.

آکاایران: جنگ فرهنگی در عفرین میان معارضان تندروی سوری و زنان؛

زنانی که حاضر به پوشیدن روبنده نیستند

زنانی که حاضر به پوشیدن روبنده نیستند

آکاایران: زنانی که حاضر به پوشیدن روبنده نیستند

دراوایل سال جاری میلادی خیابان های عفرین در شمال سوریه شاهد صحنه درگیری های خشونت بار و حملات طولانی مدت چندین هفته ای بودند. امروز سه ماه از پایان جنگ در آن ناحیه می گذرد. با این حال، تعارض تازه ای در عفرین دیده می شود یک تعارض فرهنگی. جنگی مبتنی بر اخلاق، مذهب و لباس زنان. در سرتاسر شهر گروه های معارض سوری که کنترل شهر را در دست گرفته اند پوسترها و بنرهایی را نصب کرده اند که به زنان آموزش داده می شود تا چگونه محجبه باشند و لباس های «محجوبانه» بپوشند.

 

این شوک بزرگی برای بسیاری از ساکنان عفرین است، عفرینی که مردمانش روحیه ای سکولارتر از سایر نقاط داشته اند اکنون مجبور می شوند تا تحت کنترل گروهی که به محافظه کاری مذهبی باور دارند زندگی کنند. «الیزابت» یکی از ساکنان کُرد در عفرین به «میدل ایست آی» می گوید:«من نشانه هایی را در شهرهای اصلی و در خیابان ها دیدم که زنان را به پوشیدن روبنده و لباس های پوشیده فرا می خواند.

 

این برای ما در عفرین ناراحت کننده و غیرقابل تحمل است.» الیزابت مغازه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در شهر داشته است. او می گوید: زمانی که نیروهای کردی یگان های مدافع خلق (YPG) در آن شهر کنترل اوضاع را در دست داشتند امنیت نسبی برقرار بود و مردم احساس راحتی بیش تری می کردند.

 

همه چیز از ماه ژانویه تغییر کرد زمانی که ارتش ترکیه با حدود ۲۵هزار شورشی گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که از مخالفان اسد هستند عملیاتی را تحت عنوان «عملیات شاخه زیتون» آغاز کردند تا عفرین را از کنترل یگان های مدافع خلق خارج کنند. «الیزابت» می گوید واقعیت آن است که ساکنان آن منطقه که به قوانین سکولار عادت دارند اکنون با گروه های محافظه کار و مذهبی مواجه هستند که زیر چتر ارتش آزاد سوریه وارد آن شهر شده اند. عفرین اکنون به محلی برای برخورد فرهنگ ها و رویارویی آنان با یکدیگر تبدیل شده است.

 

نمودهای عینی این برخوردهای فرهنگی را می توان در خیابان ها دید. الیزابت می گوید: دخترانش می ترسند از خانه بیرون بروند چرا که می خواهند هر چه دوست دارند بپوشند اما نمی توانند آنان همچنین  نمی خواهند روبنده بپوشند. الیزابت می گوید:«دختر من ۱۶ ساله است برای او سخت است که خانه را ترک کند با این حال، برای کار در مغازه به او نیاز دارم تا به من کمک کند. او اما می ترسد از خانه بیرون برود. قوانین سختگیرانه ای توسط کسانی که شهر را کنترل کرده اند اعمال می شود.» کنترل کنندگان کنونی شهر، به زنان عفرین می گویند که حجاب خط قرمز است و باید لباس های کوتاه سابق را از بین ببرند و شلوارهای گشاد بپوشند. در یکی از پوسترها نوشته شده است:«می توانید آزادانه ظاهر شوید اما فاقد نافرمانی.»

 

این پوسترها را گروه «احرار الشرقیه» یک گروه شورشی زیرمجموعه ارتش آزاد سوریه از گروه های اصلی معارض سوری مخالف حکومت اسد نصب کرده است. این گروه در حومه شمالی حلب نقش برجسته ای داشته است و به ارتش ترکیه برای بازپس گیری کنترل عفرین از دست یگان های مدافع خلق کمک کرده است.

 

حمله تحت رهبری ارتش ترکیه به عفرین طبق گزارش های سازمان ملل متحد سبب آواره شدن دست کم ۱۳۷ هزار شهروند غیرنظامی شده است. هفته های پس از پایان عملیات در ماه مارس، حمله نیروهای ارتش سوریه علیه معارضان در حومه غوطه شرقی در اطراف دمشق باعث شد تا موج جداگانه از آوارگان به سوی شمال سوریه حرکت کنند. بسیاری از این آوارگان از غوطه آمده در عفرین مستقر شدند جایی که معارضان وعده ارائه خانه به تازه آمده ها را داده اند.

 

آنان خانه های کُردهای فرار کرده از شهر پس از عملیات موسوم به شاخه زیتون را به آوارگان اهل غوطه می دهند.اخیراً دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که گروه های وابسته به ارتش آزاد سوریه و زیرمجموعه آن بسیاری از خانه ها در عفرین را غارت و مصادره کرده اند. این موارد سبب تشدید تنش اجتماعی در عفرین شده است. اکثریت ساکنان عفرین مسلمان هستند اما پیروان مذاهب دیگر چون ایزدی ها و مسیحیان نیز در آن ناحیه زندگی می کردند.

«محمد بسام» از ساکنان عفرین که از غوطه فرار کرده است، می گوید:«عفرین دارای افرادی است که از ادیان مختلف و متعدد هستند و همچنین  افراد زیادی در اینجا توجهی به مناسک مذهبی ندارند و برای شان این موارد مهم نیست.

 

اکثریت مردم اینجا پوشش روبنده برای شان موضوعی طبیعی نیست و آن را دوست ندارند.» او می گوید عفرین بسیار متفاوت از حومه دمشق است و ساختار اجتماعی دیگری دارد. با وجود آنکه «بسام» از دیدن میانه روی و رویکرد لیبرال تر ساکنان عفرین شگفت زده شده است با این حال، با تلاش های احرار الشرقیه برای ترویج قوانین محافظه کارانه و سنتی در حوزه نوع پوشش لباس موافق نیست. او می گوید:«در هر صورت من فکر می کنم مهم تر آن است که خدمات رفاهی و اجتماعی را به مردم منطقه ارائه دهید به جای آنکه پول ها را صرف کارزارهای تبلیغاتی و ارشادی کنید. هیچ کس نمی خواهد شاهد منازعه میان مردم آواره و ساکنان بومی و محلی این شهر باشد.» اکنون اداره امور اجرایی شهر عفرین و مناطق اطراف آن در اختیار هفت شورای محلی تحت لوای نیروی معارض موسوم به ائتلاف ملی سوریه است. این شوراها متشکل از گروه های جامعه مدنی با خاستگاه ترکمن، کردی و عربی هستند. مهندس «زهیر حیدر» رئیس شورای شهر عفرین به «میدل ایست آی» می گوید که پوسترها در شهرها فاقد کسب مجوز از نهادهای مربوطه نصب شده اند.

 

او می گوید کارزار به راه افتاده برای مجبور کردن مردم شهر به رعایت پوشش حجاب و استفاده از روبنده ، فاقد مجوز است و برخی از پوستر ها در سطح شهر توسط نیروهای پلیس محلی جمع آوری و حذف شده اند. برخی از ساکنان محلی نیز به این بنرهای تبلیغاتی حمله کرده و آن را پاره کرده اند آنان می گویند این گونه اقدامات دخالت در آزادی شخصی آنهاست و آن را تحمل نخواهند کرد.

 

«رفیق ابومحمد» یکی از ساکنان عفرین می گوید که فکر می کند پوسترها در اصل درست هستند اما نحوه ترویج آن برای مردم منطقه مناسب نیست. او به «میدل ایست آی» می گوید:«انتقاد واضحی را از جانب کردهای ساکن عفرین می بینیم. مسأله بر سر آداب و رسوم مردم منطقه است.  استفاده نکردن از حجاب توسط زنان در شهر عفرین نه به دلیل بی دینی که تنها به دلیل عادت آنهاست نه بیش تر». او می افزاید:«من فکر می کنم کارزارهای تبلیغاتی و ارشادی در استان ادلب می توانند موفقیت آمیزتر باشند چرا که در آنجا مردم از آگاهی مذهبی بیش تری برخوردار هستند شاید اگر در عفرین نیز این کارزارها از طریق آموزش شهروندان در مساجد کار خود را انجام دهند بتوانند موفقیت آمیز باشند.»

 

«ابومحمد» می گوید: نصب پوسترهای این چنینی ممکن است تصویر غلطی از زندگی درون عفرین به سایرین انتقال دهد. او می گوید:«برخی از مردم با مشاهده پوسترهای تبلیغاتی می گویند که این منطقه توسط سازمان های تندرو اداره می شود اما این درست نیست. نتیجه این پوسترها بیش تر منفی بوده تا مثبت.»

 

در حالی که ادلب ناحیه ای محافظه کارتر از عفرین در سوریه است کارزار مشابه برای ترویج پوشش حجاب و تغییر نحوه لباس پوشیدن در آن به راه افتاده با این حال، در ادلب نیز مقاومت در برابر محافظه کاری مذهبی دیده می شود. پوسترهای مشابه پوسترهای نصب شده در عفرین در ادلب نیز دیده می شوند بخصوص پس از در دست گیری کنترل آن شهر در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی توسط گروه های معارض سوری. در آنجا کارزار تحت رهبری گروه موسوم به «هیئه تحریر الشام» (HTS) است که از گروه های وابسته به القاعده بوده و در نتیجه اختلاف میان جبهه فتح الشام یا همان جبهه النصره سابق با جبهه انصارالدین و چندین گروه مشابه دیگر ایجاد شد و اکنون کنترل آن استان و نواحی اطراف ان را در دست دارد. با این حال، ساکنان ادلب مشابه ساکنان عفرین از پوسترهای آموزشی و تبلیغاتی خشمگین شدند و تلاش کردند تا آن را از بین ببرند.

 

به گفته «احمد قجر» مدیر رسانه ای شورای محلی ادلب کمی پس از آنکه جبهه النصره کنترل شهر را در سال ۲۰۱۵ میلادی در دست گرفت کارزار را تحت عنوان «بیداری اسلامی» در سرتاسر آن استان آغاز کرد که با موافقت ارتش فتح یکی دیگر از گروه های برجسته شورشی بود. او معتقد است که بهتر بود نشانه هایی در جاده ها نصب می شدند نه آنکه گرافیکی روی دیوار کشیده شود.

 

او می گوید:«این کارزار شامل نوشتن عبارت و نقل قول های اسلامی روی بسیاری از دیوارهای ادلب بود. بهتر بود علامت های میان جاده ای را جایگزین این نقاشی های دیواری کنیم.»

 

او می افزاید:«نارضایتی مردم از این کارزار زیاد بود چرا که هزینه ای ۲۵ هزار دلاری صرف آن شد این در حالی بود که جمعیت ساکن آن منطقه به خدمات ضروری نیاز داشتند. دشمنان اپوزیسیون سوریه نیز از این کارزار برای بد جلوه دادن تصویر ادلب تحت کنترل نیروهای مخالف دولت سوریه استفاده می کنند. حتی رنگ های مورد استفاده در گرافیک ها ، نقاشی ها و عبارات نوشته شده توسط نیروهای مخالف دولت سوریه نیز از سوی ضد انقلابیون مورد سوء استفاده قرار گرفتند. آنان وانمود کردند این ناحیه سیاه است و تحت کنترل تروریست هاست. واقعیت آن است که کارزار مذکور توسط گروه کوچکی از مردم هدایت شد که نماینده کل جمعیت ادلب نیستند.»

 

ترجمه: نوژن اعتضادالسلطنه

 

 

iran-ne​wspaper.‎​com
.

منبع : sarpoosh.com

تبلیغات