داروهایی که فراموشی می آورند -آکا

,[categoriy]

آکاایران: داروهایی که فراموشی می آورند

آکاایران داروهایی که فراموشی می آورند

به گزارش آکاایران دکتر حمید اکبری – دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

گاهی افراد از بدو تولد دچار اختلال حواس مادرزادی هستند ولی گاه عواملی مانند مصرف داروها پس از مدتی آنها را دچار اختلال حواس می کند.

برخی داروها روی عملکرد سیستم عصبی تاثیر می گذارند و یکی از عوارض آنها مختل شدن و ایجاد اشکال در حواس و حافظه است. بعضی بیماری ها هم می توانند با اثر بر سیستم عصبی مرکزی این عارضه را به دنبال داشته باشند و باعث شوند هوشیاری فرد تحت تاثیر قرار بگیرد:

آنتی هیستامین ها: این داروها از رایج ترین داروهایی هستند که به سرعت روی قوای شناختی و هوشیاری تاثیر می گذارند و اختلال حواس ایجاد می کنند ولی این اثر حداکثر تا ۸ ساعت پس از مصرف آنها از بین می رود و بعد از این مدت، همه چیز به حالت عادی برمی گردد .

ضدافسردگی ها: این داروها به مرور زمان سیستم عصبی را مختل می کنند و باعث اختلال حواس می شوند. حتی ممکن است پزشک هم متوجه نشود یا به این توجه نکند که این اختلال ناشی از مصرف دارو است و آن را به عوارض بیماری ربط دهد بنابراین با گذشت زمان، اثر دارو حواس را مختل تر خواهد کرد که در این صورت درمان آن گاه طولانی و گاه ناممکن می شود. داروهای ضدافسردگی،
ضد فشارخون، مدر و… از داروهایی هستند که می توانند عملکرد سیستم عصبی را کند و به مرور فرد را دچار اختلال حواس کنند.

البته این اثر در همه افراد یکسان نیست و ممکن است در فردی این عارضه به وجود بیاید و در دیگری دیده نشود و حتی شدت آن متفاوت باشد.

داروهای هورمونی: این داروها هم مثل داروهای جلوگیری از بارداری می توانند غیرمستقیم روی عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارند و حواس مصرف کننده را مختل کنند.

داروهای گیاهی: داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هم می توانند باعث چنین اختلالی شوند مثلا زعفران یا سیر عملکرد کلی انسان را کند می کنند و در صورت مصرف بیش از حد یا طولانی مدت باعث اختلال حواس می شوند. شاه دانه و گلبرگ و سرشاخه های آن هم مخصوصا در صورت مصرف زیاد بلافاصله فرد را دچار اختلال حواس جدی و شدید می کنند.

اولین کسی که متوجه ایجاد اشکال در حواس و قوه ادراکش می شود، خود فرد است ولی با مشاهده چنین علایمی نباید سرخود مصرف دارو را قطع کرد و لازم است حتما به پزشک مراجعه شود زیرا گاهی با تغییر دوز یا تعویض دارو مشکل برطرف خواهد شد.

منبع :

۲۱ آبان ۱۳۹۴
روانشناسی خانواده
  • اشتراک
  • گزارش تخلف
  • 0 محبوب

اخبار اکاایران