محدوده شفاعت، محدوده شفاعت تا کجاست؟ - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد محدوده شفاعت، محدوده شفاعت تا کجاست؟ ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +محدوده +شفاعت را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد محدوده شفاعت را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

به نقل از آکاایران: شفاعت مطلق و بی قید و شرط را یهود و نصاری و مشرکان معتقد بودند ، امّا شفاعتی که قرآن آن را پذیرفته ، شرایطی در شفیع ، در شفاعت شده و در مورد شفاعت دارد. امّا شفیع ، هر چه هم نزد خداوند ، رتبه و منزلت داشته باشد ، جز با اذن و رضایت خدا شفاعت نمی کند .

محدوده شفاعت 

امّا شفاعت شده باید به وسیله ایمان به خدا و یکتایی او و ایمان به پیامبران الهی و کتب آسمانی ، پیوند خود را با خدا استوار سازد و از کسانی نباشد که دستشان آلوده به جنایت شده و در گناهان غرق شده اند . این شرط ها و محدوده ها در روایات شیعه و اهل سنّت بیان شده است .

پیامبر خدا (صلّی الله علیه وآله) فرمود : «نزدیک ترین شما به من در فردای قیامت و شایسته ترین شما برای برخورداری از شفاعتم کسی است که از همه راستگوتر ، امانت دارتر ، خوش اخلاق تر و نزدیک تر به مردم باشد. » 1

امام صادق (علیه السلام) فرمود : « ای گروه شیعه ! از گناه دست برنمی دارید و از شفاعت ما سخن می گویید ! به خدا سوگند کسی که مرتکب این گناه ( زنا ) شود به شفاعت ما نمی رسد تا آنکه رنج عذاب به او برسد و هراس دوزخ را ببیند. »2

امام کاظم (علیه السلام) فرمود : چون وفات پدرم حضرت صادق (علیه السلام) فرارسید ، به من فرمود : «پسرم ! هر کس نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمی رسد . »3

امّا نسبت به مورد شفاعت باید گفت که شرک و الحاد مورد شفاعت قرار نمی گیرد . خداوند می فرماید: (إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ ) 4

«خداوند، شرک ورزیدن به او را نمی آمرزد و جز آن را برای هرکس بخواهد می بخشاید.»

چهارم: شفاعت طلبی از پیامبر (صلّی الله علیه وآله) و اولیا که مأذون در شفاعتند.

مفهوم روشن شفاعت ، دعای شفیع و طلبیدن او از خداوند است که گناهان بندگانش را ـ اگر شایسته بخشایشند ـ بیامرزد . پس درخواست شفاعت از شفیع ، به درخواست دعا از او برای آن هدف برمی گردد . آیا اشکالی دارد که از برادر مؤمن درخواست دعا کنی ؟ تا چه رسد به درخواست از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) که به تصریح آیات قرآن ، دعایش مستجاب است و ردّ نمی شود.5

پیامبر خدا (صلّی الله علیه وآله) فرمود : «نزدیک ترین شما به من در فردای قیامت و شایسته ترین شما برای برخورداری از شفاعتم کسی است که از همه راستگوتر ، امانت دارتر ، خوش اخلاق تر و نزدیک تر به مردم باشد.»

پس وقتی شفاعت خواهی از صالحان به معنای درخواست دعاست ، هرکس نیز از پیامبر شفاعت بطلبد ، همین معنی را قصد می کند . وقتی رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) زنده بود و در مدینه می زیست ، درخواست دعا از پیامبر از سوی اصحاب ، معنایش درخواست شفاعت بود . پس از انتقال از دنیا به جهان برزخ نیز معنای شفاعت خواهی همان درخواست دعاست ، نه چیز دیگر.

این گونه درخواست دعا و شفاعت ، در زمان های گذشته از سوی پیشینیان صالح نیز انجام گرفته است که نمونه هایی یاد می شود:

محدوده شفاعت,محدوده شفاعت تا کجاست,محدوده شفاعت چقدر است
 
شفاعت کردن

1 . از انس نقل شده است که : از پیامبر (صلّی الله علیه وآله) درخواست کردم در روز قیامت مرا شفاعت کند . فرمود : شفاعت می کنم . گفتم : یا رسول الله ، تو را در کجا بجویم؟ فرمود : اولین جایگاهی که مرا می جویی ، بر صراط است.6

او از پیامبر اعظم ( صلّی الله علیه وآله ) درخواست شفاعت می کند ، بی آنکه بر ذهن او بگذرد که این درخواست ، با اصول اعتقادی او ناسازگار است .

2 . سواد بن قارب ، یکی از اصحاب پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) به آن حضرت می گوید :

شفیع من باش ، روزی که شفاعت کسی هیچ سودی برای سواد بن قارب نخواهد داشت.7

3 . چون امیرمؤمنان ( علیه السلام ) پیامبر خدا را غسل داد و کفن کرد ، صورتش را باز کرد و گفت : « پدر و مادرم فدایت ، پاکیزه زیستی و پاکیزه مردی . . . ما را نزد پروردگارت یاد کن» 8

4 . روایت است که چون پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) رحلت نمود ، ابوبکر آمد و چهره پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) را گشود ، خود را به روی وی افکند و بوسید و گفت : « پدر و مادرم فدایت ، پاک زیستی و پاک مردی ، ای محمد ! ما را نزد پروردگارت یاد کن و به یاد ما باش.»9

این شفاعت خواهی از پیامبر است ، در همین دنیا پس از رحلت او . عرب ، تعبیر « ما را نزد پروردگارت یاد کن » را در شفاعت طلبی به کار می برد .

این در دوران حیات پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) بود . امّا پس از رحلت آن حضرت ، آیا می توان از آن حضرت ، به خصوص در برابر قبر مطهرش و هنگام سلام دادن بر او شفاعت طلبید ؟ از آنجا که مردگان در عالم برزخ می شنوند و سخن می گویند و دعا می کنند ، به ویژه حضرت رسول ( صلّی الله علیه وآله ) وقتی به او سلام می دهند ، روح مطهرش جواب می دهد ، پس فرقی در شفاعت طلبی میان زمان حیات و پس از مرگ و در حیات برزخی نیست و هر که ادعای ممنوعیت دارد باید دلیل بیاورد .

 

1 . تیسیر المطالب ، سید یحیی زیدی : ج1 ، ص442

2 . کافی : ج5 ، ص469

3 . کافی : ج3 ، ص270

4 . نساء : 48 و 116

5 . نساء : 64 ، منافقون : 5

6 . صحیح ترمذی : ج4 ، ص621 ، کتاب صفة القیامه ، باب 9

7. فکن لی شفیعاً یوم لا ذو شفاعة بِمُغن فتیلاً عن سواد بن قارب .

الاصابه : ج2 ، ص95 ، الروض الأنف : ج1 ، ص139 ، بلوغ الارب : ج3 ، ص299 ، عیون الأثر : ج1 ، ص72

8. المجالس ، شیخ مفید ، مجلس دوازدهم ، ص103

9. سیره حلبیه : ج3 ، ص474 چاپ بیروت .

 گردآوری: بخش دین و اندیشه آکاایران 

محدوده شفاعت، محدوده شفاعت تا کجاست؟ گردآوری توسط بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت آکاایران

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات