فلسفه قبله، فلسفه قبله واحد چیست؟ - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد فلسفه قبله، فلسفه قبله واحد چیست؟ ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +فلسفه +قبله را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد فلسفه قبله را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از آکاایران: فلسفه قبله واحد چیست؟ توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینى نیست، بلکه از آنجا که انسان یک وجود مادى است و بالاخره باید به سویى نماز بخواند، دستور داده شده است که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمین پیدا شود.

 فلسفه قبله

خداوند در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر

وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِیمٌ (بقره 115)

مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روکنید، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محیط و (به هر چیز) داناست.

یهود بعد از تغییر قبله‏ى مسلمانان از بیت المقدس به کعبه، ایجاد سۆال و یا القاء شبهه مى‏کردند که به چه دلیلى قبله تغییر یافته است.

هر چند در آیات قبل (بقره، 106) به اجمال و سربسته، خداوند پاسخ اینگونه اعتراضات را بیان فرمود، ولى این آیه نیز بر این حقیقت تکیه مى‏کند که مشرق و مغرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست.

اگر کعبه نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگرى و شرک ستیزى ابراهیم علیه السلام است و بدین خاطر داراى قداست و احترام مى‏باشد.

چنان که در رساله‏هاى احکام مراجع آمده است، در نمازهاى مستحبى، قبله شرط نیست و حتّى مى‏توان در حال راه رفتن یا سواره بجا آورد. برخى روایات نیز در ذیل این آیه، به این مطلب اشاره نموده‏اند. (امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «انزل اللَّه هذه الایة فى التطوع خاصّة» این آیه در مورد نماز مستحبى نازل شده است. تفسیر برهان راهنما)

اگر به فرموده آیه‏ى قبل (آیه 114 سوره بقره)، گروهى در خرابى مسجد تلاش کردند، شما از پاى ننشینید که توجّه به خدا در انحصار جهتى خاصّ نیست.

جهت قبله به شرق یا غرب باشد، موضوعى تربیتى و سیاسى است، اصل و مقصود، یاد خدا و ارتباط با او مى‏باشد. قرآن در ستایش گروهى از بندگان مى‏فرماید: «یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ» (آل عمران، 191) آنان خدارا به حال ایستاده و نشسته و خوابیده یاد مى‏کنند.

سمتى که به عنوان قبله تعیین شده (سمت کعبه) نقطه‏اى است مقدس که از قدیمى‏ترین پایگاههاى توحید است و توجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدى مى‏باشد

و یا در پاسخ هیاهویى که براى تغییر قبله درست شد، مى‏فرماید: «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ» (بقره، 177) یعنى: اى مردم! نیکى این نیست که رو به سوى شرق یا غرب در حال عبادت‏ بکنید، بلکه نیکى در ایمان واقعى شما به خدا و انجام کارهاى خداپسندانه است.

هر چند در آیه قبل، از بزرگترین ظلم یعنى تخریب مساجد یا منع از مساجد، سخن به میان آمد و یا اینکه در جاى دیگر مى‏فرماید: اگر جهاد نبود صوامع و بیع و مساجد ویران مى‏شدند.( حج، 40)

ولى آیه بشارت به این است که مبادا مأیوس شوید و یا احساس ناامیدى و بى‏پناهى بکنید، تمام جهان، محل عبادت و همه جاى هستى قبله‏گاه است.

 نکات آیه

1- فلسفه قبله

نخستین سۆالى که در اینجا پیش مى‏آید این است که اگر به هر سو رو کنیم خدا آنجاست، پس توجه به قبله چه لزومى دارد؟

توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینى نیست، بلکه از آنجا که انسان یک وجود مادى است و بالاخره باید به سویى نماز بخواند، دستور داده شده است که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمین پیدا شود، و از هرج و مرج و پراکندگى جلوگیرى به عمل آید فکر کنید اگر هر کسى به سویى نماز مى‏خواند و صفوف متفرق تشکیل مى‏دادند چقدر زننده و ناجور بود؟

چنان که در رساله‏هاى احکام مراجع آمده است، در نمازهاى مستحبى، قبله شرط نیست و حتّى مى‏توان در حال راه رفتن یا سواره بجا آورد. برخى روایات نیز در ذیل این آیه، به این مطلب اشاره نموده‏اند. امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «انزل اللَّه هذه الایة فى التطوع خاصّة» این آیه در مورد نماز مستحبى نازل شده است

ضمنا سمتى که به عنوان قبله تعیین شده (سمت کعبه) نقطه‏اى است مقدس که از قدیمى‏ترین پایگاه هاى توحید است و توجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدى مى‏باشد.

و یک نکته قابل توجه اینکه علاوه بر این که مسلمانان، باید در عبادت، رو به کعبه کنند، حتى در کارهایى همچون خواب و خوراک خوبست به سمت قبله باشند و ذبح حیوانات باید رو به قبله باشد، وگرنه گوشت آنها حرام مى‏شود.

این جهت‏گیرى در همه امور به سوى کعبه توحید، درس ایمان و یاد خدا به مسلمانان مى‏دهد تا همواره توجّه به خانه محبوب و معبود داشته باشند و از غفلت به درآیند.

2ـ تعبیر به" وَجْهُ اللَّهِ"

تعبیر به " وَجْهُ اللَّهِ" به معنى صورت خدا نیست، بلکه "وجه" در اینجا به معنى ذات است.

در روایات متعددى مى‏خوانیم که به این آیه، براى صحت نماز کسانى که به غیر سمت کعبه از روى اشتباه و یا عدم توانایى بر تحقیق نماز خوانده‏اند استناد شده، و نیز به همین آیه براى صحت نماز خواندن بر مرکب، استدلال نموده‏اند (براى توضیح بیشتر به کتاب وسائل الشیعه" کتاب الصلاة" " ابواب القبله" مراجعه نمائید.)

پیام‏های آیه:

1ـ هر کارى که به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجه اللَّه و عبادت است. «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»

2ـ خداوند در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر است. «إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِیمٌ»

 

منابع:

1-  تفسیر نور ج1

2-  تفسیر نمونه ج1

3-  تفسیر برهان راهنما

4-  پرتوی از اسرار نماز ـ محسن قرائتی

 

 گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران


شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله فلسفه قبله، فلسفه قبله واحد چیست؟ شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

اقسام واحد

فلسفه قبله، فلسفه قبله واحد چیست؟ گردآوری توسط بخش قرآن و اندیشه قرآنی سایت آکاایران

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات