ویژگى هاى پیامبران الهی

ویژگى هاى پیامبران الهی - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد ویژگى هاى پیامبران الهی ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک ویژگى هاى پیامبران الهی را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد ویژگی پیامبران الهی را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

به نقل از آکاایران: پـیامبران الهى ، ویژگى ها و برترى هایى بر دیگر انسان ها دارند که در این جا به برخى از آن ها اشاره مى شود.

ویژگى هاى پیامبران الهی,ویژگی پیامبران,ویژگی پیامبران اولوالعزم

خصوصیات پیامبران

وحى

همه انسان ها از ادراک حسى و عقلى برخوردارند و آگاهى خود را درباره حقایق جهان هستى ، از این دو راه بـه دسـت مـى آورنـد، امـّا پـیامبران افزون بر برخوردارى از این دو نیروى ادراکى ، به نـیرویى دیگر به نام وحى نیز مجهزند که هیچ گونه خطا و اشتباهى در آن راه ندارد. علم آنان از مبداء هستىِ محیط بر تمام کاینات افاضه مى گردد، به گونه اى که پیامبر درس نخوانده ، بـا نـزول وحىى ، از والاتـریـن مـعـارف و قـوانـیـن بـراى رشـد و تکامل و اداره جامعه بشرى آگاه مى شود. تفاوت پیامبران با نوابغ در همین جا است . نوابغ ، از نـیـروى ادراکى حسى و عقلى بسیارى برخوردارند و مى توانند مجهولاتى از جهان هستى را کشف کـنـند و ناشناخته هایى را بازشناسند. پس ، نبوغ نوابغ ، مربوط به نیروى تفکر و اندیشه بـشـرى اسـت ، ولى ویـژگـى پـیـامـبـران در نـیـرویـى دیـگـر بـه نـام وحىى و اتصال به مبداء هستى است . از این رو، مقایسه این دو گروه با یکدیگر نادرست است .

عصمت

از دیـگـر ویـژگـى هـاى پـیـامـبران ، عصمت است . این ویژگى ، شایستگى اعتماد را به تمام و کـمـال بـدانـان مى بخشد؛ زیرا عصمت به معناى دورى از هرگونه گناه عمدى و سهوى و اشتباه اسـت . البـتـه ، آنـان انـسـان هـایـى مـخـتـار و در انـتـخاب کار خوب یا بد، آزادند، ولى در همان حـال بـه هـیـچ گـناهى آلوده نیستند. پیامبران کسانى هستند که به اوج بندگى رسیده و خداوند آنـان را بـرگـزیـده و از آغـاز آفـریـنـش انـسان ، که شیطان در پى گمراه کردن فرزندان آدم برآمد، از گمراهى او به دور بوده اند:

((قالَ فَبِعِزَّتِکَ لاَُغْوِیَنَّهُمْ اَجْمَعینََ اِلاّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الُْمخْلَصینَ))  (ص (38)، آیات 82 ـ 83)

شیطان گفت : قسم به عزت تو، بى گمان همه بندگانت را گمراه مى کنم جز بندگان مخلَصِ تو.

مـحـال اسـت پیامبرى از سوى خدا برگزیده شود و در پیامش چیزى یافت شود که بوى شرک و خـرافـه دهـد و یـا بـه کـمـک سـتـمـگـرى بـشـتـابـد و بـى عـدالتـى را تـاءیـیـد کـند. توحید و عـدل از اصـول دعـوت هـمـه پـیـامـبـران اسـت

آنـان چـنانند که حتى ابلیس ، خود مى داند که نمى تواند آنان را بفریبد. عصمت پیامبران ، به بینش و درجه یقین و ایمانشان مربوط است ؛ زیرا کسى که گناه مى کند، زشتى آن را به خوبى درنـمـى یـابـد و یـا مـغـلوب هـواهـاى نـفـسانى مى شود. اگر درجه ایمان و بینش کسى به حدّى برسد که خود را هنگام گناه کردن چون کسى ببیند که مى خواهد خود را از کوه پرتاب کند و یا زهر کشنده اى را بنوشد، هرگز به سوى گناه نمى رود و چنین حالى را عصمت از گناه مى نامیم . پـس ، عصمتمـت آنـان ، نـاشـى از کـمـال ایـمـان و شـدّت تـقـواسـت کـه عوامل گناه را در وجود آنان از میان مى برد.

رهبرى بى مانند

آکاایران: از ویـژگـى هـاى دیـگـر پـیـامبران ، رهبرى بى مانند و تاریخ ساز آنان است . پیامبران براى بـرپـایـى قـسط و عدالت و هدایت انسان ها به توحید و خداپرستى و مبارزه با طاغوت به پا مـى خـیـزنـد و با بیدار کردن نیروهاى خفته و شکوفا نمودن استعدادها و گسیختن غلّ و زنجیر از دست و پاى مردم ستمدیده ، چنان دگرگونى و تحوّل در جامعه پدید مى آورند که آثار کوشش هـاى آنـان ، بـراى هـمـیـشـه بـر جـاى مـى مـاند؛ چنان که بیشتر قهرمانان حماسه هاى قرآنى را پـیـامبران تشکیل مى دهند و قرآن با بازگو کردن حماسه رهبرى و دعوت پیامبران به توحید و مبارزه با ظلم ، آنان را به عنوان نمونه هایى آرمانى ، به مردم معرفى مى کند و در سوره انعام ، پس از نام بردن از هیجده پیامبر، مى فرماید:

((اُولئِکَ الَّذینَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدیهُمُ اقْتَدِهْ)) (انعام (6)، آیه )

آنان کسانى اند که خداوند هدایتشان کرده ، پس به هدایت آنان اقتدا کن .

و بـاید گفت که سامان بخشیدن و به حرکت درآوردن نیروهاى خفته در نهان انسان درجهت رضاى خدا و صلاح بشریّت ، تنها از عهده پیامبران الهى برمى آید.

خلوص و قاطعیت

از دیدگاه اسلام ارزش هر کارى ، در گرو خلوص آن کار براى خداست و هر کارى ، حتى عبادت ، اگر تنها براى به دست آوردن مال دنیا یا شهرت و برترى در جامعه و یا هر انگیزه غیر الهى دیگر انجام گیرد، بى ارزش محسوب مى شود و انجام دهنده آن ، منزلتى نزد خداوند نمى یابد. پیامبران از آن جا که از سوى خدا برانگیخته مى شوند و رسالت الهى بر دوش دارند، در کار خود انگیزه و هدفى جز تحصیل رضاى خداوند ندارند. از این رو، چنان استقامت و پایمردى اى از خـود نـشان مى دهند که در تاریخ بى نظیر است و این جز از گذر خلوص نیّت و پشتوانه الهى صـورت نـمى پذیرد. در تاریخ ، پیامبرى نبوده که مردم را هدایت کند و مشکلات آنان را از میان بـردارد مـگـر این که گفته است : من از شما اجر و مزدى نمى خواهم و این سخنى است که قرآن از پیامبران نقل کرده است :

((وَ ما اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ اَجْرٍ اِنْ اَجْرِىَ اِلاّ عَلى رَبِّ الْعالَمینَ)) (شعرا (26)، آیه 109)

من در برابر کارم مزدى از شما نمى خواهم . مزد من جز بر پروردگار جهانیان نیست .

قـاطـعـیـت و استوارى پیامبران ، معلول همین خلوص نیّت و الهى بودن هدف است .همین خلوص نیّت است که به موسى و برادرش هارون توانى مى دهد که بتوانند با یک عصاى چوبین به دربار طاغوت قدرتمندى چون فرعون وارد شوند و او را به توحید دعوت کنند.

مبارزه با ظلم

از آن جـا کـه پـیـامـبـران بـا هـدف اصـلاح جـامـعـه و گـسـسـتـن غـل و زنـجـیـر از دسـت و پـاى مـردم مبعوث شده اند، با هرگونه شرک ، خرافه و ظلم مبارزه مى کنند. قرآن کریم در وصف پیامبر اسلام (ص )مى فرماید:

((یـَاءْمـُرُهـُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَالاَْغْلالَ الَّتى کانَتْ عَلَیْهِمْ)) (اعراف (7)، آیه 157 )

[پـیـامـبـرى کـه ] آنـان را بـه نـیکى امر مى کند و از زشتى بازمى دارد و پاکیزه ها را بر آنان حلال و پلیدى ها را بر آنان حرام مى کند و قید و زنجیرشان را برمى دارد.

نبوغ نوابغ ، مربوط به نیروى تفکر و اندیشه بـشـرى اسـت ، ولى ویـژگـى پـیـامـبـران در نـیـرویـى دیـگـر بـه نـام وحىى و اتصال به مبداء هستى است . از این رو، مقایسه این دو گروه با یکدیگر نادرست است

مـحـال اسـت پیامبرى از سوى خدا برگزیده شود و در پیامش چیزى یافت شود که بوى شرک و خـرافـه دهـد و یـا بـه کـمـک سـتـمـگـرى بـشـتـابـد و بـى عـدالتـى را تـاءیـیـد کـند. توحید و عـدل از اصـول دعـوت هـمـه پـیـامـبـران اسـت و اگر کسى مدعى پیامبرى شود و در پیامش ‍ چیزى ناسازگار با توحید و عدل یافت شود، بى گمان او در ادعایش دروغگوست .

جنبه بشرى

پیامبران الهى با همه ویژگى هایى که برشمردیم از جنس بشرند و مانند دیگران مى خورند، مـى آشـامـنـد و... آنـان چـون دیـگـران مـکـلّفـنـد و تـکـالیـفـى کـه بـه مـردم ابـلاغ مـى کـنـنـد، شـامـل خـود آنـان نـیز هست و حتى گاهى تکالیف آنان سخت تر است ؛ مانند شب زنده دارى که بر پیامبر اسلام واجب بود. پیامبران هرگز خود را از تکالیف استثنا نمى کنند. آنان مانند دیگران و بـیـش از آنان از خدا مى ترسند، بیشتر خدا را عبادت مى کنند، نماز مى خوانند، روزه مى گیرند، جهاد مى کنند، زکات مى دهند و براى زندگى خود و دیگران مى کوشند و این همه از آن روست که پیامبران نیز مانند دیگران بشرند:

((وَ ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا یَاءْکُلُونَ الطَّعامَ وَ ما کانُوا خالِدینَ)) (انبیاء (21)، آیه 8)

ما پیامبران را چونان قرار ندادیم که غذا نخورند و آنان داراى عمر جاودانه نبودند.

نتیجه ..

پیامبران دارای ویژگیهایی هستند که تـفـاوت آنها با دیگر مردم ، تنها در ویژگی  وحى است و آن نیز پیامبران را از بشر بودن خارج نمى سازد؛ بلکه آنان را نمونه انسان کامل و الگوى دیگران مى سازد:((قُلْ اِنَّما اءَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى اِلَىَّ)) (کهف (18)، آیه 110) بگو: جز این نیست که من بشرى چون شمایم که بر من وحى مى شود.

 هدف از آفرینش انسانها از آغاز تا انجام، هنگامی قابل تحقق است که راه دیگری ورای حسّ و عقل برای شناختن حقایق زندگی و وظایف فردی و گروهی، وجود داشته باشد و آن، چیزی جز راه وحی نخواهد بود.

میرا ث پیامبران چیست؟

هر حدیثى که موافق «کتاب اللّه» نباشد، از درجه اعتبار ساقط است، و نمى توان به عنوان حدیث پیامبر(صلى الله علیه وآله) و یا سائر معصومین(علیهم السلام) روى آن تکیه کرد.

منابع:

1 - یکصد درس از زندگانی امام علی علیه السلام ـ پژوهشکده تحقیقات اسلامی

2 - سایت: مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن

گردآوری: بخش دین و اندیشه آکاایران

ویژگى هاى پیامبران الهی گردآوری توسط بخش نبوت سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات