آرزوهای دراز، درمان درازی آرزو! (آرزوهای دراز 6) - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد آرزوهای دراز، درمان درازی آرزو! (آرزوهای دراز 6) ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +آرزوهای +دراز را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد آرزوهای دراز را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از آکاایران: آرزوهاى دور و دراز » و به تعبیر دیگر « طول امل » از مهمترین رذایل اخلاقى است که انسان را به انواع گناهان آلوده مى‏کند، از خدا دور مى‏سازد، به شیطان نزدیک مى‏کند و گرفتار عواقب خطرناکى مى‏سازد.

آرزوهای بلند

البته اصل «آرزو و امید» نه تنها مذموم و نکوهیده نیست، بلکه نقش بسیار مهمى در حرکت چرخهاى زندگى و پیشرفت در جنبه‏هاى مادى و معنوى بشر دارد. اکنون به بررسی آیات قرآن می پردازیم.

 

آنچه گذشت :

قسمت اول: آرزوی دراز چیست؟

قسمت دوم: تفسیر و جمع‏بندى سرچشمه غفلت

قسمت سوم: آرزو و روایات اهل بیت

قسمت چهارم: آثار و پیامدهاى طول امل

قسمت پنجم: چه چیزی موجب طولانی شدن آرزوهاست؟

همیشه براى علاج قطعى بیماریها به ریشه‏کن کردن اسباب آن باید پرداخت و تا اسباب بیمارى ریشه‏کن نشود درمانها سطحى و ناپایدار است و به تعبیر دیگر جنبه مسکن را دارد.

با توجه به این اصل اساسى و با توجه به ریشه‏هاى درازى آرزوها به خوبى مى‏توان نتیجه گرفت که براى زدودن آثار طول امل و از میان بردن آن باید به تفکر و اندیشه پرداخت.

از یک سو باید انسان خود را به خوبى بشناسد و بداند موجودى است آسیب‏پذیر که فاصله میان مرگ و زندگى او بسیار کم است، امروز سالم است و پر نشاط، فردا ممکن است گرفتار سختترین بیماریها یا اندوه‏بارترین مصایب گردد، امروز قوى و غنى و قدرتمند است، فردا ممکن است از ضعیف‏ترین و فقیرترین افراد باشد و نمونه‏هاى آن صفحات تاریخ بشریت را پر کرده است.

آرزوهای دراز,آرزوی دراز,حدیث آرزوهای دراز
 
آرزوهای بلند

از سوى دیگر باید درباره بى اعتبارى دنیا بیندیشد که «از نسیمى دفتر ایام بر هم مى‏خورد» و فراموش نکند نادر شاه قدرتمند «شبانگه به دل قصد تاراج داشت       سحرگه نه تن سر، نه سر تاج داشت»! آرى با «یک گردش چرخ نیلوفرى        نه نادرها به جا مى‏مانند و نه نادرى»!

از سوى سوم به این حقیقت بیندیشد که ما اعتقاد به معاد و سراى آخرت و حساب و کتاب الهى و پاداش کیفر اعمال داریم و این جهان را منزلگاهى در مسیر یک سفر طولانى مى‏دانیم و برنامه ما در این جهان آماده شدن و اندوختن زاد و توشه است نه اقامتگاهى براى همیشه ماندن!

و نیز اندیشه کند که حرص در اندوختن و ذخیره کردن اموال و برنامه‏ریزى براى رسیدن به آرزوها و آمال، هرگز مایه سعادت انسان نمى‏شود، بلکه دائما او را به درد و رنج گرفتار مى‏سازد.

و اندیشه کند که مهمترین آرامش، آرامش روح و وجدان است که آن از طریق تقوا و توکل بر پروردگار فراهم مى‏شود نه از طریق حرص و ولع و دنیاپرستى!

بهترین راه براى وصول به این هدف همان است که در حدیث نبوى معروف آمده است فرمود: «خذ من دنیاک لآخرتک و من حیاتک لموتک، و من صحتک لسقمک، فانک لاتدرى ما اسمک غدا؛ از دنیایت‏براى آخرتت بهره‏گیر و از زندگانیت‏براى مرگ (و زندگى بعد از آن) و از تندرستیت براى زمان بیمارى استفاده کن، چرا که نمى‏دانى فردا نام تو چیست (آیا تو را زنده مى‏نامند یا جزء مردگان، سالم مى‏گویند یا بیمار؟)». 1

برنامه‏ریزى براى رسیدن به آرزوها و آمال، هرگز مایه سعادت انسان نمى‏شود، بلکه دائما او را به درد و رنج گرفتار مى‏سازد

عامل دیگر براى آرزوهاى دراز هواپرستى و عشق به دنیاست، هر قدر از این علاقه کاسته شود دامنه آرزوها کوتاه‏تر مى‏گردد و به عکس هر اندازه انسان دلبستگى بیشتر به دنیا پیدا کند، دامنه آرزوها گسترده‏تر مى‏شود.

براى رسیدن به این هدف، یعنى کوتاه کردن دامنه آرزوها یکى از مؤثرترین راهها یاد مرگ است که پرده‏ها را از جلو چشم بصیرت انسان برمى‏گیرد و واقعیت‏هاى زندگى را براى او آشکار مى‏سازد.

به همین دلیل امیرمؤمنان على علیه السلام  در پایان خطبه 99 از نهج البلاغه مى‏فرماید: «الا فاذکروا هادم اللذات، و منغص الشهوات، و قاطع الامنیات؛ به هوش باشید و به یاد چیزى بیفتید که لذات را در هم مى‏کوبد و شهوات را بر هم مى‏زند و آرزوها را قطع مى‏کند».

و در حدیث دیگرى از نبى اکرم صلی الله علیه و آله  مى‏خوانیم که در ضمن سخنانش فرمود: «عد نفسک فى اصحاب القبور؛ خود را جزء مردگان حساب کن(تا گرفتار طول امل نشوى)». 2

و نیز در نقطه مقابل این معنا از امیرمؤمنان على علیه السلام نقل شده است که فرمود: «اکثر الناس املا اقلهم للموت ذکرا؛ آنها که آرزوهایشان بیشتر است کمتر به یاد مرگ مى‏افتند». 3

راه دیگر براى مبارزه با طول امل مطالعه پیرامون پیامدهاى بسیار شوم آن است.

آرى توجه به این نکته که آرزوهاى دراز سرچشمه بسیارى از گناهان و رذایل اخلاقى دیگر است و از علل مهم قساوت قلب و فراموشى آخرت و سبب زندگى پررنج و ذلت‏بار و محرومیت از مواهب و نعم الهى و از حجاب‏هاى ضخیم معرفت و آگاهى محسوب مى‏شود، سبب مى‏گردد که انسان به فکر علاج و درمان بیفتد و پیش از آنکه سیلاب طول امل کاخ سعادت او را ویران سازد به فکر چاره بیفتد، از دامنه آرزوهایش بکاهد و به صف خردمندان و سعادتمندان بازگردد و آرزوها را در حد معقول و شایسته مهار کند.

امیرمؤمنان على علیه السلام  مى‏فرماید: «حاصل المنى الاسف و ثمرته التلف؛ حاصل آرزوهاى دراز تاسف است و ثمره آن تلف شدن(عمر و امکانات و سعادت انسان) مى‏باشد»! 4

در حدیث دیگرى از همان حضرت مى‏خوانیم: «احذروا الامانى فانها منایا محققة؛ از آرزوهاى دراز بپرهیزید که مرگ‏هاى مسلم در آن نهفته است». 5

 

در اینجا دو نکته قابل توجه است:

نخست: اینکه در طب مادى براى درمان بسیارى از بیماریهاى جسمى و روانى به فکر جانشین مى‏روند، یعنى خواسته‏هایى که انسان را به بیمارى مى‏کشاند به خواسته‏هاى برترى تبدیل مى‏کنند که منتهى به سلامت او گردد، مثلا کسى که علاقه زیادى به مواد چربى و نشاسته‏اى دارد و سبب بیمارى‏هاى گوناگون در او شده به استفاده از کمیت قابل ملاحظه از میوه و سبزى سالم هدایت مى‏کنند و یا افرادى که معتاد به مواد مخدرند، اعتیادهاى سالمى براى آنها پیش‏بینى مى‏کنند.

این نکته در بیماریهاى اخلاقى نیز صادق است، به این ترتیب که معلم اخلاق آرزوهاى دراز مادى را به آرزوهاى معنوى نسبت‏به پاداش الهى در سراى آخرت تبدیل مى‏کند و عشق به علم و دانش و معرفة الله را جایگزین عشق به مال و جاه و مقام مى‏سازد.

 

دوم: دیگر اینکه آرزوها مراتبى دارد، گاه انسان آرزو مى‏کند عمر بسیار طولانى یا جاویدان! داشته باشد، همان گونه که قرآن در باره گروهى از قوم یهود مى‏فرماید: «...یود احدهم لو یعمر الف سنة...؛(آنها چنان علاقه به دنیا دارند که) هر یک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر کند»! 6

اگر هزار سال به معنى تعداد باشد دلیل به تقاضاى عمر بسیار طولانى است و اگر عدد تکثیر باشد دلیل بر تقاضاى عمر نامحدود است.

گروهى آرزوهایى در مراحل پایین‏تر دارند، آرزوى صد سال زیستن، پنجاه سال، ده سال یا کمتر، از روایات استفاده مى‏شود که همه اینها جزء آرزوهاى دراز محسوب مى‏شود(البته در صورتى که هدف جنبه‏هاى مادى و زرق و برق دنیا باشد، نه جنبه‏هاى معنوى و الهى و کمک به پیشرفت جامعه انسانى).

از سوى دیگر امانى و آرزوها انواع مختلفى پیدا مى‏کند، گاه آرزوها به سوى مسائل مادى هدف‏گیرى مى‏کند و گاه مقام و گاه شهوات و گاه همه اینها.

تمام اقسام آرزوهاى دور و دراز، زشت و نکوهیده است هر چند بعضى زشتتر از بعض دیگر محسوب مى‏شود.

 

1. بحارالانوار، جلد 74، صفحه 122.

2. همان مدرک.

3. تصنیف الغرر، صفحه 312.

4. تصنیف غررالحکم، صفحه 314.

5. همان مدرک.

6. بقره، 96.

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران

آرزوهای دراز، درمان درازی آرزو! (آرزوهای دراز 6) گردآوری توسط بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت آکاایران

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات