استاد مرتضی ممیز، دعوت حق را لبیک گفت - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد استاد مرتضی ممیز، دعوت حق را لبیک گفت ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت بیوگرافی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

آکاایران خبرگزاری انتخاب : استاد «مرتضی ممیز» هنرمند نامدار عرصه گرافیک کشور که مدت طولانی با دردی جانکاه دست و پنجه نرم می کرد، جمعه شب در بیمارستان آبان درگذشت. به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری «انتخاب»، وی از ‪...

استاد مرتضی ممیز، دعوت حق را لبیک گفت
,[categoriy]

آکاایران: استاد مرتضی ممیز، دعوت حق را لبیک گفت


خبرگزاری انتخاب : استاد «مرتضی ممیز» هنرمند نامدار عرصه گرافیک کشور که مدت طولانی با دردی جانکاه دست و پنجه نرم می کرد، جمعه شب در بیمارستان آبان درگذشت.

به گزارش آکاایران به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری «انتخاب»، وی از ‪ ۲۳‬آبان ماه سال جاری در بیمارستان بستری بوده است. ممیز مدتی بود به دلیل عوارض ناشی از شیمی درمانی به خاطر ابتلا به سرطان، مورد مداوای پزشکان قرار داشت.

این هنرمند از روز شنبه نمی توانست غذا بخورد و تنها گاهی چشمانش را باز می کرد و نزدیکانش را می شناخت.

پیکر وی ساعت 10 روز دوشنبه هفتم آذر ماه - هم زمان با سال روز شهادت امام جعفر صادق (ع) -، زمان تشییع پیکر پیر گرافیک ایران تعیین شد.

پس از تشییع از مقابل خانه ی هنرمندان ایران، مرتضی ممیز در باغبان کلا، واقع در کردان کرج، به خاک سپرده می شود.

او چهارم شهریور ‪ ۱۳۱۵‬متولد و در سال ‪ ۱۳۴۴‬در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

ممیز تحصیلات خود را در ‪ ۱۹۶۸‬میلادی در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی ادامه داد و پس از بازگشت به ایران به فعالیت در زمینه تصویرسازی و گرافیک پرداخت.

در چهل و پنج سال گذشته مدیر هنری و گرافیک بسیاری از نشریات ادبی و فرهنگی معتبر ایران بوده و طراحی صحنه و لباس چهارده نمایش و دو فیلم سینمایی را انجام داده است.

بسیاری از هنرمندان وهنردوستان نسل نو کشور ممیز رابه عنوان پدر گرافیک ایران می شناسند.

بنابراین گزارش، تاثیر آثار ممیز در هنرمندان نسل بعد از خود، ایده های منحصر به فرد و تکنیک های زیادی که به واسطه فعالیت های او وارد عرصه گرافیک ایران شده است ، قابل انکار نیست.

"آیدین آغداشلو" ، هنرمند و نقاش در مورد ممیز می گوید : مرتضی به حق ستایش شده ترین گرافیست ایران است، تا پیش از مرتضی ممیز چیزی به نام گرافیک معاصر وجود نداشت.

وی ادامه داد : گرافیک ایران پیش از ممیز دچار پراکندگی و عدم تشخص بود و پیش از او چیزی بنام علامت تجارتی و " لگو" در ایران وجود نداشت، به همین دلیل مورخان به راحتی و درستی نمی توانند گرافیک ایران بین سال های ‪ ۱۳۰۰‬تا ‪ ۱۳۴۰‬را جمع بندی کنند.

وی معتقد است : پیش از آغاز به کار مرتضی ممیز و بعد از آن با همراهی قباد شیوا و فرشید مثقالی چیزی به اسم پوستر نداشتیم.

"مرتضی ممیز در آثارش دل بستگی هایی به آثار و زندگی پیش از خود داشت ، که شاید کمتر کسی به آن توجه کند."
با وجود تمام آنچه گفته شد،ممیز خود از هنرمندان دیگری تاثیر گرفته است که به اعتقاد آغداشلو تاثیر محمد بهرامی بر ممیز قابل توجه است و باید بررسی شود.

وی گفت : اگر حافظه ما درست کار کند و نگاهی به گرافیک پیش از مرتضی ممیز بیاندازیم، متوجه می شویم که بسیاری از گرافیست های ما با هاشور کار می کردند که منشا آن حکاکی هایی بود که در قرن پانزدهم میلادی در اروپا برای چاپ استفاده می شد.

آغداشلو ادامه داد: ممیز در تاسیس گسترش وتداوم گسترش دانشکده های گرافیک نقش عمده ای داشت و در تربیت نسل عظیمی از هنرمندان تراز اول نقش بسیار مهمی دارد.

"پرویز کلانتری" هنرمند حوزه نقاشی و تصویرگری گفت که ممیز بنیان گذار تصویرگری نوین ایران دراوج جدال بین پیروان نوگرا و سنتی در حوزه هنرهای تجسمی و گرافیک است.

وی افزود : قاعده شکنی و رویکرد به شیوه های بیانی و تصویری جدید در کلیه آثار این هنرمند مشهود است.

کلانتری تصریح کرد : ممیز در پایان نامه دانشگاهی خود با خلق یک تابلو نقاشی، قواعد دست و پاگیر هنر را به سخره گرفت و نوآوری های خود را آشکار کرد.

وی پایان نامه ممیز در مقطع تحصیلی کارشناسی را اثری برجسته و فراتر از مرزهای نقاشی کلاسیک عنوان کرد و ادامه داد : این اثر مانند سوگند نامه یک نقاش در برابر اعضای یک آکادمی علمی است که در آن به چارچوب های کلاسیک تن داده،اما اسیر این قواعد نمی شود.

"نورالدین زرین کلک" هنرمند حوزه پویانمایی نیز اظهار داشت : ممیز عامل شکل گیری یک جریان منسجم و پویا در عرصه گرافیک بود، جریانی که بسیاری از گرافیست های کشور را با خود همراه کرد.

وی معتقد است که آثار رنگی ممیزجلوه بصری و زبان هنری تاثیرگذاری دارند به گونه ای که می توان این آثار را با آثار سیاه و سفید و مطرح این هنرمند مقایسه کرد.

ممیزعلاوه بر فعالیت حرفه ای گرافیک، ساخت سه فیلم کوتاه باعنوان" آن که عمل کرد و آنکه خیال بافت" ، "یک نقطه سبز" و "سیاه پرنده" نیز در پرونده خود دارد.

فیلم یک نقطه سبز در ‪ ۱۹۷۳‬دیپلم افتخار فستیوال مسکو را برای او به ارمغان آورده است.

با این وجود مهم ترین فعالیت های این هنرمند در زمینه تصویرسازی است و موزه هنرهای معاصر تهران در سال ‪ ۱۳۸۲‬در کنار برپایی نمایشگاه گرافیک طراحان سه قاره نمایشگاهی نیز به منظور بزرگداشت بیش از ‪ ۴۰‬سال فعالیت هنری این هنرمند برپا داشت.

ممیز شش کتاب درباره طراحی و نقاشی منتشر و جوایز متعددی از نمایشگاه های بین المللی دریافت کرده است.

اسکناس های پنج هزار و ده هزار ریالی رایج در ایران توسط این هنرمند طراحی شده است.

تصویرسازی های کتاب هفته به سر دبیری احمد شاملو در دهه ‪ ۴۰‬شمسی مجموعه ای از جاودانه ترین آثار تصویرسازی مجلات در ایران را بوجود آورده است.

بسیاری از منتقدان تصویرسازی های ممیز در کتاب هفته را بهترین دوره کاری او می دانند اما خود ممیز در زمان نمایشگاه طراحان گرافیک سه قاره درباره این دوره آثارش گفت : کتاب هفته دوره عکس العملی من بوده است و مربوط به زمانی است که دانشجوی هنرهای زیبا بودم وکار رابراساس نظر وخواست استادان مدرسه ام انجام می دادم.

ممیز از بنیان گذاران انجمن صنفی گرافیک ایران،تاسیس رشته گرافیک در دانشکده های هنری ایران است.

او سال ها در شرایط مختلف سیاسی کشور به فعالیت هنری خود ادامه داده و درتبدیل نهال نوپای گرافیک معاصر به درختی نیرومند موثر بوده است.

تحریریه «انتخاب» درگذشت این هنرمند ارزنده را به خانواده و دوستداران مرحوم تسلیت می گوید.

منبع :

تبلیغات