درباره تأثیر خانواده و محیط ایمانی در ,حضرت فاطمه, تأثیر محیط, شخصیت,نبوت

(ضرب اللَّه مثلاً للذین کفروا امرأة نوح، و امرأة لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلم یغنیا عنهما من اللَّه شیئاً و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب اللَّه مثلاً للذین آمنوا امرأة فرعون اذ قالت: رب ابن لی عندک بیتاً فی الجنّة و نجّنی من فرعون وعمله و نجّنی من القوم الظالمین و مریم ابنة عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربّها و کتبه و کانت من القانتین).[3]

می بینیم که خداوند برای مۆمنان و نه فقط زنان مۆمن، آسیه دختر مزاحم و مریم دختر عمران، و برای کافران و نه فقط زنان کافر، زن نوح و زن لوط را مثال زده است.

اما رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) خبر داده که فاطمه (علیهاالسلام) از همه زنان جهان از اولین و آخرین از جمله مریم و آسیه و دیگران به رغم سختی ها و مشکلاتی که تحمل کردند، برتر است. همین نشان می دهد که زهرا (علیهاالسلام) از جایگاه و منزلت عظیمی برخوردار است و مصائب و مشکلاتی که از دشمنان دیده تا چه اندازه سخت و سنگین بوده است. چه معصوم (علیه السلام) می فرماید:

«ان اشدّ الناس بلاء هم الانبیاء ثم الذین یلونهم ثم الامثل فالامثل».[4]

از آنچه که گذشت نتایج فراوان می گیریم. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

1- این محیط نیست که شخصیت انسان را می سازد. اگر چه ممکن است گاهی اوقات انسان نظارت آگاهانه را از دست دهد و تسلیم شرایط شود، محیط در شخصیت او تأثیر می گذارد.

بنابراین جایی برای این سخن نیست که شخصیت زهرا (علیهاالسلام) دستاورد محیط و خانواده ای است که در آن زندگی کرد. ما نمی پذیریم که گفته شود: اگر زهرا (علیهاالسلام) در یک محیط دیگر محیط فاسدی، زندگی می کرد تابع عینیت همان محیط می شد.

این محیط نیست که شخصیت انسان را می سازد. اگر چه ممکن است گاهی اوقات انسان نظارت آگاهانه را از دست دهد و تسلیم شرایط شود، محیط در شخصیت او تأثیر می گذارد

2- رویارویی مریم با فشارهای محیط منحرف و فاسد در حساس ترین و مهم ترین مسائل او به عنوان یک زن، در حالی که هیچ گونه وسیله پذیرفته شده ای برای دفاع از خود ندارد مگر ایمان بی آلایش و اطمینان فوق العاده به خداوند متعال، سپس جنبش آسیه بنت مزاحم در عمق لانه شرک و انحراف و در قلب محیط فاسد برای رویارویی با سرکش ترین قدرت ها که برخوردار از بیشترین ابزارهای قهر، گمراهی و خشونت و طغیان و ظلم و استکبار هستند دلالت دارد که جایی برای توجیه انحرافات به واسطه فشارهای محیط و مکان یا سلطه یا پیروی از خواست شوهر و... نیست.

3- زن همانند مرد از یک قدرت حقیقی برخوردار است و می تواند در هر مساله ای که به او مربوط می شود، تصمیم نهائی را بگیرد. او در حدی است که می تواند مخاطب خداوند قرار گیرد و به بالاترین درجات و مراتب برای رسیدن به رفیع ترین مقام در زمینه کرامت و عنایت الهی نایل آید.

4- بدون تردید، حرکت به سوی احقاق حق و اقامه شرایع خدا و عمل به احکام الهی و گام برداشتن در مسیر هدایت و خیر، مطابق فطرت و عقل است و انحراف از آن سرپیچی از مقتضیات فطرت و سبک شمردن احکام عقل و نابودی معانی انسانیت و حکمت.

 

پی نوشت:

1- عصمت پیامبران و اوصیاء به دلیل عقل ثابت شده است. چه عصمت اقتضای مقام نبوّت و امامت است. نقل نیز آن را تأیید کرده و به بیان حدود و افقها، و دیگر خصوصیات آن پرداخته است...

عصمت زهرا (علیهاالسلام) به نص قرآن کریم، و نقل صحیح ثابت از رسول اکرم (صلی اللَّه علیه و آله وسلم) ثابت شده و یکی از ضروریات و اصول ثابت مذهب است. بدیهی است که عصمت جز از راه نقل شناخته نشود. زیرا اوامر و نواهی الهی به اعمال ظاهری جوارح منحصر نیست بلکه به قلب، و نفس، و روح، و نیز به ساخت خصلتهای انسان، و احساسات و عواطف او همچون شجاعت، کرامت، حسادت، حب و بغض، ایمان و نفاق، و اهداف و آرزوها و دیگر مسائلی کشیده می شد که برای آگاهی یافتن از آن راهی جز نقل از معصوم نداریم.

2- مریم، 31- 32.

3- تحریم، 10- 12.

4- ر. ک: بحارالانوار، ج64، ص 200.

بخش اعتقادات شیعه تبیان

گردآوری توسط بخش نبوت سایت آکاایران
  • فال
  • بازار
  • تست هوش آنلاین
تبلیغات