هفت بازی جدی که دنیا را تکان دادند

آکاایران: هفت بازی جدی که دنیا را تکان دادند

آکاایران: مفهوم بازی جدی (Serious Game) دقیقا از زمانی که بازی‌های ویدئویی پا به عرصه گذاشتند، همگام با مفهوم سرگرمی در بازی‌ها شکل گرفت. بازی‌های جدی همان بازی‌های ویدئویی هستند با این تفاوت که عموماً یک موقعیت، یک شغل یا روش آموختن یک شغل را شبیه‌سازی می‌کنند و سرگرمی در ساختار آن‌ها در درجه‌های بعدی اهمیت قرار دارد. در واقع از همان ابتدای شکل‌گیری این صنعت، بازی‌سازها همان‌طور که به وجه سرگرمی این دست‌بازی‌ها توجه داشتند، به جنبه‌های آموزشی و شبیه‌سازی آن‌ها نیز می‌پرداختند.
اگر نگاهی به تاریخچه‌ی این دست‌ بازی‌ها داشته باشیم متوجه می‌شویم که بازی‌های جدی زیادی بوده‌اند که هم‌زمان با شکوفایی این صنعت مطرح‌ شده‌اند. هم‌اکنون بازی‌های جدی درآمد سرشاری دارند و هرساله تعداد زیادی از این شکل بازی‌ها به شکل مستقل یا سفارش شده توسط ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک برای آموزش کارکنان یا دانش‌آموزان یا دانشجویان رشته‌های مختلف، ساخته و عرضه می‌شوند. این بازی‌ها حتی دارای جشنواره‌ها و رویدادهای مستقل خاص خودشان هم هستند.
به گزارش آکاایران: در طول تاریخ بازی‌های جدی زیادی منتشر شده‌اند اما قصد داریم 7 بازی جدی تأثیرگذار را که در زمان عرضه، تأثیرات بسیار زیادی در دنیای پیرامون خود داشتند را به شکل اجمالی معرفی کنیم. بازی‌های معرفی‌شده بر اساس ترتیب خاصی معرفی نشده‌اند.

Microsoft Flight Simulator
این بازی شبیه‌ساز پرواز، مشهورترین و قدیمی‌ترین بازی جدی است. این بازی که در واقع پدربزرگ بازی‌های شبیه‌ساز پرواز غیر جنگی هم محسوب می‌شود، توسط «بروس آرت‌ویک» (Bruce Artwick) طراحی و در سال 1982 با کمک مایکروسافت که در آن زمان در ابتدای دوران شکل‌گیری بود منتشر شد. با کمک این بازی، افراد بسیاری فاقد این‌که از هواپیماهای واقعی برای آموزش پرواز استفاده بکنند، اصول پرواز و نحوه‌ی اوج گرفتن و کنترل کردن و فرود انواع هواپیماها را آموختند. تا به‌ حال 14 عنوان از این بازی از سال 1982 تا سال 2014 منتشر شده است.

Darfur Is Dying
بازی «دارفور می‌میرد» یک بازی جدی است که در طبقه‌بندی بازی‌های جدی خبری قرار می‌گیرد. این بازی که در سال 2006 منتشر شد تا سپتامبر همان سال با حمایت پرشوری همراه بود و 800 هزار کاربر از آن استفاده کردند. بازی بر پایه‌ی استفاده از فلش و مرورگر وب ساخته‌شده بود و کاربر را در نقش یکی از اعضای خانواده‌ای دارفوری قرار می‌داد. کاربر یا باید یکی از این اعضا را از چنگ نیروهای شورشی فراری می‌داد یا در کمپ پناه‌جوها نحوه‌ی زندگی و مدیریت منابع را بر عهده می‌گرفت. بازی شبیه‌ساز وضعیت اسف‌بار مردم جنگ‌زده‌ی دارفور بود و به شکل کامل تمام فجایعی را که بر سر غیر نظامیان می‌آمد در قالب بخش‌های مختلف بازی به کاربران ارائه می‌کرد و کاربر با تجربه‌ی آن از وضعیت نگران‌کننده‌ی دارفور اطلاعات بیشتری کسب می‌کرد.

World Without Oil 
«قبل از اینکه آن را زندگی کنی، بازی‌اش بکن!» این شعار بازی دنیا فاقد نفت بود که در سال 2007 منتشر شد. این بازی که آن را یک بازی جدی در ژانر واقعیت جایگزین یا ARG هم طبقه‌بندی می‌کنند، به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدانند، بحران نفت چگونه می‌تواند در محیط زندگی و نحوه‌ی زندگی آن‌ها تأثیرات مخربی داشته باشد. این بازی که فقط 32 روز و از پایان آوریل تا آغاز ژوئن سال 2007 در دسترس بود توسط بسیاری بازی شد و در انتها یک آرشیو درجه‌ی یک از مشکلات و بدترین سناریوهای ممکن را به دست داد تا با کمک آن و در آینده بشود در مقابل بحران‌های احتمالی، گزینه‌های مقابله‌به‌مثل مؤثری داشت.

Foldid
این بازی جدی آنلاین فکری، از آن دست‌ بازی‌های است که مفهوم واقعی ضرب‌المثل‌های «یکدست صدا ندارد» یا «چند تا فکر بهتر از یک فکر است» را کاملاً به اثبات می‌رساند! این بازی که سه سال به شکل آنلاین بازی شد، در انتها توانست با کمک هم‌فکری کاربران پرتعداد خود، یکی از مشکلات بزرگ علم پزشکی را حل کند؛ با کمک این بازی و اطلاعات کاربران، دانشمندان توانستند ساختار کریستالی ویروس Mason-Pfizer Monkey را که عامل اصلی بیماری ایدز نیز هست مشخص کنند. گرچه این مشکل 15 سال گریبان گیر دانشمندان بود، با کمک جمع‌آوری اطلاعات هزاران کاربر در این بازی، طی ده روز آنزیمی مناسب هم ساخته شد.

IBM Cityone
این بازی که در سال 2010 منتشرشده است به کاربر این امکان را می‌دهد که اداره‌ی یک شهر صنعتی بزرگ را بر عهده بگیرید. اداره‌ی شهر از ساختن بخش‌های مختلف آن تا مدیریت منابع آب و نقشه‌هایی برای سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. با این‌که مجموعه بازی‌های Sim City به مدت بیست سال پیاپی دقیقا همین کار را انجام داده‌ ولی وجه سرگرمی مجموعه بازی Sim City بیشتر از بازی مذکور است که بیشتر جنبه‌ی آموزشی دارد و توسط شهردارها و دانشجویان شهرسازی زیادی مورد استفاده بوده است.

Superbetter
وقتی Jane McGanigal در سال 2009 دچار ضربه‌ی مغزی شد، عوارض حاصل از آن در قالب افسردگی و تمایل به خودکشی در او بروز کرد و مدت‌ها عذابش داد. جین بعد از بروز این مشکلات روحی، یک بازی به نام Jane the Concussion-Slayer طراحی کرد که به او کمک کرد تا خود را درمان کند. او بعد از اینکه از نتایج عالی این بازی مطمئن شد آن را تحت عنوان Superbetter و تحت یک اپلیکیشن منتشر کرد. این بازی جدی به کاربر این اجازه را می‌دهد که کارهای روزانه‌ی خود را در قالب فیلد‌های مختلفی مرتب کرده و برنامه‌ی روزانه‌ی خود را بر اساس آن انجام بدهد تا با استفاده از روش مشغول نگه‌داشتن ذهن، در برابر افسردگی‌های روحی مقاومت کند. بازی هم‌اکنون به‌عنوان یکی از بازی‌های جدی برای درمان افسردگی مورد استفاده است.

Stop Disasters!
یک بازی شبیه‌ساز مدیریت بحران است که در سال 2007 منتشر شد. این بازی آنلاین تحت مرورگر که هنوز هم دایر است، هزاران بازی‌کننده دارد و کاربر را در نقش اداره‌کننده‌ی یک شهر یا روستا قرار می‌دهد. کاربر باید با مدیریت محیط‌زیست، نحوه‌ی استفاده از مکان‌های مختلف، استفاده از مصالح درست برای خانه‌ها و اماکن عمومی، از شدت خسارات بلایای طبیعی کم کند. به‌ این‌ ترتیب کاربر می‌آموزد چگونه می‌شود در سطوح مختلف مثل محیط‌های کوچک روستایی یا محیط‌های بزرگ شهری با ساختن اصولی این اماکن شدت خسارات بلایای طبیعی را به حداقل رساند. این بازی توسط سازمان ملل متحد ساخته و منتشر شده است.

.

منبع : askitnews.com

تبلیغات