حضرت طالوت، سکانس هایی از داستان حضرت طالوت در قرآن و تورات - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد حضرت طالوت، سکانس هایی از داستان حضرت طالوت در قرآن و تورات ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +حضرت +طالوت را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد حضرت طالوت را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

سکانس هایی از داستان حضرت طالوت در قرآن و تورات

به نقل از آکاایران: یکی از شخصیت های تاریخی که داستان او دستخوش تحریف های بسیاری قرار گرفته است، شخصیتی است به نام حضرت طالوت که قرآن کریم داستان این شخصیت تاریخی را در آیات 247 تا 251 از سوره مبارکه بقره بیان می کند .

حضرت طالوت

آکااایران: یکی از خصوصیت های داستان هایی که در قرآن کریم بیان شده ،آن است که در آنها به بیان تمام جزئیات و قسمت های مختلف از زندگی یک پیامبر و یا یک شخصیت تاریخی پرداخته نشده و تنها قسمت هایی که حاوی مسائل تربیتی و اخلاقی  بوده ،بیان شده است .

به همین جهت مسلمانان در جستجوی مطالعه و دانستن قسمت های مختلف این داستان ها، کنجکاوی هایی داشتند و برای دست یافتن به پاسخ سوالات خود به اهل کتاب و به ویژه یهودیان مراجعه می کردند و اهل کتاب نیز با توجه به مسائلی که در تورات بیان شده بود ، به سوالات مسلمانان جواب می دادند و همین مسئله سبب شد تا این گروه از این فرصتی که در اختیار آنها قرار داده شده، به خوبی استفاده کنند و حقایقی را که در داستان این پیام آوران الهی بیان شده بود را وارونه کنند و چهره ای مخدوش از انبیاء را به همه معرفی کنند.

یکی از شخصیت های تاریخی که داستان او دستخوش تحریف های بسیاری قرار گرفته است، شخصیتی است به نام حضرت طالوت که قرآن کریم داستان این شخصیت تاریخی را در آیات 247 تا 251 از سوره مبارکه بقره بیان می کند .

اما در تورات و به تبع آن در برخی از کتب تفسیری و کتاب هایی که به بررسی داستان های انبیاء پرداخته اند ، داستان این شخصیت با تفاوت های بسیار زیادی نسبت به قرآن مجید بیان شده است که در این نوشتار سعی شده است تا در چند سکانس مختلف داستان طالوت در تورات و قرآن مجید مورد بررسی قرار بگیرد تا با شخصیت واقعی ایشان بیشتر آشنا شویم و تحریف هایی که در داستان وی به وجود آمده است را بشناسیم .

طبق آنچه در آیات الهی در مورد شخصیت حضرت طالوت بیان شده است از جمله اینکه او برگزیده ای از طرف خداوند است و تمام صلاحیت های لازم برای به دست گرفتن زمام امور جامعه را دارد و ویژگی های دیگر ما را به این حقیقت رهنمون می کند این ماجراهای دشمنی و حسادت و کینه کاملا دروغین بوده و شایدبتوان گفت که این داستان نیز جزء همان اسرائیلیاتی است که در داستان های قرآنی وارد شده است

سکانس اول: بنی اسرائیل درخواست پادشاه می کنند

قرآن کریم در اولین آیه ای که داستان طالوت از آنجا شروع می شود ، درخواست بنی اسرائیل را این گونه بیان می کند که :

(أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَلیلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ : آیا از [حال‏] سران بنى‏اسرائیل پس از موسى خبر نیافتى آنگاه که به پیامبرى از خود گفتند: «پادشاهى براى ما بگمار تا در راه خدا پیکار کنیم»، [آن پیامبر] گفت: «اگر جنگیدن بر شما مقرر گردد، چه بسا پیکار نکنید.» گفتند: «چرا در راه خدا نجنگیم با آنکه ما از دیارمان و از [نزد] فرزندانمان بیرون رانده شده‏ایم.» پس هنگامى که جنگ بر آنان مقرر شد، جز شمارى اندک از آنان، [همگى‏] پشت کردند، و خداوند به [حالِ‏] ستمکاران داناست.)( البقرة :  246)

طبق این آیه هدف از بنی اسرائیل از درخواست پادشاه برای آنها ،مبارزه با دشمنی بود که زندگی آنها را با خطر های جدی مواجه کرده بود و به همین جهت نزد پیامبر خود رفتند (که به دلائلی نام این پیامبر در آیات الهی ذکر نشده است )و از وی درخواست کردند تا برای مبارزه با دشمنان ،پادشاهی را برای آنها انتخاب کند.

اما در تورات این داستان کاملا متفاوت نقل شده است و در آن خبری از مبارزه و جهاد با دشمنان نیست ،چرا که این کتاب داستان این درخواست را اینگونه به تصویر می کشد :

(سموئیل نبی در دوران پیری اش امور قضاوت را به فرزندانش داده بود. ولی فرزندانش افراد طمعکار و ناصالح بودند. و به همین علت از پیامبرشان خواستند برای آنها پادشاهی معین کند، تا در بین آنها به عدالت رفتار کند.) (سموئیل اول باب 10)

سکانس دوم: انتخاب طالوت به عنوان پادشاه

آیات الهی داستان برگزیده شدن این شخصیت تاریخی را اینگونه بیان می کند که :

(وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً قالُوا أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَ لَمْ یُۆْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُۆْتی‏ مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم: و پیامبرشان به آنان گفت: «در حقیقت، خداوند، طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است.» گفتند: «چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنکه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال، گشایشى داده نشده است؟» پیامبرشان گفت: «در حقیقت، خدا او را بر شما برترى داده، و او را در دانش و [نیروى‏] بدن بر شما برترى بخشیده است، و خداوند پادشاهى خود را به هر کس که بخواهد مى‏دهد، و خدا گشایشگر داناست.)( البقرة :  247)

طبق این آیه انتخاب طالوت با دو ویژگی برتری از نظر علم و همچنین قدرت جسمی از طرف خداوند متعال و توسط پیامبر آنها انتخاب شده است ،هرچند که طالوت از نظر ثروت دارایی چندانی نداشت و به همین جهت با مخالفت بنی اسرائیل مواجه شد اما در منطق قرآن کریم کسی صلاحیت در دست گرفتن زمام امو جامعه را دارد که اولا از نظر علمی و دوما از نظر جسمی شایستگی های لازم را داشته باشد .

اما این داستان در تورات کاملا به صورت متفاوتی بیان شده است و انتخاب طالوت را بدون در نظر گرفتن هیچ گونه شایستگی و تنها با قید قرعه برای بنی اسرائیل بیان می کند چنانچه چنین نقل شده است:

(سموئیل قبیله ها را به حضور خداوند فراخواند. سپس قرعه انداخته شد و قبیله ء بنیامین انتخاب شد. آنگاه او خاندان های قبیله ء بنیامین را به حضور خداوند خواند و خاندان مَطری انتخاب گردید و از این خاندان قرعه به نام شائول ، پسر قیس درآمد)(سموئیل اول باب 10)

در تورات سخن از هیچ گونه اعتراضی به میان نیامده و بنی اسرائیل بعد از انتخاب طالوت با سر دادن شعار (زنده باد پادشاه ) خوشحال خود را ابراز کردند

سکانس سوم: عکس العمل بنی اسرائیل نسبت به انتخاب طالوت

در آیات الهی در قرآن مجید بلافاصله بعد از انتخاب طالوت از طرف پیامبر بنی اسرائیل لب به شکایت باز کردند و از اینکه او فردی فقیر و هیچگونه ثروتی در اختیار ندارد به پیامبر خود اعتراض کردند اما با شایستگی هایی که از طرف آن پیامبر الهی برای طالوت بیان شد نسبت به انتخاب طالوت رضایت دادند :

(قالُوا أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَ لَمْ یُۆْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ: گفتند: «چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنکه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال، گشایشى داده نشده است؟» پیامبرشان گفت: «در حقیقت، خدا او را بر شما برترى داده، و او را در دانش و [نیروى‏] بدن بر شما برترى بخشیده است)

اما در تورات سخن از هیچ گونه اعتراضی به میان نیامده و بنی اسرائیل بعد از انتخاب طالوت با سر دادن شعار (زنده باد پادشاه ) خوشحال خود را ابراز کردند . (سموئیل اول باب 10)

 

سکانس چهارم: رابطه طالوت با حضرت داوود

یکی دیگر از تحریف های مهمی که در داستان این شخصیت بزرگ بیان شده است دشمنی هایی است که به وی در رابطه با حضرا داود نسبت می دهند و نقل می کنند که وقتی طالوت محبوبیت روز افزون حضرت داود را در میان بنی اسرائیل مشاهده کرد به او حسادت کرده و کینه و نفرت او به قدری زیاد شد تا تصمیم به قتل این پیامبر الهی گرفت و سر انجام حضرت داوود با کمک همسرش از این نقشه شوم مطلع شد و از کشته شدن جان سالم به در برد.

اما طبق آنچه در آیات الهی در مورد شخصیت حضرت طالوت بیان شده است از جمله اینکه او برگزیده ای از طرف خداوند است و تمام صلاحیت های لازم برای به دست گرفتن زمام امور جامعه را دارد و ویژگی های دیگر ما را به این حقیقت رهنمون می کند این ماجراهای دشمنی و حسادت و کینه  کاملا دروغین بوده و  شایدبتوان گفت که این داستان نیز جزء همان اسرائیلیاتی است که در داستان های قرآنی وارد شده است.

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران


شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله حضرت طالوت، سکانس هایی از داستان حضرت طالوت در قرآن و تورات شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

انتخاب جالوت , داستان طالوت

حضرت طالوت، سکانس هایی از داستان حضرت طالوت در قرآن و تورات گردآوری توسط بخش قرآن و اندیشه قرآنی سایت آکاایران

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات