عوامل فقر زا، عوامل فقر زا در کلام امیرالمومنین علیه السلام(1) - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد عوامل فقر زا، عوامل فقر زا در کلام امیرالمومنین علیه السلام(1) ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +عوامل +فقر +زا را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد عوامل و علل فقر را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

عوامل فقر زا در کلام امیرالمومنین علیه السلام(1)

به نقل از آکاایران: امام علی (ع) می فرمایند: کسى که در گدایی را به روى خود بگشاید، خدا درى از فقر را بر او خواهد گشود 

 عوامل فقر زا

آکاایران: یکی از معضلات اجتماعی آزار دهنده در هر جامعه ای پدیده شومی به نام فقر و تنگدستی است که به دلایلی گریبان گیر عده یا قشری از مردم جامعه می شود. کارشناسان و صاحب نظران بسته به اسباب وقوع این پدیده ، نظرات و طرحهایی برای حل آن ارائه داده اند که هر یک جای بحث و گفتگو دارد با این حال هیچکدام از این نظریه ها نتوانسته به صورت ریشه ای با این پدیده برخورد کرده و آن را از ریشه بخشکاند ؛ هنوز دارویی برای درمانش ساخته نشده که بتواند با حفظ سلامت آخرت ، دنیای این مردم را هم آباد کند.

بسیاری از کارهای حرام و مکروه باعث فقر وتنگدستی می شود، کسی که خواستار گشایش در روزی است، ابتدا باید از این رفتارها دوری کند، سپس با تلاش و کوشش و با امید و توکل به خداوند، به دنبال رزق خود برود

1ـ گناه

یکی از عوامل کاهش روزی گناه و معصیت الهی است. هر گناهی کیفر و آثاری دارد که در دنیا و آخرت دامن گیر انسان می شود.

امام رضا (علیه السلام) می فرماید: «ان مؤمنَ لینوی الذنب فیحرم رزقه» (شیخ صدوق، ثواب الاعمال، ص 241) ؛

همانا مؤمن نیت گناه می کند و از رزقش محروم می شود.

امام باقـر(علیه السلام) می فـرماید:«ان العبد لیذنب الذنب فیزوی عنـه الرزق» (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 15، ص 301) ؛بنـده مرتـکـب گنـاه می شود، روزی وی ازاو زده می شود.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند:«توقوا الذنوبَ فما من بلیَّه و لانقص رزق الا بذنب حتی الخرش والکبوه و المصیبه» (

شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 15، ص 301 و بحارالانوار، ج 10، ص ) ؛ از گناهان بپرهیزید، زیرا هیچ بلا و کم شدن روزی حتی خراش ها و زخم های بدن و سقوط و افتادن و هر مصیبتی از گناهان سرچشمه می گیرد. هنگامی که انسان با گناه و معصیت های الهی از ساحت مقدس خداوند فاصله می گیرد، رزق و روزی حلال هم که در سایه توجه به خدا به دست می آید، از دسترس او دور می شود و زندگی او رنگ خدایی را از دست داده و رنگ شیطانی و زشتی به خود می گیرد و مصداقی از آیه: « و من اعرض عن ذکری فإن له و معیشه ضنکا» ؛ هرکس از یاد من روی گرداند زندگی ذلت باری خواهد داشت» می گردد.

حضرت صادق(علیه السلام) می فرماید: «مؤمن به خاطر قصد و نیت گناه از روزی خویش محروم می شود.»(طه، آیه 124)

2ـ کفران نعمت

از عوامل کاهش روزی، کفران نعمت های الهی است، قرآن کریم در این باره می فرماید: خداوند قریه ای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان می رسید، آنان نسبت به نعمت های الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند.(ثواب الاعمال، ص 42)

هنگامی که شخص کفران نعمت می کند، لیاقت داشتن آن را ندارد، خداوند نیز رحمت و نعمت خویش را از او دریغ می کند. کفران نعمت تنها به ناسپاسی زبانی نیست، بلکه به کار بستن نعمت های الهی در غیر مسیر طاعت و بندگی و خدمت به خلق خدا، از نمونه های بارز کفران و ناسپاسی در مقابل نعمت های الهی است.

اسراف و دور ریختن نعمت و به کارگرفتن اعضای بدن در مسیرگناه، چشم در نگاه به نامحرم، زبان در گفتن ناحق و غیبت و دروغ و… دست در ظلم به دیگران، اندیشه در گناه، گوش در شنیدن آن چه حرام است و استفاده از اموال در گناه و عصیان، همه و همه مصداق کفران و ناسپاسی نعمت پروردگار است.(سوره نحل، آیه 112)

3- اسراف

اسراف یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمت ها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمی کند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.»(گشایش روزی، ص 137)

4-ربا

از عوامل دیگر فقر ربا خوردن است، خداوند برکت را از سود به دست آمده از معامله و قرض ربوی، برداشته است.

عثمان به عیسی نقل می کند شخصی به امام صادق عرض کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: یمحق الله الربا و یربی الصدقات؛ خداوند ربا را نابود کرد، ولی صدقات را زیاد می کند». ولی می بینیم که بعضی ربا می خورند و اموالشان به ظاهر زیاد می شود. امام در پاسخ فرمودند: «چه نابودی از این بالاتر که یک درهم ربا دین انسان را نابود می کند و اگر توبه کند، باز هم اموالش از بین رفته و نابود می شود»(بحارالانوار، ج 63، ص 292).

5-تظاهر به فقر

برخی افراد در هر سخن و صحبتی خویش را فقیر و تهی دست جلوه می دهند، این رفتار ناپسند خود ناسپاسی در پیشگاه الهی است، بلکه جلوه ای از زشت ترین درویی ها است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «من تفاقر افتقر» (گشایش روزی، ص 139)؛ کسی که خود را به فقرو تهی دستی بزند، فقیر و نیازمند می شود.

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران

عوامل فقر زا، عوامل فقر زا در کلام امیرالمومنین علیه السلام(1) گردآوری توسط بخش نهج البلاغه سایت آکاایران

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات