حجاب، قانونی فرای مرزهای ما

این موضوع که ادیان الهی دیگر نیز به موضوع حجاب پرداخته اند ، خود نشان دهنده ی فطری بودن بحث حجاب است. پس یک موضوع فطری تنها در ایران مطرح نیست و در دیگر کشورها هم  مطرح است اما به دلیل تغیر شکلی که ادیان در طول زمان داشته اند ، بحث حجاب در جهان متوجه مسلمانان است .

حجاب | قانونی فرای مرزهای ما

حجاب یکی از موضوعات قابل بحت در همه جای دنیاست. اینکه حد و مرز شرعی آن چقدر است؟چگونه می توان فرزندان را به این ارزش پایبند تربیت کرد و ...در حقیقت هرجا که زنی پاکدامن و با حیا وجود داشته باشد ، این بحث اجتناب ناپذیر است حتی اگر مسلمان نباشد. طبق آثار و شواهد به دست آمده حجاب در ادیان الهی دیگر هم وجود داشته است:

حجاب در دین یهود

رواج حجاب در بین زنان قوم یهود، مطلبی نیست که کسی بتواند آن را مورد انکار یا تردید خود قرار دهد. مورخین، نه تنها از مرسوم بودن حجاب در بین زنان یهود سخن گفته اند، بلکه به افراط ها و سخت گیریهای بی شمار آنان نیز در این زمینه تصریح کرده اند. در کتاب «حجاب در اسلام» آمده است: «گرچه پوشش در بین عرب مرسوم نبود و اسلام آن را به وجود آورد، ولی در ملل غیر عرب، به شدیدترین شکل، رواج داشت. در ایران و در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می کردند، حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام می خواست وجود داشت. در بین این ملتها وجه و کفین (صورت و کف دستها) هم پوشیده می شد. حتی در بعضی از ملتها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادت سفت و سخت درآورده بودند».

 

ویل دورانت که معمولا سعی می کند موارد برهنگی یا احیانا تزیینات و آرایش های زنان هر قوم را با آب و تاب نقل کند تا آن را طبیعی جلوه دهد، در این مورد می گوید: «در طول قرون وسطا، یهودیان همچنان زنان خویش را با البسه فاخر می آراستند، لکن به آنها اجازه نمی دادند که با سر عریان به میان مردم روند. نپوشاندن موی سر، خلافی بود که مرتکب را مستوجب طلاق می ساخت. از جمله تعالیم شرعی یکی آن بود که مرد یهودی نباید در حضور زنی که موی سرش هویداست، دست دعا به درگاه خدا بردارد».

 

در ایران و در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می کردند، حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام می خواست وجود داشت. در بین این ملتها وجه و کفین (صورت و کف دستها) هم پوشیده می شد. حتی در بعضی از ملتها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادت سفت و سخت درآورده بودند
 

ویل دورانت می نویسد در مورد لزوم پوشاندن سر از نامحرمان در آیین یهود: اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت، چنانکه مثلا بی آن که چیزی برسرداشت به میان مردم می رفت، و یا در شارع عام نخ می رشت، یا بر هر سنخی از مردان، درد دل می کرد، یا صدایش آن قدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه ای او را طلاق دهد. او همچنین می نویسد: ...و به استعمال سرخاب و سرمه، نکوهیده می شمردند. موافق بودند که مرد، باید برای پوشاک زن خویش سخاوتمندانه خرج کند، لکن غرض آن بود که زن، خود را برای شوهر خویش بیاراید نه برای سایر مردها.  (حکمه الحجاب واداله وجوب النقاب ، ص 252).

 

حجاب در مسیحیت:

ادیان الهی، به خاطر تناسبشان با فطرت و احکام کلی، جهت و شیوه واحدی دارند. در مسیحیت، همانند دین زرتشت و یهود، حجاب زنان امری واجب به شمار می آمده است. «جرجی زیدان»، دانشمند مسیحی در این باره می گوید: «اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است». مسیحیت نه تنها احکام دین یهود در مورد حجاب زنان را تغییر نداده و قوانین شدید آن را استمرار بخشیده است، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاده و با تاکید بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخته است.

 

در این ارتباط در انجیل می خوانیم: «و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مروارید و رخت گرانبها. بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کند به اعمال صالحه....» (انجیل، رساله پولس به تیموناوس، باب دوم، فقره 9- 15).

 

حجاب | قانونی فرای مرزهای ما

و این موضوع که ادیان الهی دیگر نیز به موضوع حجاب پرداخته اند ، خود نشان دهنده ی فطری بودن بحث حجاب است. پس یک موضوع فطری تنها در ایران مطرح نیست و در دیگر کشورها هم  مطرح است اما به دلیل تغیر شکلی که ادیان در طول زمان داشته اند ، بحث حجاب در جهان بیشتر متوجه مسلمانان است .البته مسلمان های همه ی نقاط جهان .

روزانه اخباری از کشورهای مختلف می شنویم که برخوردهای متفاوتی با حجاب زنان دارند.البته آنهایی  که با حجاب مخالف اند دلیل شان مخالفت با روسری یا چادر به عنوان یک لباس نیست بلکه آنها با فرهنگی که در ورای این حجاب است مخالف اند و از آن می ترسند.

 

فرانسه:

منع رعایت حجاب و دیگر سمبل های دینی در مدارس فرانسه از سال 2004 آغاز شد ولی با این وجود زنان مسلمان می توانند در مدارس اسلامی و دانشگاه ها روسری به سرداشته باشند. چون در این محل ها قانون در باره سمبل های دینی اعمال نمی شود. 

 

ترکیه:

در طول 80 سال گذشته با تاسیس دولت از سوی آتاتورک منع حجاب و دیگر مسایل مربوط به گذشته این کشور که طبق گفته وی نشان دهنده عقب ماندگی بود، در دستور کار قرار گرفت، اما با این حال 65 درصد از زنان مسلمان در کشور ترکیه حجاب اسلامی را رعایت می کنند. این نکته قابل ذکر است که قانون منع حجاب در مدارس دانشگاه ها و ادارات این کشور همچنان به اجرا در می آید.

 

انگلیس:

در انگلستان هیچ منعی برای پوشیدن لباس های اسلامی وجود ندارد. با وجود اینکه مدارس می توانند دانش آموزان را ملزم به پوشیدن لباس های فرم کنند ولی دختران در مدارس از پوشیدن حجاب منع نمی شود.

 

آلمان:

در سپتامبر سال 2003 دادگاه فدرال آلمان به نفع یک معلم مسلمان که از وی خواسته شده بود تا از پوشیدن روسری خودداری کند رای داد، ولی در همان حال اعلام کرد که اگر مردم بخواهند مسئله عدم پوشیدن روسری و منع حجاب در کشور آلمان به اجرا در آید، قانونگذاری و بررسی های لازم نیاز است.

 

ایتالیا:

دولت ایتالیا در سپتامبر سال 2004 قانون قدیمی و کهنه منع ماسک بر صورت زدن را با هدف جلوگیری از نقاب به صورت زدن توسط زنان مسلمان دوباره به تصویب رساند. 

در پنجم جولای همین سال پارلمان ایتالیا قانون منع مخفی کردن چهره در مجامع عمومی را با هدف مقابله با تروریسم تصویب کرد.

 

همینکه در کشورهای دیگر و حتی ادیان دیگر موضوع حجاب مطرح است خود دلیل بسیار محکمی است بر اینکه رعایت حد و مرز در پوشش برای زندگی و سعادت بانوان لازم است.

 

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان

منابع : کتابخانه طهور / خبرگزاری آینده روشن

 

مقالات مرتبط :

قانونی به نفع بانوان

علل تمایل زنان غرب به اسلام

بی نیاز از نگاه دیگران

کدام دختران بدحجاب ترند؟

منبع : tebyan.net

گردآوری توسط بخش بانوی شرقی سایت آکاایران
تبلیغات