بسته پیشنهادی برای آشنایی درست با عاشورا - آکا

آکاایران: عاشورا یک روز است اما روزی به گستره تمام دوران. آن روز تبدیل به فرهنگی شد که می تواند بر تمام زندگی، بر تمام آداب و رسوم اثر بگذارد.
امتیاز خبر: 18 از 100 تعداد رای دهندگان 2
هفته نامه مثلث: عاشورا یک روز است اما روزی به گستره تمام دوران. آن روز تبدیل به فرهنگی شد که می تواند بر تمام زندگی، بر تمام آداب و رسوم اثر بگذارد. تاثیر این فرهنگ تا آنجا است که هیچ مقوله ای نیست که بتوان یافت که فرهنگ حسینی در آن اثر نگذاشته باشد. در طول این سال ها کتاب های ارزشمند فراوانی به چاپ رسیده است که می تواند به شناخت این فرهنگ، بیشتر و بهتر یاری کند. از خیل این کتاب های سترو و وزین، چند کتاب را انتخاب کرده ایم. درباره عاشورا و فرهنگ عاشورا کتاب بسیار بیشتر از این است، بیایید و بخوانید.
آفتاب در مصاف
 
,فرهنگ عاشورایی,[categoriy]

آکاایران: بسته پیشنهادی برای آشنایی درست با عاشورا



به گزارش آکاایران: کتاب «آفتاب در مصاف» در 1040 صفحه شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب حضرت آیت الله خامنه ای از سال 1357 تا 1390 درباره وجود مقدس امام حسین علیه السلام و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال 61 هجری قمری است که به روش ترتیب تاریخی از قدیم به جدید تدوین شده است.
«آفتاب در مصاف» در مدت کوتاهی بعد از انتشار بارها تجدید چاپ شد و با استقبال خوب مخاطبان معارف عاشورایی مواجه شد. این کتاب در شش فصل «کلیات»، «امام حسین علیه السلام»، «عاشورا»، «یاران عاشورا»، «دشمنان عاشورا» و «زیارات و ادعیه» گردآوری شده است.
در ابتدای کتاب و در سخنرانی که از حضرت آیت الله خامنه ای مربوط به هشتم آبان سال 57 یعنی بیش از سه ماه قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایراد شده آمده است: «ما چند سال به حادثه عاشورا نگاه کردیم، گفتیم: یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما. چقدر ما از دور، حسین بن علی را تماشا کردیم؛ چقدر از دور دستی بر آتش گرفتیم؛ چقدر آرزو کردیم در خط اسلام می بودیم، همت می کردیم. کمک می کردیم و فداکاری می کردیم. آیا وقت آن نرسیده که ما همه آن آرمان ها و آرزوها را در خود تجربه کنیم، ایمان خود را بیازماییم، موضع درست خود را در این طبقه بندی و گروه بندی پیدا کنیم؟»
حماسه و عرفان
 
,فرهنگ عاشورایی,[categoriy]


«حماسه و عرفان» نام یکی دیگ راز آثار ارزشمند آیت الله جوادی آملی است. همانطور که از نام این کتاب بر می آید، موضوع آن درباره عرفان، حماسه و ارتباط بین این دو مقوله است. اصل مطالب کتاب، برگرفته از سخنرانی های آیت الله جوادی آملی است که در محرم سال 1411 ق (1368 ش) انجام شده و پس از انجام تغییرات لازم و حذف و اضافات، بازبینی و تایید نهایی ایشان به چاپ رسیده است.
مطالب این کتاب که با محوریت عاشورا و نهضت حسینی (ع) است، طی یک مقدمه و سه بخش ارائه شده است: هماهنگی آیین اسلام با فطرت، فضیلت حماسه و عرفان، عرفان حماسه ساز و حماسه سازان عارف.
در بخشی از کتاب می خوانیم: «سر جاودانگی حادثه کربلا، که اصل آن در مدت کمتر از یک روز و در بخش بسیار کوچکی از سرزمین پهناور اسلامی واقع شد، نیز همین هاست. طی این سیزده قرنی که که از این حادثه کبری و داهیه عظمی می گذرد، هر ابرقدرتی که آمد با هدف کربلا جنگید. هیچ قدرت جابری نیامد مگر اینکه گاهی با نام حسین (ع)، گاهی با قبر او، گاهی با زائر او، گاهی با وقف برای او و خلاصه همگی با مرام آیین او جنگیدند و برای اضمحلال و نابودی هدف نهضت کربلا و شهدای گرانقدر آن، قیام و اقدام کردند؛ ولی هیچ کدام شان به مقصد شوم خود نرسیدند و نه تنها نتوانستند این مشعل فروزان هدایتگر نسل بشری را خاموش کنند بلکه خودشان نابود شدند.»
حماسه حسینی اثر شهید مطهری
 
,فرهنگ عاشورایی,[categoriy]


«حماسه حسینی» نام مجموعه کتاب دو جلدی (و سابقا سه جلدی) است از مرتضی مطهری، مشتمل بر تمامی سخنرانی ها و یادداشت های او پیرامون واقعه کربلا و تحریفات تاریخی صورت گرفته در نقل آن. بنا بر مقدمه خود کتاب، به قلم «شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهری» مجموعه مزبور پس از درگذشت آقای مطهری به چاپ رسید.
در مجموعه سه جلدی، جلدهای اول و دوم شامل سخنرانی های آقای مطهری و جلد سوم شامل یادداشت های او درباره واقعه کربلا بوده که به نقل از مقدمه کتاب (چاپ سی ام) آن مجموعه نقایصی جزیی از جمله حروف چینی ناهماهنگ داشت که در مجموعه جدید رفع شده و دقت های لازم از قبیل علامت گذاری دستوری و موری که مربوط به زیبایی کتاب می شود اعمال شده و همچنین مطالب کتاب تیترگذاری شد و فهرست آن مفصل شد و سخنرانی ها مجددا با دقت بیشتری از نوار استخراج و تنظیم گردیده است.
استاد شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی مانند هر احیاگر دینی، تنها به زدودن غبار خرافات و تحریفات از ساحت اندیشه دینی، سنت نبوی، سیرت علوی و نهضت حسینی بسنده نکرده است بلکه در جهت آشکار ساختن حقایق پنهان نیز بسیار تلاش کرد. جستجو برای یافتن اقوال درست و گزارش های استوار درباره حماسه حسینی و ارائه آنها به شکلی زیبا و منطقی، بخشی از میراث ماندگار شهید مطهری است.
سقای آب و ادب
 
,فرهنگ عاشورایی,[categoriy]


«سقای آب و ادب»، اثری است متفاوت از سید مهدی شجاعی، رمان و روایتی از زندگی حضرت عباس (ع)، رمانی به یقین متفاوت با آثاری از همین قلم، هم از حیث فرم و هم از حیث نوع نگاه محتوایی کتاب «سقای آب و ادب» را انتشارات نیستان آن را منتشر کرده و جز، پرفروش ترین کتاب ها درباره حضرت عباس (ع) است. این اثر شامل 10 فصل «عباس علی، عباس ام البنین، عباس عباس، عباس سکینه، عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان، عباس فاطمه» است.
نویسنده بر اساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس (ع) می پردازد؛ اما در فصل نهم، شیوه ای جدید را پیش می گیرد و روایتی متفاوت را با مضامینی نو از شخصیت حضرت عباس بن علی (ع) ارائه می دهد. در بخشی از این کتاب می خوانیم: «... شریعه فرات، پیش روست و چند هزار سوار دشمن پشت سر، سوار تشنه آب، لحظه به لحظه به آب نزدیک تر می شود، با مشک خالی بر دوش و شمشیری در دست و لبخندی شیرین بر لب، لبخند، لب های ترک خورده اش را به خون می نشاند.
اسب در زیر پایش، به عقابی می ماند که مماس با زمین پرواز می کند. آنقدر رعنا و رشید و بلند است که اگر پا از رکاب، بیرون کشد، سرانگشتانش، خراش بر چهره زمین می اندازد. وقتی که تو بر اسب سوار می شوی، ماه باید پیاده شود از استر آسمان.»
فتح خون
 
,فرهنگ عاشورایی,[categoriy]


«فتح خون» نوشته شهید سید مرتضی آوینی کتابی است که کوشیده علاوه بر ابراز شیفتگی و بیان عظمت واقعه و مظلومیت سیدالشهدا و یارانش، نقبی به حقیقت ماجرا بزنند و در حد توان خود، پرده از راز بزرگ کربلا بردارد. متن کتاب، از دو پاره کلی تشکیل شده است، پاره اول که متن اصلی کتاب است، به شرح و بیان وقایع و توصیف ماجراهای پیش آمده از رجب سال 60 تا محرم سال 61 هجری می پردازد و پاره دوم که از زبان «راوی»، روایت می شود، تحلیل و رازگشایی همان وقایع و ماجراهاست.
راوی در «فتح خون» از موضع یک انسان عارف سخن می گوید که زمین را آینه آسمان می بیند و به ظواهر کفایت نمی کند و می کوشد در مخاطبه با انسان امروز، او را از پوسته واقعه عاشورا فراتر برد و چشم باطنش را باز کند. یکی از مفاهیم مورد توجه نویسنده فرازمانی و فرامکانی بودن عاشورا و کربلاست. آوینی از «اصحاب آخرالزمانی امام عشق» سخن می گوید و از اینکه هر انسانی کربلایی دارد و عاشورایی.
او واقعه عاشورا را نه فقط به مثابه یک اتفاق تاریخی، که به عنوان یک حقیقت کلی می بیند که می تواند برای هر انسان و در هر زمان و مکان تکرار شودم. عشق نیز از مفاهیم محوری «فتح خون» است. آوینی به تأسی از عرفای بزرگ، عشق را مدار و محور هستی می داند.

منبع :

تبلیغات