کیفیت صلوات، بی تأثیری صلوات ناقص و کیفیت صلوات کامل - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد کیفیت صلوات، بی تأثیری صلوات ناقص و کیفیت صلوات کامل ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +کیفیت +صلوات را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد کیفیت صلوات فرستادن را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از آکاایران: امام رضا علیه السلام می فرماید: «هر کس از انجام عملی که گناهانش را جبران کند ناتوان است، پس باید زیاد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ زیرا صلوات، گناهان را به کلی پاک می کند.»

کیفیت صلوات,کیفیت صلوات بر پیامبر,کیفیت ختم صلوات

کیفیت و چگونگی صلوات

صلوات فرستادن یکی از با فضیلت ترین و پر برکترین عباداتی است که در اسلام آمده و روایات بی شماری در این زمینه و سفارش به انجام آن به ما رسیده است.  در اینجا به تعدای از فضایل و برکات آن به صورت اجمال اشاره میکنیم :

1. کفاره گناهان:

امام رضا علیه السلام می فرماید: «من لم یقدر علی ما یکفر به ذنوبه فلیکثر من الصلاة علی محمد و آله، فانها تهدم الذنوب هدما؛ ( به نقل از عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 1، ص 294، )

 

هر کس از انجام عملی که گناهانش را جبران کند ناتوان است، پس باید زیاد برمحمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ زیرا صلوات، گناهان را به کلی پاک می کند

 

2. وزین ترین و برترین:

از امام باقر یا صادق علیهماالسلام نقل شده است: «اثقل مایوضع فی المیزان یوم القیامة الصلاة علی محمد و علی اهل بیته (همان)؛ سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازو گذاشته می شود، صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله و اهل بیت او می باشد

و از امام صادق علیه السلام روایت است که «ما من عمل یوم الجمعة افضل من الصلاة علی محمد و آله ؛ روز جمعه هیچ کاری برتر و پرفضیلت تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست

3. دوستی خداوند:

از امام هادی علیه السلام چنین روایت است که: «انما اتخذ الله ابراهیم علیه السلام خلیلا، لکثرة صلاته علی محمد و اهل بیته، صلوات الله علیهم؛ تنها دلیلی که خدا به خاطر آن ابراهیم علیه السلام را به مقام دوستی و خلیل بودن رسانید، کثرت صلوات فرستادن او بر محمد و اهل بیتش - که درود خدا بر آنان باد - بود

 

4. بخیل واقعی:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «البخیل حقا من ذکرت عنده فلم یصل علی(همان، به نقل از معانی الاخبار، ص 246)؛ بخیل حقیقی کسی است که نزد او از من یاد شود و او بر من صلوات نفرستد

 

5. صدای سخن عشق:

آکاایران: از امام صادق علیه السلام روایت است: «اذا ذکر النبی صلی الله علیه و آله فاکثروا الصلاة علیه فانه من صلی علی النبی صلی الله علیه الف صلاة فی الف صف من الملائکة، و لم یبق شی ء مما خلقه الله الا صلی علی العبد، لصلاة الله علیه و صلاة ملائکته فمن لم یرغب فی هذا، فهو جاهل مغرور قد بری ء الله منه و رسوله و اهل بیته (کافی، ج 2، ص 492.)؛ هنگامی که از پیامبر یاد می شود، زیاد بر او صلوات بفرستید؛ زیرا هرکه بر پیامبر صلوات فرستد، خداوند در میان هزار صف از فرشتگان بر او هزار درود فرستد، و چیزی از مخلوقات خدا باقی نمی ماند مگر اینکه بر این بنده درود می فرستند؛ چون خدا و فرشتگان بر او درود فرستاده اند. پس کسی که در این باره بی علاقه باشد، جاهل و فریب خورده است و قطعا خدا و پیامبر او و اهل بیتش از او بیزارند.»

در روایات فراوانی، حذف «آل محمد» از صلوات - که کار یزیدیان است - نهی شده است. علامه طباطبایی رحمه الله پس از روایتی در این باره، می نویسد: «جز این، هیجده حدیث دیگر از اهل سنت دلالت دارد بر صلوات کامل و پرهیز از ناقص... و اما روایات شیعه در این موضوع، فراوان و بی شمار است»

 

6. رهایی از مشکلات:

از استاد اخلاق و عرفان آیت الله بهاءالدینی رحمه الله نقل شده است:

«ما تجربه زیادی به دست آورده ایم و وجدان نمودیم که برای رهایی از مشکلات راههایی هست که بهترین آنها که خود ما حس کرده ایم و به کمک آنها به حاجتهایمان رسیده ایم، چهار چیز است: نذر کردن گوسفند برای فقرا، خواندن حدیث کساء به طور پی در پی، پرداخت صدقه و ختم صلوات.» (آیت بصیرت، ص 68)

 

 

 

7. کتابت صلوات:

در پاداش نوشتن صلوات، حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل گردیده است: «من صلی علی فی کتاب لم تزل الملائکة تستغفر له مادام اسمی فی ذلک الکتاب (کنز العمال، ح 2243)

 

هر که در نوشته ای بر من صلوات بنویسد، تا هنگامی که نامم در آن مکتوب باقی است، فرشتگان پیوسته برای او استغفار می کنند

 

کیفیت صلوات,کیفیت صلوات بر پیامبر,کیفیت ختم صلوات

کیفیت صلوات فرستادن 

صلوات ناقص

بهتر است صلوات با صدای بلند باشد. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: «باصدای بلند بر من صلوات بفرستید که نفاق را از بین می برد.»

ذکر «اللهم صل علی محمد» بدون «و آله» ناقص و خلاف امر پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ چنان که حضرت می فرماید: «من صلی علی و لم یصل علی آلی لم یجد ریح الجنة؛ 1 هر که بر من صلوات بفرستد و بر خاندانم درود نفرستد، بوی بهشت را نمی یابد

امام صادق علیه السلام می فرماید: مردی به کعبه درآویخته بود و چنین می خواند: «اللهم صل علی محمد». پدرم شنید و به او فرمود: «یا عبد الله لاتبترها، لا تظلمنا حقنا، قل: اللهم صل علی محمد و اهل بیته؛ 2 بنده خدا! صلوات را ناقص نکن و در حق ما ظلم نکن، بگو: خدایا بر محمد و اهل بیتش درود بفرست

در روایات فراوانی، حذف «آل محمد» از صلوات - که کار یزیدیان است - نهی شده است. علامه طباطبایی رحمه الله پس از روایتی در این باره، می نویسد: «جز این، هیجده حدیث دیگر از اهل سنت دلالت دارد بر صلوات کامل و پرهیز از ناقص... و اما روایات شیعه در این موضوع، فراوان و بی شمار است.»

در صحاح اهل سنت است: «اگر «آل محمد» نباشد، صلوات ابتر است و کسی که آن را نگوید، دست رد بر سینه اش می خورد و به او خطاب می شود: «لا لبیک و لا سعدیک.» 3

ما تجربه زیادی به دست آورده ایم و وجدان نمودیم که برای رهایی از مشکلات راههایی هست که بهترین آنها که خود ما حس کرده ایم و به کمک آنها به حاجتهایمان رسیده ایم، چهار چیز است: نذر کردن گوسفند برای فقرا، خواندن حدیث کساء به طور پی در پی، پرداخت صدقه و ختم صلوات

 

کیفیت صلوات

مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: دانستیم چگونه بر شما سلام کنیم، ولی صلوات بر شما چگونه است؟ آن حضرت فرمودند: بگو: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد، کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید، اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید.» 4

حضرت سجاد علیه السلام در پایان دعای مکارم الاخلاق چنین دعا می کند: «اللهم صل علی محمد و آله، کافضل ما صلیت علی احد من خلقک قبله و انت مصل علی احد بعده؛ 5 بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، مانند بهترین درودی که قبل از او بر هر یک از بندگانت نثار کردی و یا پس از او نثار کسی خواهی کرد

بهتر است صلوات با صدای بلند باشد. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: «ارفعوا اصواتکم بالصلاة علی فانها تذهب بالنفاق؛ 6با صدای بلند بر من صلوات بفرستید که نفاق را از بین می برد

البته برخی از افراد عامی در مشاهد مشرفه مثل رواقهای حرم حضرت رضا علیه السلام با صدای بلند و پی در پی توصیه به صلوات می کنند که در آن اماکن، سنت بدی است؛ زیرا مزاحم افرادی است که دعا، نماز و زیارت می خوانند. بزرگان نیز به حفظ ادب و آهسته خواندن زیارتنامه سفارش کرده اند. 7

 

پی نوشت ها :

1) امالی صدوق، ص 167، ح 9؛ بحارالانوار، ج 8، ص 186.

2) اصول کافی، ج 2، ص 495، ح 21؛ عدة الداعی، ص 149.

3) ر. ک: صحیح بخاری، ج 6، ص 651؛ ج 4، ص 1802؛ صحیح مسلم، ج 1، ص 305؛ الغدیر، ج 7، ص 7 و الدر المنثور، ذیل آیه 56 سوره احزاب.

4) المیزان، ج 16، ص 344؛ ر. ک: اهل البیت فی الکتاب و السنة، ص 380، ح 1 - 2 نقل از بخاری، ج 3، ص 1233، ح 3190؛ و ج 4، ص 1802، 4519.

5) مکارم الاخلاق، دعای 20 صحیفه سجادیه.

6) الکافی، ج 2، ص 493، باب الصلاة علی النبی، ح 13.

7) تفسیر سوره حجرات، آیت الله دستغیب، ذیل آیه فوق.

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران

کیفیت صلوات، بی تأثیری صلوات ناقص و کیفیت صلوات کامل گردآوری توسط بخش دعا و شرایط دعا کردن سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات