شخصیت یزید در اسلام - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد شخصیت یزید در اسلام ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

 شخصیت یزید در اسلام          

آشکار شدن دعوت پیامبر در مکه مکرمه باعث شد که سران قریش چون ابوسفیان و ابوجهل و دیگران که از مقام و منصب بالایی در شهر برخوردار بودند، با بدگویی از پیغمبر و آزار رساندن بدو و یارانش و نسبت دادن شاعری، دیوانگی و ساحری به او، وی را مورد اذیت قرار دهند...

شخصیت یزید در اسلام
 شخصیت یزید در اسلام

 از طرف دیگر با اجرای برنامه‌هایی چون طرح محاصره پیامبر و خاندانش به مدت سه سال و توطئه کشتن او سعی در خاموش کردن چراغ رسالت داشتند. اما با تحمل و صبوری پیامبر و یارانش از یک سو و گسترش روزافزون اسلام از سوی دیگر این دشمنی‌ها در روند تکامل دین و آیین نبوی تاثیری نگذاشت و نهایتاً با هجرت پیامبر به مدینه تمامی توطئه‌ها خنثی شد. مهاجرت مسلمانان از مکه به مدینه باعث از دست دادن مشاغل آنان شد چرا که حرفه آنان داد و ستد و بازرگانی بود و مردم مدینه عمدتاً به کار کشاورزی مشغول بودند لذا جهت کسب درآمد یا باید به مکه می‌رفتند که دشمنان با بیرون راندنشان از شهر این فرصت را از مسلمانان گرفته بودند و یا باید خط بازرگانی مکه را به خطر بیندازند تا از این طریق بتوانند راه را برای تجارت و بازرگانی برای خود هموار کنند. به همین دلیل جنگ‌های زیادی بین مهاجران مسلمان با کاروان‌های بازرگانی مکه صورت گرفت که با مراجعه به تاریخ اسلام می‌توان به جوانب مختلف آن آگاهی یافت آنچه که حائز اهمیت است ریاست این جنگ‌هاست که عمدتاً با ابوسفیان حاکم مکه بوده است و این امر نشان از دشمنی دیرینه او با پیامبر و اسلام است اما نهایتاً پس از فتح مکه به دست مسلمانان او نیز به اجبار مسلمان شد تا جایی که پیامبر فرمود او را در جایی قرار دهند تا لشکریان از پیش روی او بگذرند. ابوسفیان چون عظمت مسلمانان را دید به عباس عموی پیامبر گفت: پادشاهی پسر برادرت بزرگ شده است! عباس گفت: وای بر تو این پیغمبری است نه پادشاهی ... .
از این کلام به درستی روشن می‌شود که نگاه ابوسفیان تا چه اندازه به حکومت و قدرت وابسته است. پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و روی کار آمدن خلفای سه گانه حاکمیت و قدرت همچنان در مدینه باقی ماند اما با کشور گشایی‌های مسلمانان در زمان خلیفه دوم مردم با آداب و سنن اقوام دیگر چون روم و ایران آشنا شد و به تدریج آن آداب و رسوم در میان فرهنگ عرب ساده و بادیه نشین راه یافت و آنان که اشتهای بیشتری به دنیا داشتند از این سفره گسترده بهره فراوان نصیب خود ساختند. معاویه فرزند ابوسفیان در همین ایام یعنی سال پنجم خلافت عمر به ولایت شام دست یافت و زمانی که پدرش را از ماموریت خود مطلع کرد وی گفت: مهاجران پیش از ما مسلمان شدند و ما پس از ایشان به این دین در آمدیم آنان حالا مزد خود را می‌گیرند، آنها رئیسند و ما پیرو، به تو شغل مهمی داده‌اند. بنگر تا به خلافت آنان نروی چه تو نمی‌دانی پایان کار چه خواهد شد. این گفتگو نشان می‌دهد که پدر و پسر چگونه مسلمانی را وسیله برخورداری از دنیا و رسیدن به ریاست و حکومت می‌دانستند.
ـ معاویه از روزی که از جانب عمر به حکومت شام رسید در نظام حکومت روش امپراتوران روم را به کار برد و در زندگانی شخصی خود از آنان تقلید کرد. سادگی حکومت اسلامی را رها کرد و دستگاه پرشکوهی برای خود فراهم آورد... . برای خود دسته نگهبانی مسلح تاسیس کرد که چون به مسجد می رفت او را در میان می‌گرفتند... . می‌توان گفت فاصله بین والی و رعیت از دوره معاویه پدید گشت. رفتار او نیز با مردم آن سرزمین همان گونه که رومیان داشتند بلکه بهتر از آنان به ایشان می‌رسید. به طوری که بسیاری از مردم شام تصور می‌کردند که پیامبر خویشاوندانی جز بنی امیه ندارد!
ـ یزید فرزند معاویه در چنین جامعه‌ای متولد شده است و او نه تنها از تربیت دینی بهره‌ای نداشت بلکه تربیت ناشوده بود چرا که نوشته‌اند معاویه روزی نزد مادر یزید رفت... و شنید که او زندگانی شهری را نکوهش می‌کند لذا او و فرزندش را به قبیله نزد کسانش فرستاد بدین جهت یزید تربیت بیابانی یافت. بهره‌ای که از این تربیت گرفت گشاده زبانی، شعر نیک گفتن و شکار بود.
منبع:تبیان
ویرایش و تلخیص:آکاایران

 

شخصیت یزید در اسلام گردآوری توسط بخش امامت سایت آکاایران
219,000
120,000
75,000

پدال بین به همراه برس 5 لیتری

75,00075,000
تبلیغات