محرم یا نا محرم، تفاوت کجاست؟ - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد محرم یا نا محرم، تفاوت کجاست؟ ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته روانشناسی خانواده از سایت خانواده آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

محرم یا نا محرم، تفاوت کجاست؟
,مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده

همه چیز از نه سالگی شروع شد از همان روزی که جشن تکلیف برایم گرفتند، مادرم از محرم و نامحرم گفت و اینکه باید جلوی نامحرم‏ها روسری سرم کنم. حجاب داشته باشم. خیلی دلم می‏خواست محرم و نامحرم را رعایت کنم. در همان عالم بچگی تا کسی می‏گفت یاالله... فوری می‏دویدم و روسری سر می‏کردم. یک روز که دایی مامان آمده بود دیدن مامان فوری دویدم تا روسری سر کنم. مامان خندید که دخترم دایی من، عموی من به شما محرم هستند . راستش گیج شده بودم و مادر مجبور بود که هر بار برای من توضیح دهد. بزرگ‏تر که شدم دیدم خیلی‏ها اصلاً مراعات نمی‏کنند دختر و پسرهای جوانی که حریم‏ها را رعایت نمی‏کردند. توی دانشگاه به هم دست می‏دهند. آن اول‏ها فکر می‏کردم هیچ اتفاقی نمی‏افتد. اما بعد دیدم که این روابط آسیب‏های فراوانی به بچه‏ها زد. متاسفانه خیلی از دخترها دچار مشکلات روحی شده بودند. احساس می‏کردند در این دوستی‏ها به آنها خیانت شده است و دائم عذاب وجدان دارند که کاش قدری به خودمان احترام می‏گذاشتیم.همان بچه‏هایی که می‏گفتند: بابا این حرف چیه؟ دختر و پسر فرقی ندارند. و حالا به ما می‏گفتند که خوش به حال شما که رعایت می‏کردید.

کسانی که حریم و حدود را رعایت می‏کنند همیشه مورد احترام دیگران بوده و هستند و هیچ‏کس به خود اجازه نمی‏دهند به حریم شخصی آنها تجاوز کنند همیشه آرامش خیال دارند و «عزت نفس» آنها خدشه‏دار نیست.

اسلام هیچ‏وقت برای زن و مرد محدودیت قائل نیست مگر اینکه به ضرر طرفین باشند. حتی صحبت کردن مرد یا زن نامحرم اگر با قصد لذت و شهوت نباشد. مانعی ندارد. چرا که اسلام می‏داند بعضی از این روابط به خواهش‏های نفسانی منجر می‏شود. همان خواهش‏هایی که امام علی علیه‏السلام  می‏‏فرماید: «شهوت‏ها و خواهش‏های نفسانی زهرهای کشنده‏اند.» روابط دختر و پسر به اقتضای غرایز خدادادی، و تمایلات جنسی آثاری به دنبال دارد. نظریات روانکاوی از جمله نظریه‏ی «هورنای» بر این حقیقت تاکید می‏کند که: «در اجتماعاتی که روابط آزاد دارند، بسیاری از احتیاجات روانی، شکل تمایلات جنسی پیدا می‏کند و به صورت عطش جنسی در می‏آید. نشریه‏ی آمریکایی «ایدرز داجست» درباره‏ی روابط بیش از حد دختران و پسران می‏نویسد: هر ساله 350 هزار دختر نوجوان آمریکایی در سن 15 تا 19 سال به سبب ارتباط نامشروع، آبستن شده است. که این عواقب همان ارتباطی‏هایی است که ابتدا فقط در حد دوستی بوده است.
نگاه

تمام دستورات دین آسمانی ما حکمتی دارند، و پشت هر حکم اندیشه‏ای خوابیده که هنوز به درک ما نیامده و باید سال‏ها تحقیق و پژوهش کرد تا به آن نتایج برسیم. یکی از این احکام، حکم محرمیت یا عدم محرمیت است. محرمیت نوعی حکم اعتباری است البته مبتنی بر مصلحت‏هایی که در بطن این حکم  نهفته است. یکی از آن مصالح ایجاد رابطه‏ای صمیمی  و درون قلبی میان دو نفر است که به سبب ایجاد چنین رابطه‏ای، عموماً احتمال سوء‏نیت و یا خیانت از بین می‏رود و از آن رو، دو نفر که با هم محرم هستند می‏توانند موهای سر و یا بدن هم را به شرط صحت نیت و عدم سوء‏ظن، ببینند. علاوه بر آن که رابطه نسبی یا مهری (از طریق خویشاوندی در ازدواج) یا رضاعی (شیر خوردن) رابطه‏ای خانوادگی بسیار نزدیک‏تر و عاطفی‏تر از روابط دیگران دارند به نحوی که پیوند آنها با یکدیگر از طریق ازدواج مفسده‏های گوناگون پزشکی، جسمی، عاطفی و روحی... دارد. لذا ممنوعیت و حرمت ازدواج با خواهر و مادر و برخی دیگر از محارم که در شریعت اسلامی مقرر شده است در سایر ملل نه حتی مسیحی و یهودی بلکه سایر نحله‏ها و فرقه‏ها وجود دارد حقیقت این حکم مانند بسیاری دیگر از احکام بر ما پوشیده است و چون ما از مصالح خود به نحو کامل با خبر نیستیم، خداوند در دایره معقولات ما تخفیفی داده و براساس لطف بی‏پایان خود، در چنین مواردی که جهل ما مانع رسیدن به حقیقت بوده، قوانینی را که در بردارنده سلامت روحی و اجتماعی ما است، قرار داده است. هر چند که به مرور زمان و تحقیقات گسترده، در زمینه‏های روان شناختی، پزشکی، مردم شناسی و ... پی به علل برخی از این احکام خصوصاً در حیطه‏ی مسائل حقوقی برده‏ایم اما راه بسیار طولانی است و ما نمی‏توانیم ادعا کنیم که همه چیز را درباره‏ی خود و تمایلات انسانی دانسته‏ایم. محرمیت میان انسان‏ها نیز براساس ویژگی‏های آدمیان و خاستگاه فطری ایشان از جانب خداوند متعال قرار داده شده است. محرمیت در اسلام بر سه گونه است:

الف- محرمیت نسبی که براساس صلب و رابطه‏ی خویشاوندی است؛ مثل خواهر و برادر.

ب- محرمیت مصاهره، محرمیتی که براساس زوجیت میان دو نفر و خویشان آنها ایجاد می‏شود مثل محرمیت داماد یا مادرزن و عروس با پدرشوهر.

معلومات ما در مقابل مجهولات ما قطره‏ای در مقابل اقیانوس‏ها است. لذا با باور به خداوند حکیم و عالم و قادر مطلق که فیاض علی الاطلاق است در می‏یابیم که تمام دستورات الهی حتما دارای حکمتی است گرچه ما پی‏ به اسرار و حکمت‏های آن نبریم.

ج- محرمیت به رضاع که براساس پدیدار شدن رابطه‏ی فرزندی، در اثر شیر خوردن با شرایط خاص خودش ایجاد می‏شود.

حال در مورد محرمیت به مصاهره، فرض کنید که قرار بود داماد با مادرزن و یا عروس با پدرشوهر، نامحرم قملداد شده و چون دیگر مردم، موظف به رعایت حجاب می‏شدند، با چنین شرایطی، عملاً وظایفی برای مکلفین وضع می‏شد که خارج از عهده ایشان بوده و قادر به رعایت صحیح آن نمی‏بودند. از طرفی دیگر ایجاد رابطه محرمیت میان مادر زن و پدر شوهر برای داماد و عروس از نحوه محرمیت فرزندی است که تلنگری است برای ما، به خاطر حفظ احترامات و ایجاد اعتماد طرفینی و نهایتاً رابطه‏‏ای صمیمی میان خانواده و فرد جدید الورود. خداوند تعالی نیز با نظر به تمامی این مصالح، حکم محرمیت و یا عدم آن را به منظور خروج ما از سرگردانی قرار داد تا روابط انسان‏ها با یکدیگر دچار تزلزل نشده و نهایتاً آدمی به خاطر تمایلاتی که در وجودش نهان دارد به بیراه نرفته خود و جامعه را به تباهی نکشاند. در پایان باز هم تاکید می‏کنیم ما ضمن ارج نهادن به شناخت‏های عقلانی، به عجز و ناتوانی و محدودیت‏های ادراکات عقلانی اعتراف می‏کنیم .  لذا با باور به خداوند حکیم و عالم و قادر مطلق که فیاض علی الاطلاق است در می‏یابیم که تمام دستورات الهی حتما دارای حکمتی است گرچه ما پی‏ به اسرار و حکمت‏های آن نبریم.

 

مجله شاهد جوان

تنظیم برای تبیان: کهتری

 

مقالات مرتبط

هر چی مهرت بالاتر خوشبخت تر!

توهین در خانواده!

قابل توجه طرفداران چند همسری !

ازدواج قبل از بلوغ!

باز هم قصه ناز و نیاز

عشق در اسارت نگاه

دختر وپسر ، سودجویی یا تعهد؟

محرم یا نا محرم، تفاوت کجاست؟ گردآوری توسط بخش مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات