سرسبزو رؤیایى در دل کویر(2) - آکا

آبشارى رؤیایى

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

چند متر پایین تر از چارتاقى نیاسر، چشمه تمیز و خنکى جریان مى یابد و به روستا مى رود. این چشمه که یک هزار و 680 مترمربع بالاتر از سطح دریا قرار دارد، «اسکندریه» نام دارد. گویند اسکندربن فیلقوس به علم کشف الاسرار که از دانیال پیغمبر به او رسیده بود چون عبورش به آن قریه رسید دانست که در دل سنگ آبى بزرگ، مستور و پنهان است. حجاران را طلبید و در یک شبانه روز این چشمه را ساخت و احیا کرد و آن موضع که بالفعل باغ تالار است آن روز مضرب خیام و محل قیام اردوى کیوان پوى بود.

نظر به آن که جایى بسیار رفیع و با روح و صفا و از اطراف و جوانب به قدر 200 ذرع مشرف به جلگه و هموارى است و قاف تا قاف عالم در منظر نظر است، فرمان داد که باغ و عمارت و تالارى بنا کنند و چنان بوده که تمام آن آب به جدول هاى عریض از خیابان هاى آن باغ گردش کرده و به حوضخانه و از آنجا فرو رفته در پاى تالار 7 ذرع کوه را به اندازه 20 ذرع در 15 ذرع تراشیده و پست و هموار کرده حوضى بزرگ در دل سنگ تراشیده در وسط آن فواره اى که تمام آن 4 سنگ آب به قدر یک ذرع جوشیده و از لب آن کوه از موضعى که تقریباً 100 ذرع مسقط الحجر آن است مانند عمودى از بلور به پایین مى ریزد و به نوعى آن آب صاف روشن از آن آبشار به نشیب ریزد که از 2 فرسخ راه نمایان و صداى آن مانند رعد پرده گوش را پاره مى کند. از توصیفاتى که از کتاب تاریخ کاشان عنوان شد مى توان حدس زد که قدمت این محل به دوره اسکندر بازمى گردد.و در تاریخ قم به وصفى دیگر درباره تعداد آسیاب ها در آن زمان و در مسیر آب این آبشار چنین مى نویسد: از جمله 10 باب آسیاب معظم که یکى از آنها به واسطه وفور آب و عمق و ارتفاع تنوره و خوبى آلات و ادوات که در اوایل ابداع و ساخت داشت شبانه روزى یک هزار من بوزن شاه گندم خرد مى کرد.

در کتاب آیین میترا، نوشته مارتین ورمازرن نقل شده است که، پورفیر در کتابش از شخصى به نام اوبولوس روایت مى کند که ستایش مهر در غارهاى طبیعى انجام مى گرفته است. نزدیک غار باید رودخانه اى جریان داشته باشد.

و در کتاب آیین مهر، نوشته شده که، آب در آیین میترا داراى اهمیت فراوانى است، یکى از آداب مهرى دینان شست و شو و غسل بوده و براى شرکت در آیین ستایش مهر، افراد ملزم بودند تا مدت چند شبانه روز، مطابق با آدابى خود را شست و شو دهند و متحمل ضربات تازیانه شوند. در مهرابه ها یا چاه آب وجود داشت یا چشمه هاى جوشان، به همین دلیل کف مهرابه ها جوى حفر مى کردند.

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

آبشار نیاسر مدرک دیگرى است بر این نظریه که به احتمال غار معبدى بوده متعلق به پیروان آیین میترا.هرساله در روز عید قربان اهالى محله سرکمر و برزه دون در قدیم در کنار چشمه اسکندریه و هم در محوطه مسجد امام حسن (ع)، گاوى قربانى کرده خون آن را بر آب مى ریزند و همراه با آب از آبشار پایین ریخته و به باغ ها و مزارع مى روند، زیرا اهالى اعتقاد بر این دارند که این خون موجب پربرکت شدن آب شده و از کم شدن آب جلوگیرى مى کند.

آب این چشمه بسیار زلال و همسان با آب چشمه سلیمانیه فین است و پس از خروج از دل کوه و در مسیرى طولانى بعد از عبور از باغ تالار و باغ ها به صورت آبشار بسیار زیبایى به پایین و به سمت شهر حرکت مى کند.

مرکز مهم تولید گلاب

شهر نیاسر یکى از 3 مرکز مهم تولید گل محمدى، گلاب و عرقیات گیاهى شهرستان کاشان و کشور است. چنین ویژگى کم نظیرى به دلیل قرارگیرى در دامنه شرقى کوه هاى کرکس و وجود چشمه پرآب اسکندریه و قنات هاى زیاد است که محدوده اى به وسعت 800 هکتار را به زیر کشت برده و با گسترش روش هاى مدرن آبیارى و کشاورزى به میزان زیادى قابل گسترش است. وجود اختلاف ارتفاعى به میزان 200 متر موجب ایجاد چشم اندازهاى بى نظیر و بسیار زیبایى شده است. قطرات ریز آب با عطر گل و سبزه درمى آمیزد و بر گونه ها مى نشیند و نوازشگر روح و جان مى شود و بدین سان آبشار زیباى نیاسر رخ مى نمایاند و تمام کویر را به سوى خویش مى خواند.

محلات مسکونى شهر نیاسر در مساحتى بیش از 8 هزار هکتار از باغ ها و گلستان هاى اراضى زراعى پراکنده شده است. غار تاریخى رئیس و لایه کهن زیرین آن، چارتاقى، بافت تاریخى با عناصر، فضاها، راسته ها و بناهاى عمومى و مسکونى متعدد و گوناگون، باغ هاى گسترده، گلستان هاى زیبا و قرارگیرى در دامنه کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف آن و باغ و کوشک تالار، این شهر را به یکى از شهرهاى تاریخى و گردشگرى کشور تبدیل کرده است.

جذب کننده توریست

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

فاصله کم شهر نیاسر با شهرهاى اصفهان، کاشان، قم و تهران، جاذب جمعیت بسیارى از این شهرها شده، هرچند که گردشگران خارجى بسیارى به همراه سایر ایرانى ها نیز از این شهر و جاذبه هاى آن بازدید مى کنند به دلیل این که شهر نیاسر در حد وسیعى براى گردشگران و تورهاى گردشگرى داخلى و خارجى شناخته شده و همچنین به لحاظ ویژگى هاى متعددى که داراست، بتدریج با هجوم سرمایه داران، متقاضیان ساخت ویلا و سرمایه گذاران داخلى و خارجى روبه رو مى شود.از آنجا که ادامه زندگى شهر بدون وجود باغ ها و گلستان ها و محیط طبیعى آن ممکن نیست، شهردارى نیاسر با هماهنگى استاندارى و سازمان مسکن و شهرسازى استان اصفهان از ساخت و ساز غیرعرف محلى در بافت مسکونى و ساخت و سازهاى غیربومى در باغ ها، مزارع و گلستان ها جلوگیرى کرده اما کماکان روزانه با فشار زیادى براى تملک و تخریب آنها روبه رو است.

میراث معنوى نیاسر

شهر نیاسر یکى از مراکز سکونتى کهن سرزمین ایران است. آثار و بقایاى بسیار همچون چارتاقى و غارنشینى و لایه زیرین آن نشانگر وجود تمدن و انجام آیین و آیین هاى کهن است. با ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن ساکنان منطقه، برخى از آیین هاى کهن تداوم یافته یا در قالب آیین اسلامى و مذهبى نمود یافته اند.

آیین منطقه نیاسر آمیخته با میراث گرانبهاى باستان و اعتقادات مذهبى است. در سرزمین خداپرستانى که پرستش خداوند را به پیامبرى زرتشت آغاز کرده و ایمان را با اسلام آوردن به کمال رسانده اند، آیین ها ریشه اى بس کهن دارد. در جاى جاى نیاسر، در رفتار و آداب و رسوم مردم، در شادى هایشان، در جشن هایشان، در اندیشیدن و ساختن و زیستن آنها و بر سر مزارهاى عزیزانشان، در همه جا مى توان ردپایى از آیین را دید.

میراث باستان نیاسر از غار شگفت انگیز «وییس» گرفته تا چارتاقى نیاسر با آیین مردمان آن عجین است. اعیاد و جشن هاى ملى آنان همچون نوروز، شب یلدا، چهارشنبه سورى و سیزده بدر و اعیاد مذهبى شان، مانند عید مبعث و 15 شعبان و عید قربان و...

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

آیین سوگوارى سالار شهیدان، مراسم آیینى- مذهبى قالیشویان، آیین نخل گردانى در 21 رمضان و بسیارى از مراسم دیگر ریشه و محتواى آیینى و اعتقادى دارد و این شاخصه هویت ملى در سرزمین ایران، همواره در بستر زمان و در پهنه مکان مردمانى بوده اند که خوب مى اندیشیدند، خوب مى ساختند و خوب مى زیستند و آنگاه که چشم فرو بسته و رخت از این جهان برمى بستند، میراثى ماندگار را از خویش به یادگار مى گذاشتند. آنچه امروز با عنوان میراث فرهنگى نمود عینى و کالبدى یافته، تبلور آیین و فرهنگ مردمانى است که تفکر و پژوهش آن انسان امروزى را مسحور مى کند. هر آنچه از پیشینیان مانده سراسر رمز و راز و شگفتى است. آنچه مانده کالبدى بى جان نیست و روح حاکم بر آن، اعتقادها، باورها، سنت ها و مراسم هر جامعه است که دست ساخته هاى آدمى همچون بسیارى زمینه هاى دیگر محل تجلى آن است. بدین ترتیب حضور این روح جانبخش را در صنایع دستى کهن مکان هاى چون نیاسر نمى توان نادیده انگاشت، هرچند که این حضور امروزه بشدت رنگ باخته و در بسیارى موارد رو به نابودى مى رود.

در کوچه پس کوچه هاى نیاسرکه قدم مى زنیم، شاید نخستین چیزى که نگاه را به سوى خود مى برد، در منازل است با 2کوبه، یکى مردانه، دیگرى زنانه، براى رعایت سنت، حفظ حریم خانه، احترام به امنیت حضور زن! در کنار کوبه ها گل میخ هاى آهنى جا خوش کرده اند، گل میخ هایى درآمده به صورت گل هاى 8 پر، 12 پر، 16 پر، 24 پر که همگى نشانگر حضور آناهیتا (الهه آب ها) از گذشته هاى دور در زندگى آدمى هستند. این گل ها روى سنگ مزارها نیز حاضرند و گاهى نیز به شکل ظرف کوچک آب تا پرندگان بنوشند، گرچه برخى عنوان مى کنند که این حفره هاى کوچک محل گذاشتن شمع است. شمسه نماد خورشید، مظهر پرستش مهرپرستان، در میان گل هاى قالى نشان داده مى شود. پنجره هاى چوبى مشبک نیز گاه به شکل شمسه درآمده اند و شیشه هاى شفافشان، نور خورشید را به اهل خانه پیشکش مى کنند. گشت و گذار در دنیاى صنایع دستى نیاسر ما را به شگفتى وامى دارد که چگونه مراسم ها و سنت ها از این همه سال هاى دور، راه پیموده و به اینک رسیده اند چگونه نیاکان ما به باورهایشان شکل بخشیده اند و آنچه که مى ساختند با اندیشه هاى دینى و اعتقادى شان پیوند داشته است. تاریخ معمارى نیاسر با معمارى آیینى آغاز شده و با فراز و نشیب هایى تا به امروز ادامه یافته است.

 

منبع : tebyan.net

  • اشتراک
  • گزارش تخلف
  • 0 محبوب
zavaran
رزرو هتل آپارتمان در مشهد

اخبار اکاایران