نیم نگاهی به کتاب های ادیان دیگر - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد نیم نگاهی به کتاب های ادیان دیگر ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته نبوت از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

برای اینکه در ادیان موجود قضاوتی عادلانه و منصفانه داشته باشیم شایسته است که نگاهی نیز به سایر کتاب ها ی مقدس در دیگر ادیان نیز داشته باشیم تا هم بیشتر به اهمیت و جایگاه قرآن پی ببریم و هم برتری دین شریف اسلام نسبت به سایر ادیان برای ما به روشنی به اثبات برسد. که ما در ادامه به اختصار به این موضوع می پردازیم.

آیین زرتشت

کتاب مقدس زرتشتیان «اوستا» نام دارد. قدیمى‏ترین نسخه اوستا که به خط «دبیره» نوشته شده و در دانمارک نگهدارى مى‏شود مربوط به سال 1325 میلادى یعنى 1908 سال بعد از کشته شدن زرتشت است. بنابراین به احتمال زیاد زرتشتیان حدود 20 قرن کتاب مدون و شناخته شده‏اى نداشته و اگر داشته‏اند اثرى از آن در دست نیست. افزون بر آن زرتشتیان اتفاق نظر دارند که اوستا در اصل بسیار بزرگتر از اوستاى کنونى بوده است. اوستاى کنونى داراى 83000 کلمه است و احتمالاً اصل آن داراى 345700 کلمه، یعنى چهار برابر بوده است که این مسأله آیین زرتشت را با دو مشکل اساسى روبرو مى‏سازد:

1- تردید در  اعتبار و وثاقت کتاب اوستا: کتاب اوستا کتابى است که بیش از نوزده قرن پس از رحلت ابلاغ کننده آن گردآورى شده  آن هم براساس نوشته‏هاى پراکنده‏اى که تواتر تاریخى در مورد آنها ثابت نیست، که این امر به شدّت اعتبار و وثاقت این کتاب را مخدوش مى‏سازد. برخى نیز معتقدند که اوستا در دوره هخامنشى مدون بوده و با حمله اسکندر از میان رفته و یا اسکندر آن را سوزانده است و تا ظهور ساسانیان اثرى از اوستاى مدون نبوده تا آن که به دستور اردشیر، یکى از روحانیون زرتشتى بار دیگر اوستا مرتب شد. اما این که بر چه اساسى اوستا بازسازى شده و تا چه اندازه به اوستاى اصلى انطباق دارد معلوم نیست.

2- اوستا داراى 5 بخش به نام‏هاى زیر است: «یسنا»، «ویسپرد»، «وندیداد»، «یشتها» و «خرده اوستا». قسمتى از «یسنا»، «گاتها» نامیده مى‏شود که مشتمل بر ادعیه و معارف دینى و معروف‏ترین قسمت اوستاست. از نظر اوستا پژوهان تنها قسمتى از گاتها به زرتشت تعلق دارد، و بقیه آن به دوران پیش از زرتشت و یا پس از وى تعلق دارد. این مسأله نیز اعتبار اوستا را به عنوان کتاب آسمانى زرتشت مخدوش مى‏سازد.

مسیحیان بر این باورند که حضرت عیسی کتاب آسمانی نداشت و انجیل ها و سایر کتاب های عهد جدید حاصل الهامات و هدایت روح القدس و نتیجه ی توافق و اجماع مسیحیان صدر اول در پذیرش 27 کتاب موجود عهد جدید است

علاوه بر آنچه گفته شد اشکالات دیگری بر این کتاب در حوزه ی احکام و اعتقادات وجود دارد که  علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به کتاب های مفصلی که در این زمینه نوشته شده مراجعه نمایند.

 

تورات و انجیل

تورات کتاب مقدس یهودیان و انجیل نیز کتابی است که مسیحیان در کنار تورات آن را به عنوان کتاب مقدس خود پذیرفته اند و به محتوای آن اعتقاد دارند.

آنچه در یک نگاه کلی و جامع در این جا می توان گفت آن است که :اولاً: به اذعان و اعتراف پیروان این دو دین، تورات و اناجیل چهارگانه ای که امروزه در اختیار  یهودیان و مسیحیان است مستقیماً از طرف خدا نازل نشده است، بلکه به اعتقاد یهودیان تورات به دست حضرت موسی نوشته شده و اناجیل چهارگانه نیز نوشته ی پیروان حضرت عیسی است.

مسیحیان بر این باورند که حضرت عیسی کتاب آسمانی نداشت و انجیل ها و سایر کتاب های عهد  جدید حاصل الهامات و هدایت روح القدس و نتیجه ی توافق و اجماع مسیحیان صدر اول در پذیرش 27 کتاب موجود عهد جدید است. بنابراین تورات و اناجیل چهار گانه همگی منشأ و ریشه ی بشری داشته و کسی آنهارا کلام مستقیم خداوند نمی داند.

ثانیاً: محققان عموما بر این متفق اند که مۆ لّفان عهد عتیق بدرستى شناخته شده نیستند و صحت انتساب این کتب به آنان مورد تأیید نیست. برخى از آیات اسفار پنجگانه نشان میدهند که نویسنده تورات حضرت موسى بوده است و برخى دیگر از اسفار را به دستور موسى و یا به نقل از او نوشته اند.

ثالثاً: مطابق دلایل محکم واستوار علمی و تاریخی، تورات و اناجیل فعلی همگی مورد تحریف قرار گرفته اند ومحقّقان آنها را کتابى ناقص و دست خورده و با تصرّفات فراوانى شناخته اند که علاقمندان به منظور آشنایی بیشتر می توانند به کتاب های مفصلی که در این باره نوشته شده است مراجعه نمایند.

کتاب اوستا کتابى است که بیش از نوزده قرن پس از رحلت ابلاغ کننده آن گردآورى شده آن هم براساس نوشته‏هاى پراکنده‏اى که تواتر تاریخى در مورد آنها ثابت نیست، که این امر به شدّت اعتبار و وثاقت این کتاب را مخدوش مى‏سازد

حال با توجه به مطالبی که بیان شد اگر ما بخواهیم در مقام مقایسه میان قرآن و تورات و انجیل  قضاوتی منصفانه داشته باشیم، باید بگوییم که قرآن به مراتب در جایگاهی برتر و عالی تر وجود دارد، چراکه:

اولاً: قرآن از ابتدا تا انتها به طور کامل کلام خداست و  تمام آن مستقیماً از چشمه جوشان علم بیکران الهی دریافت شده است وهرگز پیامبر خدا در شکل گیری آن نقش نداشته است.

ثانیاً: قرآن کتابی است که هیچ گونه دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است.

 

خلاصه کلام:

بنابراین اگر ما با صرف نظر از تمام ویژگی ها و امتیازهای منحصر به فردی که در دین شریف اسلام وجود دارد تنها به همین امتیاز که کتاب مقدس آن، صد در صد کلام خداست توجه داشته باشیم، برای ما کافی است که این دین را به عنوان برترین دین و آخرین شریعت بپذیریم و پیامبر این دین کامل را نیز به عنوان آخرین پیامبر خدا بدانیم، و در این زمینه ذهن واندیشه خود را از هر گونه شک و تردیدمسمومی که سعادت ابدی ما را تهدید می کند پاک و پیراسته نماییم.

مهدی صفری                

بخش اعتقادات شیعه تبیان    

منابع:

1- مراجعه شود به کتاب آشنایی با ادیان بزرگ،نوشته ی حسین توفیقی، ونیز کتاب کهن ترین کتاب آسمانی در زمان ایران باستان نوشته ابراهیم پور داود ص 49به نقل ازپایگاه اینترنتی پرسمان دانشجویی

2- برگفته ازکلام مسیحی نوشته میشل توماس ترجمه حسین توفیقی ص41-45

3- برگرفته از تفسیر نمونه، ج‏1، ص 135

4- رجوع شود به تاریخ ادیان و مذاهب،ج2،نوشته عبدالله مبلغی آبادانی

 

نیم نگاهی به کتاب های ادیان دیگر گردآوری توسط بخش نبوت سایت آکاایران

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات