ادبیات کودک در آیینه زبان اقوام ایرانی -آکا

آکاایران: سرویس هنر آکا ایران به نقل از تبیان؛ بخش شعرو ادبیات:

  • تعداد بازدید :
  • 41
  • شنبه 12/10/1394
  • تاریخ :

جعفر ابراهیمی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان معتقد است آموزش زبان مادری به بچه ها به سود کشور ماست اما علاوه بر بی توجهی نهادهای رسمی، ایراد از خود اقوام هم هست که آثار ادبی زیادی به زبان مادری شان ننوشته اند یا تنها به ادبیات بزرگسال پرداخته اند.

به گزارش آکاایران: بخش شعر و ادبیات آکا ایران

,ادبیات,کودک,آیینه,[categoriy]

آکاایران: ادبیات کودک در آیینه زبان اقوام ایرانی

جعفر ابراهیمی اظهار کرد: در جامعه ما جای خالی پرداختن به زبان ها و لهجه های اقوام مختلف ایرانی در ادبیات کاملا احساس می شود و بسیاری از قومیت های ما مانند کرد، ترک و بلوچ و لر  همواره اظهار ناراحتی و تاسف می کنند که چرا کتاب های خاص خودشان و با زبان مادری  برایشان تولید نمی شود. البته گاهی اتفاق هایی می افتد و انتشاراتی هایی مانند کانون پرورش فکری کتاب هایی را به این زبان ها برای کودکان و نوجوانان منتشر می کنند؛ مثلا دو عنوان از کتاب های من مانند «کلاغ تشنه» ترجمه شده است اما این رویه عمومیت ندارد.
 
این نویسنده و شاعر ادامه داد: پرداختن به زبان ها و لهجه های اقوام ایرانی می تواند جزو مطالبات مردم باشد و بخواهند که در کنار انتشار کتاب با زبان رسمی فارسی و آموزش این زبان، کتاب هایی هم به زبان مادری بچه ها منتشر شود و ساعاتی را در مدرسه به آموزش زبان مادری برای این کودکان اختصاص دهند.
 
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که زبان مادری از دوران کودکی به بچه ها آموزش  داده نمی شود. در نتیجه وقتی بزرگ می شوند چون فقط به صورت شنیداری زبان مادری را شنیده اند در خواندن و نوشتن متون به این زبان مشکل دارند. مقابله با این مشکل مستلزم آموزش زبان مادری از دوران کودکی به بچه هاست. از سویی دیگر آموزش زبان مادری به سود مملکت ماست زیرا اگر به ادبیات اقوام بزرگ پرداخته نشود آداب و رسوم آنها هم کمتر از بین می رود. فرهنگ این اقوام فقط به صورت شفاهی باقی می ماند و آن هم در گذر زمان به تدریج کمرنگ خواهد شد.
 
ابراهیمی درباره نوشتن به زبان ترکی با حروف فارسی اظهار کرد: مشکل اصلی زبان ترکی این است که نوشتن آن با حروف فارسی بسیار مشکل است زیرا در زبان ترکی آواهای کوتاه را با وزن کوتاه ادا می کنند و نوشتن آن با زبان فارسی و عربی مشکل است. همچنین کلماتی داریم که با حروف فارسی نمی توان آنها را درست نوشت اما خوشبختانه زبان شناسان راه حل هایی پیدا کرده اند تا با حروف فارسی هم بتوانند این کلمات را بنویسند.
 
وی ادامه داد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارند در این زمینه کاری انجام دهند و زبان شناسی ترکی، کردی و ... را گسترش دهند و مطلب تولید کرده و این مطالب را به بچه ها آموزش دهند. به نظر من آموزش زبان باید از سوی بخش دولتی انجام شود و در قالب کتاب درسی عرضه شود تا تاثیرگذار باشد و مورد توجه قرار گیرد. این کار نه تنها سبب حفظ فرهنگ های بومی ما می شود بلکه به رشد زبان فارسی هم کمک می کند زیرا پایه و اساس بسیاری از کلمات که از ترکی، کردی و ... گرفته شده است مشخص می شود.
 
شاعر «خوشا به حالت ای روستایی» بیان کرد: در زمان قدیم معتقد بودند که هرچه تعداد زبان هایی که یک فرد به آنها تسلط داشته باشد بیشتر باشد، قدرت یادگیری او نیز افزایش می یابد و اگر یک زبان بلد باشد قدرت یادگیری اش نیز به مراتب کمتر می شود. وقتی که در مدارس زبان انگلیسی به بچه ها آموزش داده می شود چرا نباید زبان اقوام های اصیل ایرانی به آنها آموزش داده شود؟ چرا بچه ها نباید بدانند که دستور زبان کردی یا ترکی چه معیارها و قواعدی دارد؟ اگر این مشکلات حل شود خیلی از مشکلات لهجه ای و زبانی نیز از بین می رود.

شاعر «خوشا به حالت ای روستایی» بیان کرد: در زمان قدیم معتقد بودند که هرچه تعداد زبان هایی که یک فرد به آنها تسلط داشته باشد بیشتر باشد، قدرت یادگیری او نیز افزایش می یابد و اگر یک زبان بلد باشد قدرت یادگیری اش نیز به مراتب کمتر می شود. وقتی که در مدارس زبان انگلیسی به بچه ها آموزش داده می شود چرا نباید زبان اقوام های اصیل ایرانی به آنها آموزش داده شود؟ چرا بچه ها نباید بدانند که دستور زبان کردی یا ترکی چه معیارها و قواعدی دارد؟ اگر این مشکلات حل شود خیلی از مشکلات لهجه ای و زبانی نیز از بین می رود

ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از افسانه ترکی به زبان فارسی چاپ شده است اما کمتر به خود زبان ترکی پرداخته شده است، افزود: هر زبانی زیبایی های خاص خودش را دارد و داستان هایش باید به همان زبان بیان شود تا تأثیر و زیبایی هایش مشخص شود. متاسفانه با اینکه من فردی اصالتا ترک زبان هستم اما در خواندن و نوشتن مطالب به زبان ترکی مشکل دارم و فقط در صورتی می توانم یک داستان یا شعر ترکی را بخوانم که قبلا آن را شنیده باشم یا جای دیگری خوانده باشم و این مساله به این دلیل است که من از ابتدا یاد گرفته ام که فارسی فکر کنم، بخوانم و بنویسم. البته با وجود اینکه تسلط زیادی به نوشتن یا سراییدن به زبان ترکی ندارم اما چون شاعر هستم می توانم کارهایی را انجام دهم. به همین دلیل شعرهایی نیز برای بچه ها سروده ام که آنها را در فضای مجازی منتشر کرده ام اما به دلیل اینکه ناشری برای چاپ آنها نیافتم نتوانستم آنها را منتشر کنم.

مشکل اصلی عدم تمایل به کتابخوانی است

شاعر «قالی رنگین کمان» ادامه داد: متاسفانه امروزه ناشران از انتشار آثار به زبان قومیت ها استقبال نمی کنند زیرا اینگونه آثار را نمی توانند در سطح ملی توزیع کرده و به فروش برسانند و فقط در شهر خاصی توزیع می شود و از سویی دیگر چون اغلب مخاطبان از کودکی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را نیاموخته اند در نتیجه استقبال زیادی نیز از این کتاب ها نمی کنند.
 
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان یادآوری کرد: آموزش زبان اقوام لازم نیست در سراسر کشور اتفاق بیفتد. این مساله فقط در جاهایی باید صورت پذیرد که قومیت ها در آن زندگی می کنند. البته تنبلی از خود قومیت ها هم هست که در زمینه تولید ادبیات برای کودکان و نوجوانان کار زیادی انجام نداده اند و اگر هم کاری صورت گرفته است بیشتر برای بزرگسالان بوده است یا به بازنویسی ادبیات کهن بسنده کرده اند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از آداب و رسوم زبان ترکی، کردی و ... در حال فراموشی است و همه دارند یک شکل و یکرنگ می شوند و کم کم رنگارنگ بودن ایران از میان می رود.
 
ابراهیمی همچنین درباره تاثیر تولید کتاب به زبان مادری در جذب بچه ها به کتابخوانی نیز توضیح داد: مشکل اصلی ما این است که مردم اصلاً کتاب نمی خوانند چه برسد به اینکه کتابی به زبان محلی بخوانند. مساله بی توجهی به کتابخوانی در شمارگان کتاب ها کاملاً مشهود است. 20 سال پیش حداقل تیراژ کتاب 5هزار نسخه بود و الان به 500 نسخه رسیده است. باید بازنگری کلی در ادبیات کودک ایجاد شود. نویسندگان باید بدانند بچه هایی که امروز وجود دارند با بچه های 20 سال پیش تفاوت زیادی کرده اند، بینش و درک و فهم آنها از زندگی افزایش یافته است و به واسطه فضای مجازی و رسانه ها تغییرات زیادی در آنها رخ داده است و ما نویسنده ها هم باید پا به پای این پیشرفت ها پیش برویم.
 
جعفر ابراهیمی در 21 مهرماه سال 1330، در اردبیل و در خانواده ای با ذوق و قریحه ادبی به دنیا آمد. از جمله آثار او می توان به «آمده ام دوست بدارم»، «شعری از گربه و موش»، «خورشیدی اینجا خورشیدی آنجا»، «آب مثل سلام»، «مثل یاس»، «لبخند شبنم ها»، «دوستی کلاغ و کبوتر»، «شکوفه های شعر» و «غنچه های شعر» اشاره کرد.


,ادبیات,کودک,آیینه,[categoriy]
,ادبیات,کودک,آیینه,[categoriy]

شعری در 31 شهریور 59

,ادبیات,کودک,آیینه,[categoriy]

خطوط قرمز ادبیات دینی

,ادبیات,کودک,آیینه,[categoriy]

جعفر ابراهیمی روی سقف کلاس!

,ادبیات,کودک,آیینه,[categoriy]

ضرورت نقد ادبیات کودک و نوجوان

"); $("div[id=" + MessageType + "]").slideDown(500).delay(3000).slideUp(500); } }); function Clickheretoprint() { var s = "MainComponents/printpage.htm"; s = "/" + s + ""; window.open(s, "", "Width=700,xheight=600,ScrollBars=1, resizable =0"); } function SendToWall() { var type = "1"; var id = ""; id = "308445"; if (id == "") id = "308445"; $.ajax({ type: "POST", url: "/webservices/Socialnetwork_v2/Service.asmx/SendToWall", data: "{ ID:" + id + ", Type:" + type + "}", contentType: "application/json; charset=utf-8", dataType: "json", success: function (recdata) { var i = recdata.d; if (i == -1) ShowMessage("warning", "لطفاً ابتدا در سیستم شناسایی شوید."); else if (i == -2) ShowMessage("success", "شما عضو شبکه اجتماعی تبیان نمی باشید."); else if (i >= 0) ShowMessage("success", "ارسال به شبکه اجتماعی تبیان با موفقیت انجام شد."); }, error: AjaxFailed }); function AjaxFailed(result) { ShowMessage("error", "برای ارسال لطفا ابتدا به شبکه اجتماعی تبیان بپیوندید."); } function ShowMessage(MessageType, MessageText) { var w = ($(window).xwidt() / 2) - 200; $("body").append("
" + MessageText + "
"); $("div[id=" + MessageType + "]").slideDown(500).delay(3000).slideUp(500); } }


منبع :

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات