بازار تبریز غرق در عزا - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد بازار تبریز غرق در عزا ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت ایرانگردی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

آکایران :آیین های محرم در ایران

مردم آذربایجان مردمی اصیل هستند، از جمله خصلت های این مردم مهمان نوازی، سلحشوری، آزادمنشی، مرزداری و پایبندی به عقاید مذهبی است.در مطلب قبل به گوشه ای از مراسم این خطه اشاره کردیم.اکنون به ادامه آن خواهیم پرداخت .

به کوشش رحیمه زرگر-بخش گردشگری تبیان
 
بازار تبریز غرق در عزا
,عزاداری محرم,آذربایجان شرقی,تبریز,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

آکاایران: بازار تبریز غرق در عزا

مراسم عزاداری مخصوص بازار تبریز

از دیگر مراسمات مهم عزاداری مردم استان آذربایجان شرقی عزداری هیئت بازاریان تبریز می باشد که با حضور دسته های مختلف عزاداری برگزار می شود.
بازار مسقف تبریز از دیرباز کانون و میعادگاه عزاداری اصیل و سنتی مردم این شهر در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است که با وجود گذشت سال ها از این موضوع، هنوز با رغبت و استقبال بی نظیر مردم روبروست.

روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداری در بازار تبریز به قدری با شکوه و با عظمت برگزار می شود که کمتر کسی را در این شهر می توان یافت که بعد از ظهر این روزهای خاص در بازار حضور نیابد.
بنا به گزارش آکاایران : شلوغی بازار مسقف و تاریخی تبریز در این روزها به قدری است که بارها و بارها برخی از دسته های سیاه پوش حسینی از هم جدا شده و فشار جمعیت مانع از ادامه عزاداری ها می شود.


آئین های سوگواری محرم در بازار تبریز به مدت پنج روز از هشتم تا 12 محرم و براساس قرعه کشی نیروی انتظامی براساس نام محلات موجود در این شهر انجام می شود.
در حال حاضر حدود 35 محله در تبریز وجود دارد که عزاداران حسینی این محلات در قالب دسته های سینه زنی با دو عنوان و شیوه عرب و عجم و زنجیرزنی با بیرق ها و علم های مخصوص به خود که هر کدام دارای نقوش و شکل های خاصی است در بازار حضور می یابند.
سرخاب، دوچی(شتربان)، خیاوان (خیابان)، نوبار(نوبر)، ورجی باشی، سیلاب، اهراب، قره آغاج، لیلاوا و باغمیشه از جمله محلاتی هستند که از دیرباز دسته های مختلف حسینی آنها در بازار با شور و شکوه خاصی همراه بوده و اغلب مردم برای مشاهده عزاداری های این محلات تا ساعت ها منتظر آنها می مانند.
روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداری در بازار تبریز به قدری با شکوه و با عظمت برگزار می شود که کمتر کسی را در این شهر می توان یافت که بعد از ظهر این روزهای خاص در بازار حضور نیابد.
شلوغی بازار مسقف و تاریخی تبریز در این روزها به قدری است که بارها و بارها برخی از دسته های سیاه پوش حسینی از هم جدا شده و فشار جمعیت مانع از ادامه عزاداری ها می شود.
شیوه عزاداری در بازار تبریز با گذشت زمان های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است که همین امر یکی از دلایل بسیار مهم رغبت مردم به حضور در این مکان است.
در طول برگزاری پنج روزه آیین های سوگواری در بازار تبریز، اکثریت مغازه های واقع شده در مسیر به روی عزاداران حسینی باز بوده و در آنها با چای، نان و پنیر و ساندویچ از مردم پذیرایی می شود.
عزاداری های بازار تبریز در برخی از روزها از جمله تاسوعا و عاشورا تا پاسی از شب ادامه می یابد که حضور اقشار مختلف از کودکان خردسال گرفته تا پیرمردان بسیار جالب و قابل توجه است.
حضور محلات مختلف در این مکان به نوعی جنب و جوش خاصی را در میان هیات های عزاداری هر محله به وجود می آورد به گونه ای که جوانان هر محله از ساعات بعد از ظهر خود را آماده حضور در بازار می کنند.
عزاداران حسینی از در صندوقچی بازار وارد بازار شده، با گذر از قسمت های مختلف بازار از جمله بازار صادقیه، بازار مسگر ها، بازار دلالان، بازار کلاه فروشان و بازار قندفروشان، وارد تیمچه مظفریه شده، در این تیمچه به عزاداری خود پایان می دهند.
مردم استان آذربایجان شرقی همانند سایر استان های ایران اسلامی در حالی به عزاداری و بزرگداشت دهه اول محرم الحرام می پردازند که عشق و ارادت آن ها از روی اخلاص بوده و با علم بر اینکه همین مراسمات اسلام را پایدار کرده است ادامه پیدا می کند.
علم دستمالی متعلق به روستای اسفنجان اسکو، توغ عزاداری روستای خشکناب هریس، توغ عزاداری روستای تازه کند هریس، علم عزاداری روستای لیوارجان جلفا و دو علم موسوم به حضرت عباس روستاهای زاویه و سیه سران شهرستان جلفا تعدادی از توغ وعلم های این موزه را تشکیل می دهند.
علامت عزاداری(بایراق) روستای آرباطان هریس، علامت عزاداری موسوم به حجله قاسم هشترود، علامت عزاداری مراغه و توغ شهر بخشایش شهرستان هریس دیگر توغ وعلم های نگهداری شده در موزه محرم هستند.
علم های این منطقه با پارچه های رنگی کلاغه ای، شال و روسری آذین بندی شده و از دیرباز در تزئین این علم های عزاداری کمتر از پارچه های مشکی استفاده می شده است.
رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی اظهار داشت: این پارچه ها معمولا به صورت نذورات مردمی بوده که به روی علم ها بسته می شد و در صورت زیاد بودن پارچه ها، هیئت امنای آن محله یا مسجد پارچه ها را گشوده و برای انجام مراسم مذهبی تکیه یا مسجد به فروش می رساندند.

قربانی کردن گوسفند نیز زیر پای علم ها و هیات ها نیز از دیرباز ریشه در فرهنگ آذربایجان شرقی دارد.
بعضی از خانه ها هیات های خود را برای صرف صبحانه ای مفصل مرکب از سرشیر، ماست، کره، شیر و انواع مرباها و نان های روغنی و مغزدار دعوت می نمایند بعضی ها هم برای ناهار تدارک دارند.

زمان آذین بندی علم ها در نقاط مختلف آذربایجان شرقی متفاوت است اما معمولا این مراسم از پنجم ماه محرم یا شب تاسوعا انجام می شود و علم واچینی نیز بعد از 28 ماه صفر صورت می گیرد.
علم های بنامی در شهرستانهای مراغه، عجب شیر، بناب، هریس، جلفا، اسکو و آذرشهر وجود دارد که هر ساله در ماه محرم به ویژه روز عاشورا مقابل هیئت های مذهبی گردانیده می شوند.
علاوه بر شهرستان ها، 13 محله قدیمی تبریز علم های معروفی دارند که هیئت های مذهبی و علم ها به نام همان محله نامگذاری شده اند که یکی از معروفترین علم های استان علم محله امیرخیزی تبریز است.
نخستین علم ها از چوب درخت سرو که نماد استقامت و پایداری است ساخته شده بودند و با توجه به اینکه علم را نمادی از حضرت ابولفضل(ع) می دانند اغلب آنها به این نام منسوب هستند.
توغ نیز از زمان سلجوقیان در جنگ ها به دست فرماندهان حمل می شده که از زمان صفویه با رسمی شدن مذهب تشیع در ایران، به عنوان یک نماد وارد مراسم عزاداری محرم شد.
توغ واژه ای ترکی و به معنای بیرق است که از یک تیغه به نام سرتوغ و زبانه فولادی بلندی تشکیل شده که روی صندوقچه فلزی کوچک ضریح مانندی بر پایه چوب یا فلز به شکل چلیپا استوار می شود.
توغ دارای تیغه گلابی شکل یا سرو مانندی است که روی آن آیات قرآنی و جملات دعایی به خصوص آیه انا فتحنا حکاکی شده و در مراسم توغ گردانی مانند محله پاسکوویچ آذرشهر در صبحگاه تاسوعا گرداندی می شود.

شبیه خوانی

شبیه خوانی یا تعزیه خوانی مجموعه ای از نمایش های نمادین و یادآوری کننده وقایع کربلاست که در طول دهه محرم و ماه محرم و صفر در اغلب نقاط استان آذربایجان شرقی برگزار می شود.
معمولا در هر روز از دهه اول محرم به یکی از نمایش های (ورود حضرت ابالفضل(ع) به کنار رود فرات تا شهادت وی، شهادت حضرت علی اکبر(ع) توبه حر، شهادت حضرت علی اصغر(ع)، شهادت امام حسین(ع) ) اجرا می شود.

مراسم اللهم لبیک

این مراسم نیز یکی از آئین های بی نظیر در شهر مراغه یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی می باشد.
موعد این آئین صبح روز عاشورا است، براساس این رسم دسته های سینه زن و عزاداران قبل از طلوع آفتاب دسته دسته در حالی که کفن بر تن یا حواله ای به نشانه احرام بر بدن پوشیده اند به حسینیه حاج غفار مراغه می رسند.
بعد از ادای نماز صبحگاه عاشورا در صورتیکه صورت ها را گل و خاکستر مالیده اند با پای برهنه دو ردیف تشکیل می دهند.
سردسته این هیات ابتدا با لعنت گفتن بر ظالمان و آل یزیدیان و «بیش باد گفتن» حاضرین را آماده می کند و سپس کم کم ورد و دعای مخصوص را می خواند با این مضمون ٜالله، الله-حسین واویلا ٝ کم کم که شور و شوق مردم را مجذوب کرد مردم با هیجان به حالت هروله مانند حرکت در صفا و مروه به جوشش آمده و در حالی که با هر ورد گفتن به سر می کوبند در فواصل معین ورد ٜاللهم لبیک یا حسین ٝ را نیز می خوانند یعنی ای حسین ما برای بیعت آمده ایم.
این مردم با گردش نقاط مختلف شهر تا حوالی ظهر ادامه می یابد و در مسیر نیز قربانی های زیادی ذبح می شود که همه آنها به آشپزخانه حضرتش برای اطعام عزاداران اهدا می شود.

احسان و نذورات ماه محرم

همانند سایر نقاط ایران مردم آذربایجان شرقی نیز با فرا رسیدن ماه محرم اقدام به احسان نذورات می کنند.
مردم آذربایجان شرقی عقیده ویژه ای به اطعام از سفر اباعبدالله الحسین دارند و معمولا از غذای پخته شده نذری برای تبرک و شفای بیماران به تبرک استفاده می کنند.
مساجد عمدتا در دهه اول به طبخ غذاهای نذری نظیر آبگوشت و پلو یا مرغ مبادرت می ورزند، بعضی از خانه ها نیز بنا به یک سنت دیرینه و عمدتا موروثی روزهای خاص احسان می دهند.
پخش شربت، شیرینی، انواع نان ها و شیر گرم ،چای و به تازگی انواع ساندویج نیز در زمره نذورات است.
قربانی کردن گوسفند نیز زیر پای علم ها و هیات ها نیز از دیرباز ریشه در فرهنگ آذربایجان شرقی دارد.
بعضی از خانه ها هیات های خود را برای صرف صبحانه ای مفصل مرکب از سرشیر، ماست، کره، شیر و انواع مرباها و نان های روغنی و مغزدار دعوت می نمایند بعضی ها هم برای ناهار تدارک دارند.
همچنین در این دو ماه بساط سفره های نذری حضرت عباس (ع) و فاطمه زهرا (س) و سایر ائمه توسط حاجت مندان که حاجت روا شده ند متداول است.
یکی از نذورات این ماه گدایی روز عاشورا است و کسی که روی پوشیده است با روی سیاه همانند سائلین از مردم سائلی می کند، نشانه مشخصه این نذر جمع کنی پای برهنه بودن فرد است اگر حاجت روا باشد سال آینده همان مقدار پول جمع شده را احسان می کند. منابع:قم فردا،محرم در ایران،آداب عزاداری در ایران،سیری در ایران

,عزاداری محرم,آذربایجان شرقی,تبریز,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران
شاه حسین گویان در تبریز
,عزاداری محرم,آذربایجان شرقی,تبریز,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

عزاداری بازار تبریز؛ سنتی به قدمت تاریخ

عزاداری بازار تبریز؛ سنتی به قدمت تاریخ
,عزاداری محرم,آذربایجان شرقی,تبریز,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

چرا باید به تبریز سفر کرد؟

چرا باید به تبریز سفر کرد؟
,عزاداری محرم,آذربایجان شرقی,تبریز,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

بازار تبریز به روایت تصویر

بازار تبریز به روایت تصویر

منبع :

بازار تبریز غرق در عزا گردآوری توسط بخش شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران سایت آکاایران
تبلیغات