ملاقات دوباره ترس -آکا

آکاایران: بازی شرارت درونی یا آن طور که در کشور ما معروف است «شیطان مقیم» اولین بار سال ۲۰۰۲ برای کنسول گیم کیوب نینتندو منتشر شد. این بازی که حکم پیش درآمدی بر اولین بازی از سری Resident Evil را داشت، ماجراهای تیم استارز و وقایع رخ داده در کوهستان آرکلِی را روایت می کرد.

ملاقات دوباره ترس
,[categoriy]

آکاایران: ملاقات دوباره ترس

به گزارش آکاایران: گیم پلی بازی به دیگر عناوین این سری شباهت داشت، با این تفاوت که یک سیستم Partner Zapping یا همیاری بین دو کاراکتر اصلی بازی، یعنی ربکا چمبرز از افسران استارز و بیلی کوهن، مجرم فراری وجود داشت که با تکیه بر آن، تعدادی معما و مکانیزم گیم پلی خاص طراحی و به اجرا گذاشته شده بود.

ساخت این بازی ابتدا برای Nintendo 64 آغاز و سیستم همیاری آن برای بهره گیری از زمان بارگذاری به نسبت کوتاه آن کنسول طراحی شد.

طراحی بازی طوری انجام شده بود که سخت تر از بازی های قبلی این سری باشد، از این رو گروه سازنده صندوق های آیتمی را که در عناوین قبلی وجود داشت حذف کرد و یک سیستم احتکار آیتم جدید با الهام از بازی Sweet Home (از بهترین بازی های سبک وحشت که قرار بود اولین قسمت RE در اصل بازسازی آن باشد) طراحی کرد.

در جریان تولید، تیم طراحی بازی با مشکل فضای ذخیره در حافظه دستگاه روبه رو و مجبور شد پروژه را به کنسول بعدی نینتندو، یعنی گیم کیوب منتقل کند.

این تصمیم باعث شد بازی را از اول بسازند و فقط محتوا و داستان آن را حفظ کنند. بازی هنگام عرضه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان روبه رو شد و ۲۵/۱ میلیون نسخه فروش کرد.

منتقدان از گرافیک، موسیقی و جو آن تجلیل کردند و بسیاری سیستم جدید همیاری آن را عاملی در افزودن لایه هایی جدید از استراتژی دانستند.

با این حال برخی ، چالش های بازی را ملال آور و تکراری خواندند. مکانیزم های کنترل کلاسیک وحشت بقایی هم که در بازی به کار گرفته شده بود، عمدتا به دلیل کهنگی مورد ملامت قرار گرفت.

تا اینجا نسخه گیم کیوب بازی بالاترین امتیاز را بین تمام نسخه ها دارد و پس از آن دو نسخه PS4 و XOne قرار گرفته اند.

البته بدون شک بازپرداختی بودن نسخه این دو کنسول در کاهش این امتیاز (که باز هم با متای ۷۲ از ۱۰۰ واقعا خوب است) بی تاثیر نبوده و بسیاری از منتقدان از زاویه دید متوقع امروز به آن نگاه کرده اند.

بازآفرینی سال ۲۰۰۲ کپکام از Resident Evil اصلی، قدم قابل ستایش این شرکت در جان بخشی مجدد به یک عنوان کلاسیک بود.

کپکام با بهره از فناوری های نوظهور آن زمان توانست نورپردازی بازی را عمق بخشیده و در عین حال زوایای جدیدی به دوربین آن اضافه کند. نمی توان گفت کپکام همان کار را برای نسخه صفر انجام داده که اتفاقا در همان دوران بازسازی RE1 رخ داد.

در RE0، دو شخصیت اصلی داستان، یعنی ربکا چمبرز که از اعضای نیروی ویژه استارز است و بیلی کوئن، یک محکوم فراری نظامی، در قطاری قرق شده با حضور مذموم زامبی ها آشنا می شوند و از آنجا به تاسیسات کاخ مانند آمبرلای منحوس راه پیدا می کنند و آنجا باید سر از راز ممهور این شرکت و مرد مرموزی که به دنبال انتقام از آن است دربیاورند.

مانند بیشتر عناوین این سری، بازیکن مجبور است به قدر نیازش و در حد دفاع از خود مایحتاج به همراه داشته باشد و در عین حال فضایی هم برای نگهداری آیتم های اساسی لازم برای حل معماهای بازی کنار بگذارد.

طبق معمول، وقت زیادی از بازیکن صرف وارسی بار و بنه و گزینش بین آیتم های ضروری و غیرضروری خواهد شد.

البته در RE0، نسبت به دیگر عناوین این سری از شرایط ساده تری بهره گرفته شده است. در این قسمت نه تنها دو کاراکتر زیر دست بازیکن است که او می تواند هر جا اراده کند، آیتم هایش را جاسازی کند.

با این حال، محدودیت سلامت شخصیت ها و اسلحه به قدر کافی شرایط را پرتنش و اضطراب لازم را به بازیکن منتقل می کند.

اوقاتی نیز در بازی است که باید شخصیت ها را انفرادی کنترل کرده و شرایط سخت تری را تجربه کنید.

سوئیچ بین دو شخصیت با فشار یک دکمه انجام می شود و از آنجا که هر گاه بین آنها جدایی بیفتد، پس از مدت اندکی به آنها حمله می شود و تقاضای کمک می کنند، زیاد با این دکمه سر و کار خواهید داشت.

در چنین لحظاتی، تنش قابل توجهی به بازیکن منتقل می شود. همین صحنه ها و لحظات پرتنش بازیکن را مجاب می کند دقتی دوچندان به محیط اطرافش داشته باشد که به زیبایی طراحی و از طریق زوایای متعدد دوربین نمایش داده می شود.

البته زوایای ایستای دوربین بازی، در عین ارائه صحنه های از پیش رندر شده زیبا، مشکلات خاص خود را دارد. برای مثال کم پیش نمی آید که بازیکن به دلیل فیکس بودن دوربین و کنترل ها دور خود بچرخد یا باز به همین علت، نتواند طول نمای تصویر را بدرستی تشخیص داده و آیتمی را که باید بدست بیاورد.

در کل، این نسخه از این عنوان کلاسیک، بخوبی توانسته از خجالت هواداران فضاهای پرتنش دربیاید و با وجود کهنگی فرمول های به کار رفته در آن، کاری می کند که بازیکن نتواند چشم از تصویر بردارد.

با وجود این، برخی گروتسک نمایی های مهمل که در این سری مشاهده می شود و معمولا صحنه های پایانی بازی را با لودگی های سطحی به کام بازیکن تلخ می کند، در این قسمت نیز مشاهده می شود.

قطعا برای عنوانی که از ابتدا خط مشی خود را با هجو و طنز بیان کند، خارج از عرف و سلیقه نیست که صحنه های نامتجانس را شاهد باشیم.

اما در عنوانی اینچنینی که فضای وهم آلود و تیره ای دارد، دیدن کاراکتری که بر فراز کوه اُپرا می خواند یا شنیدن دیالوگ های مبتذل و دست دوم که گاهی به دلیل بد بودنشان مطرح شده اند، چندان دلچسب نیست.

سطح سختی بازی و نحوه پیشرفت فضاها ، منطقی و درست پیاده سازی شده است. طراحی مراحل RE0 همان چیزی است که از یک عنوان سخت، اما جوانمرد نیاز داریم.

بازی در ابعاد کوچک آغاز شده و از بازیکن دستگیری می کند سپس به مرور ابعاد بسط داده می شود و معماها و دشمنان سخت تری را پیش رویش گذاشته می شود. این بازی برای افراد بالای ۱۷ سال عرضه شده است.

Resident Evil0 HD Remaster

پلتفرم Microsoft Windows PS3, PS4, X360, XOne

ناشر Capcom

سازنده Capcom

سبک وحشت بقا

امتیاز ۸

.patogh.info

منبع :

ملاقات دوباره ترس گردآوری توسط بخش سایر ترفندها سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات