لئو تولستوی - مجله علمی ایران | irsci

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد لئو تولستوی ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت بیوگرافی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

آکاایران: لئو تولستوی، نویسنده و فعال سیاسی اجتماعی روس در خانواده ای بسیار قدیمی و اشرافی در یاسنایا پالیانادر ۱۶۰ کیلومتری جنوب مسکو زاده شد. مادرش را در دو سالگی و پدرش را در ۹سالگی از دست داد پس از آن تحت تکفل عمه اش قرار گرفت. تولستوی در روز۲۰نوامبر۱۹۱۰میلادی درگذشت و در زادگاه خویش به خاک سپرده شد.

به گزارش آکاایران:

او یکی از مشهورترین نویسندگان و بزرگ ترین شخصیت های تاریخ روسیه می باشد. رمان های جنگ و صلح وآنا کارنینا جایگاه او را در بالاترین رده ادبیات داستانی جهان تثبیت کرده اند. تولستوی به حدی در کشورش مشهور و محبوب است که اخیرأ سکه طلای یادبودی به احترام وی ضرب شده است.

او در سال۱۸۴۴میلادیدر رشته زبان های شرقی در دانشگاه کازان ثبت نام کرد و پس از سه سال، در تاریخ۱۸۴۶میلادی تغییر رشته داده و خود را به دانشکده حقوق منتقل نمود تا با کسب دانش ِ وکالت به وضعیت نابسامان ۳۵۰ نفر کشاورز روزمزد که پس ازمرگ پدر و مادرش به او انتقال یافته بودند، رسیدگی و با اصلاحات اراضی خود به شرایط رنج آور اجتماعی آنان خاتمه دهد او در دوران جوانی ، به منطقه قفقاز رفت و در کنار ارتش روس علیه جنبش ملی قفقاز و قهرمان ملی آن ،شیخ شامل وارد جنگ شد و در این باره رمانی نوشت. او با دختری بنام صوفیه ازدواج نمود و صاحب سیزده فرزند شد . سرانجام در سال ۱۸۸۰ ، بعد ازمبارزات زیاد با خود و اشراف ، به خدمت محرومین پرداخت.

او دو بار از کاندید شدن خود برای دریافت جایزه جهانی ادبیات نوبل عذرخواهی کرد و آن را رد نمود، چون به نظر او نه تنها نقدهای ادبی دوستانه، بلکه جایزه و پول زیادی موجب فساد و ابتذال خلاقیت هنری هنرمند میشوند. تولستوی از جمله نویسندگان معروف جهانی است که مورد توجه اهل سیاست و نظریه پردازان انقلابی نیز قرار گرفت. رمانهای تولستوی را لنین مورد نقد قرار داد.

لنین قبل از انقلاب اکتبر به مدت سه سال در دوره تبعید طی مقالاتی به نقد آثارتولستوی پرداخت، چون آثار او را دارای ارزش اجتماعی و سیاسی برای جنبش مردمی میدانست. لنین در سال ۱۹۰۸ در مقاله: تولستوی، آئینه انقلاب، خفقان و بی عدالتی اجتماعی را سبب تضادها در آثار او دانست، گرچه او آثارتولستوی را حاوی نوعی آنارشیسم مذهبی میدانست . لنین گفته بود : گرچه تولستوی اشرافزاده ، ولی او یک دهقان واقعی ادبیات روس است .او نویسنده دهقانان نیمه آزاد روسیه است . او اسنادی درباره رفتار و کردار و فرهنگ میلیونها دهقان فقرزده را وارد ادبیات جهانی نمود. تولستوی مفسر تضادهای تاریخ آن زمان جامعه خود شد.
تولستوی به سبب اعتقاد به تعلیم و تربیت غیر دولتی و اخلاق آنارشیسم گونه مذهبی وتوانایی مالی شخصی ، به تاسیس مدارس در روستاها برای کودکان دهقانان پرداخت.

او حتا قبل از آمدن مائوئیست ها به صحنه مبارزه اجتماعی در شرق ،گفته بود : روشنفکران باید از دهقانان بیاموزند و نه برعکس ، ده جلد کتاب فلسفی و اجتمایی نوشتن ، آسانتر از عملی کردن یک اصل نظری است . او قبل ازظاهر شدن صلح آمیز گاندی در میدان مبارزات استقلال طلبانه ، گفته بود : مقاومت اجتماعی نباید به خشم و خشونت تبدیل شود . او نه تنها ترور آشکار ومخفی دولتی را محکوم کرد ، بلکه اقدامات مسلحانه آنارشیستهای غیر مذهبی راهم سرزنش نمود.

اصلاحات اجتماعی و تعلیم و تربیت کودکان

لئو تولستوی، به لحاظ توجه قابل احترامی که به آموزش و پرورش کودکان ونوجوانان داشت، در سال۱۸۵۷ به مدت پنج سال از کشورهای اروپای غربی و بامشاهیر اروپا مانند: چارلز دیکنز،ایوان تورگنیف، فریدریش فروبلوآدلف دیستروِگ، دیدار و پس از بازگشت به کشورش، براساس تجارب نوآموخته ، دست به یک رشته اصلاحات آموزشی زد و در همین راستا به پیروی ازژان ژاک روسو، به تأسیس مدارس ابتدائی در روستاها پرداخت . تولستوی از سال ۱۸۵۵میلادی به تناوب در زادگاه خودژاسناژا یاسانیا پالیانا،مسکووسن پترزبورگاقامت گزید .

تولستوی هیچ گاه تفاوتی بین کودکان قائل نشد و دانش آموزان نخبه را از دیگران متمایز نکرد تا در خورِ توان و استعداد هر کودکی ، آموزش مناسب را به آن ها ارزانی دارد. پس از این که مدارس از سوی اداره سلطنتی تزار تعطیل شد، تولستوی به فعالیت های فرهنگی و اهداف تربیتی مورد علاقه اش ادامه داد . او با انتشار کتاب های سرگرم کننده با ترکیبی از علوم طبیعی و انسانی ، همچنین داستان های آموزشی به ویژه داستان های ازوپ ، کودکان را با ارزش های اخلاقی ، اجتماعی و معنوی آشنا نمود. میلیون ها کودک روسی تا دهه دوم قرن بیستم با آموزش الفبای لئو نیکلایوویچ تولستوی ، سال اول دبستان را آغاز نمودند. با اتخاذ این روش ، تولستوی توانست در جنبش اصلاحات آموزشی وایجاد مدارس آزاد مؤثر واقع شود.

انقلاب درونی

تولستوی، در اوج شهرت، مبتلا به سرگشتگی و ناامید از بهبود وضعیت جامعه شد و در مرز انحطاط فکری و شکست روحی قرار گرفت. او به عنوان عضوی از اداره کل آمار و سرشماری در مسکو در سال ۱۸۸۲ میلادی با فقر روزافزون کارگران که در مقام مقایسه با محرومیت دهقانان از ابعاد وسیع تری برخورداربود، آشنا شد. با تأثیرپذیری از این واقعیت تلخ، به منظور کمک رسانی به کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت دستجمعی آنان به شهرها، اقدام به ایجاد تشکیلاتی نمود که حمایت از روستائیانی که محصولاتشان در اثر حوادث و آفات طبیعی آسیب دیده بود، در دستور کار خود قرار داد. او خود نیز با ترک سیگار و الکل و کناره گیری از تفریحات مخصوص مانند شکار ِ حیوانات، اعلام همدردی نمود.

ازجمله فعالیت های اجتماعی تولستوی، حمایت از زندانیان سیاسی، مذهبی وسربازان فراری بود. از سال ۱۸۸۱ میلادی به بعد، در نتیجه مطالعات وتحقیقات بیشتر در حیطه ادیان، گرایش و تعلقات مذهبی وی نیز شدت یافت و درهمین رابطه نسبت به ترجمه مجدد انجیل به زبان روسی اقدام کرد.

شهرت تولستوی هرچه بیشتر در خارج از روسیه وسعت می یافت، به همان نسبت نیز در داخل روسیه مورد طعن و لعن و انزجار دستگاه های دولتی و مراجع ارتودوکس قرار می گرفت. نوشته هایش قبل از انتشار توقیف وشایعه روانی بودن او به سرعت پراکنده می شد. پلیس تزاری کوچک ترین حرکت وی را تحت نظرگرفته بود.

علاوه بر تضییقات حکومت، سخت گیری های پلیس تزاری و ضبط پیش نویس رمان هایش در سال۱۹۰۸ میلادی، مشکلات خانوادگی هم مزید بر آن شد. تولستوی در آخرین روزهای حیات خود به اتفاق پزشک ِ خانوادگی و دختر کوچکش، همسر خود را ترک و به سوی جنوب روسیه مسافرت نمود. این، آخرین سفر تولستوی بود. وی دو روز بعد در زادگاهش به خاک سپرده شد

.

منبع :

اخبار اکاایران

تبلیغات