ریشه جهنم، اصل و ریشه ی جهنم را بشناسید! - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد ریشه جهنم، اصل و ریشه ی جهنم را بشناسید! ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +ریشه +جهنم را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد ریشه جهنم را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از آکاایران: انسان مؤمن همانطور که چشم طمع خود را از دیگران برمی دارد و از آنها نا امید است، باید به رحمت الهی امیدوار باشد. اما بسیاری از انسان ها وقتی در محضر الهی هم قرار می گیرند چون خدا را نمی شناسند و نمی دانند خدای مهربان چقدر بندگانش را دوست می دارد، حرف های زشت و نامربوطی می زنند. مثلا می گویند خدای متعال به ما توجه نمی کند و یا دعای ما را مستنجاب نمی کند.  

 ریشه جهنم چیست

امید به خدا و انجام وظیفه

امیدواری به رحمت الهی باید با انجام وظیفه توأم باشد. اگر کسی عمدا خدا را معصیت کرد و بعد از آن به رحمت خدا امیدوار بود، در واقع دچار غرور و فریب شده است ؛ زیرا گمان می کند خدای متعال گناهان او را می بخشد در حالی که خداوند انسان های گناه کار را مجازات می کند و این فریبی است که گریبانگیر این شخص شده است.

پس انسان امیدوار به رحمت الهی همواره اهل عمل است و مانند دانش آموزی می ماند که هم خوب درس می خواند و هم امید دارد معلم به او کمک نماید.

 

یأس و نا امیدی ؛ گناهی کبیره

این صفت از جمله مهلکات عظیمه بلکه گناهان کبیره است و در کتاب کریم نهی صریح از آن شده، چنانچه می فرماید:  «یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله» 

یعنی: «ای بندگان من که بر خود ستم و اسراف کرده اید! از رحمت خدا نا امید نشوید» .

و باز می فرماید: «و من یقنط من رحمة ربه الا الضالون».

یعنی: «کیست که ناامید ازرحمت خدا شود، مگر گمراهان و اهل ضلالت» .

بلکه از بعضی آیات معلوم می شود که یاس از رحمت خدا موجب کفر است،چنانکه می فرماید:

«لا ییاس من روح الله الا القوم الکافرون»

یعنی: «مأیوس نمی شود از رحمت خدامگر کفار» .

همین قدر بس است در مذمت صفت یأس، که: آدمی را از محبت خدا که سر همه فضایل و بالاترین آنهاست باز می دارد، زیرا که تا کسی به دیگری امیدوار نباشد او رادوست نمی دارد.و همچنین این صفت باعث بازماندن از طاعت و عبادت می شود،زیرا که باعث بر عمل، نشاط خاطر و امیدواری به مکافات آن است
و روایت است که: «مردی از بسیاری گناهان، این قدر خائف شده بود که از آمرزش خود ناامید بود.حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - به او فرمودند: ای مرد! مأیوسی تواز رحمت خدا بدتر است از گناهانی که کرده ای. و روزی حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - فرمودند که: «اگر بدانید آنچه را من می دانم، کم خواهید خندید و بسیار خواهید گریست.و به بیابانها و صحراها بیرون خواهید رفت. و بر سینه های خود خواهید زد.و پناه به پروردگار خود خواهید برد.پس جبرئیل - علیه السلام - نازل شد و گفت: پروردگارت می فرماید که: بندگان مرا از من نا امید مکن . و روایت است که: «مردی بود در بنی اسرائیل که مردم را از رحمت خدا نا امید می کرد و ایشان را بسیار می ترسانید. 

در روزقیامت خدا به او خواهد فرمود که: امروزمن تو را از رحمت خود مأیوس می کنم، همچنان که تو بندگان مرا از من ناامیدمی ساختی.

و همین قدر بس است در مذمت صفت یأس، که: آدمی را از محبت خدا که سر همه فضایل و بالاترین آنهاست باز می دارد، زیرا که تا کسی به دیگری امیدوار نباشد او رادوست نمی دارد.و همچنین این صفت باعث بازماندن از طاعت و عبادت می شود،زیرا که باعث بر عمل، نشاط خاطر و امیدواری به مکافات آن است.  

پس بر هر کسی لازم است که از این صفت به دور باشد.وعلاج آن به تحصیل ضد آن است، که صفت رجاء و امیدواری به رحمت خداست .

 

اصل و ریشه جهنّم ، یأس از رحمت خداوند است

یَـظ“أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَهُ عَلَیْهِمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الاخِرَةِ کَمَا یئسَ الْکُّفَارُ مِنْ أَصْحَـٰبِ الْقُبُورِ. [1]

«ای کسانیکه ایمان آورده اید! دوست نگیرید گروهی را که خداوند بر ایشان غضب کرده است! آنان از آخرت مأیوس هستند همچنانکه کفّار از اهل قبور مأیوس می باشند.»

وَ لَا تَایْـئَسُوا مِن رَوْحِ اللَهِ إِنَّهُ لَا یَایْـئَسُ مِن رَوْحِ اللَهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَـٰفِرُونَ. [2]

گردآوری: بخش دین واندیشه آکاایران
ریشه جهنم، اصل و ریشه ی جهنم را بشناسید! گردآوری توسط بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات