احکام جهاد و دفاع، احکامی از جهاد و دفاع - آکا

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد احکام جهاد و دفاع، احکامی از جهاد و دفاع ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر لینک +احکام +جهاد +و +دفاع را کلیک نمایید و یا در دسته از سایت دین و زندگی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد احکام جهاد و دفاع را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

به نقل از آکاایران: بر تمام مکلفین واجب است به هر نحو ممکن باشد از دین خدا و نظام جمهوری اسلامی دفاع نمایند و مشروط به اجازه نیست.

سوال: جنگ در چه مکان هایی حرام است؟

آیه ای در قرآن وجود دارد که حرمت قتال و جنگ در مسجدالحرام را به صراحت بیان می کند: «وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ».[1] این قسمت از آیه دلیل بر حرمت جنگیدن و کشتن در مسجدالحرام است؛ اما این حرمت به این معنا نیست که به هیچ وجه نباید جنگید حتی اگر به مسلمانانی که در آن جا هستند، حمله شود، بلکه ادامه آیه این کلیت را رد کرده و می فرماید: «حَتَّى یُقاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِن قاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذلِکَ جَزاءُ الْکافِرین».[2] بنابر این، جنگ کردن در مسجد الحرام ممنوع می شود، مگر این که به جهت دفاع از خود و یا خانه خدا باشد.
برخی از مفسران این حکم را منحصر در مسجد الحرام ندانسته، بلکه آن را شامل کل حرم (که محدوده ای بزرگ تر از مکه امروزی می باشد) می دانند[3] و بیان داشته اند که این حرمت جنگ در حرم به جهت احترام و بزرگی مسجد الحرام می باشد.[4]
اما در غیر مسجدالحرام، حکمی که حرمت قتال را بیان کرده باشد، نیافتیم، اگر چه حرمت جنگ در مناطق مقدسی؛ نظیر مساجد، حرم ائمه اطهار و  ... به عنوان حکم ثانوی قابل بررسی می باشد.

سوال: آیا برای دفاع از دین خدا و جمهوری اسلامی اجازه امام یا مجتهد لازم است؟

جواب: بر تمام مکلفین واجب است به هر نحو ممکن باشد از دین خدا و نظام جمهوری اسلامی دفاع نمایند و مشروط به اجازه نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص42)

 

سوال: در چه صورت شرکت در جبهه اسلام بر همگان واجب است؟

جواب: در موقعی که اسلام یا بلد اسلامی مورد هجوم واقع شود و به قدر کفایت نیروی مدافع در جبهه حاضر نشده باشد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص43)

 

سوال: در چه صورتی برای شرکت در جبهه باید رضایت پدر و مادر را جلب کرد؟

جواب: در مواقعی که شرکت در جبهه بر مکلف واجب نباشد و رفتن او موجب اذیت والدین گردد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص43)

 

سوال: وظیفه زنان مسلمان در امر جهاد حق علیه باطل چیست؟

جواب: جهاد بر زن ها واجب نیست ولی دفاع بر هر شخصی در حدود توانائی و امکانات واجب است. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص43)

 

سوال: وظیفه کسانی که قدرت حضور در خط مقدم جبهه را ندارند چیست؟

جواب: باید در پشت جبهه خدماتی را که توان آن را دارند عهده دار شوند.(استفتائات حضرت امام(ره)،ج3، ص44)

 

سوال: در چه صورتی شرکت در جهاد بر زیارت بیت الله مقدم است؟

جواب: در مواقعی که اسلام یا بلاد مسلمین در معرض خطر هجوم دشمنان اسلام قرار گیرد و دفاع از آن متوقف بر تأخیر زیارت بیت الله الحرام باشد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص44)

 

سوال: آیا در ماه های حرام که جنگ حرام است مسلمین می توانند در جنگ شرکت کنند آیا اشکال شرعی دارد؟

جواب: خیر، در جنگ دفاعی هر موقع که دفاع واجب باشد باید بر آن اقدام شود اگر چه در ماه حرام باشد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص45)

 

سوال: آیا نبرد با دشمن متجاوز بر مردم همان شهر یا کشور واجب است یا بر همه مسلمین؟

جواب: دفع دشمن متجاوز بر تمام مسلمین واجب کفائی است. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص49)

 

سوال: در چه حالتی شهید را می توان با لباس خودش دفن کرد؟

جواب: شهداء در معرکه غسل و کفن ندارند، و باید با همان لباس خودشان پس از نماز دفن شوند. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص46)

 

سوال: مس بدن شهید در معرکه، غسل مس میت را بر ما واجب می کند؟

جواب: مس بدن شهید در معرکه، غسل مس میت ندارد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص47)

 

سوال: در هنگام شدت درگیری جنگ مجاهد به چه شکل می تواند نماز بخواند؟

جواب: باید به وظیفه مقرره برای نماز مضطر عمل کند (منظور «صلاة مطاردة» است که مربوط به زمان شدت جنگ است و نماز گزار باید اگر می تواند تکبیرة الاحرام را رو به قبله بگوید و در حال جنگ هر چه می تواند از اعمال و ارکان نماز را بجا آورد هر چند با ایماء و اشاره باشد و نتواند قبله را مراعات کند، و اگر همین اندازه هم فرصت ندارد به جای هر رکعت نماز یک بار بگوید «سبحان اله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر» او اگر همین را نیز نمی تواند بگوید به هر اندازه که می تواند تکبیر و تهلیل و تسبیح کند.) و در هر صورت نماز ساقط نمی شود. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص49)4

 

سوال: آیا تصرف در اموال مسلمین هنگام ورود به خاک دشمن جائز است؟

جواب: جائز نیست، مگر به مقداری که دفاع از اسلام و مسلمین و کوتاه کردن دست دشمن موقوف بر آن باشد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص52)

 

سوال: آیا اهانت به اسرای جنگی مجاز است؟

جواب: اهانت جائز نیست، بلکه نسبت به آنان باید اخلاق اسلامی را مراعات نمود. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص54)

 

سوال: روابط تجاری و سیاسی با بعضی کشورهائی که آلت دست دول بزرگ جائر هستند از قبیل دولت اسرائیل چیست؟

جواب: جایز نیست، و بر مسلمانان لازم است که به هر نحو ممکن است با این نحو روابط مخالفت کنند، و بازرگانانی که با اسرائیل و عمّال اسرائیل روابط تجاری دارند، خائن به اسلام و مسلمانان و کمک کار به هرم احکام هستند، و بر مسلمانان لازم است با این خیانت کاران چه دولت ها و چه تجار قطع رابطه کنند، و آنها را ملزم کنند به توبه و ترک روابط با این نحو دولت ها. (توضیح المسائل حضرت امام(ره)، م2834)


پی نوشت:
[1]. بقره، 191: «و با آنها، در نزد مسجد الحرام، جنگ نکنید».
[2]. «مگر آن که در آن جا با شما بجنگند پس اگر با شما [در آنجا] جنگیدند، آنان را به قتل برسانید که پاداش و کیفر کافران همین است».
[3]. بلخی، مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق، شحاته، عبدالله محمود، ج 1، ص 168، بیروت، دار إحیاء التراث، چاپ اول، 1423ق؛ محلی، جلال الدین، سیوطی، جلال الدین، تفسیر الجلالین، ص 33
[4]. قاسمی، محمد جمال الدین، محاسن التأویل، تحقیق، عیون السود، محمد باسل، ج 2، ص 58

منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت اندیشه قم
توضیح المسائل حضرت امام(ره)

گردآوری: بخش دین و اندیشه آکاایران

احکام جهاد و دفاع، احکامی از جهاد و دفاع گردآوری توسط بخش احکام اسلامی سایت آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات