.

آکاایران: انتقاد از حجاریان به خاطر استفاده از ادبیات تبعیض جنسیتی

انتقاد از حجاریان به خاطر استفاده از ادبیات تبعیض جنسیتی

آکاایران: انتقاد از حجاریان به خاطر استفاده از ادبیات تبعیض جنسیتی

«مثلا دختر یا خانواده اش برای خواستگار افاده می کنند، عیب و ایراد می گیرند و شروط عجیب می گذارند تا اینکه دختر ازدواج نمی کند، پیر می شود و در خانه می ماند. تصمیم های سیاسی ما از این جهت مانند مواجهه با خواستگار است؛ اگر به وقتش کار به سرانجام نرسید، دیگر فایده ای ندارد.»

 

این جملات را برادر عزیزمان جناب آقای سعید حجاریان در مصاحبه ای که روز گذشته منتشر شد، به کار برده اند.محور اصلی مصاحبه انتقادی ایشان وضعیت تعلیق در تعلیق تصمیم گیری ها در کشور است و نقدی که به دولت وارد دانسته اند.

 

صرف نظر از بحث اصلی این گفت وگو، این نوشتار در نقد ادبیاتی است که ایشان در تشریح وضعیت تعلیق در تعلیق تصمیم گیری های دولت استفاده کرده اند.دختری که آنقدر تعلل می کند و خواستگاران متعدد را رد می کند تا پیر می شود و فرصت ازدواج را از دست می دهد!!!

 

این در حالی است که در شماره قبل مجله زنان یادداشتی را از ایشان خواندم که به موضوع چرایی فرادستی مردان و فرودستی زنان پرداخته بودند. از دیدن این جملات تعجب کردم. چرا که ذکر این مثال خود نشان و نمادی است از تداوم این نگاه و احتمالا وقتی که این مثال را زده اند توجه نداشتند که این هم نمادی از همان کلیشه هاست که در یادداشت اخیر خود آن را نقد کرده اند.

 

روان شناسان در تحلیل رفتار انسان ها از چرخه ای به نام چرخه افکار نام می برند. به این معنی که رفتار انسان در چرخه ای شکل می گیرد که نقطه آغاز آن افکار و باورهای فرد است. افکار و باورهایی که تحت تاثیر مجموعه آموزش هایی است که انسان فرا می گیرد. چه آموزش های رسمی و چه آموزش هایی که نتیجه حضور فرد در محیط های متفاوت است.این آموزش ها باور فرد را می سازد، این باور تبدیل به احساس می شود و این احساس در نهایت در رفتار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی انسان خود را نشان می دهد.

 

با این توضیح مجموعه رفتارهایی که از ما سر می زند و مجموعه ادبیاتی که در ارتباطات خود به کار می بریم، تحت تاثیر این آموزه هاست.

 

فرق هم نمی کند که فرد در جایگاه یک روشنفکر نو گرا و پست مدرنیزم منتقد سنت مسائل را تجزیه و تحلیل کند و یا فردی که سنت گراست و اساسا باوری به مدرنیزم ندارد.

 

این باورها در ضمیر نا خودآکاه افراد شکل گرفته که در مواقع مختلف خود را نشان می دهد. این باور ساخته و پرداخته یک روز و دو روز نیست. این باور ریشه تاریخی دارد و تغییر و اصلاح آن نیز با یک مقاله و یک نوشته امکان پذیر نخواهد بود.به بیان دیگر تغییر نگاه جنس دومی به زنان، نیاز به تغییر آموزش های ما دارد و این آموزش ها باید مجموعه رسانه های دیداری و شنیداری ما را در بر گیرد.

 

ادبیات جنسیتی بخش اثرگذار کلیشه های جنسیتی را شامل می شود.اگر دقت کنیم، کلمات و جملاتی مشابه آنچه آقای حجاریان به کار برده اند، بی شمار در گفت وگوهای روزمره ممکن است تکرار شود و این تکرار ها در چرخه ای ناخواسته بازتولید می شود.

 

فارغ از تفسیر جمله ای که آقای حجاریان به کار برده اند، باید دید چگونه می توان این آموزه ها و باورهای ذهنی که تبعیض علیه زنان را بازتولید می کند تغییر داد.

 

این تغییر امروزه در کشورهای توسعه یافته به یک استراتژی نزد دولت ها تبدیل شده است و ما نیز گریزی از به کار گیری این استراتژی نداریم. استراتژی که مجموعه ارکان تصمیم گیر و موثر جامعه را به کار می گیرد و هدفی جز ایجاد فرصت های برابر ندارد. «استراتژی جریان سازی فرصت های برابر»

 

آذر منصوری

 

etemadne​wspaper.‎​ir
.

منبع : sarpoosh.com

تبلیغات