خواندنی ها با (97) - آکا

آکاایران: در این شماره از خواندنی ها با رمانی پلیسی از نویسنده ای آرژانتینی، نمایش نامه ای از بهمن فرسی، فیلم نامه و رمان روانی و... آشنا شوید.
امتیاز خبر: 96 از 100 تعداد رای دهندگان 11
آکا ایران - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی پلیسی از  نویسنده ای آرژانتینی، نمایش نامه ای از بهمن فرسی، فیلم نامه و رمان روانی و... آشنا شوید.
 
جنایات نامحسوس

  • گی یرمو مارتینس
  • ترجمه ی ونداد جلیلی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 95
 
,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]

آکاایران: خواندنی ها با (97)

 
 
گی یرمو مارتینسِ آرژانتینی، از نویسندگان نسل سوم ادبیات معاصر آمریکای لاتین، دکترای منطق ریاضیات دارد و به ریاضیات، منطق، فلسفه، ادبیات و روابط بینابینی شان علاقه مند است.

به گزارش آکاایران: «جنایات نامحسوس» در قالب یک داستان معمایی و جنایی، بعضی نظریات فلسفی و ماجراهای یک دانشجوی دکترای ریاضیات آرژانتینی را در آکسفرد روایت می کند. روابط او با استاد برجسته ی ریاضیات زمانه اش، پیرزن صاحب خانه اش، دختری که حین بازی تنیس با او آشنا و صمیمی می شود و همچنین دختری ویولون سل نواز، نوه ی پیرزن، استادانه در روایت آمده است و خواننده، ضمن خواندن داستانی گیرا، اطلاعاتی مفید از مباحث کتاب به دست می آورد.

«جنایات نامحسوس»، مهم ترین کتاب مارتینس، جایزه ی پلانه تا گرفته و به زبان های زیادی ترجمه شده است.


هیتلر و نازی ها

  • دیوید اف کرو
  • ترجمه ی مستوره خضرایی
  • کتاب پارسه
  • چاپ اول: 94
 
,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]
 
 
گسترده ترین منبع مستند درباره هیتلر و نازی ها خود نازی ها هستند. آنها اسناد بی شماری از جمله اسنادی مشروح از جنایات هولناک خود پدید آوردند. منابع دست اول در این زمینه عبارتند از: سخنرانی ها، اسناد درون حزبی نازی، شرح حال ها، نامه ها، یادداشت های روزانه و اسناد دولتی.

برخلاف بیشتر تاریخچه های رایش سوم که نویسندگان شان هزاران سند دست اول را جستجو کرده اند تا برداشت خود را از این رژیم ارائه دهند، این کتاب آن منابع دست اول را به سخن گفتن واداشته و نتیجه، شرحی زنده از کل تاریخچه ناسیونال سوسیالیسم از چشم اندازهای گوناگون شده است. سخنان و نوشته های رهبران نازی مانند هیتلر، هیملر، گوبلز و اشپیر؛ شهادت ها، مصاحبه ها و خاطره های اعضای اس اس، گزارش روزنامه های خارجی و اسناد دولتی آلمان و کشورهای اشغالی؛ و مجموعه ای تاثیرگذار از مدارک بصری (پوسترهای تبلیغاتی، کاریکاتورها و عکس ها) دستمایه مولف برای این اثر بوده است.

دیوید اف کرو که در حوزه های تاریخ فرهنگ عامه و مصرف گرایی در اروپا و آلمان و نیز تاریخ شفاهی و تاریخ بصری آلمان در قرن بیستم فعالیت می کند، کتاب های دیگری هم در این زمینه نوشته است، از جمله: آلمانی ها در جنگ: از وایمار تا هیتلر، بهره گیری از آلمان در جنگ سرد و...

فصل های این کتاب عبارتند از: نازیسم چگونه پدیدار شد؟، هیتلر وارد می شود، مستندات تصویری، حکومت نژادی، جنگ هیتلر، نسل کشی و آلمان پس از نسل کشی. مقدمه، توضیحاتی درباره مستندنگاری و سندخوانی، پی نوشت و گاه شمار دیگر بخش های کتاب هستند.


فلسفه تراژدی (از افلاطون تا ژیژک)

  • جولیان یانگ
  • ترجمه ی حسن امیری آرا
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: 95
 
,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]
 
 
کتاب «فلسفه تراژدی» سعی کرده است  دست کم نقشه ای نسبتاً جامع از گفته های فلاسفة غرب از جمله افلاطون، ارسطو، فیلسوفان پس از ارسطو، هیوم، شلینگ، هولدرلین، هگل و ... درباره ی تراژدی به دست دهد، که از افلاطون شروع شود و تا ژیژک ادامه می یابد. فلاسفه عموماً بر این باورند بوده اند که سودمندی تراژدی برای آن که بر اندوه غلبه کند باید واقعاً پراهمیت باشد، آن قدر مهم که تراژدی را برترین شکل ادبیات کند و پرتکرارترین همة هنرها.
 
تراژدی همواره مورد توجه فیلسوفان است و آن ها را به تفکر واداشته است. این کتاب بر آن است که نشان دهد در طول دوهزاروپانصد سال گذشته فیلسوفان در مورد تراژدی چه حرفی برای گفتن داشته اند. چه چیزی باعث می شود داستانی را تراژدی بدانیم؟ چرا علی رغم محتوای اندوهبار تراژدی ارزش والایی برای آن قائلیم؟


روانی (رمان، فیلمنامه، تحلیل متنی)

  • رابرت بلاک
  • ترجمه ی شاپور عظیمی
  • نشر چترنگ
  • چاپ اول:95
 
,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]
 
 
«روانی» یکی از مهم ترین فیلم های ژانر وحشت است که در سال 1960 به کارگردانی آلفرد هیچکاک، روی پرده سینما رفت. در این فیلم همۀ مؤلفه ها و ایده های جذاب و دوست داشتنی و در عین حال پیچیدۀ هیچکاک با مهارتی جادویی و ظرافتی خیره کننده به تصویر درآمده اند و با گذشت این همه سال، عیارشان حتی بیشتر هم شده است. میزان اهمیت و تأثیر آلفرد هیچکاک در تاریخ سینما را با هیچ فیلم ساز دیگری نمی توان مقایسه کرد. بسیاری از فیلم سازان سینما در سال های بعد، از آثار هیچکاک به عنوان نمونه های اصیل و کارآمد تمهیدهای هوشمندانه تقلید کرده و یا تأثیر پذیرفته اند.

گرچه بسیاری از صحنه های رمان و فیلم نامه شبیه یکدیگر هستند؛ اما با خواندن و مقایسه رمان و فیلم نامه با ظرایفی در امر فیلم نامه نویسی روبه رو می شویم که می توانند درسی باشند برای علاقه مندان به نویسندگی.


آرامسایشگاه

  • بهمن فرسی
  • نشر بیدگل
  • چاپ اول: 95
 
,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]
 
 
آرامسایشگاه: آیا در آرامسایشگاه مردمان آرام آرام ساییده می شوند تا به مطلق آرامگاه برسند؟ سازنده بازی خبره رمز و اشاره است. با اشاره های اوست که رمزها گشاده می شوند یا همچنان مستور می مانند. جهان آرامسایشگاه زیر جهانی دارد که بحران در آن پیگیر و روزافزون است. چهار دیوار بی دیوار آن با یک دیواره پلاستوفوم و یک نرده آهنی از جهان بیرون جدا شده است. کودک روزنامه فروش، وقت و بی وقت پشت نرده می آید و یک فو ق العاده به داخل می اندازد.
 
آنجا، فقط فوق العاده منتشر می شود و مرد ماشین پیاپی استارت می زند اما موتورش روشن نمی شود و بین دکتر توما و خوشه زخم عشقی قدیم می لغزد که به بهانه شوی بیمارش مقیم آنجاست و گروه خوانی های بیماران، مرثیه واره های غریبه و غرب انگیخته، که ورطه به ورطه دور سندان عظیم توی محوطه طواف می کنند و از آشوبی خودویرانگر خبر می دهند. آرامسایشگاه، هنوز و همیشه برای جوینده اهل سرشار از کاویدنی و گشودنی هاست، به ویژه در جهانی که امروز با آن سروکار داریم.

بهمن فرسی از نویسندگانی معاصر ایرانی است که در دوره طلایی ادبیات فارسی معاصر درخشید و اکنون سال هاست که چندان رسانه ای نیست.

فرسی در تبریز به دنیا آمد و یک سال قبل از پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۵۶ به لندن رفت به کارهای هنری مختلفی مانند، نمایش نامه نویسی و بازیگری تئاتر، فیلم سازی، شعر و نقاشی و مجسمه سازی علاوه بر داستان نویسی پرداخت. در لندن نشر خاک را دایر کرد و آثارش را در نشر خاک منتشر کرد. او را می توان یکی از پیشگامان و نواندیشان نمایش نامه نویسی و ادبیات نوین ایران دانست. تنها رمان او " شب یک، شب دو" نام دارد که در سال 1353 توسط سازمان چاپ و پخش پنجاه و یک منتشر شد.

از نمایش نامه های اوست: گلدان، چوب زیر بغل،  پله های یک نردبان،  دو ضرب در دو مساوی بی نهایت، سقوط آزاد، هشت به علاوه یک، موش و ...
 
«مجله اینترنتی آکا ایران» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:
Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم. 

منبع :

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات