Notice: Undefined offset: 0 in /home/akairan/domains/akairan.com/public_html/ii/includes/content.php on line 750

Notice: Undefined index: in /home/akairan/domains/akairan.com/public_html/ii/includes/content.php on line 752

Notice: Undefined index: time in /home/akairan/domains/akairan.com/public_html/ii/includes/content.php on line 763

دلربایی بازمانده صفوی از گردشگران - آکا

شهرهای استان اصفهان - دیدنی های استان اصفهان

دلربایی بازمانده صفوی از گردشگران - آکا

کاروانسرای عباسی گز برخوار

تا قبل از شروع بازسازی دیواره های آجری نمای داخلی شکاف برداشته و در زیر وزن بام ها قد خم کرده بودند. پی های ضلع شرقی دیگر به هیچ وجه تاب نگهداری بنا را نداشتند، کاشی ها فروریخته، درها و پنجره های قدیمی به یغما رفته و سنگ های کف ایوان ها و نبش دیوارها به مرور زمان ساییده و فرسوده شده بودند. پیشنهاد آندره گدار که در آن زمان مشاور اداره کل باستان شناسی بود به نوعی ناجی ادامه حیات این مجموعه شد. مهندس مهدی ابراهیمیان که خود متولد دلربایی بازمانده صفوی از گردشگران - آکا

کاروانسرای عباسی نقدی کندی

همچنین بخوانید : گردشگران عاشق جن و پری

تالار نقش جهان

شیشه های رنگین به طول 14 متر، ارسی های قدیمی، ستون های چوبی زمان قاجار، سنگ های حجاری شده پایه آنها و حلقه ای بزرگ از گچبری بسیار نفیس که روی آن با نقش تشعیر زینت یافته، از جلوه های بی بدیل این تالار مشهور هستند.

تالار عالی قاپو

در ورودی این تالار که از جنس چوب گردو است با نقش های اسلیمی و توسط استاد چایچی مشهور ساخته شده. الگوی گچبری آن نیز از اطاق موسیقی عالی قاپو الهام گرفته. در این قسمت حاشیه و فواصل بین گچبری ها را با روش شیر و شکری نقاشی و تزئین کرده اند. گچبری شیر و شکری از گچبری های اصیل و قدیمی دوران اسلامی است که فرورفتگی ها و برجستگی های آن خیلی کم و در حد دو، سه میلی متر است. نمونه این گچبری ها را اغلب در یزد در بالای پنج دری ها و سه دری ها می توان براحتی پیدا کرد.

برای تذهیب و لایه چینی این تالار، 20 هزار ورق طلای معروف به هندی به کار رفته. علت این پوشش خاص آن است که جلوه دیوارها و سقف بر اثر مرور زمان از بین نرود

تالار زرین

دیوارهای این تالار به رنگ سبز روشن است و روی آن خیره کننده ترین نمونه های تذهیب، لایه چینی، قلم گیری مشهور طرح های ختایی صفوی و گچبری های روی آینه کار شده را می توان مشاهده کرد. برای تذهیب و لایه چینی این تالار، 20 هزار ورق طلای معروف به هندی به کار رفته. علت این پوشش خاص آن است که جلوه دیوارها و سقف بر اثر مرور زمان از بین نرود. سبک تزئین این تالار صفوی است اما از لحاظ تنظیم و هماهنگی، هنرمندان ترجیح داده اند که از آرک های معروف دوره سلجوقی نیز بهره برداری کنند.

رستوران چهلستون

این موزه خارق العاده هنری که اقتباسی از هنر عصر صفوی و قاجار است، اکنون کاربری عمومی دارد و به عنوان رستوران از آن استفاده می شود. سقف این قسمت همانند گره چینی سقف ایوان چهلستون است. در این سالن مجلل، 23 تابلوی ارزنده دیده می شود که همگی از آثار استاد شاجانیان است. استاد شاجانیان یکی از استادان مشهور ارمنی است که زیر نظر استادانی مانند آبراهام گورگنیان، رستم شیرازی، حاج مصورالملکی و نهاپتیان دانش آموخته اند و در ضمن از همجواری با پروفسور پوپ نیز بهره مند گردیده اند.

دلربایی بازمانده صفوی از گردشگران - آکا

کاروانسرای عباسی کوهپایه

 تمام تلاش این هنرمند آن بوده که غبار را از نگارگری عصر صفوی بردارد. تمامی نقاشی در های این قسمت نیز از آثار استاد صانعی است که وی نیز از شاگردان حاج مصورالملکی بوده است. نقش ها و آینه کاری های طبقه فوقانی همگی برگرفته از سبک قاجار هستند. در یک طرف این سالن یک متن قدیمی دو روی آینه کاری توام با شیشه نقاشی شده از دوران قاجار نصب است که ارزش هنری بالایی دارد. اصول طراحی به حد کمال در مجموعه کاروانسرای عباسی رعایت شده، به طوری که حتی جزئی ترین بخش های این مجموعه بی نظیر نمادی خاص دارند.

همچنین بخوانید :

شیخ نشین ها

در ضلع شمالی مهمانسرا، شش آپارتمان شیک امروزی اما در عین حال اصیل و ایرانی وجود دارد. ساختار اصلی این آپارتمان ها به همان شکل اولیه حجره های قدیمی حفظ شده، اما شیوه های تزیینی پرکار صفوی، تذهیب های مخصوص، نقاشی ها و رنگ آمیزی های خاص نیز بخوبی توسط هنرمندان در آنها اجرا شده است.

بخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم


گردآوری ایران شناسی آکاایران
گردآوری توسط بخش شهرهای استان اصفهان - دیدنی های استان اصفهان سایت آکاایران
  • فال
  • بازار
  • تست هوش آنلاین
تبلیغات