«فروشنده»، شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد «فروشنده»، شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته هنرمندان ایران و جهان از سایت مقالات هنر آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

آکاایران: «فروشنده»، شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی

«فروشنده»، شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی
,[categoriy]

آکاایران: «فروشنده»، شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی

«فروشنده»، شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی



فیلم فروشنده ی اصغر فرهادی هفتین اثر اوست که اولین اکرانش را در جشنواره کن امسال خواهد داشت. این کارگردان برنده ی اسکار بعد از ساخت فیلم «گذشته»، به ایران بازگشته تا دست روی یک موضوع اجتماعی دیگر بگذارد. با ما و نگاهی به فیلم فروشنده همراه باشید.

به گزارش آکاایران: وب سایت زومجی - فیلم فروشنده ی اصغر فرهادی هفتین اثر اوست که اولین اکرانش را در جشنواره کن امسال خواهد داشت. این کارگردان برنده ی اسکار بعد از ساخت فیلم «گذشته»، به ایران بازگشته تا دست روی یک موضوع اجتماعی دیگر بگذارد. با ما و نگاهی به فیلم  فروشنده همراه باشید.

 

,[categoriy]

 

هیچ جای تعجبی ندارد که وبسایت ایندی وایر، فروشنده را در رتبه ی پنجم مورد انتظارترین فیلم های سال ۲۰۱۶ قرار داده است. اصغر فرهادی قطعاً هیجان انگیزترین کارگردان ایرانی است، کسی که فیلم هایش چه در میان سینماروهای حرفه ای و چه مخاطبین عام سر و صدای زیادی  می کند. فیلم های او، حداقل از «درباره ی الی» به بعد، همیشه با حاشیه هایی همراه بوده که گاهاً ارزش واقعی آثارش را خدشه دار کرده ولی حداقل این فایده را داشته اند که به یکی از شناخته شده ترین سینماگران ایرانی در میان تمام اقشار مردم تبدیل شود.
او بعد از برنده شدن در ده ها جشنواره ی سینمایی و دریافت دو نامزدی اسکار، برای منتقدین و دنبال کنندگان جدی سینما در خارج ایران به چهره ی معروفی تبدیل شد و تجربه ی فیلم اروپایی «گذشته » هم فرصتی های تازه ای برایش به وجود آورد. در ادامه ی همین فعالیت در سینمای اروپا بود که فرهادی تصمیم گرفت این بار فیلمی در اسپانیا بسازد و با مذاکرات اولیه، پنه لوپه کروز را هم برای نقش اصلی انتخاب کرد. اما برای اینکه تا شروع تولید دومین اثر فیلم خارجی اش بیکار ننشیند، پروژه ای را در ایران و با تیم همیشگی اش کلید زد. استارت «فروشنده»، با نام اولیه ی «برسد به دست آهو»، پاییز ۹۴ زده شد و اواخر سال هم فیلمبرداری اش به پایان رسید. این فیلم به تازگی مراحل پس از تولید را پشت سر گذاشته و منتظر است تا برای اولین بار در جشنواره ی کن روی پرده برود. اما فروشنده چه جور فیلمی است؟
فرهادی، مرموزتر از همیشه

,[categoriy]

 

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در هفتمین  درام اجتماعی فرهادی، نقش دو بازیگر تئاتر را بازی می کنند که در حال اجرای نمایش «مرگ فروشنده» هستند. به نقش این پررنگ این نمایشنامه در فیلم، که اثر یکی از بزرگترین دراماتیست های قرن بیستم است خواهیم رسید اما پیش از آن، موضوع مهم تر در فروشنده بن مایه ی داستانی آن است. موضوع فیلم های قبلی فرهادی را می توان در چند کلمه خلاصه کرد، مثلاً درباره ی الی، درباره ی دروغ بود و در چهارشنبه سوری، خیانت نقش پررنگی داشت. در فروشنده، این دو بازیگر به خانه ای نقل مکان می کنند که قبلاً محل سکونت زن بدکاره ای بوده و حال این زوج بازیگر به مشکلاتی در مورد او برمی خورند. جدا از حساسیت این موضوع، هفتمین اثر فرهادی همچنان دست روی پنهان ترین لایه های شخصیت ها می گذارد و رابطه ی آن ها با یکدیگر را زیر ذره بین می برد. فروشنده شاید بیش از هرچیزی، راجع به اعتماد باشد.
فروشنده، احتمالاً جنبه های معمایی بیشتری نسبت به باقی آثار فرهادی خواهد داشت. کشف رازهای ساکن قبلی خانه و رابطه ی احتمالی شخصیت های اصلی با او، می تواند دست مایه ی فرهادی برای خلق تعلقی باشد که در فیلم های او کمتر دیده ایم. البته فعلاً هرچه هست حدس و گمان است و به خاطر علاقه ی فرهادی به پایان باز و حفره های داستانی، حتی با دیدن فیلم هم نمی توانیم از همه ی ریزه کاری های داستان مطمئن شویم. اینکه هیچ اطلاعات خاص دیگری غیر از داستان کلی فیلم منتشر نشده، ما را تشنه ی دیدن آن می کند و حداقل در ایران باید تا تابستان برایش صبر کنیم.
حواشی همیشگی شبکه های اجتماعی
فرهادی در همین مدت نه چندان بلندی که در سینمای ایران فعالیت داشته، کارهایی کرده که در کل تاریخ این سینما کم نظیر بوده است. او برای انتخاب بازیگر در یکی از نقش های فرعی فروشنده، فراخوانی از طریق شبکه های اجتماعی  ارسال کرد و از مردم خواست فیلمی  از خود بگیرند و شانس شان را برای ایفای نقش در فروشنده امتحان کنند. این فراخوان محدودیت سن و جنسیت نداشت و نقش های کوتاه و بلندی هم برای این نابازیگرها در نظر گرفته شده بود. بهره گیری از نابازیگر در ایران اتفاق جدیدی نیست و خود فرهادی در چند فیلم خود این کار را کرده، اما استفاده از شبکه های اجتماعی با توجه به گسترش روزافزون آن ها بین مردم از اتفاقاتی بود که کمتر در سینمای ایران رخ داده است.

 

,[categoriy]

 

بیش از ۱۶ هزار ویدیو برای عوامل سازنده ارسال شد و عوامل سازنده با مشاهده ی  تمام آن ها، در نهایت حدود ۵۰ نفر را برای دعوت به محل فیلمبرداری و انجام تمرین های لازم انتخاب کردند. هر جا صحبت از شبکه های اجتماعی می شود، نمی توان انتظار داشت حاشیه ای  پیش نیاید. بعد از اعلام نتایج فراخوان بازیگری فیلم فروشنده، برخی مدعی شدند عوامل فیلم قرار است استفاده ی دیگری از این فیلم ها کنند یا اینکه افراد انتخاب شده، از پیش تعیین شده بودند. در هر صورت این شایعه ها تکذیب شدند و البته خود فرهادی هم با حواشی از این دست و بلکه بزرگ تر، بیگانه نیست. کار فیلمبرداری فیلم به پایان رسیده و فعلاً شایعه ی حدیدی در مورد آن دست به دست نمی شود، اما هنگام اکران فیلم و احتمالاً حضور در جشنواره های خارجی، باید انتظار شایعه های همیشگی را داشته باشیم.
مرگ رویا

,[categoriy]

 

نمایشنامه ای که آرتور میلر در سال ۱۹۴۸ نوشت و صدها بار در تئاتر برادوی نیویورک اجرا شد، زندگی مادی انسان را خارج از زمان و مکان و در عریان ترین شکل خودش به تصویر می کشد. «مرگ فروشنده» نه تنها مرگ رویای آمریکایی است، بلکه فرو ریختن دیوار آرزوهای انسان غرق در مادیات را جوری نشان می دهد که می توان آن را به هر فرد در هر زمانه ای نسبت داد. نمایشنامه درباره ی فروشنده ای به اسم ویلی است که فکر می کند تنها با کسب ثروت و محبوبیت میان دیگران، می توان زندگی شرافتمندانه ای داشت. او در این راه موفقیتی کسب نمی کند و در نهایت به این نتیجه می رسد که تمام باورهایش از اساس اشتباه بوده و در رویایی زندگی می کرده که سرانجامش سقوط و نیستی است. ویلیِ مرگ فروشنده و طرز فکر او، نمادی از جامعه ی مادی گرای آن روزهای آمریکا بود که در واقع چیزی جز یک رویا نیست و واقعیت، بسیار تلخ تر و بی رحم تر است.
اما این نمایشنامه همان قدر که به ماتریالیسم و نظام سرمایه داری می پردازد، لایه های شخصیتی زیرین افرادی را که در چنین دنیایی زندگی می کنند هم بررسی می کند و واقعیت آن ها را آشکار می کند. این همان جنبه ای از داستان است که احتمالاً نقش بیشتری در فیلم فروشنده ی فرهادی دارد، فروریختن باورهای کسی که تمام زندگی اش رویایی در سر می پرورانده اما در انتها به دیوار محکم واقعیت برخورد کرده است. فیلم فرهادی برداشتی از این نمایشنامه نیست اما حتماً تأثیراتی از آن گرفته و کاراکترهایش به کسی که با نمایشنامه آشنا است، نزدیک تر و برای او باورپذیرتر هستند.
فروشنده یکی دو هفته ی دیگر درجشنواره ی کن روی پرده می رود و فعلاً نه تیزری از آن منتشر شده و نه آن معدود عکس هایی که در شبکه های اجتماعی پیدا می شوند اطلاعات خاصی راجع به فیلم فاش می کنند. فروشنده در بخش رقابتی کن شرکت کرده و امیدواریم مانند اثر قبلی فرهادی که جایزه ی بهترین بازیگر زن را نصیب برنیس بژو کرد، خوش بدرخشد و اعتبار دیگری باشد برای عوامل فیلم و سینمای ایران. فروشنده مورد انتظارترین فیلم امسال برای من است، نظر شما در موردش چیست؟

 گرد آوری مطالب : آکا ایران


منبع :

«فروشنده»، شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی گردآوری توسط بخش هنرمندان ایران و جهان سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات