بناهای قدیمی

موزه‌ها و بناهای قدیمی آتن



آکروپلیس
آکروپلیس مهم‌ترین مکان باستانی تمدن مغرب‌زمین است و در یونسکو هم ثبت شده است.‏

دروازه‌ی بوله و بنای یادبود آگریپا
وارد مجموعه‌ی آکروپلیس که شدید، پس از طی مسافتی، در سمت چپ خود، دروازه‌ی بوله را خواهید دید، که نامش از ارنست بوله- باستان‌شناس فرانسوی که در ١٨٥٢ آن را کشف کرد- گرفته شده. در سمت چپتان، در وسط راهی زیگزاگی، که به پروپیلایا ختم می‌شود، پایه‌ی ستونی هشت متری قرار دارد، که زمانی بنای یادبود آگریپا- پیکره‌ای برنزی از یک ژنرال رومی، در حال راندن یک ارابه- بر فراز این پایه ستون قرار داشته است. این بنا، در سال ٢٧ پیش از میلاد، به مناسبت پیروزی در مسابقات پاناتناییک ارابه‌رانی ساخته شده بوده است‏.

پروپیلایا
در دوره‌‌های باستانی، پروپیلایا به عنوان برج ورودی آکروپلیس به کار می‌رفته. این بنا، بین سال‌های ٤٣٧ تا ٤٣٢ پیش از میلاد، به دست منسیکلس ساخته شد که از نظر شاهکار بودن معماری‌اش، با پارتنون برابری می‌کند. دروازه‌ی میانی- که بزرگترین دروازه به شمار می‌آید- رو به مسیر پاناتناییک باز می‌شود. معماری بخش بیرونی ایوان غربی، که شش ستون دوتایی را شامل می‌شود، جناح شمالی به عنوان گالری هنر و جناح جنوبی، به عنوان اتاق کفش‌کن پرستشگاه آتنا نیکه به کار می‌رفته است.‏
پروپیلایا، قدیمی‌ترین نمونه‌ای است، که از نظر طراحی، نزدیکی‌هایی با پارتنون دارد. این بنا تا سده‌ی سیزدهم دست‌نخورده ماند و پس از آن، اشغال‌گران گوناگونی، چیزهایی به آن افزودند. در سده‌ی هفدهم، بر اثر رعد و برقی که انبار باروت ترک‌ها را منفجر کرد، پروپیلایا به شدت آسیب دید. در سده‌ی نوزدهم، هاینریش اشلیمان باستان‌شناس، برج فرنگی پروپیلایا را با هزینه‌ی خود به جایی دیگر منتقل کرد. بازسازی این بنا، بین سال‌های ١٩٠٩ و ١٩١٧ میلادی انجام شد و یک بازسازی دیگر هم، پس از جنگ جهانی دوم انجام گرفت.

گذرگاه پاناتناییک
گذرگاه پاناتناییک، که از میان آکروپلیس می‌گذرد، در طی حرکت دسته‌جمعی مراسم پاناتناییک و اوج جشنواره، برای ستایش ایزدبانو آتنا به کار می‌رفت. در عمل، دو جشنواره وجود داشت: جشنواره‌ی کوچکتر پاناتناییک، به طور سالیانه و برای زادروز آتنا برگزار می‌شد و جشنواره‌ی بزرگ پاناتناییک، هر چهار سال یک بار برگزار می‌شد.
جشنواره‌ی بزرگ پاناتناییک، با رقص آغاز شده و بعد، مسابقات دو و میدانی، نمایشی و موزیکال برگزار می‌شد. حرکت دسته‌جمعی این جشنواره که در واپسین روز انجام می‌شد، از کرامیکوس آغاز می‌شد و در ارچتیون پایان می‌گرفت. مردها جانورانی را به عنوان قربانی‌های آتنا با خود حمل می‌کردند و دختران جوان نیز، حامل ریتون (جام‌هایی مخروطی شکل و خمیده) همراه خود بودند.‏

معبد آتنا نیکه
معبد کوچک آتنا نیکه، بر روی یک بلندی، در ضلع جنوب غربی آکروپلیس و سمت راست پروپیلایا قرار دارد. این معبد، با طراحی کالیکراتس و از مرمر پنتلیک، بین سال‌های ٤٢٧ و ٤٢٤ پیش از میلاد ساخته شد. ساختمان این معبد، تقریباً مربع شکل است، که در چهار طرفش، ٤ ستون جاسازی شده.‏ 

پیکره‌ی آتنا پروماچوس (قهرمان)
اگر به مسیرتان در امتداد گذرگاه پاناتناییک ادامه دهید، در سمت چپتان، به پایه‌ مجسمه‌هایی برمی‌خورید، که بین آن‌ها، شاهکار فیدیاس به ارتفاع نُه متر، یعنی پیکره‌ی آتنای پروماچوس (قهرمان)، هنوز باقی مانده. به عنوان نماد شکست‌ناپذیری آتنی‌ها در برابر ایرانیان، پیکره‌ی این الهه که در دست چپش یک سپر و در دست راستش، یک نیزه نگه داشته است را این‌جا گذاشتند. معلوم است این پیرزی سخت به دست آمده و موجب افتخار زیاد بوده. این پیکره در سال ٤٢٦ میلادی، توسط امپراتور تئودوسیوس، به کنستانتینوپل برده شد. در سال ١٠٢٤ سپر این مجسمه گم شد.‏ 

پارتنون
این بنای یاد بود بیش از دیگر سازه‌های معماری شکوه یونان باستان را نشان می‌دهد. پارتنون به معنای آپارتمان دست‌نخورده است و بزرگترین معبدی است که به شیوه‌ی دوریک در یونان، به طور کامل (به جز سقف چوبی‌اش) از مرمر پنتلیک ساخته شده است.‏

ارچتیون
اگر پارتنون نماد نمایش در دنیا باشد پس حتماً ارچتیون هم نقش یک پناهگاه را خواهد داشت. ارچتیون، در قسمت بسیار مقدس آکروپلیس ساخته شده. این‌جا، پوزیدئون سه نیزه‌اش را بر زمین زد و آتنا درخت زیتون به بار آورد. نام این معبد، از اریچتونیوس- پادشاه افسانه‌ای آتن- گرفته شده و جایگاه خدایان و اله‌هایی مثل آتنا، پوزیدئون و اریچتونیوس است.‏

تأتر دیونیسوس
از بزرگی تأتر دیونیسوس در جنوب شرقی آکروپلیس، می‌توان به اهمیت این تأتر، در نزد دولت‌شهر آتنی‌ پی برد.‏

اسکلپیون و ایوان ائومنس
وقتی به بالای تأتر دیونیسوس می‌روید، پلکانی چوبی، شما را به سمت گذرگاهی هدایت خواهد کرد، که در بالای این پلکان و در قسمت سمت چپ، اسکلپیون قرار دارد. پرستش اسکلپیوس- پسر زمینی آپولو، به این معنا که آپولو به زمین آمد و با انسان‌ها آمیزش کرد- در اپیداوروس آغاز شد و در ٤٢٩ پیش از میلاد هنگام گسترش بیماری طاعون- در آتن شناخته شد. ایوان ائومنس- ایوانی ستون‌دار- در پایین اسکلپیون و توسط ائومنس دوم- شاه پرگاموم- به عنوان پناهگاه و تفرج‌گاهی برای تماشاگران تأتر ساخته شد.‏

تأتر هرودس آتیکوس
در غرب اسکلپیون، تأتر هرودس آتیکوس- ساخته شده در سال ١٦١ میلادی- قرار دارد. هرودس آتیکوس، ثروتمندی رومی بود، که این تأتر را به یادبود همسرش- رجیلا- ساخت.‏

پاناجیا هریسوسپیلیوتیسا
برفراز تئاتر دیونیسوس، غاری زیرزمینی در داخل صخره ها وجود دارد. در سال ٣٢٠ پیش از میلاد، تراسیلوس، این غار را به معبد دیونیسوس تبدیل کرد. در حال حاضر، پاناجیا هریسوسپیلیوتیسا (نمازخانه‌ی غار بزرگ بانوی ما) با عکس‌های قدیمی و علامت‌های روی دیوار، در آن قرار دارد و بالای نمازخانه، دو ستون به جا مانده از پرستشگاه تراسیلوس به چشم می‌خورد.‏ 

موزه‌ی آکروپلیس
موزه‌ی جدید آکروپلیس، در پایین قسمت چنوبی آکروپلیس و در بخشی شلوغ ساخته شده.‏

آگورای (بازار) باستانی
محل ملاقات آتنی‌ها در دوره های باستان، در آگورا (بازار) برپا می‌شده است. از آن جا که همه‌ی راه‌ها به آگورا ختم می‌شده است، همیشه جای زنده و شلوغی بوده است. سقراط زمان‌های بسیاری در همین مکان به تفسیر فلسفه‌ی خود می‌پرداخت و سنت پل هم در سال ٤٩ میلادی، روزانه در آگورا، درتبلیغ مسیحیت با مخالفانش مشاجره می‌کرد.‏

ایوان آتالوس
بهتر است برای دیدن مجموعه‌ی آگورا، از موزه‌ی آگورا (بازار) در ایوان بازسازی شده‌ی آتالوس آغاز کنید. روزهای دوشنبه، موزه ساعت ١١ صبح باز می‌شود.‏

معبد هفاییستوس
این پرستشگاه، که بر لبه‌ی غربی آگورا (بازار) قرار گرفته، زمانی میان کارخانه‌های ریخته‌گری و فلزکاری محصور بوده و به هفاییستوس -خدای آهنگری- اختصاص داشته است. این معبد، جزء اولین ساختمان‌هایی بود که در برنامه‌ی بازسازی پریکلس قرار داشتند. معبد هفاییستوس، در سال ٤٤٩ پیش از میلاد و توسط ایکتینوس -یکی از معماران پارتنون- با ٣٤ ستون و یک حاشیه‌ی کتیبه در بخش شرقی- که ٩ خان از ١٢ خان هرکول را نمایش می‌‌دهد- ساخته شد. این مکان، در سال ١٣٠٠ میلادی، به کلیسای آجیوس جورجیوس تبدیل شد. آخرین باری که از این مکان استفاده شد، در ١٣ دسامبر ١٨٣٤ و به افتخار ورود شاه اوتو به آتن بود.‏
در بخش شمال شرقی پرستشگاه، بقایای ایوان زئوس آزادی‌بخش قرار دارد؛ جایی که سقراط، به تفسیر فلسفه‌ی خود در ‌آن می‌پرداخت. در بخش شمالی، بقایای ایوان باسیلیوس و ایوان پویکیله (ایوان نقاشی شده) قرار دارد، که هیچ‌کدام در دسترس عموم نیستند. ایوان نقاشی شده، به خاطر نقاشی دیواری‌هایی از نبرد‌های تاریخی و اسطوره‌ای، این گونه نامیده شده.‏

کلیسای آپوستلس
این کلیسای کوچک، نزدیک به ورودی جنوبی و در اوایل قرن دهم، به یاد تدریس سنت پل در آگورا، ساخته شد. این کلیسا، بین سال‌های ١٩٥٤ و ١٩٥٧، به شکل اولیه‌اش نوسازی شد. در این کلیسا، نمونه‌هایی از نقاشی دیواری‌های دوره‌ی بیزانس به چشم می‌خورد.‏ 

کرامیکوس
گورستان شهر، از سده‌ی ١٢ پیش از میلاد تا دوره‌ی رومی‌ها، کرامیکوس نام داشته اشت. این مکان در سال ١٨٦١ میلادی و در پی بازسازی پیرئوس -خیابانی که به پیروس راه دارد- کشف شد. این مکان، یکی از سرسبزترین و آرام‌ترین بخش‌های باستانی آتن است.

خیابان آرامگاه‌ها
اگر از مسیر خیابان مقدس به طرف چپ حرکت کنید، به خیابان آرامگاه‌ها خواهید رسید. این خیابان، آرامگاه‌های مهم‌ترین شهروندان آتنی را در دل خود جای داده است. سنگ یادبود به جا مانده از این آرامگاه‌ها، در موزه‌ی ملی باستان‌شناسی قرار دارد و آن‌چه که در آن خیابان می‌بینید، نسخه‌ای کپی از آن سنگ یادبود است‏.

برج بادها و بازار رومی
در ورودی بازار رومی، دروازه‌ی آتنا آرکجتیس قرار دارد، که در میان چهار ستون محصور شده است. این دروازه، در طی قرن اول میلادی و با سرمایه‌گذاری یولیوس سزار ساخته شد. برج بادها، در سده‌ی نخست پیش از میلاد و توسط ستاره‌شناسی به نام آندرونیکوس ساخته شد‏.

معبد زئوس المپی معبد زئوس المپی، به عنوان بزرگترین معبد یونان به شمار می‌رود. ساخت این معبد، از حدود شش قرن پیش از میلاد و به دست پیسیستراتوس ساخته شد، ولی به علت کمبود بودجه، نیمه‌تمام ماند. سرانجام به دستور هادریان، کار ساخت این معبد، در سال ١٣١ میلادی به پایان رسید. ساخت این بنا، ٧٠٠ سال طول کشید.‏

کلیسای کاپنیکارآ
این کلیسای کوچک مربوط به سده‌ی یازدهم میلادی، در میانه‌ی محوطه‌ی خرید ارمو قرار دارد و توسط دانشگاه آتن بازسازی شده است. چهار ستون بزرگ رومی، گنبد این کلیسا را نگاه داشته‌اند.‏

کتاب‌خانه‌ی ملی
در ساخت این کتاب‌خانه که در میان ردیفی از ستون‌هایی که به سبک دوریکی ساخته شده‌اند، احاطه شده از معبد هفاییستوس در بازار باستانی، الهام گرفته شده بود.‏

موزه‌ی ملی باستان‌شناسی
این موزه‌ی باستان‌شناسی، یکی از بزرگترین موزه‌های جهان است، که مهم‌ترین آثار باستان‌شناسی یونان را در خود جای داده.


در پایین، نام برخی از گالری‌ها و دیگر موزه‌های آتن می‌آید:

موزه‌ی بناکیس
موزه‌ی بناکیس، عالی‌ترین موزه‌ی خصوصی یونان است، که مجموعه‌ی بزرگ آنتونیس بناکیس -که در ٣٥ سال از اروپا و آسیا گردآوری شده- را در بر می‌گیرد.

موزه‌ی سیکلادیک گولاندریس و هنر یونان باستان
این موزه‌ی خصوصی، مجموعه‌ای از هنر سیکلادیک را در خود جای داده، که نسبت به موزه‌ی ملی باستان‌شناسی، در درجه‌ی اهمیت کمتری قرار دارند.

موزه‌ی بیزانسی و مسیحی
این موزه، که مجموعه‌ای از هنر مسیحی را معرفی می‌کند، اما به عنوان بخشی از تاریخ یونان، که تأثیر کمی بر فرهنگ بیزانسی و پسا بیزانسی داشته، کمتر مورد توجه قرار گرفته.

گالری هنر ملی
این گالری هنر برتر یونان، مجموعه‌ای از چهار قرن هنر یونانی پسا بیزانسی را به شما معرفی می‌کند.

موزه‌ی سکه
این موزه، دارای ٤٠٠٫٠٠٠ سکه از دوران یونان باستان، هلنی، رومی و بیزانسی است. موزه‌ی هنر مردمی یونان مجموعه‌ای عالی از هنر دینی و غیر دینی، به ویژه از قرون هفدهم، هجدهم و نوزدهم، در این موزه گرد آمده است.

موزه‌ی تاریخی ملی
این موزه که به یاد جنگ استقلال برپا شد ، از کلاه‌خود و سپر بایرون هم نگه‌داری می‌کند. که دیدن آن‌ها را نباید از دست داد.

موزه‌ی شهر آتن
این موزه، که پیش از این- یعنی در ١٨٣٠- کاخ شاه اتو و همسرش بوده ، یادگارهایی را در خود جمع کرده که اهمیت به‌سزایی از لحاظ نمایش هنر قرن نوزدهم آتن دارد.

موزه‌ی هنر اسلامی
بخش عمده‌ی این موزه، که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های هنر اسلامی جهان است، توسط آنتونیس بناکیس در قرن نوزدهم گردآوری شده است.

موزه‌ی فریسیراس
این موزه‌ی هنر خصوصی، در دو کاخ زیبای بازسازی شده‌ی مربوط به دوره‌ی نوکلاسیک، در پلاکا قرار دارد.

حمام ترکی
عمر این حمام به قرن هفدهم می‌رسد و تنها حمامی است، که در آتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دوره‌ی عثمانی به جا مانده‌است.

زورق

گردآوری توسط بخش یونان سایت آکاایران
تبلیغات