مکانیسم رشد اخلاق، مکانیسم رشد اخلاق در عصر ظهور (2) - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد مکانیسم رشد اخلاق، مکانیسم رشد اخلاق در عصر ظهور (2) ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +مکانیسم +رشد +اخلاق را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد مکانیسم رشد اخلاق را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

به نقل از آکاایران: از مجموع احادیث، استنباط می شود که برای انسان، در دورة حکومت امام مهدی علیه السلام تمام ایده آل ها و آرزوهای حقی که دارد و ممکن است که به آن ها دست بیازد، تحقق خواهد یافت و پیشرفت به گونه ای است که بالاتر از آن قابل تصور نیست. از نظر علمی، اخلاقی، اقتصادی، امنیتی، آدمی به کمال مطلوب خود خواهد رسید و در این میان رشد اخلاق و ملکات حمیده در انسان ها در پرتو دولت کریمه که بی شک دولتی اخلاقی و با کرامت است خیره کننده خواهد بود.

 

رشد اخلاقی

امام باقر علیه السلام در توصیف رشد اخلاقی در عصر مهدی می فرماید:

«اذا قام قائمنا و و ضع علی رۆوس العباد ...؛ اکمل به اخلاقهم»(1)؛ وقتی قائم ما قیام کند دستی بر سر بندگان ما می کشد و اخلاق شان را به کمال می رساند.

در احادیث مختلف گوشه ای از شیوه و برنامه های امام عصر علیه السلام در رشد اخلاقی و ارزشی انسان ها به تصویر کشیده شده است. ما با استفاده از این احادیث، برخی از کارهایی را که امام عصر علیه السلام برای رشد اخلاق و تربیت معنوی انسان ها انجام می دهند اشاره می کنیم.

1. تعلیم از طریق عمل

کارآمدترین روش در تعلیم و تربیت انسان ها عامل بودن مربی به گفته های خود است. اساسا رمز توفیق انبیا و امامان معصوم علیهم السلام در امر تبلیغ دین شیوه رفتاری آن بزرگواران است. رفتار و حرکات حضرت حجت علیه السلام نیز در آن دوران که در معرض دید عموم قرار خواهد داشت، بالاترین آموزش و تعلیم عملی معارف قرآن و اهل البیت علیهم السلام به شمار می رود؛ زیرا وجود امام علیه السلام جلوه تمام عیار برنامه ها و دستورهای الهی است امام رضا علیه السلام در مورد ویژگی های امام زمان علیه السلام می فرماید:

«امام داناترین، حکیم ترین پارساترین، حلیم ترین، شجاع ترین و بخشنده ترین مردم است. او برای مردم از خودشان سزاوارتر، از پدر و مادرشان مهربان تر و در برابر خداوند از همه متواضع تر است. آن چه به مردم فرمان می دهد، خود پیش از دیگران به آن عمل می کند، و آن چه را که مردم را از آن نهی کند، خود بیش از همگان از آن می پرهیزد».(2)

امام عصر علیه السلام به عنوان حجت الهی با دارا بودن بالاترین ملکات اخلاقی، تندیس عدالت اخلاقی در بین مردم خواهد بود امام علیه السلام با تربیت و پرورش انسان ها آن ها را به صفت عدالت آراسته می گرداند امام علی علیه السلام درباره احیای عدالت توسط امام مهدی علیه السلام می فرماید: «فیریکم کیف عدل السیرة؛ پس ]مهدی علیه السلام [ عدالت واقعی را به شما نشان خواهد داد که چگونه است ...»

امام در حقیقت با عمل خود اخلاق را به مردم نشان خواهد داد و آنان اخلاق را عملاً خواند آموخت.

2. عدالت اخلاقی

یکی از معانی لغوی عدل، قرار دادن هر چیزی در جای خودش است.(3) معانی دیگر نیز در لغت برای عدل و عدالت آمده است. عدالت به یک معنا صفت فعل خداوند است و وقتی گفته می شود خدا «عادل» است مقصود این است که هر چیزی را در جای خودش آفریده «و بالعدل قامت السموات و الارض».

در بحث اخلاقی مقصود از عدالت، اعتدال قوای نفس و تسلط عقل بر شهوت غضب و وهم است. لذا عدالت یکی از اوصاف مۆمنین حقیقی است و از اهداف تربیت اسلامی به شمار می رود که با نفی ظلم در حوزه ارتباط با خدا، برای خویشتن و جامعه محقق می شود.

در حقیقت «عدالت اخلاقی» ملکه ای است که اگر آدمی بدان آراسته شود، بی هیچ اکراه و اجباری همواره در برابر قوانین الهی متواضع خواهد بود و به جای قانون گریزی به قانون پذیری روی می آورد، کسی که به عدالت متصل باشد کوچکترین ظلم یا خلاف ادب و اخلاق از او سر نمی زند و حتی دانه ای را از دهان مورچه ای بیرون نمی کشد. به همین خاطر تمام خلایق و موجودات از دست او در ایمنی اند و در واقع او مظهر بعضی از اسماء الهی مثل «یا امان» خواهد بود البته این معنا درجه بالای عدالت است که تا رسیدن به عصمت دارای مراتبی است و این معنای بیان نورانی امام عصر علیه السلام است که فرمود: «انی امان لأهل الارض».(4) امام عصر علیه السلام به عنوان حجت الهی با دارا بودن بالاترین ملکات اخلاقی، تندیس عدالت اخلاقی در بین مردم خواهد بود امام علیه السلام با تربیت و پرورش انسان ها آن ها را به صفت عدالت آراسته می گرداند امام علی علیه السلام درباره احیای عدالت توسط امام مهدی علیه السلام می فرماید: «فیریکم کیف عدل السیرة؛ پس ]مهدی علیه السلام [ عدالت واقعی را به شما نشان خواهد داد که چگونه است ...».(5)

«امام داناترین، حکیم ترین پارساترین، حلیم ترین، شجاع ترین و بخشنده ترین مردم است. او برای مردم از خودشان سزاوارتر، از پدر و مادرشان مهربان تر و در برابر خداوند از همه متواضع تر است. آن چه به مردم فرمان می دهد، خود پیش از دیگران به آن عمل می کند، و آن چه را که مردم را از آن نهی کند، خود بیش از همگان از آن می پرهیزد»

علی علیه السلام در خطبه ملاحم می فرماید:

«یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی … فیریکم کیف عدل السیرة و یحیی میت الکتاب و السنة؛(6)

چون مهدی علیه السلام ظهور کند خواهش های نفسانی را به هدایت آسمانی بازگرداند، پس از آن که رستگاری را به هوای نفس بازگردانده باشند.... مهدی علیه السلام به شما نشان خواهد داد که روش عادلانه در حکومت چگونه است و آن چه را که از کتاب و سنت متروک مانده، زنده خواهد ساخت».

 

پی نوشت:

1 . بحارالانوار، ج53، ص336.

2 . من لایحضره الفقیه، ج4، ص419.

3 . «وضع کل شیء موضعه».

4 . بحارالانوار، ج78، ص38.

5 . نهج البلاغه، خ138.

6 . روزگار رهایی، کامل سلیمان، 606.

 

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران

 

مکانیسم رشد اخلاق، مکانیسم رشد اخلاق در عصر ظهور (2) گردآوری توسط بخش امامت سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات