شکوفائی تمدن اسلامی، امام مهدی و شکوفائی تمدن اسلامی - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد شکوفائی تمدن اسلامی، امام مهدی و شکوفائی تمدن اسلامی ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +شکوفائی +تمدن +اسلامی را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد شکوفایی تمدن اسلامی را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از آکاایران: ارمغان جاودانه اسلام برای بشریت فرهنگ و تمدن عظیم و انسانی جامعی بود که بشریت را برای همیشه وامدار خود نمود. این تمدن در دوره ای ظهور نمود که جهان در تاریکی فرو رفته و مردم در گمراهی بودند. مهم ترین و اولین ویژگی تمدن اسلامی اصالت و غنای فرهنگ اسلام است. در این تمدن قرآن کریم مرکز ادبیات مدون عرب و نقطه اساسی علم و علم آموزی شد. در مرتبه پس از قرآن، سخنان و تعالیم پیامبر که از آن به سنت تعبیر می شود و در مرحله بعد تعالیم ائمه و بزرگان دین قرار دارد. با استفاده از این ویژگی بود که مسلمانان توانستند در همان قرن نخست هجری و پیش از انتقال علوم دیگران، خود صاحب فرهنگی اصیل، وسیع و عمیق گردند.

شکوفائی تمدن اسلامی، امام مهدی و شکوفائی تمدن اسلامی
شکوفائی تمدن اسلامی,شکوفایی تمدن اسلامی,عوامل شکوفایی تمدن اسلامی

عوامل شکوفایی تمدن اسلامی

از ویژگی های دیگر این تمدن که باعث تمایز آن شده، عقل محوری و ارزش نهادن به معنویت است. تمدن اسلامی در حقیقت همان تمدن عقل می باشد نه هوا و هوس، زیرا محور اساسی این تمدن تعالی انسان است که قوام او عقل او می باشد. آیات فراوانی در قرآن مجید انسان را به تفکر و اندیشه دعوت می نماید. این آیات عقل انسان را ترغیب می کند که در آیات الهی بیندیشد تا به شناخت واقعی و درست دست یابد.

آکاایران: ویژگی دیگر تمدن اسلامی توجه به علم و دانش و توجه ویژه به دانشمندان است. اسلام از همان ابتدا به حمایت از علم و دانش برخاست و تحصیل علم را برای هر فرد لازم شمرد و علما را به آموزش شاگردان و توسعه و گسترش فرهنگ و دانش تشویق و ترغیب کرد.

• در آمد

• شکوفایى علم و فرهنگ

• رشد عجیب فناورى

• بهداشت جهانى

• امنیت جهانى

• عدالت فراگیر

• رفاه همگانى

• آبادانى جهان

• رضایت همگانى

• فرماندهان لشکرى و کشورى

• تنها رهبر        

          • در آمد

در تورات، انجیل، زبور و دیگر کتب آسمانى نکات برجسته و زیبایى پیرامون سیماى حکومت جهانى حضرت بقیةاللَّه - ارواحنا فداه - آمده که شرح آن به روایت قرآن کریم چنین است:

"وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِى الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الارْضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ"

ما بعد از ذکر - تورات - در زبور نیز نوشتیم که زمین را بندگان شایسته‏ام به ارث مى‏برند.(1)

اطلاع‏رسانى گسترده‏اى که در کتب آسمانى توسط پیامبران الهى پیرامون وضعیت جهان در دولت حضرت مهدى  آمده؛ بسیار حائز اهمیت است و خود نیازمند تألیف کتابى مستقل مى‏باشد.(2)

بیش از 300 آیه قرآن در احادیث پیشوایان به ظهور حضرت مهدى  و اوضاع جهان در عصر موعود تفسیر شده که به دلیل رعایت اختصار از همه آنها صرف‏نظر مى‏کنیم.(3)

بیش از یک هزار حدیث از پیشوایان معصوم به نویدهاى مربوط به موعود و وضع جهان در عصر آن کعبه مقصود اختصاص دارد.(4)

ما در بخش پایانى این نوشتار تنها به شمارى از احادیث وارده پیرامون مطالب طرح شده در این مقال اشاره مى‏نمائیم:

            • شکوفایى علم و فرهنگ

روایات فراوانى به توسعه بسیار گسترده دانش و فرهنگ در عصر ظهور اشاره نموده، از قبیل:

امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید:

دانش 27 حرف است، همه آنچه پیامبران آورده‏اند دو حرف است، تا به امروز مردم جز با دو حرف آشنا نشده‏اند، هنگامى که قائم  قیام مى‏کند، 25 حرف دیگر را بیرون آورد و در میان مردم منتشر نماید، آن دو حرف را نیز به آنها پیوست مى‏کند تا همه 27 حرف منتشر گردد.(5)

بیش از 300 آیه قرآن در احادیث پیشوایان به ظهور حضرت مهدى  و اوضاع جهان در عصر موعود تفسیر شده و بیش از یک هزار حدیث از پیشوایان معصوم به نویدهاى مربوط به موعود و وضع جهان در عصر آن کعبه مقصود اختصاص دارد

هنگامى که برق اختراع شد، یک علم به هزاران علم موجود افزوده شد و چهره جهان تغییر یافت. چنانکه با راه‏اندازى اینترنت در جهان معاصر، ارتباطات جهانى به کلّى دگرگون گردید. بر اساس حدیث فوق مهدى موعود بر دانش موجود 12/5 برابر، یعنى 1250% خواهد افزود که با این بیان ترسیم جهان در عصر موعود براى ما غیرممکن است.

حضرت در حدیث دیگرى فرمود:

هنگامى که قائم ما قیام کند، زمین با نور صاحبش روشن گردد. مردم از نور خورشید بى‏نیاز شوند، شب و روز یکسان گردد و تاریکى رخت بَربندد.(6)

این روایت با آیات قرآنى دقیقاً منطبق مى‏باشد.(7)

در احادیث عامّه آمده است:

بعد از شما اقوامى خواهد بود که زمین در زیر گامهاى آنها نَوَردیده مى‏شود و جهان براى آنها گشوده مى‏گردد ... اگر یکى از آنها بخواهد در یک ساعت به شرق دنیا یا غرب دنیا برود خواهد توانست.(8)

امام صادق‏علیه السلام در ترسیم مراسم بیعت مى‏فرماید:

در شب 23 رمضان به نام قائم منادى آسمانى ندا سر دهد، و در روز عاشورا که روز شهید شدن حسین‏بن على‏علیه السلام است قیام مى‏کند. گویى او را با چشم خود مى‏بینم که در روز شنبه دهم محرم در میان رکن و مقام ایستاده، جبرئیل در پیشاپیش او ندا مى‏کند: "بیعت براى خدا" پس پیروانش از اقطار و اکناف جهان به سوى او سرازیر مى‏شوند، زمین زیر پاى آنها درنوردیده شود، تا با او بیعت کنند.(9)

در این حدیث احتمال این معنى هست که منظور از درنوردیده شدن زمین، طىّ‏الأرض باشد. ولى در حدیث قبلى بى‏گمان پیشرفت صنعت و تکنیک منظور شده، زیرا آنجا قید یک ساعت دارد، در حالیکه در طىّ‏الأرض صحبت از ساعت و دقیقه نیست. چراکه در یک لحظه انجام مى‏پذیرد.

               • رشد عجیب فناورى

در مورد سیماى شگفت جهان در عصر حضرت صاحب‏الزمان ‏علیه السلام احادیث فراوان از پیشوایان معصوم رسیده که پیشرفت فناورى جهان را به شکل شگفت‏آورى ترسیم نموده‏اند و اینک چند نمونه:

امام باقرعلیه السلام در حدیث معتبر و مورد استنادى مى‏فرماید:

چون قائم ما قیام کند خداوند بر توان دید و شنید شیعیان ما مى‏افزاید، بطوریکه در میان آنها و قائم پیکى نخواهد بود. او براى آنها سخن مى‏گوید و آنها در هر جایى که هستند سخنانش را مى‏شنوند و به چهره‏اش مى‏نگرند.(10)

امام صادق‏علیه السلام در همین رابطه فرمود:

در زمان قائم شخص مؤمن که در مشرق باشد، برادرش را که در مغرب باشد مى‏بیند.(11)

"وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِى الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الارْضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ"

ما بعد از ذکر - تورات - در زبور نیز نوشتیم که زمین را بندگان شایسته‏ام به ارث مى‏برند

در عصر فن‏آورى اطلاعات و ارتباطات فهم این احادیث بسیار ساده است. ولى در دوران ائمّه‏علیهم السلام دانستن آن بسیار سخت بوده، و راویان حدیث تنها در پرتو ایمان راسخ به امام معصوم آنها را پذیرفته و براى نسل بعدى نقل کرده‏اند. اگرچه ما مطمئن نیستیم که آیا این صحنه‏هاى شگفت در اثر پیشرفت سریع فناورى است یا در پرتو اعجاز امام‏علیه السلام؟! به هر حال سیماى جهان در عصر موعود اینگونه خواهد بود.

امام صادق‏علیه السلام فرود آمدن حضرت مهدى  را به هنگامه ظهور اینگونه تشریح مى‏کند:

"یَنْزِلُ فى سَبْعِ قُبابٍ مِنْ نُور"

او در هفت خیمه از نور فرود مى‏آید.(12)

جالب توجه است که امروزه به بشقاب‏هاى پرنده نیز قباب مى‏گویند.

و در احادیث عامّه آمده است:

"وَ تُکَلِّمُ الرَّجُلَ عَذَبَةُ سَوْطِهِ وَ شِراکُ نَعْلِهِ، وَ تَخْبِرُهُ بِما اَحْدَثَ اَهْلُهُ بَعْدَهُ"

منگوله شمشیر و بند کفش با انسان سخن مى‏گوید و به او خبر مى‏دهد که خانواده‏اش بعد از او چه کارى انجام داده‏اند.(13)

ظرافت و لطافت حدیث بر همگان روشن است و جالب توجه است که در عصر رسالت هرگز چنین معنائى به ذهن احدى خطور نمى‏کرد تا آن را جعل کند. لذا محققان معتقدند که در اینگونه احادیث به بررسى سند نیازى نیست.

               • بهداشت جهانى

علیرغم این همه پیشرفت چشم‏گیر پزشکى، پیدایش تخصّص‏هاى فراوان، کشف آثار شگفت گیاهان در معالجه امراض؛ در عین حال همه روزه شاهد رشد سریع بیمارى‏ها و پیدایش امراض گوناگون ناشناخته هستیم. ولى در عصر موعود پیشرفت علم پزشکى و گستره بهداشت جهانى به حدى مى‏رسد که آمار بیماران در جهان به صفر مى‏رسد.

امام صادق‏علیه السلام در این رابطه مى‏فرماید:

"لایَبْقى عَلى وَجهِ الأرضِ أَعْمى وَ لامُقْعِدٌ وَ لا مُبْتلى"

بر روى زمین، نابینا، زمین‏گیر و هیچ مریض دیگرى نمى‏ماند.(14)

                • امنیت جهانى

در جهان کنونى، رقم بسیار بالایى از بودجه کشورها به تسلیحات نظامى اختصاص مى‏یابد. در دولت حضرت مهدى  هزینه‏هاى تسلیحاتى به صفر مى‏رسد و امنیت در بالاترین حدّ برقرار مى‏شود.

امیرمؤمنان‏علیه السلام مى‏فرماید:

هنگامى که قائم قیام کند، با عدالت رفتار مى‏کند. ظلم و ستم در زمان او رخت برمى بندد، راه‏ها امن مى‏شود. زمین برکاتش را بیرون مى‏فرستد و هر حقى به صاحبش بر مى‏گردد.(15)

در حدیث دیگرى فرمود:

یک پیرزن از عراق تا شام گام مى‏سپارد... زنبیلش بر سرش باشد، نه درنده‏اى او را مى‏آزارد و نه از چیزى هراس مى‏کند.(16)

امام صادق‏علیه السلام درباره فراگیر بودن عدل مهدوى فرمود:

اَما وَ اللَّهِ لیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِم عَدلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کَما یَدْخُلُ الحَرُّ وَ القَرُّ؛ به خدا سوگند عدالت آن حضرت از درهاى بسته بر خانه‏هاى آنها وارد مى‏شود، آنگونه که سرما  و گرما به داخل خانه‏ها نفوذ مى‏کند

امام باقرعلیه السلام نیز فرمود:

یک پیرزن فرتوت از مشرق تا مغرب مى‏رود، بدون اینکه احدى براى او مانع ایجاد کند.(17)

امام صادق‏علیه السلام در تفسیر آیه شریفه "وَمَنْ دَخَلَهُ کانَ امِناً" هرکس وارد آنجا (مسجدالحرام) شود در امان خواهد بود؛(18) فرمود:

"فَمَنْ بایَعََهُ، وَ دَخَلَ مَعَهُ، وَمَسحَ عَلى یَدِهِ، وَ دَخلَ فى عَقْدِ اَصحابِهِ، کانَ امِناً"

هرکس با او بیعت کند و همراه او وارد مسجدالحرام شود، با او دست دهد و در زمره یاران او قرار بگیرد؛ در امان خواهد بود.(19)

و در تفسیر آیه شریفه "سیروا فیها لَیالِىَ وَ ایَّاماً امِنینَ"؛ بگو: شبها و روزها در آنجا با ایمنى کامل سیر کنید؛(20) فرمود:

"مَعَ قائِمِنا اَهلَ‏ البَیْتِ"؛ همراه با قائم ما اهل‏بیت.(21)

این دو حدیث بسیار جالب است. چراکه بدون این توضیح، معناى آیه درست نمى‏شود.(22)

امام صادق در مقام تشریح گستره عدل مهدوى فرمود:

"وَ اصْطَلَحتِ السِّباعُ وَ الْبَهائِمُ"؛ حتى درندگان و حیوانات با یکدیگر آشتى مى‏کنند.(23)

                • عدالت فراگیر

روایات در مورد عدل فراگیر که توسط حضرت مهدى  در گستره زمین برقرار مى‏شود، بسیار فراوان است. در 148 حدیث به این تعبیر آمده است:

"یَمْلَاُ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت جَوراً وَ ظُلما"ً؛ زمین را پر از عدل و داد مى‏کند، همانگونه که پر از جور و ستم شده باشد.(24)

امام صادق‏علیه السلام درباره فراگیر بودن عدل مهدوى فرمود:

اَما وَ اللَّهِ لیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِم عَدلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کَما یَدْخُلُ الحَرُّ وَ القَرُّ؛

به خدا سوگند عدالت آن حضرت از درهاى بسته بر خانه‏هاى آنها وارد مى‏شود، آنگونه که سرما و گرما به داخل خانه‏ها نفوذ مى‏کند.(25)

               • رفاه همگانى

امام باقرعلیه السلام در مورد فقرزدائى آن حضرت مى‏فرمایند:

"وَ لا غارِماً اِلّا قَضى دَیْنَهُ"؛ هیچ شخص مقروضى در روى زمین باقى نمى‏ماند جز اینکه قرض او را ادا مى‏کند.(26)

و در مورد رفع تبعیضات فرمود:

"اِذا قامَ قائِمُنا اِضْمَحَلَّتِ القَطائِع"؛ چون قائم ما قیام کند، تیول و قطایع برچیده شود.(27)

امام صادق‏علیه السلام در مور ریشه‏کن شدن فقر مى‏فرماید:

هر یک از شما به دنبال کسى مى‏گردد که او را صله کند و زکاتش را بپذیرد، ولى هرگز کسى را پیدا نمى‏کند که زکات را از او بپذیرد، زیرا همگان از فضل پروردگار بى‏نیاز مى‏شوند.(28)

رسول‏اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم در مورد رفاه عمومى در عهد آن حضرت مى‏فرماید:

امت من در زمان او آنقدر در نعمت فرو مى‏روند که هرگز چنین نعمت و رفاهى دیده نشده، خداوند آسمان را سیل‏آسا براى آنها فرو مى‏ریزد و زمین چیزى از گیاه و میوه‏جاتش را ذخیره نمى‏کند.(29)

             • آبادانى جهان

در روایات فراوان آمده است که مهدى  حکومت واحد جهانى را بر اساس عدالت و آزادى، بنیان مى‏گذارد و جهان را سرسبز و خرم مى‏نماید:

امیرمؤمنان‏علیه السلام در این رابطه مى‏فرماید:

یک خانم در میان عراق و شام گام مى‏سپارد، هرگز قدمى جز بر روى سبزیجات نمى‏گذارد.(30)

امام باقرعلیه السلام پیرامون آبادانى جهان در عصر صاحب‏الزمان‏علیه السلام مى‏فرماید:

"فَلا یَبْقى فِى الارْضِ خَرابٌ اِلّا عَمَّرَه"؛

در روى زمین ویرانه‏اى نمى‏ماند جز اینکه آنرا آباد مى‏سازد.(31)

امیرمؤمنان‏علیه السلام در مورد زیباسازى و سالم‏سازى شهرها مى‏فرماید:

جاده‏هاى اصلى را توسعه مى‏دهد، آنها را به 60 ذراع مى‏رساند ... هر پنجره‏اى که به سوى خیابان باشد مسدود مى‏کند. هر بالکن، ناودان و فاضلابى که به طرف خیابان باشد مسدود مى‏کند.(32)

امام باقرعلیه السلام در مورد خدمت‏رسانى دولت مهدوى مى‏فرماید:

فرمان مى‏دهد که از پشت حرم امام حسین‏علیه السلام رودى را به سوى نجف‏اشرف حفر کنند تا آب وارد نجف شود. آن‏گاه بر دهانه‏هاى آن پل‏ها و آسیاب‏ها مى‏سازد.(33)

              • رضایت همگانى

از روزى که آدم ابوالبشر بر روى این کره خاکى پا نهاده، هیچ حکومتى نیامده که همگان از حاکمیت آن خشنود باشند. زیرا هرگز همه اهل زمین از صالحان نبوده‏اند و همه نیازهاى آنها تأمین نشده است؛ ولى در حکومت جهانى آن مصلح آسمانى همه صالح و طرفدار حکومت صالحان خواهند بود و همه نیازهاى مادى و معنوى آنها تأمین خواهد شد. بنابراین همه آسمانى‏ها و زمینى‏ها از آن خشنود خواهند بود.

امام باقرعلیه السلام پیرامون آبادانى جهان در عصر صاحب‏الزمان‏علیه السلام مى‏فرماید:

"فَلا یَبْقى فِى الارْضِ خَرابٌ اِلّا عَمَّرَه"؛ در روى زمین ویرانه‏اى نمى‏ماند جز اینکه آنرا آباد مى‏سازد

رسول‏اکرم‏ صلى الله علیه و آله و سلم در این رابطه فرمود:

"یَرْضى بِهِ ساکِنُ السَّماءِ وَ ساکنُ الْاَرضِ"؛ ساکنان زمین و آسمان از او خشنود مى‏گردند.(34)

و در حدیث دیگرى فرمود:

"تَتَمَنَّى الأحیاءُ الأمْواتَ مِمّا صَنعَ ‏اللَّهُ عزَّوجلَّ بِاهْلِ الأرضِ مِنْ خیرِهِ"؛ زندگان مرده‏هاى خود را آرزو مى‏کنند که اى کاش بودند و مى‏دیدند که خداوند چقدر به اهل زمین عنایت فرموده است.(35)

           • فرماندهان لشکرى و کشورى

یکى از مهم‏ترین عوامل موفقیت حضرت مهدى  در اداره دهکده جهانى، وجود اصحاب و یاران خاص آن حضرت مى‏باشد که از ویژگى‏هاى فراوان برخوردارند. به برخى از آنها اشاره مى‏کنیم:

امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید:

گویى قائم را بر فراز منبر کوفه مى‏بینم که 313 نفر (به تعداد اصحاب بدر) در اطراف او هستند. آنها پرچم‏داران و زمامداران روى زمین از سوى خداوند هستند.(36)

امام باقرعلیه السلام در این رابطه فرمود:

گویى اصحاب قائم را مى‏بینم که بر شرق و غرب جهان سیطره یافته‏اند. چیزى در جهان نیست جز اینکه از آنها فرمان مى‏برد و خشنودى آنان را در هر چیزى مى‏طلبد، حتى درنگان زمین و پرندگان آسمان.(37)

امام صادق‏علیه السلام در وصف آنان مى‏فرماید:

آثار سجده در پیشانى آنان آشکار است، آنها شیران روز و راهبان شب هستند. گویى بدن‏هاى آنها قطعات آهن مى‏باشد، به هر یک از آنها نیروى چهل مرد داده شده است.(38)

امیرمؤمنان‏علیه السلام در یک تعبیر بسیار بلند از میزان شناخت آنها پرده برمى‏دارد و مى‏فرماید:

"رِجالٌ عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعرِفَته"؛

آنها مردانى هستند که خداى را آن‏گونه که باید شناخته‏اند.(39)

امام باقرعلیه السلام در وصف آنان مى‏فرماید:

"هُمُ‏ النُّجَباءُ وَ القُضاةُ و الحُکّامُ، وَ الفُقَهاءُ فىِ ‏الدّین"؛ آنها بزرگواران ، داوران ، زمامداران و کارشناسان احکام دین مى‏باشند.(40)

امام هشتم مى‏فرماید:

"وَ اشْفقُ عَلیهم مِنْ ابائهِم و اُمَّهاتِهم"؛ مهدى موعود از پدران و مادران نسبت به امت خود مهربان‏تر است

امیرمؤمنان بر جوان بودن آنها تکیه کرده مى‏فرماید:

یاران حضرت مهدى همه جوان هستند، کهنسالى در میان آنها جز به مقدار نمک طعام و سرمه چشم نخواهد بود.(41)

            • تنها رهبر

همه آنچه پیرامون گارگزاران دولت حضرت مهدى  گفته شد؛ نشانه کوچکى از عظمت آن تنها بازمانده از حجج الهى مى‏باشد. لیکن توصیف آن امام همام میسور نیست، که هرچه خوبان جهان دارند او به تنهایى دارد.

اگر مردم جهان به قهرمان خود عشق مى‏ورزند، هرگز قهرمانى در جهان به شجاعت و صلابت او وجود ندارد.

امام رضاعلیه السلام در این رابطه مى‏فرماید:

حضرت مهدى از نظر جسمى به قدرى توانمند است که اگر دستش را به بزرگترین درخت روى زمین دراز کند آن را را از ریشه و بن مى‏کند و اگر در میان کوه‏ها بانگ برآورد، صخره‏هایش فرو ریزد.(42)

اگر یوسف کنعان به جهت جمال بى‏نظیرش، زیباترین تابلوهاى عهد کهن را به خود اختصاص داده؛ یوسف زهرا در میان دلبران بهشتى عنوان طاووُسُ اَهْلِ ‏الجَنَّة را از آنِ خود نموده است.(43)

پیامبراکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم در وصف جمالش فرمود:

"وَجهُهُ کَالْکَوکَبِ الدُّرّىّ"؛ چهره‏اش چون ستاره سحر است.(44)

اگر پدران و مادران با عواطف و محبّت خود نسبت به فرزند زبانزد گردیده‏اند؛ مهربانى پدران و مادران در برابر عواطف آن حضرت کم رنگ است:

امام هشتم مى‏فرماید:

"وَ اشْفقُ عَلیهم مِنْ ابائهِم و اُمَّهاتِهم"؛

مهدى موعود از پدران و مادران نسبت به امت خود مهربان‏تر است.(45)

اگر پدران و مادران همواره نگران فرزندان هستند، او در توقیع خود به شیخ مفید مى‏نویسد:

"اِنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکم وَ لا ناسینَ لِذِکرِکُم"؛ ما هرگز در رعایت و حراست شما کوتاهى نمى‏کنیم و یاد شما را از خاطر نمى‏بریم.(46)

این ویژگى‏ها او را محبوب‏ترین انسان جهان نموده، با این حال:

در منابع عامه آمده است که:

"یُلقِى ‏اللَّهُ مَحبَّتَهُ فى صُدورِ النّاس"؛ خداوند محبتش را به دل‏هاى مردم مى‏اندازد.(47)

اگر همه دنیا در اشتیاق بهشت هستند، بهشت هم در اشتیاق یوسف فاطمه:

پیامبر رحمت مى‏فرماید:

بهشت در اشتیاق چهار تن از خاندان من هست که خداوند آنها را دوست دارد و به من امر فرموده که آنها را دوست بدارم. آنها عبارتند از: على‏بن‏ابى‏طالب، حسن، حسین و مهدى که عیسى‏بن‏مریم پشت سرش نماز مى‏گذارد.(48)

پیامبر اکرم‏صلى الله علیه و آله و سلم در شب معراج جمال دل‏آراى او را دید، از اعماق دل به او عشق ورزید و فرمود:

"طوبى لِمَن لَقیهُ وَ طوبى لِمن اَحَبّهُ وَ طوبى لِمَن قالَ بِهِ"؛ خوشا به حال کسى که او را دیدار کند، خوشا به حال کسى که او را دوست بدارد و خوش به حال کسى که به امامت او معتقد باشد.(49)

امیرمؤمنان‏علیه السلام بر فراز منبر کوفه، با یک دنیا شور و شعف از آن فرزند برومندش یاد کرده و مى‏فرماید:

برترین قله شرف، دریاى بیکران فضیلت، شیرِ بیشه شجاعت، ویرانگر کاخ‏هاى ستم، جهادگر همیشه پیروز، قهرمان دشمن‏شکن ...

آن‏گاه دست روى سینه نهاده مى‏فرماید:

"هاهِ، شَوقاً اِلى رُؤیَتِهِ"؛ آه، منِ على چقدر مشتاق دیدار اویم.(50)

و چون از یاران با صفاى یوسف زهرا سخن مى‏گوید مى‏فرماید:

"وَ یا شَوقاهُ اِلى رُؤیَتهم فى حالِ حُضُورِ دَولتِهم"؛ آه چقدر مشتاقم که آنها را به هنگام ظهور دولتشان دیدار نمایم.(51)

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران

شکوفائی تمدن اسلامی، امام مهدی و شکوفائی تمدن اسلامی گردآوری توسط بخش امامت سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات