در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد پیامدهای سلام کردن را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از آکاایران: سلام در لغت، به معنای سلامت از هر گونه نقص و عیب و فناست و چون خداوند فناناپذیر و منزه از عیب و نقص است، یکی از نام های او «سلام» است.

پیامدهای سلام کردن,پیامدهای سلام,ثواب سلام

آثار و پیامدهای سلام کردن

 آثار سلام کردن

هرگونه اظهار محبت در آغاز ملاقات «تحیت» است. پس در اصل، سلام همان تحیت، از ماده حیات و به معنای دعا کردن برای سلامتی و حیات دیگران است؛ خواه این دعا به صورت «السلام علیکم» باشد یا «السلام علینا» یا «حَیّاک الله». بنابراین، روشن ترین مصداق تحیت سلام کردن است.

روشن است که هر ملتی برای اظهار محبت، در ملاقات با یکدیگر نوعی تحیت دارد که گاهی نمود عملی می یابد و نشانه محبت و احترام است و گاهی نیز لفظی است. در اسلام، سلام کردن نشانه تحیت لفظی است و بنابر برخی آیه ها و روایت ها، تحیت بهشتیان نیز سلام است:

أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فیها تَحِیَّةً وَ سَلامًا. (فرقان: 75)

اینان همان کسانی هستند که به خاطر صبری که داشته اند، غرفه های بهشت را پاداش یابند و در آنجا به درود و سلامشان بنوازند».

همچنین در سوره ابراهیم خداوند به این نکته اشاره کرده آنجا که خداوند می فرماید: تحیت اهل بهشت، سلام است:

دَعْواهُمْ فیها سُبْحانَکَ أَللّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ. (یونس: 10)

وَ أُدْخِلَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ جَنّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ خالِدینَ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ. (ابراهیم: 23)

نیز با توجه به آیه 25 سوره ذاریات در می یابیم که در اقوام پیش از اسلام هم سلام، به معنای تحیت به کار می رفت:

إِذْ دَخَلُوا عَلَیْهِ فَقالُوا سَلامًا قالَ إِنّا مِنْکُمْ وَجِلُونَ. (الذاریات: 25)

چون بر او (ابراهیم) در آمدند، پس سلام گفتند، گفت: سلام، مردی ناشناسید.

 

پیام هاى «سلام»

1- سلام یعنى پیام آرامش، صلح و امنیت

آکاایران: در عصر معاصر بسیارى از قدرتمندان به ظاهر متمدن جهان سخن از صلح می رانند و شعار آرامش و امنیت می دهند اما در عمل به هیچ کدام از قواعد آن پایبند نبوده و نمی باشند چون صلح و آرامش واقعى نیازمند باور پایدار و برگرفته از فطرت الهى و مبتنى بر نظام آفرینش و مشروعیت یافته از قانون آفریدگار ازلى می باشد تا بتواند از درون افراد را ملزم به رعایت حدود و مرزهاى صلح و آرامش کند.

سلام نشانه مسلمانى است و مسلمان واقعى را به وسیله سلام و رابطه سالم و به دور از ضرر و زیان به دیگران می توان شناخت حال هر کس بر خلاف این فرمول عمل کند بدون تردید خارج از دایره مسلمانى است
اسلام جهت حاکم ساختن صلح و آرامش در جامعه انسانى و نفى کدورت ها و کینه توزی ها و سالم سازى محیط زندگى انسان ها یک شعار عملى و کاربردى را طراحى و به افراد بشریت هدیه می کند تا در روابط دوگانه و چندگانه خویش آن را مبادله کنند.

پس سلام یعنى پیام افراد جامعه بشرى به یکدیگر است و معنى آن این است که شما از دست من ایمن هستید. امام على(علیه السلام) می فرمایند: «و السلام أمانا من المخاوف» سلام براى امنیت از ترس ها.(نهج البلاغه حکمت 252)

در اندیشه دینى سلام به مفهوم ارسال پیام صلح و آرامش است که افراد را به هم مطمئن می سازد تا به یکدیگر ضرر و زیانى از بعد جانی، مالى و زبانى و غیره نرسانند. پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه وآله) در توضیح و تبیین زیرساخت این باور می فرماید:

المسلم من سلم الناس من یده و لسانه؛ مسلمان کسى است که مردم از دست و زبان او در امان باشند.

لذا می توان این گونه به نتیجه رسید که سلام نشانه مسلمانى است و مسلمان واقعى را به وسیله سلام و رابطه سالم و به دور از ضرر و زیان به دیگران می توان شناخت حال هر کس بر خلاف این فرمول عمل کند بدون تردید خارج از دایره مسلمانى است. امروز در عرصه سیاسى جهان اسلام با پشتیبانى ابرقدرت ها و نظام سلطه شاهد شکل گیری جریان هاى افراطى است که با ارائه چهره توأم با خشونت از اسلام و نفى مظاهر مهرورزى و سلام قصد تخریب چهره دین و تزلزل پایه هاى اعتقادى آن در حریم ذهن هواخواهان پاک سیرت جوامع بشرى و دینداران جوان را دارند که بر مبناى روایت فوق الاشاره از رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) می توان به ادعاى مسلمانى آنان مشکوک بود.

 

2- سلام جزئى از حقوق مسلمانى

حضرت على(علیه السلام) در بخشنامه اى به تمامى فرمانداران و کارگزاران حکومت اسلامی در بیان منشور حقوقى مسلمانان و اشاره به عنصر مهرورزى در نظام دینى می فرماید: هرگاه به آبادى رسیدى در کنار آب فرود آى و وارد خانه کسى مشو با آرامش و وقار به سوى آنان حرکت کن تا در میان شان قرار گیرى به آنها سلام کن و در سلام و تعارف و مهربانى کوتاهى نکن. یعنى ما براى احترام به مسلمانان و حفظ حرمت آنها مکلف به اداى سلام هستیم تا کرامت آنها را ارج بنهیم.

پیامبر مکرم (صلی الله علیه وآله) می فرماید:

مسلمان بر برادر مسلمان خود پنج حق دارد. تا او را دیدار نماید به او سلام کند... (نهج الفصاحه، ص250) حرمت و حریم انسان در قاموس الهى از آن چنان عظمت و اهمیتى برخوردار است که هیچ کس حق تنزل و یا تجاوز به آن را ندارد و بارها در تعالیم دینى تأکید شده که حرمت مسلمان از قداست کعبه نیز بیشتر است. لذا اسلام براى حفظ بزرگی، منزلت و کرامت انسان ها مسلمانان را مکلف به اداى سلام با کلیه جوانب و لوازم آن می کند.

3- سلام اجازه ورود به حریم ها با گفتن ایجاب و شنیدن قبول

بدون اداى سلام نمی توان اذن ورود به حریم خصوصى افراد به ویژه منازل و محل های استراحت دیگران را یافت. حضرت رسول گرامى اسلام در این خصوص به مسلمانان سفارش می فرمایند: فأذا دخلتم بیوتا فسلموا ؛ اگر در حریم خانه کسى وارد شدید سلام کنید.

البته منظور این حدیث یک فرمان عام تکلیفى در سیره نبوى است که فرد مسلمان حتى در هنگام ورود به خانه خود نیز باید به اهل بیت سلام کند. کما اینکه رسول معظم (صلی الله علیه وآله) در هنگام ورود به منزل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، ام سلمه و یا امام على(علیه السلام) خود را موظف به اداى سلام می نمود.

سلام یعنى پیام افراد جامعه بشرى به یکدیگر است و معنى آن این است که شما از دست من ایمن هستید. حضرت امام على (علیه السلام) می فرمایند: «و السلام أمانا من المخاوف» سلام براى امنیت از ترس ها
در واقع در اینجا تحیت دو جنبه پیدا می کند هم عاملی براى کسب اذن دخول و هم عبارتى جهت اداى احترام به صاحب خانه. مطابق روایت سلام به نوعى عقد رابطه اى دوجانبه است که مستلزم ایجاب و قبول می باشد یعنى بدون شنیدن پاسخ مثبت و قبول امکان ورود به حریم منزل کسى را نداریم و این فرایند نشان از اهمیت بالاى حریم و شأن افراد و محیط خانواده در فرهنگ عمومى اسلام دارد.

 

4- سلام آهنگ بهشتى در دنیاى خاکى

سلام به عنوان مؤثرترین ابزار ارتباط نه فقط در این دنیا داراى کارآیى است بلکه در جهان آخرت نیز خداوند مهربان براى آرامش بخشیدن به قلب بندگان مؤمن بهشتی و برگزیده خود «پیام سلام» را به آنان هدیه می کند. بهشتیان با شنیدن صلاى دلکش سلام طمأنینه و آرامش می یابند . 

خداوند در قرآن چندین بار به این امر اشاره نموده است که نمونه هاى آن عبارتند از:

لایسمعون فیها لغوا الا سلاما و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا؛ در آن کلام بیهوده اى جز سلام را نمی شنوند و براى آنها روزى است در صبح و شام (سوره مریم آیه )

سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبى الدار؛ به آنان می گویند سلام خدا بر شما باد که صبر پیشه کردید و چه زیبا است عاقبت و جایگاه شما

5- سلام مهمترین عنصر احترام بزرگان به ویژه عالمان

در تعالیم اخلاقى اسلام بزرگداشت بزرگان و نخبگان شایسته همواره از بنیادی ترین سفارش ها بوده و این امر علاوه بر اینکه در راستاى نهادینه کردن ارزش گذارى به عنصر علم و دانش نیز قداست ها و حرمت ها از سویى عامل ارتباط جامعه با فرهیختگان و قله هاى رفیع علم و معنویت از رهگذر هنجارهاى محترمانه است. نخستین کسى که از این رفتار و گفتار نیک در تکریم برگزیدگان بهره جست خداوند متعال بود که نمونه های فراوانى را براى آن می توان در قرآن یافت. در آیه 120 سوره صافات خداوند در یاد نیک حضرت موسى می فرماید:

و سلام على موسى و هارون؛ سلام بر موسى و هارون که از بندگان بردبار بودند.

همچنین در بزرگداشت منزلت حضرت عیسى(علیه السلام) در سوره مریم(سلام الله علیها) می فرماید: سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا

درود خدا بر او باد آن هنگامى که زاده شد و روزى که بمیرد و روزى که زنده برانگیخته خواهد شد.

 منابع :

پایگاه شیعه

سایت حوزه

گردآوری: بخش دین و اندیشه آکاایران
گردآوری توسط بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت آکاایران
تبلیغات