بیوگرافی بهادر مالکی - Bahador Maleki - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها

آکاایران: بیوگرافی بهادر مالکی – Bahador Maleki

بیوگرافی بهادر مالکی - Bahador Maleki
,بهادر مالکی, بیوگرافی بهادر مالکی, بهادر مالکی کلاه قرمزی,[categoriy]

آکاایران: بیوگرافی بهادر مالکی

بهادر مالکی (زاده ۸ اسفند ۱۳۶۱ ، تهران) و فارغ التحصیل رشته نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او فعالیت در تلویزیون را به عنوان صداپیشه، در برنامه «خانم حنا» آغاز نمود. این هنرمند، در آثاری چون «من و بابام و باباش»، «امداد حشرات» و «مخ آبادی ها» به جای شخصیت های عروسکی صحبت کرده است. بیشتر شهرت او به دلیل صداپیشگی او به جای فامیل دور در مجموعه کلاه قرمزی بوده است.

به گزارش آکاایران: زاده : ۸ اسفند ۱۳۶۱ تهران

تحصیلات : فارغ التحصیل نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

شغل : صداپیشه – بازیگر

شناخته شده برای : صداپیشگی فامیل دور در مجموعه کلاه قرمزی

زندگی

بهادر مالکی بنا به گفتهٔ خودش از کودکی به ساخت عروسک علاقهٔ بسیاری داشت و به همین خاطر در همان زمان نیز به نسبت هم سن و سالان خود عروسک های بیشتری داشت. به گفتهٔ او کم کم و با گذشت زمان همین مسأله باعث گرایش او به نمایش عروسکی و تحصیل این رشته شد، به طوری که پس از آن هم اکثر کارهایش در زمینهٔ کودک بوده است.

او دلیل فعالیتش در این زمینه را عشق و علاقه به این حیطه می داند. او دنیای کودک را بیشتر شبیه حسی درونی، آرامش بخش، بی ریا و باصداقت تر می داند و معتقد است در این حیطه احساس آزادی و راحتی بیشتری می کند. او بر این باور است که کار در این حیطه از همان ابتدا آرامش فوق العاده ای به او داده است.

مالکی پیش از ورود به مجموعهٔ کلاه قرمزی در مجموعه هایی چون من و بابام و باباش، مخ آبادی ها (شهر کودکان) (به کارگردانی محمد اعلمی)، امداد حشرات و … حضور داشته.

معرف بهادر مالکی به گروه کلاه قرمزی مرضیه محبوب بود. محبوب که استاد مالکی در دانشگاه بود و در گذشته به واسطه همکاری های مشترکشان کارهای مالکی را دیده بود وی را به گروه کلاه قرمزی معرفی شد.

گپی کوتاه

قبل از مجموعه کلاه قرمزی در چه کارهایی به عنوان صداپیشه حضور داشتید؟

در مجموعه هایی چون من و بابام و باباش، مخ آبادی ها (شهر کودکان) که برای آقا محمد اعلمی بود، امداد حشرات و …

ورود به دنیای کودک چه جذابیتی برایتان داشت و این جذابیت را در کدام فاکتورش می دیدید؟

دنیای کودک بیشتر شبیه یک حس درونی، آرامش بخش، بی ریا و با صداقت تر است. به عقیده من انسان در این حیطه احساس آزادی و راحتی بیشتر می کند. در مجموع لذت بخش است و تا به حال به علتش فکر نکردم که به چه دلیل این حیطه را دوست دارم. ولی فکر می کنم بیشتر به این خاطر است که از همان ابتدا آرامش فوق العاده ای به من داده است.

شخصیت فامیل دور و ببعی هر دو با هم به این مجموعه اضافه شدند، چطور شد که با این گروه آشنا شدید؟

در دوران دانشکده شاگرد خانم محبوب بودم. خانم محبوب در گذشته به واسطه همکاری های مشترکمان کار مرا دیده بودند و در ادامه از طریق ایشان به گروه کلاه قرمزی معرفی شدم و این همکاری آغاز شد.

شخصیت فامیل دور و ببعی هر کدام چطور خلق شدند؟

روال کارهای آقای طهماسب به این گونه است که ابتدا عروسک ها توسط خانم محبوب ساخته می شوند و سپس در جلسه تمرین که باحضور همه صداپیشه ها برگزار می شود، همه صدا پیشه ها جای تک تک عروسک ها صحبت می کنند و آقای طهماسب و گروه صدایی که به عروسک مورد نظر بیاید را انتخاب می کنند. در مورد عروسک فامیل دور هم به همین ترتیب بود.

شخصیت گوسفند یا همان ببعی، ذهنیت خود آقای طهماسب بود. سال گذشته هنگامی که تمرین هایمان شروع شد، آقای طهماسب گفتند که احتمالاً امسال یک عروسک گوسفند به گروه اضافه خواهد شد. در یکی از جلسات تمرین، همان طور که بهادر جان اشاره کرد خانم محبوب طی سفارشی که از آقای طهماسب گرفته بودند عروسک ها را ساخته و آورده بودند. همه صدا پیشه ها روی عروسک ببعی صحبت کردند و آقای طهماسب صدای مرا که شاید در نظر اول، دورترین صدا به چهره عروسک ببعی بود انتخاب کردند، در ادامه در شکل گیری شخصیت ببعی خود آقای طهماسب نقش اصلی را داشتند و خب در کنارش من و بنفشه صمدی (عروسک گردان ببعی) تمام تلاشمان را به کار بستیم که هر چه ایده ناب داشتیم در اختیار گروه قرار دهیم.

اینکه صدای عروسک توسط گروه و یا فردی تأیید شود چگونه است و به چه عواملی بستگی دارد؟ و آیا سلیقه ای است؟

همه فاکتورها دست به دست هم می دهد و البته فقط چهره عروسک کافی نیست، چون عروسک گردانی هم در این قضیه دخیل و مکمل می باشد. شخصیتی که قرار است در ذهن مخاطب گل کند، حاصل یک تصمیم گروهی است. شاید بهتر باشد بگویم یک مقوله کاملاً حسی است که هماهنگی ذهنی چند نفر از جمله صدا پیشه، عروسک گردان و کارگردان با یکدیگر است.
ضمن اینکه همانطور که در قبل اشاره کردم گاهی اوقات نیز مشاهده می شود که یک صدا بیش از باقی صداها با چهره عروسک هماهنگ است. در ادامه صدا و شخصیتی که ساخته شده اگر قابلیت پرداخت داشته باشد طبیعتاً ماندگار می شود و به یکی از کاراکترهای برنامه تبدیل خواهد شد.

یکی از نقاط جالب توجه و شاید نقطه قوت مجموعه کلاه قرمزی این است که شخصیت عروسک ها به یکباره مشخص نمی شود و در طی مدت زمان طولانی سه الی چهار ساله مخاطب می تواند ابعاد گوناگون شخصیت یک عروسک را شاهد باشد، که این مسئله هم در مورد عروسک ببعی و هم در مورد عروسک فامیل دور کاملاً صادق است. این از اهداف برنامه است و ایده اش با کارگردان است؟

شاید این نکته که به آن اشاره کردید به دلیل کمبود فرصت کافی است. در مورد شخصیت فامیل دور باید بگویم به دلیل اینکه پشتوانه شخصیتی دارد می توان رفته رفته قسمت های جدیدی را در زندگی اش پیدا کرد، برای مثال می تواند به گذشته اش برگردد و از کودکی خود تعریف کند و …

کدام یک از ابعاد شخصیتی این عروسک ها برای خودتان جذابیت داشت؟

اولین مسئله ای که در مورد فامیل دور برایم جذاب بود، این بود که وقتی کسی ادای او را درمی آورد خوشحال می شود و استقبال می کند و در کل دوست دارد که ادایش را دربیاورند. در کل همه دغدغه های فامیل دور برایم جالب است. اینکه فردی تا این حد عمیق به در و متعلقات آن نگاه کند را خیلی دوست دارم و کلیت این شخصیت برایم بسیار دوست داشتنی است. به عقیده من هنوز بسیار جای کار دارد.

در حالت کلی برای حضور در کارهای عروسکی و بالاخص مجموعه کلاه قرمزی چقدر پایبند به متن هستید و چقدر بداهه گویی می کنید؟

شیوه کارگردانی آقای طهماسب به گونه ای است که ایشان دیالوگ هایی را دوست دارند که برای خود گوینده باشد به همین خاطر با راهنمایی هایشان سعی می کنم آن کلمه را در کنار کلمه هایی که در دایره لغات این شخصیت دارم، جلو ببرم. در مجموع در این کار آقای طهماسب در ابتدا تعریفی از موقعیت را برایمان داشتند و ما براساس آن بداهه سازی می کردیم.

آقای مالکی شخصیت فامیل دور فردی جدی است. آیا وجه تشابهی با او داشتید؟

نه، قطعاً او یک شخصیت دیگر است. بیشترین وجوه شخصیتی او که سعی در پررنگ کردنش داشتیم، همان موضوع در بود. مسئله ای که کار اوست و به شدت عاشق و درگیرش است و در موردش تحقیق کرده و به در های مختلفی فکر می کند و برای هر کدام فلسفه بافی های خاص خود را دارد.

پرداخت در مورد چنین مسائلی به عهده خودتان بود؟

نه، همانطور که گفتم آقای طهماسب به عنوان فردی که احاطه کامل روی تمامی شخصیت ها داشتند، به نوعی در شکل گیری شخصیت ها به ما نشانی می دادند و البته بیشتر سعی می کردند که ذهن گوینده را معطوف موضوعاتی که به شخصیت عروسک مرتبط است بکنند تا از فکر و خلاقیت خودمان استفاده کنیم. در کل کاری همه جانبه انجام می دهیم به رهبری و هدایت فردی که دقیقاً می داند که چه می خواهد.

در مجموع موفقیت یک عروسک را در کدام بعد وجودی اش می دانید؟

دقیقاً مثل پنج انگشت یک دست می ماند و به گونه ای است که باید تمام عناصر تشکیل دهنده اش کار خود را به خوبی انجام دهند. یک کار کاملاً مشارکتی و هماهنگی ای است که در آن واحد شکل می گیرد و اگر عروسک خوبی ساخته نشده باشد در ادامه آن مهارت عروسک گردان نیز نشان داده نمی شود و در پی آن لحظات نابی به وجود نخواهد آمد تا گوینده از آنها برای صحبت کردنش روی عروسک استفاده کند.

تا به حال برایتان پیش آمده که کودکی شما را بشناسد و از شما بخواهد برایش به صورت زنده مثل شخصیت فامیل دور صحبت کنید؟

نه تا به حال پیش نیامده ولی خب همه دوستان و اقوام می دانند که گویندگی می کنم وحتی این اواخر هم، یکبار هنگامی که مشغول صحبت کردن بودم، با تعجب به من گفتند که الان لحن و نوع کلامت شبیه فامیل دور شد!

موفقیت یک صدا پیشه را در تیپ سازی می دانید یا اینکه معتقدید اگر صداپیشه ای حتی با کمی تغییر در صدای خود، بتواند عروسک را جان ببخشد، کافی است؟

بستگی به شرایط و موقعیت کار و آن چیزی که مد نظر کارگردان است دارد. گاهی اوقات پیش می آید که کار تماماً تیپیکال است و قاعدتاً اگر تیپ بازی کنی، کار موفق تری را انجام خواهی داد ولی زمانی هم هست که اینطور نیست، در کل بستگی به نوع کار و سلیقه کارگردان و چیزی که از صداپیشه می خواهد دارد.

بین تمامی عروسک های مجموعه کلاه قرمزی، کدام یک را از سایرین بیشتر دوست دارید و شخصیتش به نظرتان جذاب تر از سایر عروسک هاست؟

پسرخاله را دوست دارم به خاطر اینکه مرا به یاد پدرم می اندازد. پدرم بسیار شبیه پسرخاله است و فقط پسرخاله است که پدرم را می خنداند.

عکس بهادر مالکی صداپیشه فامیل دور مجموعه کلاه قرمزی

,بهادر مالکی, بیوگرافی بهادر مالکی, بهادر مالکی کلاه قرمزی,[categoriy]

 

منبع :

اخبار اکاایران

تبلیغات