‫مقایسه مشخصات سخت افزاری دو کنسول بازی پلی استیشن PS4 و ایکس باکس وان Xbox One‬ -آکا

,کنسول بازی ، Xbox One، ps4، PS4، مقایسه مشخصات سخت افزاری دو کنسول بازی پلی استیشن PS4 و ایکس باکس وان Xbox One,[categoriy]

آکاایران: ‫مقایسه مشخصات سخت افزاری دو کنسول بازی پلی استیشن PS4 و ایکس باکس وان Xbox One‬

آکاایران: اکنون هشت سال پس از رونمایی Xbox 360، عرضه PS4 درنهایت هشت نسل از کنسول های بازی ویدئویی را ترقی داد. برای اولین بار در تاریخ، با توجه به سخت افزارهای کامپیوترمانند دو کنسول جدید، تقریبا مقایسه مستقیم مشخصات PS4 و Xbox One ممکن می باشد. تقریبا در همه هفت نسل پیش، کنسول های بازی با تراشه های فوق سفارشی و پردازنده هایی با معماری خاص همراه بوده اند. با این حال کنسول های PS4 و ایکس باکس وان تقریبا از لحاظ سخت افزاری با هم یکسان هستند. در قلب هر کدام، از x86 AMD APU استفاده شده و کنسول های سونی و مایکروسافت را بیشتر شبیه به کامپیوتر کرده است و مشخصات سخت افزاری و در نتیجه عملکرد آن ها را می توان به همان شیوه ای که دو لپ تاپ x86 و یا تبلت های اندرویدی ARM را مقایسه می کنیم، در برابر هم قرار داد و به مقایسه آن ها پرداخت. ما در اینجا به همین عمل روی آورده ایم پس برای خواندن مقایسه ای میان مشخصات سخت افزاری کنسول های PS4 و Xbox One به ادامه این مطلب توجه فرمایید.

,کنسول بازی ، Xbox One، ps4، PS4، مقایسه مشخصات سخت افزاری دو کنسول بازی پلی استیشن PS4 و ایکس باکس وان Xbox One,[categoriy]

به گزارش آکاایران:
PS4 و Xbox One : مقایسه پردازنده ها

در PS4 و ایکس باکس وان، هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت از AMD APU نیمه سفارشی استفاده کرده اند که بخش 28 نانومتری ساخته شده توسط TSMC مجهز به پردازنده هشت هسته ای جگوار (Jaguar) می باشد که با یک پردازنده گرافیکی (GPU) سری Radeon 7000 همراه شده است. در مورد GPU در بخش بعدی توضیح مفصل تری خواهیم داد. تا جایی که می دانیم، پردازنده های PS4 و ایکس باکس وان تقریبا مشابه با هم می باشند به جز اینکه ایکس باکس وان دارای نرخ کلاک 1.75 گیگاهرتز می باشد در حالی که نرخ کلاک PS4 به میزان 1.6 گیگاهرتز است.

هسته پردازنده جگوار به خودی خود خیلی هیجان انگیز و مهیج نمی باشد. در دنیای کامپیوترها، جگوار در بخش های Kabini و Temash متعلق به AMD با هدف کمک به لپ تاپ ها و تبلت ها استفاده می شود. اگر به دنبال مقایسه ای ملموس تر می باشید، باید بدانید که پردازنده های مبتنی بر هسته جگوار تقریبا قابل قیاس با Bay Trail Atom اینتل هستند. با هشت هسته (در تقابل با تعداد دو یا چهار هسته موجود در Kabini/Temash) هر دو کنسول PS4 و ایکس باکس وان دارای قدرت فراوانی در بخش پردازنده خود هستند. تعداد هسته زیاد به هر دو کنسول اجازه اجرای فوق العاده فعالیت های چندوظیفه ای را می دهد که ویژگی مهم برای دستگاه های پیشرفته می باشد و این برای ایکس باکس وان که دو سیستم عامل متفاوت را بر روی خود اجرا می نماید، دوبرابر اهمیت دارد.

درنهایت با وجود اینکه ایکس باکس وان دارای پردازنده اندکی سریع تر می باشد، بسیار بعید است که این CPU تفاوت عظیمی را در عملکرد بازی های اجرا شده بر روی کنسول ها ایجاد نماید. با این حال احتمالا تفاوت کلیدی بین این دو کنسول در این بخش وجود دارد: در اوایل سال جاری مایکروسافت به توسعه دهندگان اعلام کرده بود که بازی ها تنها به شش هسته پردازنده دسترسی خواهند داشت و هنوز نمی دانیم که آیا PS4 دارای چنین محدودیتی می باشد یا خیر. در هر حال این مساله احتمالا مهم نیست زیرا عملکرد نسبی GPU احتمالا بزرگ ترین تفاوت میان این دو کنسول خواهد بود.

,کنسول بازی ، Xbox One، ps4، PS4، مقایسه مشخصات سخت افزاری دو کنسول بازی پلی استیشن PS4 و ایکس باکس وان Xbox One,[categoriy]


PS4 و Xbox One : مقایسه پردازنده های گرافیکی

این بار نیز به دلیل وجود AMD APU یکسان، ایکس باکس وان و PS4 دارای فناوری های مشابه بسیاری هستند و البته تفاوت ساده و واضحی نیز در اندازه بزرگ تر پردازنده گرافیکی PS4 دیده می شود. در اصطلاح کامپیوتری، ایکس باکس وان دارای پردازنده گرافیکی مشابه Bonaire GPU موجود در Radeon HD 7790 است در حالی که PS4 مجهز به مدل متوسط Pitcairn می باشد که در HD 7870 می توان آن را یافت. از لحاظ عددی، GPU ایکس باکس وان دارای 12 واحد محاسبه می باشد در حالی که PS4 دارای 18 واحد است. ایکس باکس وان در سرعت کلاک GPU اندکی از PS4 جلوتر قرار دارد (853 مگاهرتز در مقابل سرعت کلاک 800 مگاهرتز PS4).

به طور خلاصه پردازنده گرافیکی PS4 بر روی کاغذ 50 درصد قدرتمندتر از ایکس باکس وان می باشد. سرعت کلاک اندکی بالاتر پردازنده گرافیکی ایکس باکس وان ممکن است موجب بهبود بخشی از این تفاوت شود اما درواقع تعداد بیش تر واحدهای محاسبه PS4 یک مزیت مهم برای محصول سونی به شمار می رود. علاوه بر این مایکروسافت عنوان کرده که 10 درصد از GPU ایکس باکس وان برای کینکت رزرو شده است. بازی ها بر روی PS4 دارای قدرت گرافیکی بیشتری خواهند بود.

صرف نظر از سرعت کلاک و تعداد هسته ها، هر دو GPU یکسان می باشند، هر دوی آن ها مبتنی بر معماری هسته گرافیکی بعدی (GCN) بوده و از این رو از OpenGL 4.3 ،OpenCL 1.2 و Direct3D 11.2 پشتیبانی می نمایند. از دیگر تفاوت های مهم بین این دو کنسول پهنای باند حافظه در دسترس می باشد اما در بخش بعدی به این مساله می پردازیم. جزئیات این بخش بسیار دقیق هستند اما معتقدیم که ایکس باکس وان از طریق Direct3D و GCN از AMD Mantle API پشتیبانی خواهد کرد. این ویژگی به توسعه دهندگان دسترسی پایین تری به GPU را می دهد که به طور بالقوه موجب افزایش عملکرد می شود. در مورد اینکه آیا PS4 نیز چنین قابلیتی را دارد یا خیر، چیزی منتشر نشده است.

,کنسول بازی ، Xbox One، ps4، PS4، مقایسه مشخصات سخت افزاری دو کنسول بازی پلی استیشن PS4 و ایکس باکس وان Xbox One,[categoriy]


PS4 و Xbox One : زیرسیستم و پهنای باند رم

با عبور بخش CPU/GPU می بینیم که مشخصات سخت افزاری دو کنسول PS4 و ایکس باکس وان متفاوت خواهند شد به طوری که بخش رم مشهودترین تفاوت این دو کنسول می باشد. در حالی که هر دو کنسول مجهز به هشت گیگابایت رم هستند، PS4 نوع رم 5500MHz GDDR5 (مشابه نوع مورد استفاده در کارت های گرافیک پیشرفته) را برای خود برگزیده در حالی که ایکس باکس وان از نوع 2133MHz DDR3 استفاده می کند (همانند رم های اصلی کامپیوترها). نوع رم استفاده شده در PS4 موجب مزیت و برتری آشکار آن در پهنای باند شده است. CPU و GPU موجود در PS4 دارای پهنای باند 176GB/sec در سیستم رم هستند در حالی که ایکس باکس وان دارای تنها 68.3GB/sec می باشد.

,کنسول بازی ، Xbox One، ps4، PS4، مقایسه مشخصات سخت افزاری دو کنسول بازی پلی استیشن PS4 و ایکس باکس وان Xbox One,[categoriy]

مایکروسافت به عنوان یک مزیت دارای 32 مگابایت SRAM فوق سریع (حدود 102GB/sec در هر مسیر با مقدار کلی پهنای باند 204GB/src) می باشد. اگر از ESRAM به عنوان حافظه نهان به درستی استفاده شود، سپس ممکن است تفاوت بزرگ پهنای باند حافظه اصلی بتواند اصلاح شود. این عمل بستگی زیادی به توسعه دهندگان مستقل (آیا آن ها زمان و تمایل به استفاده از ESRAM دارند؟) و اینکه آیا مایکروسافت روش استفاده کاربردی از ESRAM را ساده می سازد نیز دارد. شایان ذکر است که ایکس باکس 360 از DRAM در خود استفاده می کرد بنابراین مایکروسافت و توسعه دهندگان به احتمال زیاد با استفاده و بهره وری کامل از این شیوه آشنا می باشند.


PS4 و Xbox One : مشخصات سخت افزاری چه تفاوت هایی را در اجرای بازی ها ایجاد می نماید؟

دانستن اطلاعاتی از تفاوت های سخت افزاری این دو کنسول بسیار خوب است. با این حال مساله ای که بیشتر اهمیت دارد این است که مایکروسافت، سونی و توسعه دهندگان چگونه از سخت افزارهای موجود بهره می برند. برای شروع انتظار می رود که بازی ها بر روی PS4 با GPU قدرتمندتر و زیرسیستم حافظه ای ساده تر آن، روان تر و بهتر اجرا شوند. پیش از این نیز چنین نتیجه ای با بازی Battlefield 4 که PS4 قادر به اجرای آن در رزولوشن 1600×900 بوده در حالی که ایکس باکس وان آن را در 1280×720 اجرا می کند، کسب شده است، این تفاوت به وضوح قدرتمندی 50 درصدی پردازنده گرافیکی PS4 را نشان می دهد.

دانلود کلیپ

با وجود تفاوت رزولوشن ارتقا، از نظر بصری تفاوت های بسیار اندکی بین این دو کنسول موجود است. به دلیل وجود معماری GPU یکسان، بازی ها بر روی هر دو کنسول بسیار بسیار مشابه به نظر می رسند و دارای نور، بافت، تیرگی و سایر ویژگی های یکسان می باشند. اگر در حال انجام یک بازی از فاصله مناسبی (سه متر) باشید، دیدن احتمالی تفاوت های بین این دو کنسول تقریبا بعید به نظر می رسد.

با این حال بدون در نظر گرفتن این نکته که آیا توسعه دهندگان قادر به استفاده از ESRAM موجود در ایکس باکس وان باشند، به نظر می رسد که کنسول مایکروسافت قادر به غلبه بر پردازنده گرافیکی بزرگ تر PS4 نخواهد بود. احتمالا کنسول PS4 از لحاظ قدرت گرافیکی همیشه برتر خواهد بود و از این رو دارای خروجی رزولوشن بالاتر و فریم ریت های روان تر می باشد. درنهایت با توجه به تبلیغات تجاری انتظار می رود که توسعه دهندگان بازی ها به هر دو کنسول یکسان بنگرند.

منبع :

  • اشتراک
  • گزارش تخلف
  • 0 محبوب

اخبار اکاایران