فرشته های زندگی ما - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد فرشته های زندگی ما ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت خانواده آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید


انسان در زندگی، وظایف و مسئولیت هایی نسبت به دیگران دارد که باید آن ها را ادا نماید؛ مانند مسئولیت در برابر خداوند، پدر، مادر، همسر و فرزند. ادای آن ها متوقف بر شناخت آن ها است. پس از حق خدای متعال مسئولیت انسان در برابر پدر و مادر از هر مسئولیتی بیش تر است. ازآنجا که اصل وجود هر انسانی از پدر و مادر است ، ‌می توان گفت درمیان پیوندهای خویشاوندی ، هیچ کس به اندازه پدر و مادر به انسان نزدیک نیست.

فرشته های زندگی ما
,احترام به والدین,احترام به پدر و مادر,حق داشتن پدر و مادر بر فرزندان,مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده

همچنانکه هیچ کس به اندازه آنها ، با انسان مهربان نیست . پدر و مادر بعد از خداوند ، حق حیات بر گردن فرزند دارند . این دو موجود مهربان ، فرزند یا فرزندان خود را از دوران ضعف و ناتوانی آنها یعنی از دوران کودکی تا زمان توانمندی یاری می رسانند و همه امکانات خود را سخاوتمندانه نثار فرزندان می کنند . بنابراین نقش حیاتی و ارزشمند پدر و مادر در پرورش و رشد فرزند ، بر کسی پوشیده نیست و بر فرزندان لازم است که قدر زحمات پدر و مادر را بدانند .

جایگاه پدر و مادر در تمام ادیان آسمانی و حتی مکاتب غیرالهی ، مورد احترام و تکریم قرار گرفته است . پیامبر و اهل بیت آن حضرت و همچنین آیاتی از قرآن کریم ، به طور مکرر ، مقام و منزلت والدین را بیان کرده و به انسانها سفارش می کنند که از احترام به پدر و مادر و نیکی به آنها غفلت نورزند . گرچه عواطف انسانى و مسایل حق شناسى به تنهایى براى رعایت احترام به پدر و مادر یافى است ولى از آنجا اسلام حتى در مسایلى یه هم عقل در آن استقلال یامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح در مى یابد, سیوت روا نمى دارد بلیه به عنوان تأیید هم یه شده در اینگونه موارد دستورات لازم را صادر می‌یند.

همان طور که خداوند، خالق و ولی نعمت انسان است و بندگی او و تشکر از او بر بندگان لازم است، پدر ومادر نیز در خلقت انسان نقش دوم را دارند و ولی نعمت فرزند محسوب می شوند. از این رو، پس از ادای حق خداوند متعال، حق والدین بر همه چیز مقدم است.

خداوند در قرآن پس از امر به عبودیت و نهی از شرک، دستور احسان به والدین را می دهد: «و بالوالدین احساناً» (1).

در احادیث، به صورت مکرر و مؤکّد این موضوع مورد توجه پیشوایان دین قرار گرفته است. از بعضی احادیث استفاده می شود که حق مادر بیش تر از حق پدر است؛ امام باقر علیه السلام می فرمایند: «حضرت موسی از خداوند خواست او را پند بدهد. خطاب شد: من تو را به ادای حق خودم سفارش می کنم، و چون موسی علیه السلام باز هم درخواست پند نمود تا سه مرتبه خطاب شد: «اوصیک بی» و برای مرتبه ی چهارم سه بار فرمود: «اوصیک بِاُمِّک»؛ تو را به رعایت حق مادرت سفارش می کنم و پس از آن یک بار فرمود: «اُوصیک بِاَبِیک»؛ تو را به رعایت حق پدرت سفارش می کنم».

گرچه عواطف انسانى و مسایل حق شناسى به تنهایى براى رعایت احترام به پدر و مادر یافى است ولى از آنجا اسلام حتى در مسایلى یه هم عقل در آن استقلال یامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح در مى یابد, سیوت روا نمى دارد بلیه به عنوان تأیید هم یه شده در اینگونه موارد دستورات لازم را صادر می‌یند

هریک از پدر و مادر از جایگاهی خاص در ساختار خانواده برخوردارند . آنها با توجه به موقعیتشان در محیط خانواده ، نقش هایی متفاوت و در عین حال مکمل را ایفا می کنند . در جاهایی حضور مادر ، پررنگ تر و در مواردی حضور پدر مؤثرتر است . به هر حال آنها می توانند به طور مشترک نیز بر مناسبات خانوادگی تاثیر بگذارند . در ساختار یک خانواده کامل ، یعنی خانواده متشکل از پدر و مادر و فرزندان ،‌ معمولا" پدران نان آور خانواده هستند و مسئولیت تامین معاش و نیازهای اقتصادی خانواده برعهده آنان است . گرچه امروزه به علت سختی زندگی ، زنان نیز دوشادوش مردان در تامین بخشی از هزینه های زندگی ، سهیم هستند ، اما مردان ، اوقات بیشتری را در خارج از کانون خانواده می گذرانند . این امر ممکن است سبب کمرنگ شدن رابطه میان پدران و فرزندان شود . پدر به عنوان سمبل اقتدار در خانواده ، نقش مهمی در تربیت دارد.

,احترام به والدین,احترام به پدر و مادر,حق داشتن پدر و مادر بر فرزندان,مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده

مادر ، مؤثرترین عامل تربیت و تامین کننده سلامت روحی ، روانی و جسمانی فرزندان است . نقش اساسی مادران در تربیت موجب شده است که در نظام تربیتی و حقوقی اسلام ، به مادران توجهی خاص شود . محبت مادر به فرزند چنان تاثیرگذار است که هیچ چیزی نمی تواند جای آن را بگیرد . نوازش مادر یکی از غذاهای روحی کودک است و مادر باید به اندازه لازم ، فرزند خود را از این غذای روحی بهره مند سازد . مادر از نظر روانی و عاطفی ، سرشار از محبت است و توان بالایی در ابراز احساسات و عواطف دارد . حال اگر از این توان ، درست استفاده شود ، در تحکیم پیوند خانوادگی و چگونگی شکل گیری روابط اجتماعی و تربیت روحی و روانی  فرزندان نقش سازنده ای خواهد داشت .

امام سجاد در رساله ی حقوق می فرماید: حق مادر تو این است که بدانی تو را در محلی جای داد(شکم) که هیچ کس حاضر نیست کسی را آن جا نگه دارد و حمل نماید، از میوه دلش به تو شیر داده که احدی حاضر نیست جز مادر این کار را بکند، با تمام وجودش از تو پرستاری و نگهداری کرد، خودش گرسنه ماند تا تو را سیر کند. خودش تشنه ماند تا تو را سیراب نماید، خودش برهنه ماند تو را پوشاند، خودش در آفتاب سوخت و بر تو سایه انداخت، چه بی خوابی ها که به خاطر تو تحمل کرد و تو را از سرما و گرما محفوظ داشت. تمام این سختی ها را تحمل کرد که امروز تو به دردش بخوری و برایش مفید و عصای پیریش باشی و تو هرگز توان تشکر از او را نداری مگر خدا کمک کند و توفیقت دهد. (2)

همان طور که یادآور شدیم؛ مادر حق بیش تری برعهده ی فرزند دارد؛ ولی پدر ولایت دارد و در تمام امور به جز معصیت خداوند؛ اطاعت از پدر واجب است؛ مثلا اگر پدر امر کرد که پسر نماز را به جماعت بخواند یا به مسجد برود بر فرزند واجب می شود به آن عمل کند.

 

از رسول خدا صلی الله علیه وآله سؤال شد:

«ما حقُّ الوالد علی ولده»؟

امام هادی علیه السلام می فرماید: «عقوق، فقر و نداری و ذلت را در پی دارد» (3).

در حدیث آمده است بوی بهشت از مسافت پانصد فرسخ راه استشمام می شود؛ ولی «عاق والدین» بوی بهشت را هم استشمام نمی کند. (4)

محبت مادر به فرزند چنان تاثیرگذار است که هیچ چیزی نمی تواند جای آن را بگیرد . نوازش مادر یکی از غذاهای روحی کودک است و مادر باید به اندازه لازم ، فرزند خود را از این غذای روحی بهره مند سازد . مادر از نظر روانی و عاطفی ، سرشار از محبت است و توان بالایی در ابراز احساسات و عواطف دارد

خوش زبانی و خوش رفتاری با والدین

بهترین راه برای ابراز محبت به پدر و مادر، نرم گویی و خوش زبانی با آنهاست. پیشوایان معصوم علیهم السلام که بزرگ ترین مربیان بشری هستند، تندی به پدر و مادر را نهی کرده اند و حتی صدای ما نبایداز صدای آنان بلند باشد چه رسد به این که خدای ناکرده با آنان به زشتی سخن بگوییم که سخن زشت و ناسزا گفتن به والدین، از گناهان کبیره است. امام صادق علیه السلام سفارش کرده است: «حتی» هنگامی که پدر و مادرتان شما را می زنند، شما از درگاه خدا برای آن دو طلب غفران و بخشش کنید.

رعایت حرمت والدین

از آیه ها و روایت های تربیتی برمی آید که احسان به پدر و مادر در همه حال لازم است. هرگاه یکی از پدر و مادر یا هر دو آنان پیر شوند، فرزند باید متکفل امور آنان باشد، نه اینکه اداره امور آنان را به دیگران بسپارد و خود از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. سپردن والدین پیر به خانه های سالمندان، خلاف مقتضای انسانیت و وجدان بشری است. پدر و مادر، تنها محتاج خوراک، پوشاک و خدمات معمولی و مادی نیستند، بلکه نیازمند محبت و دست گیری و مهربانی اند و این نیازمندی آنان، در خانه سالمندان و آسایشگاه ها تأمین نخواهد شد. هیچ فرزندی هرگز نباید از نگه داری و خدمت رساندن
,احترام به والدین,احترام به پدر و مادر,حق داشتن پدر و مادر بر فرزندان,مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده

به پدر و مادر، اظهار انزجار و خستگی کند. البته نیکی به والدین، نباید تنها در زمان حیات و زندگی آنان باشد، بلکه پس از مرگ آن عزیزان نیز باید احسان به آنها را ادامه داد.

نیکی به پدر و مادر پس از مرگ، به صورت استغفار برای آنان، نماز خواندن، صدقه دادن، حج نمودن، روزه گرفتن از طرف آنان، ادای دین و اطعام فقرا تجلی می کند. چنان که احترام گذاشتن به آنان در زمان حیات نیز با کارهایی چون پیش قدم نشدن از آنان، ننشستن پیش از آنان، بلند شدن در مقابل آنان، فرو بردن خشم و ناراحتی خود، صدای خود را بلند نکردن و نخواندن آنان با اسم کوچک شکل می گیرد.

متأسفانه بعضی از جوانان پس از ازدواج، پدر و مادر خود را فراموش می کنند. باید حرمت بزرگترها را حفظ کنند، موقعیت سنی و توقعات آنان را درک کنند و در کسب رضایت آنان تلاش کنند؛ زیرا فردا نیز نوبت آنان است. پس امروز خوب بکارید تا فردا خوب درو کنید. اگر پدر و مادر بیمارند و نیاز به پزشک بردن  و دارو و کمک دارند یا برای خرید نیازهای زندگی احتیاج به کمک دارند و یا هر نوع نیاز دیگر، جوانان نباید دریغ کنند.

 

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

کتاب جوان موفق/ نوشته عباس رحیمی

پایگاه اسلامی مناجات

صدای جمهوری اسلامی ایران

طوبی :: فروردین 1386، شماره 16

 

پاورقی ها:

1- سوره ی اسراء، آیه ی 23-25؛ سوره ی بقره، آیه ی 83؛ سوره ی نساء، آیه ی 36؛ سوره ی اسراء، آیه ی 23.

2- بحارالانوار، ج 74، ص 6.

3- بحارالانوار، ج 74، ص 84.

4- وسائل الشیعه، ج 15، ص 346.

,احترام به والدین,احترام به پدر و مادر,حق داشتن پدر و مادر بر فرزندان,مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده

نقش پدر در تربیت فرزندان

یودی، حاصل ترییب سلول‌های جنسی زن و مرد می‌باشد و بسیاری از صفات و ویژگی‌های خود را از پدر و مادر خویش گرفته است. بر این اساس یودی را می‌توان وارث صفات و خصایص والدین دانست. نقش پدر برای یودی و زندگی حال و آینده‌ وی بسیار مهّم و حیاتی است.
,احترام به والدین,احترام به پدر و مادر,حق داشتن پدر و مادر بر فرزندان,مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده

حق والدین

حق پدرت را باید بدانی که او بن تو است و تو شاخه ی او هستی و بدانی که اگر او نبود تو نبودی پس هر زمان در خود چیزی دیدی که خوشت آمد بدانکه از پدرت داری و خدا را سپاسگزار و به همان اندازه شکر کن،
,احترام به والدین,احترام به پدر و مادر,حق داشتن پدر و مادر بر فرزندان,مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده

نقش والدین در تربیت مذهبی یودی

معنی و مفهوم پرورش مذهبی ( قسمت هشتم ) در قسمت قبل به تعریف ، نقش و وظیفه تربیت و عاملان آن پرداختیم . اینی در ادامه می خوانیم ... والدین و یودی والدین نخستین مسئول صلاح وفساد جامعه اند و آنان را در قبال خدا و اجتماع مسئولیت...
فرشته های زندگی ما گردآوری توسط بخش مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات