آکاایران: منت خدای را عزوجل که به یاریش برگی دیگر بر دفتر عاشقانه های WeAre.irمی افزاییم. آنچه امروز فضای مجله را عطرآگین می کند شاهکاری مسلم از استاد زبانی ما سعدی شیرازی است. ترجیع بند مشهور سعدی، نمونه ی بهترین ترجیع بند زبان پارسی و در غایت کمال این قالب شعری است. بیت ترجیع این اثر فخیم هنری “بنشینم و صبر پیش گیرم…..دنبالهٔ کار خویش گیرم” می باشد.

و اما ترجیع بند چیست؟

به گزارش آکاایران: قالبی شعری است که از ترکیب چند غزل ساخته می شود که یک بیت در میان غزل ها تکرار می شود و بیت آخر هر غزل به شکل هنرمندانه ای با بند ترجیع مرتبط می شود. هاتف اصفهانی نیز نمونه یک ترجیع بند عالی را سروده است که بند ترجیع آن ” که یکی هست و هیچ نیست جز او….وحده لااله الاهو ” می باشد.

آنچه در ترجیع بند سعدی شیرازی به چشم می خورد عشق ناب و خالصانه شاعر و پاکبازی خاص سبک عراقی و به ویژه سبک سعدی است. همانطور که از بند ترجیع بر می آید ناچاری و درماندگی عاشق محور اصلی این شعر ناب است. جالب اینجاست که مضامینی که در هر بند می آید به شکل فوق العاده استادانه ای به بیت ترجیع می رسد. به گونه ای که خواننده به هیچ وجه احساس نمی کند که شاعر در حصار قالب شعری بوده است و گویا این ارتباط لطیف بین ابیات پایانی غزل آن بند و بیت ترجیع خودجوش می باشد. سعدی در کاربرد قافیه خلاقیت های ظریفی را به کار برده است. آنجا که می گوید:

دردا که به خیره عمر بگذشت….ای دل تو مرا نمی گذاری ک
بنشینم و صبر پیش گیرم….دنبالهٔ کار خویش گیرم

در حالی که پایان قافیه “…یک” است (مانند باریک) سعدی خلاقانه از ترکیب “نمی گذاری” و “که” قافیه ساخته است. کاربرد تفننی ابیات عربی مانند  غزل هایش در این اثر نیز به چشم می خورد. آنچه حائز اهمیت است کاربرد لطیف عربی در میان ابیات فارسی است. کمتر کسی است که از خواندن این ابیات لذت نبرد. زیرا سعدی عربی را تلطیف می کند و در قالب و ابعاد فهم فارسی زبانان به کار می برد. این هنرمندانه ترین کاربرد یک زبان بیگانه آن هم در یک اثر تغزلی است. از دیگر ویژگی های این اثر فصاحت و بلاغت خیره کننده سعدی است. به جرات می توان گفت کسی را یارای افزودن یک غزل به این ترجیع بند نیست. ممکن است در منظر اول ساده به نظر برسد ولی همین سادگی ویژگی منحصر به فرد آثار سعدی است که در عین سادگی نمی توان مانند آنرا سرود. بسیاری بعد از سعدی، سعی در تقلید از او را داشتند اما هیچ یک موفق نشدند آثاری به کیفیت اشعار سعدی بیافرینند. مجله عاشقانه ما افتخار دارد که این ترجیع بند بی نظیر را به خوانندگان فهیم خود تقدیم کند.

,ترجیع بند سعدی,بنشینم صبر پیش گیرم,غزل,[categoriy]

آکاایران: بهترین ترجیع بند زبان پارسی، شاهکاری از سعدی

ای سرو بلند قامت دوست وه وه که شمایلت چه نیکوست
در پای لطافت تو میراد هر سرو سهی که بر لب جوست
نازک بدنی که می نگنجد در زیر قبا چو غنچه در پوست
مه پاره به بام اگر برآید که فرق کند که ماه یا اوست؟
آن خرمن گل نه گل که باغست نه باغ ارم که باغ مینوست
آن گوی معنبرست در جیب یا بوی دهان عنبرین بوست
در حلقه ی صولجان زلفش بیچاره دل اوفتاده چون گوست
می سوزد و همچنان هوادار می میرد و همچنان دعاگوست
خون دل عاشقان مشتاق در گردن دیده ی بلاجوست
من بنده ی لعبتان سیمین کاخر دل آدمی نه از روست
بسیار ملامتم بکردند کاندر پی او مرو که بدخوست
ای سخت دلان سست پیمان این شرط وفا بود که بی دوست
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
در عهد تو ای نگار دلبند بس عهد که بشکنند و سوگند
دیگر نرود به هیچ مطلوب خاطر که گرفت با تو پیوند
از پیش تو راه رفتنم نیست همچون مگس از برابر قند
عشق آمد و رسم عقل برداشت شوق آمد و بیخ صبر برکند
در هیچ زمانه ای نزادست مادر به جمال چون تو فرزند
بادست نصیحت رفیقان و اندوه فراق کوه الوند
من نیستم ار کسی دگر هست از دوست به یاد دوست خرسند
این جور که می بریم تا کی؟ وین صبر که می کنیم تا چند؟
چون مرغ به طمع دانه در دام چون گرگ به بوی دنبه در بند
افتادم و مصلحت چنین بود بی بند نگیرد آدمی پند
مستوجب این و بیش ازینم باشد که چو مردم خردمند
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
امروز جفا نمی کند کس در شهر مگر تو می کنی بس
در دام تو عاشقان گرفتار در بند تو دوستان محبس
یا محرقتی بنار خد من جمرتها السراج تقبس
صبحی که مشام جان عشاق خوشبوی کند اذا تنفس
استقبله و ان تولی استأنسه و ان تعبس
اندام تو خود حریر چینست دیگر چه کنی قبای اطلس؟
من در همه قولها فصیحم در وصف شمایل تو آخرس
جان در قدمت کنم ولیکن ترسم ننهی تو پای بر خس
ای صاحب حسن در وفا کوش کاین حسن وفا نکرد با کس
آخر به زکات تندرستی فریاد دل شکستگان رس
من بعد مکن چنان کزین پیش ورنه به خدا که من ازین پس
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
گفتار خوش و لبان باریک ما أطیب فاک جل باریک
از روی تو ماه آسمان را شرم آمد و شد هلال باریک
یا قاتلتی بسیف لحظ والله قتلتنی بهاتیک
از بهر خدا، که مالکان، جور چندین نکنند بر ممالیک
شاید که به پادشه بگویند ترک تو بریخت خون تاجیک
دانی که چه شب گذشت بر من؟ لایأت بمثلها اعادیک
با اینهمه گر حیات باشد هم روز شود شبان تاریک
فی الجمله نماند صبر و آرام کم تزجرنی و کم اداریک
دردا که به خیره عمر بگذشت ای دل تو مرا نمی گذاری ک
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
چشمی که نظر نگه ندارد بس فتنه که با سر دل آرد
آهوی کمند زلف خوبان خود را به هلاک می سپارد
فریاد ز دست نقش، فریاد و آن دست که نقش می نگارد
هرجا که مولهی چو فرهاد شیرین صفتی برو گمارد
کس بار مشاهدت نچیند تا تخم مجاهدت نکارد
نالیدن عاشقان دلسوز ناپخته مجاز می شمارد
عیبش مکنید هوشمندان گر سوخته خرمنی بزارد
خاری چه بود به پای مشتاق؟ تیغیش بران که سر نخارد
حاجت به در کسیست ما را کاو حاجت کس نمی گزارد
گویند برو ز پیش جورش من می روم او نمی گذارد
من خود نه به اختیار خویشم گر دست ز دامنم بدارد
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
بعد از طلب تو در سرم نیست غیر از تو به خاطر اندرم نیست
ره می ندهی که پیشت آیم وز پیش تو ره که بگذرم نیست
من مرغ زبون دام انسم هرچند که می کشی پرم نیست
گر چون تو پری در آدمیزاد گویند که هست باورم نیست
مهر از همه خلق برگرفتم جز یاد تو در تصورم نیست
گویند بکوش تا بیابی می کوشم و بخت یاورم نیست
قسمی که مرا نیافریدند گر جهد کنم میسرم نیست
ای کاش مرا نظر نبودی چون حظ نظر برابرم نیست
فکرم به همه جهان بگردید وز گوشه ی صبر بهترم نیست
با بخت جدل نمی توان کرد اکنون که طریق دیگرم نیست
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
ای دل نه هزار عهد کردی کاندر طلب هوا نگردی؟
کس را چه گنه تو خویشتن را بر تیغ زدی و زخم خوردی
دیدی که چگونه حاصل آمد از دعوی عشق روی زردی؟
یا دل بنهی به جور و بیداد یا قصه ی عشق درنوردی
ای سیم تن سیاه گیسو کز فکر سرم سپید کردی
بسیار سیه، سپید کردست دوران سپهر لاجوردی
صلحست میان کفر و اسلام با ما تو هنوز در نبردی
سر بیش گران مکن، که کردیم اقرار به بندگی و خردی
با درد توام خوشست ازیراک هم دردی و هم دوای دردی
گفتی که صبور باش، هیهات دل موضع صبر بود و بردی
هم چاره تحملست و تسلیم ورنه به کدام جهد و مردی
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
بگذشت و نگه کرد با من در پای کشان، ز کبر دامن
دو نرگس مست نیم خوابش در پیش و به حسرت از قفا من
ای قبله ی دوستان مشتاق گر با همه آن کنی که با من
بسیار کسان که جان شیرین در پای تو ریزد اولا من
گفتم که شکایتی بخوانم از دست تو پیش پادشا من
کاین سخت دلی و سست مهری جرم از طرف تو بود یا من؟
دیدم که نه شرط مهربانیست گر بانگ برآرم از جفا من
گر سر برود فدای پایت دست از تو نمی کنم رها من
جز وصل توام حرام بادا حاجت که بخواهم از خدا من
گویندم ازو نظر بپرهیز پرهیز ندانم از قضا من
هرگز نشنیده ای که یاری بی یار صبور بود تا من
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
ای روی تو آفتاب عالم انگشت نمای آل آدم
احیای روان مردگان را بویت نفس مسیح مریم
بر جان عزیزت آفرین باد بر جسم شریفت اسم اعظم
محبوب منی چو دیده ی راست ای سرو روان به ابروی خم
دستان که تو داری از پریروی بس دل ببری به کف و معصم
تنها نه منم اسیر عشقت خلقی متعشقند و من هم
شیرین جهان تویی به تحقیق بگذار حدیث ما تقدم
خوبیت مسلمست و ما را صبر از تو نمی شود مسلم
تو عهد وفای خود شکستی وز جانب ما هنوز محکم
مگذار که خستگان بمیرند دور از تو به انتظار مرهم
بی ما تو به سر بری همه عمر من بی تو گمان مبر که یکدم
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
گل را مبرید پیش من نام با حسن وجود آن گل اندام
انگشت نمای خلق بودیم مانند هلال از آن مه تام
بر ما همه عیب ها بگفتند یا قوم الی متی و حتام؟
ما خود زده ایم جام بر سنگ دیگر مزنید سنگ بر جام
آخر نگهی به سوی ما کن ای دولت خاص و حسرت عام
بس در طلب تو دیگ سودا پختیم و هنوز کار ما خام
درمان اسیر عشق صبرست تا خود به کجا رسد سرانجام
من در قدم تو خاک بادم باشد که تو بر سرم نهی گام
دور از تو شکیب چند باشد؟ ممکن نشود بر آتش آرام
در دام غمت چو مرغ وحشی می پیچم و سخت می شود دام
من بی تو نه راضیم ولیکن چون کام نمی دهی به ناکام
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
ای زلف تو هر خمی کمندی چشمت به کرشمه چشم بندی
محرام بدین صفت مبادا کز چشم بدت رسد گزندی
ای آینه ایمنی که ناگاه در تو رسد آه دردمندی
یا چهره بپوش یا بسوزان بر روی چو آتشست سپندی
دیوانه ی عشقت ای پریروی عاقل نشود به هیچ پندی
تلخست دهان عیشم از صبر ای تنگ شکر بیار قندی
ای سرو به قامتش چه مانی؟ زیباست ولی نه هر بلندی
گریم به امید و دشمنانم بر گریه زنند ریشخندی
کاجی ز درم درآمدی دوست تا دیده ی دشمنان بکندی
یارب چه شدی اگر به رحمت باری سوی ما نظر فکندی؟
یکچند به خیره عمر بگذشت من بعد بر آن سرم که چندی
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
آیا که به لب رسید جانم آوخ که ز دست شد عنانم
کس دید چو من ضعیف هرگز کز هستی خویش درگمانم؟
پروانه ام اوفتان و خیزان یکباره بسوز و وارهانم
گر لطف کنی بجای اینم ور جور کنی سزای آنم
جز نقش تو نیست در ضمیرم جز نام تو نیست بر زبانم
گر تلخ کنی به دوریم عیش یادت چو شکر کند دهانم
اسرار تو پیش کس نگویم اوصاف تو پیش کس نخوانم
با درد تو یاوری ندارم وز دست تو مخلصی ندانم
عاقل بجهد ز پیش شمشیر من کشته ی سر بر آستانم
چون در تو نمی توان رسیدن به زان نبود که تا توانم
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
آن برگ گلست یا بناگوش یا سبزه به گرد چشمه ی نوش
دست چو منی قیامه باشد با قامت چون تویی در آغوش
من ماه ندیده ام کله دار من سرو ندیده ام قباپوش
وز رفتن و آمدن چه گویم؟ می آرد و جد و می برد هوش
روزی دهنی به خنده بگشاد پسته، دهن تو گفت خاموش
خاطر پی زهد و توبه می رفت عشق آمد و گفت زرق مفروش
مستغرق یادت آنچنانم کم هستی خویش شد فراموش
یاران به نصیحتم چه گویند بنشین و صبور باش و مخروش
ای خام من اینچنین بر آتش عیبم مکن ار برآورم جوش
تا جهد بود به جان بکوشم وانگه به ضرورت از بن گوش
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
طاقت برسید و هم بگفتم عشقت که ز خلق می نهفتم
طاقم ز فراق و صبر و آرام زآن روز که با غم تو جفتم
آهنگ دراز شب ز من پرس کز فرقت تو دمی نخفتم
بر هر مژه قطره ای چو الماس دارم که به گریه سنگ سفتم
گر کشته شوم عجب مدارید من خود ز حیات در شگفتم
تقدیر درین میانم انداخت چندانکه کناره می گرفتم
دی بر سر کوی دوست لختی خاک قدمش به دیده رفتم
نه خوارترم ز خاک بگذار تا در قدم عزیزش افتم
زانگه که برفتی از کنارم صبر از دل ریش گفت رفتم
می رفت و به کبر و ناز می گفت بی ما چه کنی؟ به لابه گفتم
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
باری بگذر که در فراقت خون شد دل ریش از اشتیاقت
بگشای دهن که پاسخ تلخ گویی شکرست در مذاقت
در کشته ی خویشتن نگه کن روزی اگر افتد اتفاقت
تو خنده زنان چو شمع و خلقی پروانه صفت در احتراقت
ما خود ز کدام خیل باشیم تا خیمه زنیم در وثاقت؟
ما اخترت صبابتی ولکن عینی نظرت و ما اطاقت
بس دیده که شد در انتظارت دریا و نمی رسد به ساقت
تو مست شراب و خواب و ما را بیخوابی کشت در تیاقت
نه قدرت با تو بودنم هست نه طاقت آنکه در فراقت
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
آوخ که چو روزگار برگشت از من دل و صبر و یار برگشت
برگشتن ما ضرورتی بود وآن شوخ به اختیار برگشت
پرورده بدم به روزگارش خو کرد و چو روزگار برگشت
غم نیز چه بودی ار برفتی آن روز که غمگسار برگشت
رحمت کن اگر شکسته ای را صبر از دل بیقرار برگشت
عذرش بنه ار به زیر سنگی سر کوفته ای چو مار برگشت
زین بحر عمیق جان به در برد آنکس که هم از کنار برگشت
من ساکن خاک پاک عشقم نتوانم ازین دیار برگشت
بیچارگیست چاره ی عشق دانی چه کنم چو یار برگشت؟
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
هر دل که به عاشقی زبون نیست دست خوش روزگار دون نیست
جز دیده ی شوخ عاشقان را بر چهره دوان سرشک خون نیست
کوته نظری به خلوتم گفت سودا مکن آخرت جنون نیست
گفتم ز تو کی برآید این دود کت آتش غم در اندرون نیست؟
عاقل داند که ناله ی زار از سوزش سینه ای برون نیست
تسلیم قضا شود کزین قید کس را به خلاص رهنمون نیست
صبر ار نکنم چه چاره سازم؟ آرام دل از یکی فزون نیست
گر بکشد و گر معاف دارد در قبضه ی او چو من زبون نیست
دانی به چه ماند آب چشمم؟ سیماب، که یکدمش سکون نیست
در دهر وفا نبود هرگز یا بود و به بخت ما کنون نیست
جان برخی روی یار کردم گفتم مگرش وفاست چون نیست
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
در پای تو هرکه سر نینداخت از روی تو پرده بر نینداخت
در تو نرسید و پی غلط کرد آن مرغ که بال و پر نینداخت
کس با رخ تو نباخت اسبی تا جان چو پیاده در نینداخت
نفزود غم تو روشنایی آن را که چو شمع سر نینداخت
بارت بکشم که مرد معنی در باخت سر و سپر نینداخت
جان داد و درون به خلق ننمود خون خورد و سخن به در نینداخت
روزی گفتم کسی چون من جان از بهر تو در خطر نینداخت
گفتا نه که تیر چشم مستم صید از تو ضعیفتر نینداخت
با آنکه همه نظر در اویم روزی سوی ما نظر نینداخت
نومید نیم که چشم لطفی بر من فکند، و گر نینداخت
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
ای بر تو قبای حسن چالاک صد پیرهن از محبتت چاک
پیشت به تواضعست گویی افتادن آفتاب بر خاک
ما خاک شویم و هم نگردد خاک درت از جبین ما پاک
مهر از تو توان برید؟ هیهات کس بر تو توان گزید؟ حاشاک
اول دل برده باز پس ده تا دست بدارمت ز فتراک
بعد از تو به هیچ کس ندارم امید و ز کس نیایدم باک
درد از جهت تو عین داروست زهر از قبل تو محض تریاک
سودای تو آتشی جهانسوز هجران تو ورطه ای خطرناک
روی تو چه جای سحر بابل؟ موی تو چه جای مار ضحاک؟
سعدی بس ازین سخن که وصفش دامن ندهد به دست ادراک
گرد ارچه بسی هوا بگیرد هرگز نرسد به گرد افلاک
پای طلب از روش فرو ماند می بینم و حیله نیست الاک
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
ای چون لب لعل تو شکر نی بادام چو چشمت ای پسر نی
جز سوی تو میل خاطرم نه جز در رخ تو مرا نظر نی
خوبان جهان همه بدیدم مثل تو به چابکی دگر نی
پیران جهان نشان ندادند چون تو دگری به هیچ قرنی
ای آنکه به باغ دلبری بر چون قد خوش تو یک سجر نی
چندین شجر وفا نشاندم و ز وصل تو ذره ای ثمر نی
آوازه ی من ز عرش بگذشت و ز درد دلم تو را خبر نی
از رفتن من غمت نباشد از آمدن تو خود اثر نی
باز آیم اگر دهی اجازت ای راحت جان من، و گر نی
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
شد موسم سبزه و تماشا برخیز و بیا به سوی صحرا
کان فتنه که روی خوب دارد هرجا که نشست خاست غوغا
صاحبنظری که دید رویش دیوانه ی عشق گشت و شیدا
دانی نکند قبول هرگز دیوانه حدیث مرد دانا
چشم از پی دیدن تو دارم من بی تو خسم کنار دریا
از جور رقیب تو ننالم خارست نخست بار خرما
سعدی غم دل نهفته می دار تا می نشوی ز غیر رسوا
گفتست مگر حسود با تو زنهار مرو ازین پس آنجا
من نیز اگرچه ناشکیبم روزی دو برای مصلحت را
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم
بربود جمالت ای مه نو از ماه شب چهارده ضو
چون می گذری بگو به طاوس گر جلوه کنان روی چنین رو
گر لاف زنی که من صبورم بعد از تو، حکایتست و مشنو
دستی ز غمت نهاده بر دل چشمی ز پیت فتاده در گو
یا از در عاشقان درون آی یا از دل طالبان برون شو
زین جور و تحکمت غرض چیست؟ بنیاد وجود ما کن و رو
یا متلف مهجتی و نفسی الله یقیک محضر السو
با من چو جوی ندید معشوق نگرفت حدیث من به یک جو
گفتم کهنم مبین که روزی بینی که شود به خلعتی نو
در سایه ی شاه آسمان قدر مه طلعت آفتاب پرتو
وز لطف من این حدیث شیرین گر می نرسد به گوش خسرو
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله ی کار خویش گیرم