برداشت روحانی از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/حکومت یکی از شئونات ولایت است

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد برداشت روحانی از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/حکومت یکی از شئونات ولایت است ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته خبرگزاری راه دانا از سایت اخبار آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

آکاایران: برداشت روحانی از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/حکومت یکی از شئونات ولایت است

برداشت روحانی از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/حکومت یکی از شئونات ولایت است
,هتاکی روحانی,امامت و ولایت,اعتقادات شیعی,[categoriy]

آکاایران: برداشت روحانی از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/حکومت یکی از شئونات ولایت است

ائمه جمعه هرمزگان در واکنش به سخنان روحانی نسبت به مقام امامت و ولایت حضرعلی(ع)با بیان اینکه تعیین امامت با رای مردم خلاف قرآن و سنت پیامبر (ص)است،اظهار کردند: برداشت رئیس جمهور از امامت خلاف اعتقادات شیعه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ ائمه جمعه هرمزگان در دواکنش یه سخنان روحانی نسبت به مقام امامت و ولایت حضرعلی(ع)با بیان اینکه تعیین امامت با رای مردم خلاف قرآن و سنت پیامبر (ص)است،اظهار کردند: برداشت رئیس‌جمهور از امامت خلاف اعتقادات شیعه است چرا که حکومت یکی از شئون ولایت می باشد.

 

به گزارش آکاایران: اتصال امیرالمومنین به ذات حق تاییدی بر حکومت امام علی(ع) است

شیخ مسعود راهبر، عضو شورای روحانیت اهل سنت شهرستان بندرلنگه در گفتگو با هرمز؛ امام علی (ع) را یکی از شاخصه های بزرگ دین اسلام دانست و گفت: امام علی(ع) از دوران کودکی در دامان رسول اکرم(ص) رشد کردند، در کودکی به اسلام گرویدند و دین حق را لبیک گفتند.

وی اظهار کرد:درد امام علی درد پیغمبر بود، در فتوحات بسیاری همگام با رسول اکرم در میدان های نبرد حضور داشتند و همیشه برای اتحاد و انسجام ملت مسلمان گام برمی داشتند که نشان از اصل امامت و ولایت امام علی(ع) دارد.

راهبر با اشاره به زندگی سراسر شجاعت، قدرتمندانه و دلیرانه امیرالمومنین افزود:امام علی(ع) امام مشارق و مغارب است و همه به محوریت و جامع بودن ایشان بعد از رسول اکرم معترفند.

وی ادامه داد:خلفای راشیدین در دوران حکومت با بهره گیری از راهنمایی ها و مشاورهای امام علی(ع) حکومت اسلامی را اداره می کردند و تاریخ بیانگر تمامی بزرگی و عظمت این امام همام است.

عضو شورای روحانیت اهل سنت بندرلنگه با تاکید بر آنکه باید دلسوزهای رهبر انقلاب نصب العین جامعه قرار گیرد، ادامه داد:ملت مسلمان باید در مسیر ولی امر حرکت کند که بدین وسیله قدرت و اقتدار ایجاد می شود.

وی تصریح کرد:تمام جوامع انسانی، مسلمانان و غیر مسلمانان بر عظمت و بزرگ منشی امام علی(ع) معترفند که از شاخصه های این امام بزرگوار است.

راهبر با اشاره به نقش جوامع و ملت ها بر حاکمیت یادآور شد: در نگاه جامعه اسلامی شور و مشورت از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما در کنار آن باید شاخصه ها را نیز در نظر گرفت.

وی ادامه داد:در برخی از واقع بیانات مردم با واقعیت ها و اصل جهان تطبیق نداشته لذا در کنار مقبولیت مردمی باید تایید الهی و همراه بزرگان وجود داشته باشد.

امام جمعه اهل سنت بندرچارک با تاکید بر نقش سازنده مردم در جوامع خاطرنشان کرد:در امر ولایت و امامت امام علی(ع) نگاه الهی، لطف پروردگار و اتصال حضرت به ذات الهی تاییدی بر حکومت و زمامداری آن بزرگوار است.

تعیین امامت با رای مردم خلاف صریح قرآن و سنت پیامبر (ص)است

حجت الاسلام و المسلمین احمد خلیلی، امام جمعه موقت شهرستان سیریک در گفتگو با خبرنگار آذینی گفت: مسئله ولایت فقیه بمعنی اصل اسلام  ناب محمدی (ص) است و امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی از مسئولان نظام شنیده می شود که تعیین امامت کار مردمی است و تعیین آن از عهده  مردم بر می آید که پذیرش این موضوع خود خلاف صریح قرآن و سنت پیامبر (ص)است.

وی افزود:حضرت حق در قرآن کریم سوره بقره آیه124می فرماید "و اذا بتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما...."خداوند در این آیه خطاب به ابراهیم می گوید:"همانا من تو را به عنوان امام،پیشوای مردم قرار دادم" و در دین اسلام تعیین امامت یک امری الهی و شرعی است .

خلیلی با بیان اینکه امامت و ولایت در دین اسلام امری انتصابی است،اظهار کرد: بیان این مسئله از شخصی که خود یک روحانی و ملبس به لباس روحانیت است جای تامل دارد که چرا در جامعه برای اذعان عمومی حرف های دشمنان و معاندان نظام را به زبان می آورد.

وی با اشاره به اینکه امامت در فرهنگ و اندیشه امامی جزو اصول است،یادآور شد:دشمن پیش از آنکه فقیه را از صحنه سیاست بیرون کند ،فقه راخارج می کند لذا پیش از آنکه ولی را از صحنه  سیاست بیرون براند و ائمه را منزوی کند ولایت و امامت را منزوی می کند.

خلیلی تصریح کرد: تاریخ به درستی خود گواه این موضوع است و به ما می آموزد که هیچ گاه امام را قبل از امامت خانه نشین نکردن بلکه ابتدا ریشه امامت را زدند و بعد امام را خانه نشین و منزوی کردند.

امام جمعه موقت شهرستان سیریک یکی از اهداف بزرگ دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را خارج کردن ولایت فقیه از صحنه دانست و تاکید کرد: دشمنان اسلام به خوبی به این باور رسیده اند که راه ضربه و شکست نظام مقدس شکاف میان ولایت فقیه و مردم  است ازاین رو همه هدف دشمنان داخلی و خارجی ضربه به این اصل است و پذیرش آن درد برای جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه امامت را از عرش به فرش و از انتصاب به انتخاب کشیدن به معنی زیر پا گذاشتن  تمام اصول قرآن وسنت پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: تکرار تاریخ و درس نگرفتن از گذشته بدین معنا است که ما به اصل ولایت و امامت شک داریم و در پذیرش آن به یقین نرسیده ایم.

خلیلی بیان کرد: دشمن به دنبال امام بی امت و امت بی امام است چرا که امت بی امام مثل گوسفند بی چوپان است و طعمه راحتی برای گرگ هاست.

امام جمعه موقت شهرستان سیریک تصریح کرد: ولایت و تعیین مصداق صاحب ولایت دست مردم و دست پیامبر(ص)نیست بلکه تعیین ولی حاکمیت برمردم فقط  دست حضرت حق است ولا غیر.

وی با بیان اینکه ولایت و حکومت به یک معنی نیستند،خاطرنشان کرد:حکومت یکی از شئون ولایت است پس باید هر شخصی به خودش اجازه ندهد که در زیر سایه نظام و انقلاب بخواهد به اسلام و جامعه اسلامی خیانت کند.

مسئولان به جای دخالت در دین به نابسامانی های اقتصادی بپردازند

حجت الاسلام میرزایی،امام جمعه پارسیان در گفتگو باپارسیان خبر گفت: در مسئله ولایت وامامت مقوله مشروعیت ومقبولیت وجود دارد و در حوزه امامت یک مسئله اعتقادی است.

میرزایی با اشاره به اینکه مذهب شیعه مسئله امامت را در حوزه کلامی واعتقادی بیان می کند،اظهار کرد:شیعیان مسئله امامت را در ردیف نبوت می دانند و مسئله نبوت نیز چون به امر خداند متعال حاصل می شود،امامت یک امری الهی وخارج از مسئله مردمی وفقهی، درحالی که سایر مذاهب امامت را به عنوان یک مسئله فقهی مطرح می کنند.

امام جمعه پارسیان افزود:امامت در تفکر تشیع یک مسئله کلامی واعتقادی است و امر آن هم امری الهی است که از مسائل اساسی و اصولی در دین اسلام است.

میرزایی یا تأکید بر اینکه امامت حضرت علی(ع) بعد از 25 سال تحقق یافت کرد، گفت:حضرت علی(ع)بعد از نصب الهی توسط پیامبر اسلام به امامت می رسد اما چون مقبولیت مردمی پیدا نکرد، این امر 25 سال به طول انجامید لذا امامت حضرت علی وسایر ائمه(ع)منوط به انتخاب مردم نیست،بلکه برای به قدرت رسیدن باید مردم انتخاب نمایند.

امام جمعه پارسیان تصریح کرد:سخنان هتاکانه رئیس جمهور درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) نشان از دخالت در دین و اهداف پشت پرده خاص دارد که طرح این گونه مباحث جنجالی برای انحراف از مسائل اصلی جامعه صورت می پذیرد.

میرزایی عنوان کرد:مسئولین در حالی که باید پاسخگوی نابه سامانی های اقتصادی وسیاسی باشند با درگیر کردن افکار جامعه به دنبال پاک کردن صورت مسئله و فرار به جلو هستند.

وی خاطرنشان کرد: مراجع عظام تقلید وصاحب نظران در امور تخصصی دین خود سررشته دارند و می توانند مسائل را تبیین کنند لذا مسئولان دولت به جای دخالت در دین به نابسامانی های اقتصادی بپردازند

تحریف تاریخ اسلام طبق امیال شخصی روا نیست

حجت الاسلام عباس شمس،امام جمعه موقت بخش رودخانه در گفت و گو با خبرنگار رودان نیوز با اشاره به صحبت های اخیر رییس جمهور در جمع اساتید و پزشکان در باب نفی مشروعیت انتصابی امامت، گفت: تحریف تاریخ برای فرار به جلو و فرار از نقد منتقدان در مورد شعارهای انتخاباتی که عملیاتی نمی شوند کاری ناپسندیده است ،مگر این مناصب کوتاه مدت حکومتی چقدر ارزش دارند که انسان تاریخ مسلم، خدشه ناپذیر اسلام واصول حتمی آن را بر طبق امیال خود تحریف  نمایند.

وی افزود :استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی (ع) با بیان عقیده خوارج درباب ولایت آورده است که تنها فکر خوارج از نظر متجددین امروز درخشان تلقی می شود،تئوری آن درباب خلافت بود اندیشه ای دمکرات مآبانه بود و معتقد بودند" خلافت باید با انتخابات آزاد انجام گیرد وشایسته ترین افرادکسی است که از لحاظ ایمان وتقوا صلاحیت داشته باشد خواه قریش باشد یا غیر قریش از قبائل برجسته ونامی باشد یا ازقبائل گمنام وعقب افتاده عرب" باشد.

امام جمعه موقت بخش رودخانه تصریح کرد: اینکه رئیس جمهور گفته است" امیر المومنین (ع)مبنای حکومت و ولایت را نظر وانتخاب مردم می داند ومعتقد است هرکسی را که مردم انتخاب کنند به رهبری جامعه به رسمیت می شناسد و از اواطاعت می کند" این برداشت آقای رییس جمهور خلاف صریح اعتقادات شیعه وکلام امیر المومنین(ع)است لذا نباید درمورد این هجمه ها به دین ومذهب سکوت کرد.

شمس تصریح کرد: آقای روحانی یک روز برای پیشبرد کارش در مذاکرات قیام امام مظلوممان حسین فاطمه را به مذاکره با عمر سعد تفسیر وامروز نوبت به امیر مومنان رسیده است.

وی تاکید کرد: درخواست ما از علمای دین این است که نباید اجازه دهند دین ، مذهب واصول مسلم تحریف  شود،آقای روحانی پس از فهمیدن درس مذاکره از شب عاشورا ، حالا هم فرموده اند که ولایت و حکومت در اسلام به انتخاب مردم است و امیرالمؤمنین به رای مردم در انتخاب خلفا تمکین کرد.

امام جمعه بخش رودخانه یادآور شد:صرفا جهت اطلاع آقای حقوقدان ، ما در نظام سیاسی شیعه،  دو کلمه مقبولیت و مشروعیت داریم که مقبولیت امری مردمی و به عهده ی مردم قرار دارد و مشروعیت امری الهی و براساس دستور خداوند است.

وی با بیان اینکه  امام علی(ع) در دوره ی خلفا ، مشروعیت و ولایت دارند ولی مقبولیت برای حاکمیت ندارند،ادامه داد:با کمی مطالعه فرق بین این دو را شاید بتوان فهمید که البته دانشجویان ترم های اول کارشناسی علوم سیاسی هم در این زمینه آگاهی دارند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه رودان تاکید کرد: امام علی(ع) در روز غدیر بعنوان ولی جامعه از طرف خداوند منصوب شدند ؛ ولی چون مردم به نظر الهی تمکین نکردند ،خار در چشم و استخوان در گلو ،مجبور به سکوت شدند. البته سعی کردند که نظر مردم را تغییر دهند ولی با حمله به خانه ی حضرت فاطمه(س) و عدم همراهی مردم ، سکوت اجباری را پذیرفتند لذا شایدآقای روحانی برای فرار از فشار تحریم های نوین علیه ایران،  می خواهند کمی موج سواری کنند.

روحانی نگاهی به نهج البلاغه بیندازد بعد اظهار نظر کند

شمس با بیان اینکه این برداشت رئیس‌جمهور کاملاً خلاف اعتقادات شیعه و تحریف کلام امیر‏المؤمنین (ع) است، اضافه کرد:طبق اعتقادات شیعه، ولایت و تعیین مصداق صاحب ولایت نه تنها دست مردم نیست، بلکه دست پیغمبر اکرم (ص) نیز نیست، چراکه تعیین ولی صاحب ولایت و حاکمیت بر مردم به دست خداوند است و ولایت امیر‏المؤمنین (ع) را خودِ خداوند تدبیر کرده و پیامبر اکرم (ص) ابلاغ آن را برعهده داشتند.

وی گفت: طرح چنین موضوعی توسط رئیس‌جمهور کشور آن هم با تقطیع کلامی از امیر‏المؤمنین (ع) به عنوان اینکه امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌دانند و از هر کسی که آنان تعیین کنند، اطاعت می‌کند،خلاف حقیقت و یک مغلطۀ بزرگ است.

شمس با بیان اینکه رئیس جمهور به خطا ولایت و حکومت را به یک معنا گرفته است، تصریح کرد: ولایت برابر با حکومت نیست، بلکه یکی از شئون ولایت، حکومت کردن بر مردم است، نه اینکه این دو مقوله مترادف هم باشند.

وی ادامه داد:این سخن حضرت علی‏ (ع) که جناب روحانی آن را به عنوان یک اصل در توجیه نظرات خویش قرار داده مربوط به زمانی است که خلیفۀ سوم بر اثر رخ دادن انقلابی در اعتراض عموم مردم (کسانی که با او بیعت کرده بودند) به عملکرد ناثواب وی به هلاکت رسید.

امام جمعه بخش رودخانه با بیان اینکه مردم به امیر‏المؤمنین (ع) روی آوردند و خواهان خلافت و رهبری آن حضرت شدند، ادامه داد: حضرتش در ابتدا حاضر نبودند که خلافت را بپذیرند و فرمودند: «دعونی و التمسوا غیری» یعنی مرا رها کنید و از کسی دیگر بخواهید رهبری شما را بر عهده بگیرد، این دقیقاً در مقابل آن برداشت غلط رئیس‌جمهور است لذا مردم  به حضرت روی آورده‌اند و اصرار می‌کنند که رهبری جامعه را بپذیرد، اما آن حضرت در ابتدا نمی‌پذیرند و حتی عقب می‌روند ودر نتیجه مردم هجوم می‌آورند.

شمس با اشاره به اینکه لازم است رییس جمهور نگاهی به نهج البلاغه حضرت علی علیه السلام بیندازند وبعد اظهار نظر کنند،بیان کرد: به گمان  جناب روحانی، مبنای امیر المومنین (ع) در امر ولایت و حاکمیت بر مردم، نظر و انتخاب خود مردم باشد، پس چرا در خطبۀ شقشقیه خلفای پیش از خود را که مردم با آنها بیعت کرده و خلافت آنها را پذیرفته بودند، به شدت نقد می‌کند و خلافت آنان را باعث ضعف و انحطاط جامعۀ اسلامی تلقی کرده است؟!

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه رودان گفت:امیر‏المؤمنین (ع) بعد از خیانتی که در جریان سقیفه صورت گرفت و حضرت را از جایگاه الهی خود محروم کردند، نفرمود که چون مردم با خلیفۀ اول بیعت کردند، من نیز تابع نظر آنان هستم و از خلیفۀ اول اطاعت می‌کنم، بلکه بر اساس آنچه در منابع شیعه و سنی نقل شده است، امیر‏المؤمنین (ع) درصدد قیام و انقلاب بود، آن حضرت همراه با حضرت زهراء (س) و حسنین به درِ خانۀ اصحاب پیامبر اکرم (ص)، آنهایی که در جنگ‌های بدر و اُحد حضور داشتند، رفتند و سفارش‌های پیغمبر (ص) دربارۀ ولایت خویش را مجدداً مطرح کردند و مردم را نسبت به کار خلافی که صورت دادند، متنّبه کردند، یعنی جایگاه رهبری جامعه را از خاندان پیامبر اکرم (ص) بر خلاف دستور خدا و رسول او بیرون کردند.واز مردم برای احقاق حق مدد خواستند.

امام جمعه  موقت بخش رودخانه خاطر نشان کرد: بعید می دانم آقای رییس جمهور نهج البلاغه را دیده باشند یا خوانده باشند لذا توصیه می کنم خطبه شقشقیه را مطالعه و جوابشان را دریافت کنند وبا قرائت بخش کوتاهی از خطبۀ نهج البلاغه که «لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم» تاریخ مسلم وخدشه ناپذیر اسلام و اصول حتمی آن را بر طبق امیال خود تحریف  نکنند.

امامت و ولایت فقیه مشروعیت خود را از خداوند می گیرند

حجت الاسلام حسن علیدادی، امام جمعه کیش در گفتگو با خبرنگار کیش پرس در رابطه با جایگاه امامت و ولایت در نظام اسلامی گفت: آنچه در آیات، روایات، متون دینی و اسلامی آمده است و  می توان  عملیاتی شدن  آن را در تشکیل حکومت جمهوری اسلامی دید.

وی افزود: دو نگاه در خصوص حکومت وجود دارد در نگاه اول حکومت از بالا به پایین است و در بینش دوم حکومت از پایین به بالا قرار می گیرد.

امام جمعه کیش با تاکید بر اینکه در حکومت دینی، حکومت از بالا به پایین است، تشریح کرد: در تفاوت این دو حکومت می توان اینگونه تفسیر کرد که در حکومت از پایین به بالا رای مردم تاثیر گذار است و حاکم با رای مردم انتخاب می شود اما در حکومت دینی مانند انتصاب پیامبر، امام و در ادامه ولی فقیه مستقیم و غیر مستقیم از سوی خداوند انجام می شود و مردم نقش اجرایی شدن احکام الهی را در تشکیل حکومت اسلامی دارند.

وی تصریح کرد: پیامبر از لحظه ای که به پیامبری مبعوث شدند، پیامبر جامعه اسلامی بودند چه در آن زمان تعداد انگشت شمار به پیامبر ایمان آورده بودند چه در زمانی که  در مدینه حکومت تشکیل داد و قاطبه مردم طرفدار پیامبر (ص) بودند.

علیدادی ادامه داد: نبوت ایشان از جانب خداوند به ایشان واگذار شده بود  و به همین دلیل هم تقدس داشت لذا حمایت و رای مردم از ایشان برای تشکیل حکومت بسیار مهم و تاثیر گذار بود.

وی تاکید کرد: پیامبری از سوی خداوند به ایشان اعطا شده بود و جمع شدن دور پیامبر برای عملیاتی شدن رسالت ایشان بود .

نماینده ولی فقیه در کیش با اشاره به اینکه در خصوص امامت نیز به همین مسئله معتقدیم اظهار کرد: امام جامعه از سوی خداوند انتخاب می شود لذا، حضرت علی(ع) و دیگر ائمه(ع) از روزی که به امامت رسیدند تا آخرین روز حیات امام بودند و اگر مردم به حمایت از آن ها برخواستند، ایشان مبسوط الید می شوند و قدرت تشکیل حکومت پیدا می کنندواگر مورد حمایت مردم نباشند و به ایشان روی نیاورند نمی توانند حکومت تشکیل دهند.

وی تصریح کرد: انتخاب  و حمایت مردم به  مشروعیت امامت خدشه ای وارد نمی کند و در هیچ جا  از متون دین چنین چیزی موجود نیست همانگونه که مشروعیت نبوت از هم از مردم گرفته نمی شود و این انتصاب از سوی خداوند امکان پذیر است.

امام جمعه کیش تاکید کرد: جمهوری اسلامی دارای دو بخش جمهوریت و اسلامیت است و معنای اسلامیت آن این است که این حکومت از سوی خدای تبارک و تعالی برای مردم دیده شده و جمهوریت آن توسط مردم و با رای مردم رقم میخورد  و با رای مردم حکومت اسلامی،حاکم اسلامی امکان ساری و جاری کردن احکام اسلامی را پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در جمهوریت، مردم با رای خود رئیس جمهور حکومت اسلامی را انتخاب می کنند،اظهار کرد: حکم رئیس جمهور نیز در جمهوری اسلامی پس از انتخاب و کسب عنوان مسئولیت ریاست جمهوری باید توسط ولی فقیه تنفیذ شود و مشروعیت ریاست جمهوری منوط به تنفیذ از سوی ولی فقیه است.

علیدادی با بیان اینکه  ولایت فقیه نیز با نصب عام امام معصوم صورت می پذیرد،تصریح کرد:امام زمان(عج) فرموده اند که «جانشینان من کسانی هستند که باشرایط لازم بر جامعه اسلامی ولایت دارند»  در نتیجه حمایت مردم در ایجاد شرایط حکومت اسلامی توسط ولی فقیه به جاری و ساری شدن احکام اسلامی می انجامد.

امام جمعه کیش افزود: همچنان که امام راحل(ره) قبل از انقلاب فاقد حمایت عامه مردم ولی فقیه بودند، در زمان پیروزی انقلاب با حضور مردم در کنار ایشان ولی فقیه بودند، زمانی هم که ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای آری دادند ولی فقیه بودند و رای مردم در ولایت ایشان تاثیرگذار نبوده است بلکه در اجرایی شدن ماموریت ولایت فقیه بسیار تاثیر گذار است و اصلا فاقد حمایت مردم نمی توان نبوت،امامت و ولایت را در عرصه اجتماعی اجرایی نمود .

وی با بیان اینکه تفکری که برخی در ذهن دارند که امامت جامعه اسلامی از رای مردم است کاملا تفکر غلطی است و با متون دینی همخوانی ندارد، خاطر نشان کرد: نبوت، امامت  و ولایت  همه از جانب خدای متعال است اما نقش مردم به واسطه اینکه با حمایت های آن هاست که حکومت اسلامی در زمان پیامبر، امام معصوم و ولی فقیه در جامعه جاری و ساری می شود نقشی اساسی است.

انتهای پیام/

.

منبع :

برداشت روحانی از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/حکومت یکی از شئونات ولایت است گردآوری توسط بخش شبکه اطلاع رسانی راه دانا سایت آکاایران

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات