خواندنی ها با (87) - آکا

آکاایران: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از جان دوس پاسوس، اثری درباره ابن عربی، پژوهشی درباره سازمان پرورش افکار و... آشنا شوید.
آکا ایران - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از جان دوس پاسوس، اثری درباره ابن عربی، پژوهشی درباره سازمان پرورش افکار و... آشنا شوید.
گذار منهتن
  • جان   دوس پاسوس
  • ترجمه ی علی کهرباییی
  • کتابسرای نیک
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با (87)
,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]

آکاایران: خواندنی ها با (87)



به گزارش آکاایران: «اگر پاره ای از ذهنی ترین و تاریک ترین جریان های ادبی قرن بیستم نسب خود را به جویس می رسانند، در عین حال پاره ای از زنده ترین و روشن ترین جریان ها نیز ـ به ویژه در آمریکا ـ باز از جویس سرچشمه می گیرند. فاکنر و همینگوی و دوس پاسوس و تورنتون وایلدر همه شاگرد جویس محسوب می شوند؛ و پیروان آن ها نیز به سنت جویس تعلق دارند؛ اما از این میان دوس پاسوس از لحاظ گرفتن و منتقل کردن شیوه های جویس و به ویژه از لحاظ دنبال کردن روحیه آزمایشگری او، بیش از دیگران شایان توجه است.
دوس پاسوس در دوران مترقی خود، یعنی پیش از جنگ داخلی اسپانیا (زیرا پس از جنگ مرتجع شد)، آزمایشگرترین نویسنده آمریکا بود. در رمان های بزرگ او «یو.اس.ای.» و «منطقه کلمبیا» و «منهتن ترنسفر» (گذار منهتن)، قهرمان داستان فرد معینی نیست، بلکه خود جامعه آمریکاست. نویسنده در توصیف و زنده ساختن صحنه ای اجتماعی همان قدر تلاش می کند که رمان نویسان دیگر به پروراندن سیرت قهرمانان خود می پردازند.
آدم ها، در برابر جامعه، در مرتبه دوم قرار می گیرند. نویسنده می خواهد تاثیر محیط اجتماعی و به ویژه محیط اقتصادی را بر افراد نشان دهد؛ بنابراین باید محیط را زنده و در حال حرکت ترسیم کند. تکه هایی از ترانه های روز، نطق های سیاسی، تیترهای روزنامه ها، بیوگرافی اشخاص واقعی و «تاریخی» ـ که زندگی شان با زندگی آدم های داستان درآمیخته است ـ لای داستان برمی خورد. دید «دوربینی» و «امپرسیونیستی» و حتی «فیلم خبری»، همه مواد کار دوس پاسوس را تشکیل می دهند.
این وارستگی از قید و بند های متداول رمان نویسی، این خطر کردن، این آمادگی ـ یا دست کم این داوطلب شدن ـ برای طبع آزمایی در انواع شیوه ها، در یک کلام این «مدرنیسم»، درسی است که دوس پاسوس از جویس آموخته است؛ و جوهر این درس عبارت است از پاسخ دادن به مقتضیات موضوع کار.»


سازمان پرورش افکار و هنرستان هنرپیشگی
  • جلال ستاری
  • نشر مرکز
  • چاپ اول: 95

,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]


سازمان پرورش افکار به فرمان رضاشاه و بنا به تصویب نامه ی هیئت وزیران در 12 دی ماه 1317 در تهران بنیان یافت و مشتمل بود بر هیئت مرکزی در تهران به ریاست کفیل وزارت فرهنگ و نظارت احمد متین دفتری، وزیر دادگستری، که اعضای برجسته اش عیسی صدیق و عیلی شایگان، دکتر قاسم غنی و بدیع الزمان فروزانفر و غلامرضا رشید یاسمی بودند و شعبه هایی در شهرستان ها و پنج کمیسیون فرعی رادیو و نمایش کتاب های درسی و موسیقی و مطبوعات و نیز آموزشگاه هایی در تهران برای تربیت سخنران و نویسنده و تعلیم پرورش افکار داشت.
سازمان پرورش افکار که آینه ی تمام نمای آمال حکومت رضاشاه و «مرکز تجمع آرمان ها  و برایند نهایی فعالیت فرهنگی» بود، ایدئولوژی یکسان سازی فرهنگی را مد نظر داشت و لاجرم با نگاهی تمرکزگرا و اقتدارطلبانه به امور و شئونات اجتماعی می نگرسیت یعنی قائل به اعمال نظر یک جانبه از بالا به پایین با زور و اجبار و بی توجه به نیازهای طبقات اجتماعی بود. نتیجتاً این آینه ی پندار با زمانه تیره شده و سازمان پرورش افکار در پی حمله ی متفقین به ایران و فروپاشی نظام رضاشاهی در 1320، فروریخت.


دام گستر
  • اووه تیم
  • ترجمه ی حسین تهرانی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 95

,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]


شخصیت اصلی رمان دام گستر فرد منحرفی است که فقط از قواعد و مقررات خودش پیروی می کند و به تنهایی دست به اعمال اغراق آمیز می زند، اما پس از اندک زمانی برای خود همدستی انتخاب می کند که با یکدیگر به صورت هماهنگ عمل کرده و از همدیگر پشتیبانی می کنند. از آن جا که نویسنده در طول داستان به دوران کودکی، نوجوانی و جوانی او اشاره می کند، به نحوی مراحل شکل گیری این انحراف اخلاقی، و عواملی که این امر را تشدید کرده اند و به خوبی نمایانگر نظریه ادوین اچ ساترلند جامعه شناس است که می گوید برای آن که شخصی تبهکار شود نخست باید یاد بگیرد چگونه تبهکار شود.
اووه تیم ار در ادبیات امروز آلمان خَلَف «هاینریش بل» کبیر می دانند. بیشتر رمان های او در زمره ی بهترین رمان های ادبیات آلمان در سی سال اخیر قرار گرفته است. از جمله «سرخ»، «مثلا برادرم»، «کشف سوسیس کاری»، «شب تولد یحیای نبی» و...
«دام گستر» یکی از درخشان ترین آثار این نویسنده است که سال ۱۹۹۱ چاپ شد. رمان، روایت فساد و تباهی مردی است که تا گردن در شر فرو رفته. او به کودکی اش باز میگردد و ماجراهایی نفس گیر را که بر او و اطرافیانش رفته روایت می کند و از انتظار برای اتفاقی می گوید که در کمین اوست… رمان، مملو از آدم ها و رویدادهای عجیب است و شکواییه ای علیه فساد و اختلاس های هولناک مالی در آلمان سال های دهه ی هشتاد.


چرا E=mc2 ؟ و چرا باید برایمان مهم باشد؟
  • برایان کاکس و جف فورشاو
  • ترجمه ی بهرام معلمی
  • انتشارات مازیار
  • چاپ اول: 95

,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]


«هدف از نگارش این کتاب عبارت است از تشریح نظریه فضا و زمان انیشتین به ساده ترین راه و زبان ممکن و در عین حال روشن کردن زیبایی های ژرف این نظریه، سرانجام، در این کتاب برای شما این امکان فراهم می آید که با بهره گیری از ریاضیاتی که پیچیده تر از  قضیه فیثاغورث نیست، به معادله مشهور  اینشتین وارد شوید. و اگر قضیه ی فیثاغورث یادتان نیست نگران نباشید، زیرا آن را هم توضیح خواهیم داد. این موضوع مهم است که می خواهیم هر خواننده ای که خواندن این کتاب کوچک را به پایان می رساند پی ببرد که فیزیکدانان امروزی چگونه درباره ی طبیعت می اندیشند و چگونه آن را می بینند و به نظریه هایی می پردازد که عمیقاً مفید واقع می شوند و سرانجام زندگی ما را متحول می کنند.»


ابن عربی وارث انبیا
  • ویلیام چیتیک
  • ترجمه ی قاسم کوهدار
  • نشر نامک
  • چاپ اول:94

 
,خواندنی ها با آکا ایران,[categoriy]


«ابن عربی از عرفای برجسته و به نظر عده بسیاری بزرگترین عارف جهان اسلام و پدر عرفان نظری است. دغدغه اصلی او شناخت انسان و عالم وجود است. او تلاش می کند سطح اندیشه و آگاهی را به پایه ای برساند تا آدمی حقیقت را همان گونه که هست مشاهده و تجربه نماید. منظومه فکری او بر مکاشفات الهی و قوه شگفت انگیز خیال استوار است.
این مکاشفات بسیار بنیادین و دیریاب ولی به غایت چجذاب است. او پیوندی را میان حق و خلق کشف می کند که بر عشق، محبت و رحمت مبتنی است. افق های بلندی که این اندیشه های دینی و عرفانی به روی انسان می گشاید به قدری بدیع و قابل تأمل است که پیوسته آنها را در معرض نقد و بررسی قرار داده و موضع گیری های مختلف و گاه متعارض را موجب شده است. به نظر عده ی زیادی از اندیشمندان ابن عربی اندیشه های عرفانی را به نقطه ای رساند که پس از او کسی بالاتر از آن نگفته است و به همین دلیل او را شیخ اکبر و محی الدین نامیده اند.»
«مجله اینترنتی آکا ایران» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:
Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.

منبع :

خواندنی ها با (87) گردآوری توسط بخش شعر ،داستان ، ادبیات، کتاب سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات