زندگینامه استیون اسپیلبرگ - بیوگرافی کارگردان ها

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد زندگینامه استیون اسپیلبرگ ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت بیوگرافی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

استیون اسپیلبرگ
 
استیون آلن اسپیلبرگ ۱۸ دسامبر سال ۱۹۴۶ در ایالت اوهایو آمریکا به دنیا آمد.

زندگینامه استیون اسپیلبرگ,استیون اسپیلبرگ,بیوگرافی استیون اسپیلبرگ,[categoriy]

اسپیلبرگ دوران کودکی‌اش را در سالن‌های سینما و با دیدن فیلم‌های والت دیسنی و آثار حادثه‌ای سپری کرد و همین مسئله موجب شد که در ساخت فیلم‌هایش نیز رگه‌های کودکی و فانتزی را رها نکند، تا جایی که برخی لقب کودک - کارگردان را به او داده‌اند.
وی از ۱۲ سالگی برای خودش فیلم‌های آماتوری می‌ساخت، فیلمنامه‌هایش را خودش می‌نوشت، از دوستانش برای بازی استفاده می‌کرد و آنها را به خوبی هدایت می‌کرد. در ۱۶ سالگی، یک فیلم بلند به نام Firelight با زمان ۲ ساعت و نیم ساخت.
استیون به کالج ایالتی کالیفرنیا رفت و آنجا در رشته سینما تحصیل کرد. در اواخر دهه ۶۰، پنج فیلم دیگر ساخت اما بالاخره در سال ۱۹۶۸ با فیلم کوتاه آمبلین بود که مورد تحسین قرارگرفت.
او همدوره جرج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسیزی، جان میلوش و برایان دی‌پالما است. اسپیلبرگ توانست با کمپانی کلمبیا قراردادی امضا کند و کارگردانی چند اثر تلوزیونی را به عهده بگیرد. این دوره کاری تجربه‌های بسیاری برای اسپیلبرگ به همراه داشت.
وی اولین اثر مهم و خلاقانه خود را که به اکران سینماها هم راه یافت در سال ۱۹۷۱ و با نام دوئل ساخت. دوئل اثری خلاق بود. دوئل ماجرای سفر یک فروشنده دوره‌گرد بود که اسیر دیوانگی یک راننده تریلر می‌شود، راننده‌ای که تماشاگر هرگز چهره او را نمی‌بیند.
اسپیلبرگ به خوبی از پس صحنه‌های تعقیب و گریز برآمد و ایجاد دلهره را در متن کار قرارداد. او توانست با این فیلم، توجه دست اندرکاران هالیوود را به خود جلب کند و خود را به عنوان یک استعداد تازه، معرفی کند.
وی در سال ۱۹۹۱ به بازسازی پرهزینه قصه پیتر پن پرداخت و نام آن را هوک گذاشت. در سال ۱۹۹۳، اسپیلبرگ انقلابی در جلوه‌های ویژه ایجاد کرد و فیلم پارک ژوراسیک را ساخت. در این فیلم، افسانه علمی - تخیلی و پرفروش مایکل کرایتون را به تصویر کشید و فیلمش مانند کتاب، بسیار پرفروش از آب درآمد.
او یک فیلم بحث برانگیز به نام فهرست شیندلر هم ساخت که جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بدست آورد. این فیلم، تنها فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال ۱۹۶۰ برنده شده است.
● برخی از محورهای پرونده هنری اسپیلبرگ:
▪ برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای فیلم فهرست شیندلر در سال ۱۹۹۵
▪ برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۶
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ برخورد نزدیک از نوع سوم در سال ۱۹۷۸
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ مهاجمین صندوقچه گمشده در سال ۱۹۸۲
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ ئی تی در سال ۱۹۸۳
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ رنگ ارغوانی در سال ۱۹۸۶
▪ نامزدی بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۹
▪ برنده جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم‌های فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان
▪ نامزد دریافت گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم‌های آرواره‌ها، برخورد نزدیک از نوع سوم، مهاجمین صندوقچه گمشده، ئی تی، رنگ ارغوانی، آمیستاد، هوش مصنوعی و مونیخ
▪ برنده نخل طلای کن برای بهترین فیلمنامه و نامزد دریافت نخل طلایی بهترین فیلم هر دو برای شوگرلند اکسپرس در سال ۱۹۷۴
▪ برنده جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فهرست شیندلر
▪ نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم آرواره‌ها و بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه برای فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای ئی تی و بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان
● برخی از آثار هنری اسپیلبرگ:
▪ ایندیانا جونز چهار، ۲۰۰۸
▪ مونیخ ۲۰۰۵
▪ جنگ دنیاها، ۲۰۰۵
▪ ترمینال، ۲۰۰۴
▪ اگه می‌تونی منو بگیر، ۲۰۰۴
▪ گزارش اقلیت، ۲۰۰۲
▪ هوش مصنوعی، ۲۰۰۱
▪ نجات سرباز رایان، ۱۹۹۸
▪ دنیای گمشده: پارک ژوراسیک، ۱۹۹۷
▪ آمیستاد، ۱۹۹۷
▪ فهرست شیندلر، ۱۹۹۳
▪ پارک ژورایسک، ۱۹۹۳
▪ هوک، ۱۹۹۱
▪ ایندیاناجونز و آخرین جنگ صلیبی، ۱۹۸۹
▪ همیشه، ۱۹۸۹
▪ امپراتوری خورشید، ۱۹۸۷
▪ رنگ ارغوانی، ۱۹۸۵
▪ ایندیاناجونز، ۱۹۸۴
▪ اعماق، ۱۹۸۳
▪ ای‌تی موجود فرازمینی، ۱۹۸۲
▪ مهاجمان صندوقچه گمشده، ۱۹۸۱ 
 
همشهری آنلاین 
ویرایش و تلخیص:آکاایران

اسپیلبرگ دوران کودکی‌اش را در سالن‌های سینما و با دیدن فیلم‌های والت دیسنی و آثار حادثه‌ای سپری کرد و همین مسئله موجب شد که در ساخت فیلم‌هایش نیز رگه‌های کودکی و فانتزی را رها نکند، تا جایی که برخی لقب کودک - کارگردان را به او داده‌اند.
وی از ۱۲ سالگی برای خودش فیلم‌های آماتوری می‌ساخت، فیلمنامه‌هایش را خودش می‌نوشت، از دوستانش برای بازی استفاده می‌کرد و آنها را به خوبی هدایت می‌کرد. در ۱۶ سالگی، یک فیلم بلند به نام Firelight با زمان ۲ ساعت و نیم ساخت.
استیون به کالج ایالتی کالیفرنیا رفت و آنجا در رشته سینما تحصیل کرد. در اواخر دهه ۶۰، پنج فیلم دیگر ساخت اما بالاخره در سال ۱۹۶۸ با فیلم کوتاه آمبلین بود که مورد تحسین قرارگرفت.
او همدوره جرج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسیزی، جان میلوش و برایان دی‌پالما است. اسپیلبرگ توانست با کمپانی کلمبیا قراردادی امضا کند و کارگردانی چند اثر تلوزیونی را به عهده بگیرد. این دوره کاری تجربه‌های بسیاری برای اسپیلبرگ به همراه داشت.
وی اولین اثر مهم و خلاقانه خود را که به اکران سینماها هم راه یافت در سال ۱۹۷۱ و با نام دوئل ساخت. دوئل اثری خلاق بود. دوئل ماجرای سفر یک فروشنده دوره‌گرد بود که اسیر دیوانگی یک راننده تریلر می‌شود، راننده‌ای که تماشاگر هرگز چهره او را نمی‌بیند.
اسپیلبرگ به خوبی از پس صحنه‌های تعقیب و گریز برآمد و ایجاد دلهره را در متن کار قرارداد. او توانست با این فیلم، توجه دست اندرکاران هالیوود را به خود جلب کند و خود را به عنوان یک استعداد تازه، معرفی کند.
وی در سال ۱۹۹۱ به بازسازی پرهزینه قصه پیتر پن پرداخت و نام آن را هوک گذاشت. در سال ۱۹۹۳، اسپیلبرگ انقلابی در جلوه‌های ویژه ایجاد کرد و فیلم پارک ژوراسیک را ساخت. در این فیلم، افسانه علمی - تخیلی و پرفروش مایکل کرایتون را به تصویر کشید و فیلمش مانند کتاب، بسیار پرفروش از آب درآمد.
او یک فیلم بحث برانگیز به نام فهرست شیندلر هم ساخت که جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بدست آورد. این فیلم، تنها فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال ۱۹۶۰ برنده شده است.
● برخی از محورهای پرونده هنری اسپیلبرگ:
▪ برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای فیلم فهرست شیندلر در سال ۱۹۹۵
▪ برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۶
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ برخورد نزدیک از نوع سوم در سال ۱۹۷۸
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ مهاجمین صندوقچه گمشده در سال ۱۹۸۲
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ ئی تی در سال ۱۹۸۳
▪ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌ رنگ ارغوانی در سال ۱۹۸۶
▪ نامزدی بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۹
▪ برنده جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم‌های فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان
▪ نامزد دریافت گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم‌های آرواره‌ها، برخورد نزدیک از نوع سوم، مهاجمین صندوقچه گمشده، ئی تی، رنگ ارغوانی، آمیستاد، هوش مصنوعی و مونیخ
▪ برنده نخل طلای کن برای بهترین فیلمنامه و نامزد دریافت نخل طلایی بهترین فیلم هر دو برای شوگرلند اکسپرس در سال ۱۹۷۴
▪ برنده جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فهرست شیندلر
▪ نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم آرواره‌ها و بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه برای فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای ئی تی و بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان
● برخی از آثار هنری اسپیلبرگ:
▪ ایندیانا جونز چهار، ۲۰۰۸
▪ مونیخ ۲۰۰۵
▪ جنگ دنیاها، ۲۰۰۵
▪ ترمینال، ۲۰۰۴
▪ اگه می‌تونی منو بگیر، ۲۰۰۴
▪ گزارش اقلیت، ۲۰۰۲
▪ هوش مصنوعی، ۲۰۰۱
▪ نجات سرباز رایان، ۱۹۹۸
▪ دنیای گمشده: پارک ژوراسیک، ۱۹۹۷
▪ آمیستاد، ۱۹۹۷
▪ فهرست شیندلر، ۱۹۹۳
▪ پارک ژورایسک، ۱۹۹۳
▪ هوک، ۱۹۹۱
▪ ایندیاناجونز و آخرین جنگ صلیبی، ۱۹۸۹
▪ همیشه، ۱۹۸۹
▪ امپراتوری خورشید، ۱۹۸۷
▪ رنگ ارغوانی، ۱۹۸۵
▪ ایندیاناجونز، ۱۹۸۴
▪ اعماق، ۱۹۸۳
▪ ای‌تی موجود فرازمینی، ۱۹۸۲
▪ مهاجمان صندوقچه گمشده، ۱۹۸۱ 
 
همشهری آنلاین 
ویرایش و تلخیص:آکاایران

اخبار اکاایران

تبلیغات