در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد افکار رحمانی و شیطانی را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

چگونگی تشخیص افکار رحمانی و شیطانی

به نقل از آکاایران: در بسیارى از موارد میان افکار رحمانى و شیطانى فرقى نمى‏گذاریم و نمى‏دانیم کدام یک از افکار ما رحمانى است و داراى منشأ معنوى مى‏باشد و کدام یک از آنها شیطانى و یا نفسانى است و بوسیله شیطان و یا نفس در ذهن ما القاء شده است؟

 افکار رحمانی

عدم تشخیص افکار و اندیشه‏ها، ایجاد تحیّر و سرگردانى مى‏کند و نمى‏دانیم در برابر این گونه افکار که معلوم نیست رحمانى است یا شیطانى، چه وظیفه‏اى داریم؟

مشکلتر از آن، مسأله تجسّم افکار و مکاشفه است؛ که حقیقت آن براى نوع مردم حتّى افراد تحصیل کرده، ناشناخته مانده است.

اینک براى آن که بدانیم چه کسانى مى‏توانند افکار و اندیشه‏هاى رحمانى خود را تشخیص دهند، مى‏گوئیم: قرآن مجید پاسخ این سئوال را بیان کرده و صریحاً فرموده است:

«إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّروُا.... »(1)

بدرستى آنان که تقوا را پیشه خود نموده‏اند، هر گاه از شیاطینى که در حال گردیدن هستند به آنان برسند، متوجّه )آمدن و وسوسه شیاطین( مى‏شوند و به یاد خدا مى‏پردازند.

یعنى تقوا آن چنان به انسان نیرو و آگاهى مى‏دهد که هر گاه شیطان بر انسان فکر و اندیشه‏اى را القاء کند، متوجّه آن شده و مى‏فهمد که این اندیشه بوسیله شیطان در ذهن او جاى گرفته است.

آکاایران: بنابر این براى آن که بتوانیم افکار و اندیشه‏هاى رحمانى و شیطانى را از یکدیگر تشخیص دهیم و بدانیم براى کدام یک از آنها ارزش قائل شویم و کدام یک را بى‏اعتنایى نموده و طرد کنیم، باید تقوا را پیشه خود سازیم، تا بوسیله آن، نیروى تشخیص و قدرت تمییز افکار رحمانى از اندیشه‏هاى شیطانى، در ما ایجاد شود.

پس با دارا شدن تقوا و پرهیزکارى، نه تنها دچار فریب شیطان نمى‏شویم؛ بلکه داراى بصیرت و آگاهى بیشتر در شناخت دشمن و راه‏هاى نفوذ آن نیز مى‏شویم و آمادگى بیشترى براى رسیدن به مراحل عالى پیدا مى‏نمائیم.

زیرا راه پیشرفت و تکامل و رسیدن به هر گونه هدف، شناخت موانع ومعرفت دزدانِ طریق است. و گرنه انسان نمى‏تواند راه‏هاى پرخطر و مشکل را به راحتى و بدون برخورد با موانع طىّ کند. در مسیر معنوى و سیر و سلوک روحى نیز باید انسان با موانع راه و حیله‏هاى نفس و شیطان آشنایى داشته باشد، تا به فریب و نیرنگ آنها گرفتار نشود. انسان باید بداند شیطان از چه راهى او را به گمراهى مى‏کشد و چگونه او را از راه راست منحرف مى‏کند.

براستى که تقواى الهى دواء درد قلبهاى شما است و بصیرت براى کوردلیهاى شما و شفاى مرض اجساد شما و اصلاح کننده فساد سینه‏هاى شما و پاکیزه کننده کثیفى نفسهاى شما و جلا دهنده پرده‏هاى چشم شما است و باعث ایمنى ترس قلب شما و روشنایى سیاهى ظلمتهاى شما است

تقوا، وسیله شناخت وسوسه‏هاى فکرى شیطان و راه معرفت و درک هجوم افکار و اوهام شیطانى است. کسانى که داراى تقوا هستند، مى‏توانند افکار رحمانى و شیطانى را از یکدیگر تشخیص دهند.

متأسفانه عده‏اى از افراد به خاطر بى‏بهره بودن از تقوا، از مرضهاى فکرى، آلودگیهاى نفسانى، تیرگى قلب و عدم بینش و بصیرت رنج مى‏برند و راهى براى درمان این بیماریها نشان ندارند و نمى‏دانند چگونه مى‏توانند به درمان نفس خویشتن بپردازند و با چه داروئى به درمانِ مرضهاى معنوى خود اقدام نمایند و بر اثر عدم آشنایى با مکتب شفابخش اهل بیت‏علیهم السلام، گرفتارِ کجرویهاى افرادى چون »دون خوان« جادوگر سرخپوست آمریکائى و یا اسیر گفتار »ماهاریشى« و دیگر ریاضت کشان شیطانى مى‏شوند و به گمراهى و سرگردانى خود مى‏افزایند.

چه کسى تاکنون با حقیقت مکتب وحى آشنایى یافته و باز هم محتاج بافته‏هاى این گونه افراد ناشایسته است؟

ما مى‏پذیریم که برخى از این گونه افراد بر اثر ریاضتهاى خلاف عقل و شرع به قدرتها و مهارتهایى دست یافته‏اند، ولى بر اثر ریاضت و تمرینهاى روحى به پاره‏اى از قدرتهاى نفسانى و شیطانى - نه رحمانى - دست مى‏یابند و چون داراى تقوا نیستند، تواناییهاى خود را در راه فساد و لجام گسیختگى، قدرتهاى سلطه جوى جهان قرار مى‏دهند.

همچون بعضى از مرتاضهاى هندى و گاوپرستانى که سر و روى خود را با فضولات گاوهاى مقدس آلوده مى‏کنند و ریاست جمهورى آمریکا و... با آنان به مشورت و راه جویى مى‏نشینند. حتماً این آلودگان به آنان درس معنویّت، خداشناسى و انسان دوستى مى‏آموزند!! و آنان را از انجام حیله‏هاى خانمان سوز و ویرانگر مردم ستمدیده باز مى‏دارند!!

آیا مى‏خواهند به وسیله نیروهاى نامرئىِ شیطانى به جنگ با قدرتهاى غیبى والهى بپردازند(2).

مگر نه این است که اینان وارثان فرعون هستند و همانند او مى‏اندیشند و به این دلیل به ساحران و جادوگران متوسّل مى‏شوند!

 

چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند!

براى نجات از دردهاى ناشناخته روحى، باید به راهنمایی هاى کسانى گوش فرا داد که با روح و جان همه آشنایى دارند و شاهد خلقت و چگونگى آفرینش انسان ها و همه مخلوقات بوده‏اند.

از این رو به مکتب حیات بخش اهل بیت‏علیهم السلام روى مى‏آوریم و با توجه به کلمات گهربار حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام دل و جان خود را آرامش مى‏دهیم. آن بزرگوار مى‏فرمایند:

أَمَّا بَعْدُ: فَإِنّی اوُصیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذی اِبْتَدَءَ خَلْقَکُمْ وَإِلَیْهِ یَکوُنُ مَعادُکُمْ، وَبِهِ نَجاحُ طَلِبَتِکُمْ، وَإِلَیْهِ مُنْتَهى رَغْبَتِکُمْ، وَنَحْوُهُ قَصْدُ سَبیلِکُمْ، وَإِلَیْهِ مَرامی مَفْزَعِکُمْ، فَإِنَّ تَقْوَى‏اللَّهِ دَواءُ داءِ قُلوُبِکُمْ، وَبَصَرُ عَمى أَفْئِدَتِکُمْ، وَشَفاءُ مَرَضِ اَجْسادِکُمْ، وَصَلاحُ فَسادِ صُدوُرِکُمْ، وَطَهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِکُمْ، وَجَلاءُ غِشاءِ اَبْصارِکُمْ، وَاَمْنُ فَزَعِ جَأْشِکُمْ، وَضِیاءُ سَوادِ ظُلْمَتِکُمْ...(3)

امّا بعد: من با تأکید به شما سفارش مى‏کنم به دارا بودن تقواى خداوندى که آفرینش شما را شروع نمود و بازگشت شما به سوى اوست. و بوسیله عنایت او به مقاصد خود ظفر مى‏یابید و به سوى اوست منتهاى میل و رغبت شما و به سوى اوست نشان گاه خوب براى فزع و ترس شما.

براستى که تقواى الهى دواء درد قلبهاى شما است و بصیرت براى کوردلیهاى شما و شفاى مرض اجساد شما و اصلاح کننده فساد سینه‏هاى شما و پاکیزه کننده کثیفى نفسهاى شما و جلا دهنده پرده‏هاى چشم شما است و باعث ایمنى ترس قلب شما و روشنایى سیاهى ظلمتهاى شما است.(4)

همان گونه که دیدید، حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام تقوا را، راه درمان تیرگى قلب، آلودگیهاى فکرى، عدم بینش و دیگر مرضهاى روحى معرفى مى‏فرمایند. و همه انسانهائى را که در جستجوى انسانیّت و یافتن راه معنویّت هستند، به داشتن آن سفارش مى‏کنند.

آن گاه که سفره‏هاى رنگین گسترده مى‏شود و یا کرسى ریاست نهاده مى‏شود، پرهیزکاران در بوته آزمایش قرار مى‏گیرند و حقیقت و واقعیّت معنوى آنان روشن مى‏شود

ارتباط و دوستى خود را بر اساس تقوا قرار دهید

به جهت عظمت و ارزشى که تقوا دارد، باید علاقه و دوستى ما به برادران دینى و دوستانمان بر اساس تقوا و پرهیزکارى آنان باشد، نه به خاطر ثروت و ریاست و بهره‏هاى مادّى!

حضرت امام باقرعلیه السلام مى‏فرمایند: حضرت أمیرالمؤمنین‏علیه السلام فرمودند:

اَحْبِبِ الْإِخْوانَ عَلى قَدْرِ التَّقْوى.(5)

برادران(دینى) خود را به قدر پرهیزکارى آنان دوست داشته باش.

دوستى با افراد نباید به خاطر ارزشهاى ظاهرى و جهات مادّى آنان باشد. اگر ملاک دوستى و برخوردهاى اجتماعى انسان تقوا و پرهیزکارى باشد؛ از گزند و نیرنگ افراد شریر جامعه محفوظ مى‏ماند و از فریب و حیله‏هاى آنان در امان مى‏ماند. ولى بعضى از افراد به جاى آن که تقوا و پرهیزکارى را اساس دوستى قرار دهند، به قول خود »دفع افسد به فاسد« مى‏کنند و سرانجام »افسد« را نیز مرتکب مى‏شوند و در دام بازیگران جامعه گرفتار مى‏گردند!

 

پرهیز از مال حرام

شریک بن عبداللَّه یکى از این گونه افراد است. او در زمان مهدى عبّاسى قاضى کوفه بود. روزى قبل از قبول مقام قضاوت بر مهدى عباسى وارد شد. مهدى عباسى به او گفت: باید یکى از سه دستورى را که مى‏دهم انتخاب کرده و انجام دهى: یا مقام قضاوت کوفه را بپذیرى، یا فرزندان مرا تعلیم دهى، یا یک دفعه از طعام من بخورى. »شریک« به هیچ یک از سه دستورى که شنیده بود راضى نبود، ولى چون چاره نداشت فکرى کرد و گفت: خوردن طعام براى من آسانتر از دو دستور دیگر است.

مهدى عباسى فرمان داد غذائى بسیار لذیذ براى او تهیّه کنند. چون طعام را آوردند و«شریک» از خوردن غذا فارغ شد، طبّاخ به مهدى عباسى گفت:

لیس یفلح الشیخ بعد هذه الأَکلة ابداً.

«شریک» بعد از این طعام، دیگر رستگار نخواهد شد.

«شریک» پس از خوردن آن غذا همنشینى با بنى‏العباس را پذیرفت و نه تنها به آموزش کودکان آنان پرداخت؛ بلکه منصب قضاوت را نیز پذیرفت.(6)

آرى آن گاه که سفره‏هاى رنگین گسترده مى‏شود و یا کرسى ریاست نهاده مى‏شود، پرهیزکاران در بوته آزمایش قرار مى‏گیرند و حقیقت و واقعیّت معنوى آنان روشن مى‏شود.  

 

پی نوشت ها :

(1) - سوره اعراف آیه 201.

(2) - آمریکا براى غایب ساختن نیروهاى خود! تاکنون صدها میلیون دلار سرمایه گذارى کرده است و در این راه ثروتهاى کلان و تعدادى از افراد خود را از دست داده است! رک : به سوى بى‏نهایت .

(3) - بحارالانوار : 284/70، نهج البلاغه خطبه 81 .

(4) - شرح نهج البلاغه مرحوم میرزا حبیب اللَّه خوئى خطبه 269/12 : 197.

(5) - بحارالانوار : 187/74، از امالى مرحوم صدوق : 182.

(6) - وقایع الأیّام مرحوم محدث قمى: 86 .

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران

گردآوری توسط بخش نهج البلاغه سایت آکاایران
تبلیغات