چرا عکاسی می کنی؟ - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد چرا عکاسی می کنی؟ ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته هنر عکاسی و فیلمبرداری از سایت مقالات هنر آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید


چرا عکاسی می کنی؟
هنر عکاسی و فیلمبرداری,عکاس پیشکسوت مطبوعاتی, اسماعیل عباسی, فتوژورنالیسم
یک عکاس پیشکسوت مطبوعاتی، درباره‌ی لزوم وضع قوانین برای تعیین گستره‌ی اختیارات عکاسان خبری، درباره مخالفت با هرگونه دستکاری در عکس خبری، تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر عکاسی حرفه‌ای و عملکرد ضعیف انجمن‌های صنفی عکاسی در ایران سخن گفت.

 اسماعیل عباسی - عکاس پیشکسوت مطبوعاتی ، درباره‌ی عکاسی مطبوعاتی در ایران اظهار کرد: در یک جمله‌ی ساده باید بگویم که عکاسی مطبوعاتی در ایران هویت و صاحب ندارد و اگر کاری هم در این حوزه انجام می‌شود، حاصل عشق و علاقه‌ی شخصی عکاسان خبری است.

او با بیان اینکه برای دانستن این‌که عکاسی مطبوعاتی چیست، باید فتوژورنالیسم را ریشه‌یابی و معنا کرد، گفت: فتوژورنالیسم، نوعی روزنامه‌نگاری است که ابزار روایت خبر در آن به‌جای قلم، دوربین است.

عباسی افزود: وقتی یک خبرنگار و یک عکاس خبری در صحنه‌ای حضور دارند، یکی ماجرا را با قلم روایت می‌کند و دیگری با عکس. بنابراین نگاه رایج در مطبوعات ایران، مبنی بر این‌که، عکس ضمیمه‌ی خبر می‌باشد، اشتباه است. باید از عکاسی خبری تعریفی مطابق با آن‌چه در دنیا رایج است ارایه دهیم.


عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، همچنین بیان کرد: عکاس مطبوعاتی نماینده‌ی مردمی است که امکان حضور در صحنه‌ی خبری را ندارند، و این نماینده وظیفه دارد حادثه را به درستی و همان‌گونه که رخ داده برای مردم شرح دهد. در واقع عکاسان و خبرنگاران چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم غایب در صحنه‌ی رویدادها هستند.

عباسی در بخشی از سخنانش با تأکید بر نقش آموزش در پیشرفت عکاسی مطبوعاتی، درباره‌ی وضعیت آموزش این رشته در ایران گفت: تا مدت‌ها عکاسی مطبوعاتی در ایران به صورت تجربی آموخته می‌شد و آموزش رسمی برای آن وجود نداشت. اکنون هم دانشکده داریم و هم واحد درسی این رشته در دانشگاه تدریس می‌شود ولی باید به این موضوع نیز توجه شود که چه کسانی در دانشگاه عکاسی خبری درس می‌دهند و چه چیزی به دانشجویان یاد می‌دهند؟

اسماعیل عباسی افزود: متأسفانه می‌بینم، آن دسته از مدرسان این حوزه که در بخش تئوری توانمندند، تجربه‌ی عملی کافی ندارند و در مقابل عکاسانی هم هستند که تجربه‌ی خوب عملی دارند و کارشان پشتوانه‌ی تئوریک ندارد. در واقع در این حوزه کسانی که در هر دو مورد توانمندی لازم را داشته باشند کم هستند. البته دانشگاه باید از توانمندی عکاسانی که تجربه‌ی عملی غنی دارند، استفاده کند. به این صورت که از آنان هم، به عنوان اساتید مدعو دعوت کند که واحدهای عملی را در دانشگاه تدریس کنند.


او درباره‌ی سرفصل‌های دروس عکاسی خبری در دانشگاه بیان کرد: متاسفانه برای سرفصل‌ها و شرح درس‌ها در دانشگاه، برنامه‌ریزی دقیقی نشده است و مدرس آزاد است که بر اساس سلیقه‌ها و علاقه‌ی شخصی خود، مطالبی را کم و زیاد کند. می بینیم که مثلا در کلاس نقد عکس، تاریخ عکاسی آموزش داده می‌شود. از طرفی دیگر هم منابع درسی برای این عناوین درسی وجود ندارد، چنانچه کتاب فتوژورنالیسم که من ترجمه و تألیف کردم فعلا تنها
منبع:isna.ir

گردآوری پرتال اکاایران
چرا عکاسی می کنی؟ گردآوری توسط بخش هنر عکاسی و فیلمبرداری سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات