. ( شکل 3-4) . در این اپ یک حیوان کوچک بامزه به صورت انیمیشن وجود داشت که هرچه شما می گفتید را با صدای زیر و جیغ مانندی تکرار می کرد. این اپ دارای جاذبه ی بصری، در نوع خود اولین و فوق العاده سرگرم کننده بود. واقعا چه کسی می تواند همستری را دوست نداشته باشد که با صدایی که انگار هلیوم استنشاق کرده، ادای آن ها را در می آورد؟

,[categoriy]

شکل 4.3

اپ Smack Talk برای مدتی طولانی در صدر جدول برترین ها و جزو اپ های تاثیرگذار بود. این یک دستاورد بزرگ برای یک اپ خیلی خوب بود. بسیاری از توسعه دهندگان در آن زمان آرزو می کردند که این ایده مال خودشان بود؛ اما هیچ کدام جرات رقابت و پیشی گرفتن از چنین اپ موفقی را نداشتند. چرا که این کار مانند جنگی بود که پیشاپیش می دانستند بازنده ی آن هستند. آن ها قبول کردند که این ژانر توسط Smack Talk تسخیر شده و به سودآوری ادامه خواهد داد.

با این حال، یک شرکت به نام Outfit7 نقشه ی دیگری داشت. آن ها برای رقابت و عوض کردن بازی اصلا مردد نبودند و اپلیکیشن متفاوتی به نام Talking Tom ساختند. (شکل 4-4) که همان ویژگی صدای مقلد را داشت، به علاوهی یک گربه سه بعدی کارتونی متحرک. کاربر می توانست از تقلید صدای خودش سرگرم شود و از نوازش کردن و عکس العمل های گربه هم لذت ببرد. اپ امکان تعامل بیش تر با کاربر، انیمیشن قوی تر و البته بازاریابی فوق العاده ای داشت.

,[categoriy]

شکل 4.4

اپ Talking Tom در سال 2010 توانست از Smack Talk پیشی بگیرد. اما شرکت Outfit7 به ساختن اپ های سخن گو ادامه داد و مجموعه ای به نام Talking Friends با انواع حیوانات ساخت. همین باعث شد شرکت Outfit7 تبدیل به یک شرکت چند میلیون دلاری و جزو موفق ترین ها تا به امروز شود. اپ های آن ها بیش از 200 میلیون بار دانلود شده اند و مدام در صدر جدول صد اپ برتر پولی و رایگان قرار گرفته اند.

چه کسی فکرش را می کرد که یک اپ خوب توسعه داده شده و موفق بتواند به چنین جایگاه رفیعی برسد؟ خب، موقعیت هایی مشابه در سراسر اپ استور همیشه منتظر کشف و دیده شدن هستند.

اگر شما هم به دنبال چنین فرصت هایی هستید، سراغ گروه هایی بروید که تقاضای بالایی دارند. به جای ساختن یک اپ برای گروه کوچکی از مشتریان، چیزی را پیدا کنید که گروه بزرگی از مردم، نوجوان تا بزرگ سال، آن را مفید یا سرگرم کننده می دانند. در واقع، به اپ هایی با ریسک پایین و موفقیت بالا بچسبید.

آیا این بدان معناست که شما هیچ وقت نباید خلاق باشید یا دست به کاری بزنید که قبلا امتحان نشده؟

درواقع، بله. خب، تقریبا…

از اپ های موجود یاد بگیرید

بسیاری از اپ آفرین های بی تجربه زمان زیادی را صرف منحصر به فرد بودن می کنند؛ در حالی که آن چه به دنبال اش هستند درست پیش روی آن هاست.

من پیشنهاد نمی کنم که شما اپ دیگران را کپی کنید، اما اولین قدم شما باید این باشد که کنجکاو باشید و ببینید که توسعه دهندگان موفق چه کاری انجام داده اند. باید وقت بگذارید و بفهمید چرا اپ آن ها موفق بوده، نظرات کاربران را بخوانید و اطلاعات کسب کنید.

هروقت تصمیم گرفتید که یک اپ را بازآفرینی کنید این 6 سوال را از خودتان بپرسید:

1. چرا مردم آن را می خرند؟

2. آیا می توانم کاری کنم که علاوه بر بازآفرینی این اپ، یک پله هم آن را ارتقا دهم و چیز جدیدی به آن اضافه کنم؟

3. دموگرافی اپ من مثل اپ اصلی خواهد بود؟

4. چند اپ شبیه به این در بازار وجود دارد؟ ( برای پیدا کردن جواب به http://www.topappcharts.com/ بروید)

5. چطور توانسته اند موفق شوند؟

6. نحوه بازاریابی و قیمت گذاری آن ها چطور بوده؟

وقتی به لیست های برترین ها نگاه می کنید، فکر کنید که واقعا حاضرید کدام را دانلود کنید. چرا از آن خوش تان آمده و کدام ویژگی در آن ها به چشم می آید؟

به این فکر کنید که چطور می توانید چنین مفهومی را یک پله ارتقا دهید و در عین حال همین دموگرافی را جذب کنید. اصلاحاتی که به ذهن تان می رسد را بنویسید. آیا دوست دارید ویژگی جدیدی به آن اضافه کنید؟ ظاهرش را تغییر دهید؟ گرافیک و بازاریابی بهتری برای اش در نظر دارید؟ چطور می خواهید به کاربران ارزش بیش تری بدهید؟

به بیش تر از یک رقیب نگاهی بیندازید. اپ تمام رقبای این گروه را دانلود کنید. دقت کنید که این اپ ها کجای کارشان درست است و کجا را کم گذاشته اند. تصمیم بگیرید که با در نظر گرفتن آن چه مخاطبین می خواهند، آیا هنوز هم می توانید اپ بهتری طراحی کنید؟

من بارها شاهد این روند در اپ استور بوده ام، و در ادامه می خواهم برای تان یک مثال بزنم که چطور به تازگی از قدرت بازآفرینی دیگر اپ ها استفاده کرده ام.

بعد از این که الگوریتم رتبه بندی اپل تغییرکرد، متوجه جابجایی هایی در رتبه ها شدم. مثلا متوجه شدم که بعضی از اپ هایی که به ندرت در لیست برترین ها دیده می شدند، مثل اپلیکیشن های شکلک ها (Emoji)، شروع به بالا آمدن در جدول کرده اند. من استفاده از آن شکلک ها را دوست داشتم و می خواستم یک اپ ایموجی درست کنم؛ اما تا آن موقع ندیده بودم که بازار ان قدر از آن ها استقبال کند. همچنین، اکثر اپ های ایموجی ساده هستند و فقط یک بار استفاده می شوند: برای نصب کردن صفحه کلید شکلک ها.

با بیش تر شدن علاقه ی مشتریان، تصمیم گرفتم دقیق تر به ماجرا نگاه کنم و تمام اپ های ایموجی پرطرفدار را دانلود کردم. آنچه را که دیدم دوست داشتم. اما متوجه شدم که اپ ها کمی محدودیت عمل کرد دارند. خب با این اوضاع، اگر صفحه کلید شکلک ها محدودیت تعداد داشت و نمی شد ظرفیت اش را بیش تر کرد اپ من چطور می توانست از اپ رقبا بهتر باشد؟ و اگر اپلیکیشنی یک بار قبلا استفاده شده، چقدر می تواند سودمند باشد؟ من فکر می کنم توسعه دهندگان دیگر اجازه دادند که این محدودیت ها آن ها را از پیگیری این ایده منصرف کنند؛ اما من همیشه لجوج و سرسخت بوده ام و به همین خاطر این بار موفقیت با من بود.

پس، من به طوفان های ذهنی ا م ادامه دادم تا این که فکر بکری به سرم زد. اگر من نمی توانستم شکلک جدید به کیبورد ایموجی ها اضافه کنم، پس چرا یک مشت شکلک در اپ نگنجانم که مردم بتوانند در قالب عکس و از طریق تکست مسیج، ایمیل یا هر رسانه ی دیگر که می تواند عکس ارسال کند، از آن ها استفاده کنند؟ با این ایده، من اپلیکیشنی ساختم که یک صفحه کلید پر از شکلک داشت و علاوه بر آن به عنوان ارزش افزوده برای مشتریان، بیش از 450 شکلک اضافی داشت که کاربران می توانستند توسط پیامک، ایمیل، فیس بوک و غیره آن ها را به اشتراک بگذارند. این برای کاربران خوشایند تر بود؛ چرا که می توانستند شکلک های بیش تری برای دوستان شان بفرستند. از آن جایی که کاربرها باید برای فرستادن شکلک ها به اپ مراجعه می کردند پس اپ مدام در حال استفاده بود.

این اپ در عرض دو هفته توسعه داده شد و از مدل «فریمیوم» (Freemium) یعنی رایگان با ویژگی خرید درون اپ استفاده کردم. این اپ ظرف شش روز در جدول خلاقیت ها رتبه 1 و در جدول برترین های مجانی رتبه 12 را کسب کرد. و روزانه حدود 500 دلار برایم درآمدزایی می کرد. بینگو!

روندی که من طی کردم بسیار آسان بود و شما هم می توانید به راحتی آن را تکرار کنید. چرا مسایل را از آن چه که هستند سخت تر کنیم؟ بازار خودش دستش را بالا گرفته و می گوید: “هی، من را ببین”، و علایق ا ش را به شما می گوید. مطمئن شوید که به آن گوش می کنید و از آن پول در می آورید.

وقتی که کلی پول درآوردید، می توانید به سراغ اپ های جدید بروید؛ چرا که اگر اوضاع شان به خودی خود خوب پیش نرفت می توانید از طریق اپ های دیگرتان برای آن ها بازاریابی کنید. تا آن موقع، بجای نوآوری، روی تکرار و بازآفرینی متمرکز باشید.

,[categoriy]

مطالب مرتبط:

– امپراطوری اپ (مقدمه)

– امپراطوری اپ (فصل اول/بخش اول)

– امپراطوری اپ (فصل اول/بخش دوم)

– امپراطوری اپ (فصل اول/بخش سوم)

– امپراطوری اپ (فصل دوم/بخش اول)

– امپراطوری اپ (فصل دوم/بخش دوم)

– امپراطوری اپ (فصل دوم/بخش سوم)

– امپراطوری اپ (فصل سوم/ بخش اول)

– امپراطوری اپ (فصل سوم/ بخش دوم)

– امپراطوری اپ (فصل سوم/ بخش سوم)

– امپراطوری اپ (فصل چهارم/ بخش اول)

منبع :

امپراطوری اپ (فصل چهارم/ بخش دوم) گردآوری توسط بخش ترفند نرم افزار، آموزش نرم افزار، ترفندهای نرم افزار سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات