چاپ لترپرس؛ احیای یک مهارت از دست رفته

چاپ لترپرس در بسیاری از کشورها به یک حرفه و مهارت قدیمی و از دست رفته تبدیل شده است.

در عین حال در کشور آمریکا که به عنوان مهد چاپ دیجیتال و دیجیتالیزم شناخته شده است، این روش قدیمی چاپ در حال شکوفایی است و بار دیگر منزلت خود را به عنوان یک روش هنری برای انتقال مرکب به کاغذ پیدا کرده است.

در مطلبی که می خوانید دلایل این رنسانس چاپی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

چاپ لترپرس؛ احیای یک مهارت از دست رفته - آکا

دلایل این رنسانس چاپی مورد تجزیه و تحلیل قرار

در آمریکا چاپ سربی بازار داغی دارد. چاپکاران لترپرس در آمریکا که این حرفه و مهارت های خود را یا در دانشکده های چاپ و یا در قالب کارآموزی در چاپخانه ها یاد گرفته اند و اکنون خود چاپخانه های لترپرس با چندین کارگر و کارمند راه انداخته اند، امروز بازار پررونقی دارند.

کارهایی که آنها چاپ می کنند از نوع کارهایی است که چاپخانه داران کوچک انگلیسی ۱۵ سال پیش چاپ می کردند. کارهایی از قبیل کارت دعوت، کاغذ و پاکت نامه، سربرگ، بلیت، بروشورهای یک یا دو رنگ و پوسترهای کوچک.

از سوی دیگر چاپ لترپرس در کشور انگلیس مدت هاست که توسط افست به حاشیه رانده شده است.

ظهور افست، فرهنگ چاپ را به عنوان یک فرایند تولیدی نیز اشاعه داد. در حالی که در بخش هایی از آمریکا لترپرس هنوز به عنوان یک هنر دستی ارزش و جایگاه خود را حفظ کرده است.

جامعه چاپکاران لترپرس در آمریکا احساس و درک عمیقی نسبت به مزایای چاپ لترپرس در مقابل افست دارد.

جودیت برینر که از ۱۴ سالگی به چاپ لترپرس رو آورده و اکنون خود چاپخانه Full Circle Press را در نوادا مدیریت می کند، می گوید: <چاپ لترپرس حس و حالی کاملا ویژه و متمایز از دیگر روش های چاپی دارد. برجستگی و عمق چاپی که ارایه می دهد، ابعاد جدیدی به یک پروژه چاپی می دهد. به نظر می رسد جامعه آمریکایی با وجود پیشرفت افست مزایای چاپ لترپرس را درک کرده و آن را ارج می نهد.

به همین خاطر با وجود این که تقاضا برای چاپ لترپرس در مقایسه با افست ناچیز است، این روش چاپی توانسته به بقای خود ادامه دهد. همین امر باعث شده تا بیش از ۱۰۰۰ چاپکار لترپرس در آمریکا بتوانند از این روش چاپی در دنیای دیجیتال امروز امرار معاش کنند.>

● اندازه اهمیت دارد

آمریکایی ها چه ویژگی دارند که انگلیسی ها ندارند؟

مارجوری ویلسر مالک چاپخانه Three Toad Press در کالیفرنیا معتقد است آنچه آمریکا را از دیگران متمایز می کند، ابعاد و اندازه است. ویلسر می گوید: <در آمریکا آدم های بیشتری وجود دارند که لترپرس برای آنها جذاب است و چاپکاران تازه کار فراوانی هستند که می توانند این حرفه را از ورطه فراموشی نجات دهند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که برنامه های درسی بیشتری در زمینه چاپ لترپرس در دانشگاه های ما به وجود بیاید.>

ولی رابرت لی لی یک چاپکار لترپرس دیگر دید متفاوتی نسبت به شکوفایی چاپ لترپرس در آمریکا دارد. <در آمریکا همه گوسفندوار از کارها و نحوه زندگانی ستارگان دنیای سینما و تلویزیون و همچنین افراد مشهور تقلید می کنند. به همین خاطر هنگامی که مارتا استیوارت (نویسنده زن آمریکایی که نقش برجسته ای در صنعت نشر این کشور ایفا کرده است) اعلام می کند کارت های دعوتش را با استفاده از شیوه لترپرس چاپ کرده، میلیون ها نفر نیز همان کار را انجام می دهند.>

چه این مارتا استیوارت است که باعث افزایش تقاضا برای چاپ لترپرس شده و چه کالج های آمریکایی هستند که بازار این شیوه چاپی را رونق بخشیده اند، در هر حال وضعیت چاپ لترپرس در آمریکا از کشورهای اروپایی بهتر است.

چاپکاران لترپرسی آمریکایی نیز مایلند مزایای این شیوه چاپی را در بوق بکنند و چه راهی بهتر از اینترنت برای انجام این کار؟

جودیت برینر به تازگی در یک سمینار اینترنتی (webinar) که توسط نشریه Paperspers برگزار شده بود، شرکت کرد. این برنامه <تحت تاثیر لترپرس> (Impressed with Letterpress) نام داشت و هدف آن تبلیغ و ایجاد سروصدا در ابعاد وسیع برای چاپ لترپرس بود.

حدود ۲۰۰ نفر در این webinar شرکت کردند تا حرف های برینر را در مورد ویژگی های منحصر به فرد لترپرس و کارهایی که از این طریق چاپ می شود، بشنوند.

<رنگ ها در چاپ لترپرس زنده ترند، زیرا برخلاف افست که از روش غیرمستقیم استفاده می کند، در شیوه لترپرس رنگ ها مستقیم و بدون واسطه روی ورق می نشیند. ما می توانیم ماشین چاپ را به سرعت متوقف کنیم و کاغذها را نیز بلافاصله عوض کنیم. به همین خاطر می توان یک کار را روی دو کاغذ با جنس مختلف چاپ کرد. از سوی دیگر می توان از ورق های بسیار ضخیم استفاده کرد، زیرا کاغذها تخت و صاف باقی می مانند.>

کارهای زیبا و نفیسی که چاپخانه Full Circle چاپ کرده بود و در طول webinar به نمایش درآمد، تشویق و تحسین همه را برانگیخت. بسیاری از آنها معتقد بودند چاپ لترپرس نوعی ماجراجویی است که می تواند با استفاده از یک شیوه قدیمی ظاهری مدرن و بدیع به کار چاپی بدهد.

فکر انجام چنین سمینار اینترنتی در انگلیس غیرممکن به نظر می رسد. با این حال چاپکاران لترپرسی انگلیسی به جای این که از بازار کوچک لترپرس شکوه کنند، آن را یک بازار تخصصی و حرفه ای می دانند و در تلاشند تا بهترین استفاده را از آن ببرند.

یکی از این چاپکاران گراهام موس مالک چاپخانه Incline Press در اولدهام است. موس که علاقه اش به حفظ نسخ خطی و بازسازی کتاب های قدیمی باعث شد تا جذب چاپ لترپرس شود، در سال ۱۹۹۰ یک چاپخانه کوچک را خرید تا برای عطف کتاب ها لیبل چاپ کند.

طولی نکشید تا مجذوب توانایی های ماشین چاپ شد. پس از این که تعدادی کارت تبریک و کارت های دعوت و سربرگ برای دوستان و اقوامش چاپ کرد تصمیم گرفت یک چاپکار تمام وقت کتاب شود.

موس می گوید: <تکنیک و هر آنچه چاپ لترپرس به عنوان یک فن و مهارت می تواند ارایه کند، طی ۳۰ سال گذشته تا حد زیادی از دست رفته است. ما در انگلیس به چهره هایی از قبیل مارتا استیوارت نیاز داریم تا بتوانیم لترپرس را به همه بشناسانیم. زیرا بدون استفاده از چهره های مشهور هنری عملا هیچ افقی برای چاپ لترپرس به عنوان یک هنر یا مهارت وجود ندارد.>

با این حال دیدگاه موس نسبت به لترپرس چندان هم تیره و تار نیست: <لترپرس را می توان به عنوان یک صنعت بار دیگر احیا کرد. بار این مسوولیت بیشتر بر دوش دانشکده ها است که لترپرس را به عنوان پیش نیاز برای درک چاپ به طراحان نسل جوانی که از لپ تاپ مک استفاده می کنند، آموزش دهند. با این حال عوامل دیگری نیز باید دست در دست هم دهند تا لترپرس بار دیگر به یک فرایند چاپی فراگیر تبدیل شود.>

موس نمایشگاه کتاب های نفیس آکسفورد را که هر دو سال یک بار در انگلیس برگزار می شود، موقعیت خوبی برای تبلیغ در مورد چاپ لترپرس می داند.

<من فکر می کنم اتفاقات زیادی در انگلیس در زمینه چاپ کتاب های نفیس با استفاده از چاپ لترپرس می افتد که در اینترنت انعکاس پیدا نمی کند. تعداد کارهایی که توسط چاپ لترپرس انجام می شود، حیرت انگیز است.>

یکی از جنبه های چاپ لترپرس مدرن که هیجان زیادی برانگیخته است، امکان تلفیق تکنولوژی قدیمی با جدید است. هلن اینگهام که یک چاپکار لترپرس انگلیسی است کارش را به عنوان طراحی که از سیستم مک (MAC) استفاده می کرد، آغاز کرد و سپس در طول دوره فوق لیسانس در دانشگاه Central st Martinsتصمیم گرفت چاپ لترپرس را به عنوان حرفه انتخاب کند. اینگهام اکنون مالک یک چاپخانه لترپرس به نامHi Artz Letterpress Studio در لوتون است که این چاپخانه اکنون انواع پوستر، کارت، زیر لیوانی و کارت ویزیت را با تلفیق حروف چوبی ساخت دست، حروف سربی، چاپ هافتون و عناصر طراحی شده توسط نرم افزار ایلوستریتور که سپس به کلیشه های فتوپلی مر منتقل می شوند، چاپ می کند.

اینگهام می گوید: <با در هم آمیختن فرایندهای مرتبط چه نو و چه قدیمی کارهای بسیار زیبا و بدیعی را می توان خلق کرد.>

● آمریکایی ها پیشتاز هستند

هنگامی که اینگهام دوره فوق لیسانسش را می گذراند، مدتی در چاپخانه معروف لترپرس Hatch show در ناش و سل آمریکا به عنوان کارآموز مشغول به کار شد.

مقایسه وضعیت چاپ لترپرس بین آمریکا و انگلیس همواره برای او حیرت انگیز است. او می گوید: <در مقایسه با انگلیس کارهای بیشتری به شیوه لترپرس در آمریکا انجام می شود. به ویژه پس از جنگ جهانی دوم هنگامی که تولید صنعتی در آمریکا افزایش سرسام آوری پیدا کرد، چاپ و تبلیغات نیز رشد حیرت انگیزی داشتند. از سوی دیگر به طور سنتی در مدارس و دانشکده های آمریکایی از چاپ لترپرس در سطح وسیعی استفاده می شده است. آمریکایی ها پول و فضای بیشتری در مقایسه با انگلیس دارند.>

در محله تافتل پارک در لندن دو فارغ التحصیل دیگر از دانشگاه سنت مارتین از مهارت خود در چاپ لترپرس استفاده می کنند. کریمیی چارلتون رویکی فولیک در کارگاه کوچک لترپرس خود که هارینگتون راسکوپرز نام دارد از دستمال های کتان گرفته تا تقویم را با استفاده از دستگاه لترپرس چاپ می کند. آنها معمولا از فونت Gill Sans که روی قالب های چوبی و حروف سربی نقش بسته اند، استفاده و برای چاپ از یک ماشین لترپرس دستی Adanq استفاده می کنند. ولی این دو هنوز از کامپیوتر Mac برای ارزیابی طرح های خود بهره می برند.

در آمریکا نیز چاپکاران لترپرس تکنولوژ ی های مختلف را در هم می آمیزندمت برگی مالک چاپخانه Future The of Letterpress است. او در چاپخانه خود گروهی از جوانانی را که نسل جدید چاپکاران لترپرس به حساب می آیند، هدایت می کند.

این گروه قابلیت های کامپیوتر اپل مک را با ماشین چاپ دستی تلفیق کرده اند. برگی می گوید: <اگر می خواهید به فعالیت های خود در چاپ لترپرس ادامه دهید و از این طریق امرار معاش کنید باید مهارت های خودتان را در چاپ افست، ماشین های تونری و کاربردهای چاپ اطلاعات متغیر افزایش دهید.>

آیا امکان احیای چاپ لترپرس در کشورهای دیگر از جمله انگلیس وجود دارد؟ یکی از بزرگ ترین فروشندگان نوشت افزار به تازگی مجموعه قابل توجهی از کارت هایی که به شیوه لترپرس چاپ شده اند، انبار کرده است. در حالی که برخی از طرفداران متعصب چاپ لترپرس این خبر را به فال نیک می گیرند، موس معتقد است این کارت ها همه آشغال هستند. با این حال شکی نیست که رجعت به گذشته می تواند باعث احیای چاپ لترپرس شود.

تیم هونور مالک چاپخانه Piccolo در انگلیس معتقد است طراحان اکنون به تقاضای بیشتر برای چاپ لترپرس دامن می زنند. هنوز چند کالج در انگلیس این روش را به عنوان یکی از عناصر بنیادی طراحی گرافیک آموزش می دهند. به همین خاطر طراحانی هستند که متوجه شده اند چاپ لترپرس چیزی دارد که چاپ استاندارد افست فاقد آن است. هونور می گوید: <چاپ لترپرس زیبا است و ما می خواهیم دیگران نیز به زیبایی های آن پی ببرند و بهای آن را نیز بپردازند.>
  
 
مجله صنعت چاپ
ویرایش و تلخیص:آکاایران

گردآوری توسط بخش مقالات صنایع سایت آکاایران
تبلیغات