نماز

مسجدالاقصی

برخی می گویند معراج

مسجدالحرام

معراج در تفاسیر

از طرفی موضوع معراج را به طور مفصل هم شیعیان و هم اهل سنّت در کتاب هایشان مطرح کرده اند و کتاب های مستقلی در تفاسیر نوشته اند. اگر ما بخواهیم در مقابل همه ی علمای اسلام بایستیم باید دلائلمان خیلی محکم تر از این برداشت های ذوقی و برداشت های سلیقه ای باشد. به عبارت دیگر نه تنها با این کار با قرآن و روایات که متواتر هستند مخالفت کردیم، با همه ی علمای اسلام هم مخالفت کرده ایم. ذوق و سلیقه در مقابل کسانی که همه ی عمرشان را با شرع و شریعت آمیخته و گذرانده اند و دل های آنها، دل های پاکی بوده و از طریق عقلی و نقلی و هم از طریق کشف و شهود مطالب را درک کرده اند، به دلایل بسیار محکمی نیاز دارد.

باز هم تاکید می کنم اگر برهان عقلی محکمی اقامه بشود حرفشان قابل توجه است. اگر می توانستند یک دلیل نقلی منصوص و محکم ارائه بکنند قابل توجه بود. تفاسیر مطالبی در این زمینه دارند. مفسرین ما از صدر اسلام تا الان به زبان های ساده، با زبان های مختلف، مطالب را نوشته اند. و اگر کسی می خواهد نظریه ی جدیدی ارائه دهد باید بتواند همه ی نظریه های گذشته را رد بکند. بعد از ردّ همه ی آنها، آن هم با دلیل و روشی که گفتیم نه با ذوق و سلیقه شخصی بلکه با شیوه خودش بررسی شود، اگر حرف جدیدی داشتند می توانند برای علما مطرح بکنند و علما هم استقبال و بررسی می کنند.

بسیاری از مباحث معراج به گونه ای است که بحث های برزخی با بحث های دنیوی آمیخته شده و در معراج بسیاری از احکام الهی از جمله نماز تشریع شده است. خداوند برای اکرام و تعظیم پیامبرعظیم الشأن اسلام وی را توسط فرشتگان مقربش جبرئیل، اسرافیل و میکائیل به آسمان ها بالا برد و در عوالم بالا آیات خود را به پیغمبر نشان داد، همان طور که به بقیه ی پیامبران هم نشان داد منتها نه در حد پیامبر عظیم الشأن اسلام.

برای این که خداوند آیات الهی را در عوالم بالا به پیامبر عظیم الشأن اسلام نشان بدهد این معراج را ترتیب داد. و پیغمبر در عوالم بالا با ارواح پیامبران صحبت کرد در عوالم بالا با فرشتگان الهی که ساکن در آن عوالم هستند صبحت کرد. حوادثی که در عوالم بالا بود به پیغمبر نشان داده شد

نسبت به حضرت ابراهیم (علیه السلام) داریم که: " وکذلک نری ابراهیم ملکوت السموات والارض لیکون من الموقنین " نسبت به حضرت موسی (علیه السلام) داریم که خدا او را به طور سینا برد و در واقع نوعی معراج بود. نسبت به پیغمبر اسلام هم داریم که " سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجدالاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا".

برای این که خداوند آیات الهی را در عوالم بالا به پیامبر عظیم الشأن اسلام نشان بدهد این معراج را ترتیب داد. و پیغمبر در عوالم بالا با ارواح پیامبران صحبت کرد در عوالم بالا با فرشتگان الهی که ساکن در آن عوالم هستند صبحت کرد. حوادثی که در عوالم بالا بود به پیغمبر نشان داده شد و پیغمبر هم آن چه که در معراج دیده بود برای قریش نقل کرد و قریش هم به شدت انکار کردند و در مقابلش ایستادند ولی آیات قرآن و روایات متواتری در این زمینه وجود دارد. اگر این روایات جمع بشود یک کتاب قطور می شود و چیزهایی که پیغمبر مشاهده کرد بهشتی ها، جهنمی ها، صفاتشان، خصائصشان همه در این روایات آمده که بعضی از بحث هایش جنبه ی اخلاقی دارد.

 

نتیجه

بر اساس آیات قرآن و روایات معتبر معراج پیامبر یک سیر شبانه از مسجد الحرام به مسجدالاقصی و از آنجا سیر به عوالم بالا و مشاهده ملکوت الهی بوده است. کسانی که معتقدند که پیامبر چنین سیری نداشته و در نماز به معراج رفته و عوالم بالا را دیده برای سخن خود دلیل محکم و قابل قبولی ندارند.

فراوری: جعفری       

بخش اعتقادات شیعه تبیان

گردآوری توسط بخش نبوت سایت آکاایران
تبلیغات