اظهارنظر جالب شریفی نیا: من باندی ندارم! - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها


محمدرضا شریفی نیا: من معتقدم که با پول و پارتی نمی‌توان وارد سینما شد. اگر هم بتوانند وارد شوند یک یا دو کار بیشتر نمی‌توانند انجام دهند و خیلی زود از این عرصه خارج می‌شوند.

چندسالی است محمدرضا شریفی‌نیامرد همه فن حریف ایران نیست تا همین چندسال قبل90 درصد فیلم‌های ایران ردی از او و بازیگران انتخابی‌اش داشتند اما دیگر خبری از آن روزها نیست. او خودش را تمام شده نمی‌داند و می‌گوید همچنان مرد اول همه فیلم‌هاست.

فیلم «سه بیگانه» پیش از این قرار بود با بازیگران و عوامل دیگری ساخته شود که کنسل شد. در این مورد صحبت می‌کنید؟

پیش از این قرار بود این کار با آقای کاسه‌ساز انجام شود که تا آنجایی که من شنیده بودم تا مراحلی هم پیش رفته بودند ولی ادامه پیدا نکرد. مرحله بعد قرار شد آقای ردایی و آقای مظلومی کار را انجام دهند و انتخاب‌های اولیه‌ای هم داشتند که بنا به دلایلی کار مجدد چند روز قبل از کلید خوردن متوقف شد. قبل از این با من در رابطه با کار صحبت شده بود که من سر کار دیگری بودم تا اینکه مجدد با من تماس گرفتند و من بعد از ارزیابی‌هایی که انجام دادم عنوان کردم که ظرف 10 تا 12 روز بعد از انتخاب بازیگران کار را شروع خواهیم کرد.

,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی
,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی

بعد از صحبت‌هایی که با آقای مظلومی در مورد بازیگران داشتیم به این نتیجه‌ رسیدیم که شما اکنون می‌بینید. فقط نقشی بود که بنا بود آقای شفیعی‌جم بازی کنند ولی متاسفانه ایشان هم نتوانستند و جای ایشان آقای مجید صالحی انتخاب شدند. نقش مهم دیگر کار نقشی است که آقای برزو ارجمند بازی می‌کنند و دو نقش اصلی زن نیز برعهده خانم لیلا اوتادی و خانم سحر قریشی است.

جمع کردن این گروه سخت بود؟

بله، از طرفی زمان کم داشتیم و از طرفی نزدیک جشنواره بود و هماهنگی بازیگرها کمی سخت بود. یکسری نقش‌های کوتاه نیز در کار داریم که در عین کوتاهی نقش‌های مهمی هستند و قرار شد از بازیگرهایی استفاده شود که آنها نیز تجربه حضور داشته و مطرح باشند؛ مثل آقای محب‌اهری، علی کاظمی و خانم شیوا خسرومهر. نقش تاثیرگذاری هم در کار وجود دارد که آقای حمید لولایی عهده‌دار این نقش هستند که نقش یک روحانی است. در کل اکیپ کار اکیپ بسیار خوبی است. خوشبختانه در نهایت ظرف مدتی که اعلام کرده بودیم کار را به کلید خوردن رساندیم و بالاخره کاری که چند بار تا مرحله فیلمبرداری رفته بود، کلیدش زده شد.

,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی
,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی

در مورد نقش خودتان بگویید؟

نقش یک خارجی را دارم که به عنوان جاسوس برای انجام عملیاتی وارد ایران می‌شود ولی با توجه به شرایط جامعه و اتفاقات روزمره‌ای که رخ می‌دهد و برای مردم ما عادی است، موانعی برای عملیاتی که قرار است انجام دهم پیش می‌آید. نقش یک فرد جدی را دارم اما در موقعیت‌های کمدی و طنز قرار می‌گیرم.

چقدر قدرت محمدرضا شریفی‌نیا باعث می‌شود که در عرض یک هفته یک تیم بازیگر را جمع کند و آیا این قدرت باعث شد که گروه مجبور شود برای کلید زدن کار به شما روی آورد؟

اصلا بحث قدرت نیست چون چند ماه قبل در مورد این کار با من صحبت شده بود که کار کنیم ولی یکسری تصمیمات گرفته شد و اتفاقاتی رخ داد و من هم رفته بودم سر کار دیگری. مجدد با من تماس گرفتند و ما از تمام توانایی‌های اعضای گروه استفاده کردیم، آقای مظلومی، آقای ردایی، آقای متولی و. . . همه با هم کمک کردیم تا خیلی سریع کار کلید بخورد، چون پیش از این چند بار به مرحله کلید خوردن رسیده بود. این بار همه عزم‌شان را جزم کردند که کار به سرانجام برسد.

,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی
,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی

وقتی قرار است پروژه‌ای شکل بگیرد، همدلی بچه‌ها در کار خیلی مهم است به‌خصوص همراهی کارگردان و تهیه‌کننده که خوشبختانه در این کار هم آقای مظلومی و هم آقای ردایی این انعطاف را داشتند و تمام سعی خود را می‌کردند که این اتفاق زودتر رخ دهد. تمام اتفاقات به موازات هم پیش رفت.

گویا گریم‌های ویژه‌ای را هم در کار شاهد هستیم. . .

از نظر گریم این کار نسبتا سخت بود چون در دو مقطع بچه‌ها گریم داشتند؛ یکی گریم اولیه سه نقش اصلی کار بود که درواقع خارجی هستند و دیگری گریمی که وارد ایران می‌شوند. از طرف دیگر خانم سحر قریشی گریم متفاوتی دارند؛ نقش زنی را بازی می‌کنند که شبیه مردهاست و در فیلم «عباس‌آقا» صدایش می‌کنند. آقای برزو ارجمند که در واقع دو نقش را بازی می‌کنند و به همین خاطر دو گریم متفاوت دارند.

,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی
,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی

کمی خسته به نظر می‌رسید. چه چیزی باعث می‌شود که شما همچنان پرانرژی و پرکار ادامه دهید...

بالاخره باید کار کرد. هر چند این کاری که الان مشغول فیلمبرداری آن هستیم کمی سنگین است. از ساعت 9 صبح سر کارم و الان که در خدمت شما هستم ساعت 9 شب است، یعنی 12 ساعت کاری که خودتان هم دیدید حتی یک فاصله کوتاه هم پیش نیامد که بتوانیم با هم مصاحبه کنیم. یک زمانی انرژی من خیلی زیاد بود ولی خب به مرور این انرژی تحلیل رفته اما با این زمانی که کار می‌کنم احساس خستگی نمی‌کنم و اینکه الان چهره‌ام خسته است آن هم به خاطر کم‌خوابی و کار فشرده است ولی زمان کار خسته نمی‌شوم.

دوست دارم بدانم که آقای شریفی‌نیا صرفا به‌خاطر اینکه به این پروژه کمک کرده باشد وارد پروژه شد یا اینکه واقعا این کار شما را جلب کرد؟

اولین‌بار که فیلمنامه را خواندم تابستان بود و همان زمان واقعا از فیلمنامه خوشم آمد و واقعا کار را دوست داشتم، کاری را که دوست نداشته باشم اصلا قبول نمی‌کنم، هرقدر هم بابت آن پول پرداخت کنند. گاهی اوقات با برخی آدم‌ها رودربایستی داریم یا بحث رفاقت است اما در این کار هیچ کدام از این موارد نبود. این اولین همکاری من با آقایان مظلومی و ردایی بود. نقش آقای متولی در این کار خیلی زیاد بود. ایشان باعث آشنایی من و آقای مظلومی بود.

,محمدرضا شریفی نیا, شریفی نیا, باند محمدرضا شریفی نیا,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها، زندگینامه بازیگران، بیوگرفی بازیگران مرد، بیوگرافی بازیگران زن،زندگینامه بازیگران ایرانی

ابتدا که فیلمنامه را خواندم به خاطر متفاوت بودن داستان خیلی از آن خوشم آمد و بعد از آن عنوان کردم که هر کمکی از من بخواهید، هستم. بالاخره بعد از چندین سال حضور در این عرصه و بازی در چندین فیلم سینمایی و سریال سال‌ها تجربه کسب کردم و این تجربه باید یک جایی به کار بیاید و دوستانی که خواهان باشند می‌توانند از تجربیات من استفاده کنند. رفتار آقای مظلومی در جلساتی که با هم در شروع کار در مورد فیلمنامه، بازیگران، عوامل و... داشتیم واقعا عالی و خوب بود، همین‌طور آقای ردایی. نگاه‌شان به کار خیلی مثبت بود.

یعنی اگر در جلساتی که با آقای مظلومی و آقای ردایی داشتید درصدی به توافق نمی‌رسیدید کار را قبول نمی‌کردید؟

بله، همان‌طور که گفتم اگر کاری را دوست نداشته باشم اصلا آن را قبول نمی‌کنم. چون این نوع کار، کارهای دلی است، مثل یک کار مکانیکی نیست که با جسم سر و کار داشته باشید که هرچند برای آن کار هم باید حس خوبی داشته باشید. در این نوع کار باید واقعا علاقه‌مند باشید، علی‌الخصوص به متن. باید نسبت به عواملی که در کار هستند، کارگردان، بازیگران و... حس خوبی داشته باشید تا بتوانید فضای درست را ایجاد کنید. وقتی تمام این عوامل در کنار هم قرار بگیرند همه چیز خوب پیش می‌رود یعنی صبح که از خواب بیدار می‌شوید برای اینکه بیایید سرکار برای شما لذت‌بخش باشد.

این کار برای شما لذت‌بخش است؟

بله، صددرصد لذت‌بخش است. اگر لذت‌بخش نبود اصلا نمی‌آمدم. امسال تصمیم گرفته بودم که اصلا کار نکنم و استراحت کنم و به کارهای شخصی‌ام برسم که متاسفانه پیش نیامد و همین الان که با شما صحبت می‌کنم مشغول چند کار دیگر هم هستم. بخشی به خاطر فیلمنامه‌های خوبی بود که پیشنهاد شد و نتوانستم رد کنم. از طرفی سریال «معمای شاه» که مدت‌هاست درگیر این سریال هستیم. سریال «بی‌قرار» که 10قسمت این سریال را قبلا ساخته بودیم و مشغول ساخت ادامه آن هستیم. چند کار سینمایی هم هست که آنها را در نوبت گذاشتم.

چرا کارهایی مثل عکاسی را دیگر به شکل جدی پیگیری نمی‌کنید؟ یعنی بازیگری همیشه برای شما ارجح بوده است؟

نه اتفاقا بازیگری آنچنان برایم مهم نیست. بازیگری حرفه بدی نیست ولی حرفه تعیین‌کننده‌ای هم در سینما نیست. شاید خیلی‌ها مفاهیمی برای بازیگری درست کرده باشند که این حرفه را بزرگ کنند اما به نظر من حرفه بزرگی نیست. شما به‌عنوان بازیگر در خدمت مفهومی هستید که مغز و جوهره اصلی آن زیرنظر ذهنیت کارگردان است و ما مجری آن تفکر هستیم. به‌نوعی بازیگر کمی از آکسسوار صحنه بهتر است ولی آنقدرها تعیین‌کننده نیست.

بازیگری یعنی اینکه شما به زیباترین شکل به رساندن یک مفهوم کمک کنید ولی در همان چارچوب کارگردان و نویسنده یعنی اینکه شما در جبر کارگردان و نویسنده محصور هستید. این حرفی بود که من جای دیگری گفته بودم و به خیلی‌ها برخورده بود؛ اینکه ما کارگردان مولف داریم ولی بازیگر مولف نداریم چون شما خط فکر کارگردان را ایفا می‌کنید، اینکه دیالوگ را کمی تغییر بدهید که مولف بودن نشد. شما مفهوم کار را که نمی‌توانید تغییر دهید چون مفهوم در دست کارگردان یا نویسنده است. ما خیلی خیلی که تلاش کنیم این است ؛ نقشی که به ما پیشنهاد شده به بهترین شکل ممکن در راستای آن چیزی که کارگردان معین می‌کند و داستان می‌گوید، ایفا کنیم. بنابراین بازیگری آنقدرها برای من وسوسه‌انگیز نیست. اما شما در عکاسی قدرت دارید، به‌نوعی در عکاسی شما هم می‌توانید کار کارگردان را انجام دهید، هم کار طراحی صحنه عکاسی فیلم را انجام دهید، هم زاویه‌ای را برای عکاسی تعیین کنید که روی ذهن کارگردان و فیلمبردار هم تاثیر بگذارد.

طراح صحنه در قالب کارگردان و آن مجموعه دیده می‌شود و بیشتر از آن نمی‌تواند کاری بکند یعنی اگر طراح صحنه یا لباسی بخواهد کار متفاوتی انجام بدهد باید خارج از پروژه برای خودش نمایشگاهی را راه‌اندازی کند. کارگردان و تهیه‌کننده قدرت مطلقه فیلم هستند. این دو حتی می‌توانند انتخاب‌های اولیه را به گونه‌ای انجام بدهند که با ذهنیت خودشان یکسان و همسو باشد، اما باقی عوامل خیر. گاهی فیلمبردارها توانسته‌اند قدم‌هایی جدا در فیلم بردارند اما در کل باز هم حصار فیلمنامه وجود دارد. این است که نقش‌ها یا شغل‌هایی که شما را از باقی عوامل سینما مجزا می‌کند، جذاب هستند.

چرا شما سراغ آن کارها نمی‌روید؟

من مدتی است کار تهیه‌کنندگی انجام می‌دهم. 2 کار با آقای علیرضا امینی انجام دادم، فیلمی با آقای ورزی داشتم. در کل تهیه‌کنندگی خوب است، عطش اعتقادی و ایدئولوژیکی شما را برآورده می‌کند. در هر صورت کارگردانی و تهیه‌کنندگی شما را سیراب می‌کند، حالا شما می‌توانید هرکدام از اینها باشید، نوع نگاه شما، نوع جهان‌بینی‌شما، موضوعی که پرورش می‌دهید و... فقط از کانال کارگردان، تهیه‌کننده یا نویسنده می‌گذرد. نویسنده زمانی که مشغول نگارش است با اختیار کامل این کار را می‌کند ولی کارگردان یا تهیه‌کننده است که آن کار را انتخاب بکند یا خیر و اینکه کارگردان و تهیه‌کننده هستند که برای نزدیک کردن داستان به ذهنیت خودشان دستی در فیلمنامه نیز می‌برند. اینها قدرت‌هایی است که در دستان کارگردان و تهیه‌کننده است.

کار کردن در این عرصه جذاب است، چون شما یک آدم قدرتمند می‌شوید. اینجا شما هستید که تعیین‌کننده می‌شوید و آدم‌ها را می‌آورید تا تفکرات و نگاه شما را تصویری کنند. خودم به بخش کارگردانی هیچ علاقه‌ای ندارم، کمااینکه پیش از اینکه وارد این عرصه شوم کارگردانی تئاتر انجام می‌دادم و کارهای مطرحی از نویسندگان بزرگ را روی صحنه بردم و به‌صورت تمام حرفه‌ای چه به‌عنوان کارگردان، تهیه‌کننده یا بازیگر این مقوله را پیگیری می‌کردم. ولی متاسفانه با توجه به مشکلات شدیدی که پیرامون تئاتر است کار کردن در سینما و تلویزیون راحت‌تر است.

استعداد هم می‌تواند نقش داشته باشد؟

استعداد بحث دیگری است. ولی در کنار استعداد، مطالعه مهم‌ترین رکن بازیگری است. این را می‌گویم که متاسفانه خیلی از عزیزان از آن بهره‌مند نیستند. هر مطالعه‌ای، رمان، نمایشنامه، تاریخ، مسائل اجتماعی، قصه، شعر و... اینکه شما به همه چیز مسلط باشید. شما در جایگاه تک‌تک افرادی که در این مملکت هستند قرار می‌گیرید. وقتی شما در جایگاه هر آدمی قرار می‌گیرید نگاه‌تان نیز باید فرامتنی و فراانسانی باشد. در جایگاه آدم‌ها قرار گرفتن یعنی اینکه شما توانایی تحلیل آدم‌ها را داشته باشید. این روانشناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و... می‌خواهد.

 همه این مسائل از آن بازیگر است. طرف صحبت من با فردی است که دوست دارد بازیگر شود، باید تحصیلات و مطالعه داشته باشید. اینکه بالاخره نوعی دغدغه در ذهن‌تان در مورد زندگی، خلقت، حیات، مردم، فیلم و... داشته باشید. متاسفانه این تصور به‌وجود آمده که به راحت‌ترین شکل ممکن می‌شود بازیگر شد.

ولی هستند بازیگرانی که هیچ استعدادی هم ندارند و همیشه در تیم خاصی کار می‌کنند...

کسی که استعداد و مطالعه هم داشته باشد، به کارش ادامه می‌دهد. اصلا این‌گونه نیست که کسی استعداد نداشته باشد و بتواند به کارش ادامه دهد. اتفاقا من معتقدم که با پول و پارتی نمی‌توان وارد سینما شد. اگر هم بتوانند وارد شوند یک یا دو کار بیشتر نمی‌توانند انجام دهند و خیلی زود از این عرصه خارج می‌شوند. امکان ندارد که شما با پول و پارتی وارد این عرصه شوید و بتوانید بمانید.

این امکان ندارد. باید استعداد و مطالعه داشته باشید تا بتوانید در این عرصه ماندگار شوید. خیلی از جوان‌های ما که به‌تازگی وارد این عرصه شده‌اند، تحصیلکرده و پرمطالعه هستند. دیگر آن زمان گذشت که هرکسی از پدر و مادرش قهر می‌کرد و می‌آمد بازیگر می‌شد.

به نکته خوبی اشاره کردید، اینکه با پارتی و پول نمی‌شود وارد این عرصه شد و نکته جالب اینکه باوجود اینکه شما باتوجه به حضورتان خیلی از دخترهای خودتان در کارهای‌تان استفاده نمی‌کنید. شاید اگر فرد دیگری بود این کار را می‌کرد... اگر محمدرضا شریفی‌نیا باند دارد چرا هیچ‌وقت از دخترهای خودش استفاده نمی‌کند؟

برای اینکه اصلا باندی وجود ندارد، نه اینکه بگویم این اشکال دارد که شما یک باند یا یک گروه داشته باشید. پیش از این بارها در مورد باند صحبت کرده‌ام. برای یک فیلم، بهترین‌هایی را انتخاب می‌کنم که تشخیص می‌دهم برای آن نقش مفید هستند. این‌گونه نیست که فقط یک تعداد آدم مشخص وجود داشته باشد و از این کار ببرم سر کار دیگر. این برعهده شماست تا کارهایی که من به‌عنوان انتخاب بازیگر نقش داشتم را بررسی کنید و ببینید آیا یک گروه ثابت بوده‌اند یا خیر.

استعدادی را در بعضی آدم‌ها می‌بینید که تا به حال دیده نشده و انتخاب شما باعث احیای دوباره آن بازیگر می‌شود...

یکسری از آدم‌ها در یکسری از نقش‌ها باقی مانده‌اند و هیچ استعداد دیگری از آنها دیده نشده است. سعی می‌کنم که این افراد را کشف مجدد کنم. من به بازی خیلی از بازیگرها نگاه می‌کنم و حس می‌کنم مثلا این بازیگر نقش‌های جدی، می‌تواند در نقش‌های کمدی هم بسیار موفق باشد و او را برای یک نقش کمدی انتخاب می‌کنم و برعکس. من اصلا معتقد نیستم که اگر یک بازیگر مثل امین حیایی اگر در نقش‌های کمدی موفق بود پس فقط یک کمدین است چرا که او توانایی این را دارد که در نقش‌های جدی هم موفق ظاهر شود، درنتیجه او را برای کارهای جدی هم دعوت می‌کنم.

خیلی از بازیگران هستند که در موقعیت‌هایی دیده نشدند ولی استعدادش را دارند و من حتما از آنها در کارهای مختلف دعوت می‌کنم و تا به حال هم چندین بار این کار را کرده ام و جواب خوبی هم از کار گرفتم. بحث بازیگری مقداری پیچیده است، از طرفی علاقه‌مند به این عرصه خیلی فراوان است و از طرفی گاهی برخی این تصور برایشان به وجود می‌آید که مثلا من برای چند فیلم یکسری بازیگر را انتخاب کرده‌ام، حتما به باقی بازیگران نگاه بدی دارم.

باور بفرمایید این‌گونه نیست، خیلی از آن بازیگرهایی که گاها از طرف من انتخاب نشده‌اند یا به خاطر این بوده که سر کار دیگری بودند یا شرایط کاری‌شان با شرایط کاری ما هماهنگ نمی‌شد و از طرفی قرار نیست که من انتخاب بازیگر همه فیلم‌ها را عهده‌دار باشم. گاهی سالی یک یا دو فیلم پیش می‌آید و گاهی سالی 6 یا 7 فیلم. بقیه هم می‌توانند برای خودشان گروه‌های دیگری تشکیل بدهند و در این زمینه فعالیت کنند. اتفاقا هرچه گروه در عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما بیشتر باشد رقابت‌های بهتر و بیشتری صورت می‌گیرد و درنهایت کارهای بهتری هم ساخته می‌شود.

به نوعی به شما اعتماد دارند و فکر می‌کنم به خاطر وجود این اعتماد است که شما را برای بیشتر کارها دعوت می‌کنند و اینکه این تصور وجود دارد وقتی که شریفی‌نیا برای این کار انتخاب بازیگر می‌کند پس حتما در این کار چیزی برای گفتن وجود دارد...

خیلی‌ها تلاش کردند علیه من تخریب‌هایی انجام بدهند چون بحث رقابت است و البته خیلی‌ها هم دوست ندارند موفقیت دیگران را ببینند ولی خوشبختانه تیرشان به سنگ خورد چون کارهایی که انجام دادم با موفقیت و استقبال مردم روبه‌رو شد، چون مردم قاضیان خیلی خوبی هستند. من هیچ دشمنی با کسی ندارم و کار خودم را انجام می‌دهم. همیشه در هر کاری درصدی از خطا وجود دارد با این حال خدا را شکر با همان درصد خطا همه کارهایم موفق بودند. اعتقاد من بر این است که باید برای تمامی گروه‌ها و قشرهای جامعه کار ساخته شود.

اصلا در یک موقعیت یا قشر خاص خودم را محدود نمی‌کنم. برای کودکان کار می‌کنم، برای مردم عادی کار می‌کنم، برای قشر تحصیلکرده کار می‌کنم، برای قشر کم‌سواد کار می‌کنم و... فیلمی کار کردم به اسم «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» که تا به امروز بالای یک‌میلیارد و 500میلیون فروش داشته است. انتقادهای زیادی در مورد این فیلم صورت گرفت و عنوان شده بود که این فیلم مورد استقبال قرار نمی‌گیرد ولی آن قشری که این فیلم برای‌شان ساخته شده بود از این فیلم استقبال کردند.

اتفاقا فیلمی است که خیلی هم بازیگر ندارد. برای اینکه مخاطب را می‌شناسم و تکلیفم با مخاطب روشن است. مثل فیلم «اخراجی‌ها» که با توجه به تمام انتقادها با استقبال روبه‌رو شد، هم در نمایش سینمایی هم در نمایش خانگی. هر فیلمی مخاطب خاص خودش را دارد. دوستان دیگر که به این‌گونه فیلم‌ها انتقاد دارند تلاش کنند خودشان نیز مخاطب جذب کنند. اینکه فیلم‌های دیگر نمی‌فروشد در جذب مخاطب مشکل دارد و این باعث نمی‌شود که ما سر فیلم‌هایی که می‌فروشد، بزنیم. چه شما بخواهید چه نخواهید آن فیلم‌ها فروش خودشان را می‌کنند.

از امین حیایی چه دیدید که در خیلی از کارهای شما حضور دارد؟

آقای امین حیایی بسیار بازیگر خوب، بااخلاق، منظم و کاربلدی است، یک رفیق واقعی است و من عاشق اینگونه افراد هستم، یعنی هر کسی که کارش را درست بلد باشد، حرفه‌ای رفتار کند و فرد بااخلاقی باشد من تمام‌قد از او حمایت می‌کنم. از خیلی از بازیگران سینما حمایت کردم و باز هم این کار را انجام می‌دهم، امین حیایی یکی از آنهاست. او یک بازیگر سالم و بااخلاقی است. نه‌تنها من بلکه خیلی از کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها خواهان همکاری با او هستند.

زمانی جوی درست شد که امین حیایی فلان فیلم را بازی کرده و مردم با او بد شده‌اند، اصلا اینگونه نیست، امین حیایی بازیگر محبوب مردم ماست. تعدادی از آدم‌ها عاشق جو درست کردن هستند.

این موضوع مطرح است که شما خیلی از بازیگران را وارد این عرصه کردید و به گردن آنها حق دارید؟

من اینگونه به این قضیه نگاه نمی‌کنم چون اینطور به نظر می‌رسد که من از خودم تعریف می‌کنم که من فلان بازیگر را بازیگر کردم. اینکه من می‌گویم کمک می‌کنم منظورم این است که اگر کاری از دستم بر بیاید برای بچه‌هایی که علاقه‌مند به این کار هستند و به این کار عشق می‌ورزند، انجام می‌دهم. این به این معنی نیست که من خیلی از آدم‌ها را آوردم، فلانی را مطرح کردم و. . . من از تک‌تک بازیگرهایی که برای فیلم‌ها انتخاب می‌کنم دفاع می‌کنم.

مثلا بازیگری ممکن است 10 تا نقش دیگر بازی کرده باشد ولی برای این نقشی که من انتخاب کردم برنده شده است. من از این آدم باید دفاع کنم، این اسمش باند نیست و بازهم می‌گویم باند چیز بدی نیست، منظور من این است که من فلان بازیگر را به خاطر پارتی‌بازی یا مسائل دیگری برای این نقش انتخاب نکردم، بلکه این بازیگر کاملا با نقش منطبق بوده که انتخاب شده است. زمان زیادی است که در این عرصه مشغول به کار هستم، زمان می‌گذرد و آدم‌ها گاهی اوقات فراموش می‌کنند و شاید اصلا دوست ندارند به یاد بیاورند که مثلا فلانی به ما کمک کرده است. طرف دوست دارد عنوان کند از زمانی که به دنیا آمده روی پای خودش ایستاده، خودش به این مرحله رسیده و برای خودش کسی است که از نظر من این موضوع هیچ اشکالی ندارد. اما در این شلوغی سینما باید به هم کمک کنیم. خیلی از کارگردان‌های ما هستند که زیر بال و پر خیلی از بازیگرها را گرفته‌اند و‌ به نوعی آنها را بزرگ کرده‌اند.

این حق است که قدردان آنها باشیم و اگر قدردانی هم نکردیم حداقل فراموش نکنیم، یادمان نرود چه کسی و کجا بودیم و موقعیت امروز ما باعث نشود به خودمان غره شویم. آقای میرباقری، آقای حاتمی، آقای مهرجویی و. . . به‌شخصه خیلی به من در این عرصه کمک کرده‌اند. به من کمک کرده‌اند تا به اینجا برسم، تازه اگر به آن چیزی که آنها خواسته باشند رسیده باشم. وقتی یک معلم حتی یک کلمه به تو آموخته باشد تو را بنده خودش کرده است. این توهم بازیگری گاهی نتایج خوبی ندارد و باعث مسائل ناخوشایندی می‌شود. من تمام تلاشم را کرده‌ام تا این توهم بازیگری را نداشته باشم.

خیلی‌ها پشت‌سرتان صحبت می‌کنند و حواشی زیادی در رابطه با شما به وجود می‌آورند اما نکته‌ای در موردتان وجود دارد و آن این است که شما هیچ وقت خودتان را درگیر این حواشی نمی‌کنید.

بله، وارد سوال شما هم نمی‌شوم.

بازیگرهای کم‌ نام و نشانی هم در این سال‌ها بودند که استعداد داشته باشند و شما آنها را بیاورید و به آنها نقشی بدهید.

خیلی از بازیگرانی که انتخاب یا معرفی کردم، ستاره بزرگی نبودند. افرادی بودند که یا در تئاتر در نقش‌های جزء بازی می‌کردند یااینکه در رشته‌های دیگری فعالیت داشتند و استعداد آنها دیده شد و تبدیل به افراد بزرگی شدند. من سعی می‌کنم تا آنجایی که بشود تئاترها را ببینم چون خیلی از بازیگرهای خوب در تئاترها پیدا می‌شوند. خیلی‌ها هستند که در تئاتر حضور دارند و تابه‌حال موقعیت خوبی چه در سینما چه در تلویزیون به آنها پیشنهاد نشده است.

می‌شود کارهای آنها را در تئاتر دید و سطح‌شان را سنجید و بعد آنها را معرفی کرد هرچند موقعیت سینما نسبت به تئاتر موقعیت خوبی نیست و تئاتر جایگاه بسیار خوبی دارد و اصلا بازیگر خوب تئاتر بودن واقعا ارزشمند است ولی به هر حال شهرت سینما و تلویزیون را ندارد. به نظر من اکثر کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها باید این کار را انجام دهند و تئاترها را تماشا کنند. استعدادهای زیادی در تئاترها نهفته است و بازیگرهای فوق‌العاده‌ای می‌توان در آنجا پیدا کرد. تمام تلاش من نیز همین است، اکثر فیلم‌ها و سریال‌هایی که کار کردم بخش اعظم بازیگرها، بازیگرهای سینما و تئاتر هستند چون این بازیگرها همه چیز را بلد هستند؛ دیالوگ گفتن، ارتباط برقرار کردن با مخاطب، حس گرفتن و... تمام سعی من این است که از تمام قشرها بازیگر انتخاب کنم.

بازیگرهای زیادی به این عرصه وارد شده‌اند شاید تنها بخشی از آنها به خاطر زرق و برق این عرصه به آن وارد شده باشند ولی بقیه تمام تلاش خود را برای بهتر شدن می‌کنند. خیلی از کلاس‌های بازیگری از من دعوت می‌کنند که به دیدن شاگردان‌شان بروم تا از بین آنها انتخابی داشته باشم یااینکه برای فیلمی که قصد انتخاب بازیگر دارم، با مدیر موسسه بازیگری تماس می‌گیرم و در مورد نقش صحبت می‌کنم و خودشان به من بازیگر معرفی می‌کنند. خیلی‌ها از کلاس‌های بازیگری وارد این عرصه شده‌اند. به جرات می‌توانم بگویم از تمامی قشرها در این عرصه بازیگر داریم.

آیا این کشف استعداد از سمت شما، فقط در عرصه بازیگری اتفاق افتاده یا در مشاغل دیگر سینمایی هم این کار را کرده‌اید؟

من در هر زمینه‌ای فردی را ببینم که مستعد باشد، او را معرفی می‌کنم. گاهی شده دیدم که فردی کار مونتاژ انجام می‌دهد ولی کاملا متفاوت و درست این کار را انجام می‌دهد پس سعی کردم او را به کارگردان‌های بزرگ معرفی کنم. یا مثلا فردی در زمینه موسیقی درست قدم برداشته است، او را به کارگردان‌ها و پروژه‌های بزرگ معرفی کردم.

در تمامی زمینه‌ها و رشته‌ها این کار را انجام داده‌ام. حواسم به تمام حرفه‌های مختلف در سینما هست. پیش آمده در کار تئاتر با فردی مواجه شدم که در زمینه طراحی صحنه عالی است، او را معرفی کردم. در این زمینه هم اگر دوست داشته باشید، می‌توانم اسم تمام این افراد را برای‌تان لیست کنم.

اگر به 30 سال پیش بازگردیم باز هم این مسیر را انتخاب می‌کنید؟

بله، چون مسیری که انتخاب کردم مسیر درستی بود و به درستی هم این مسیر را طی کردم. نوع کاری که در سینما انجام دادم جزء افتخارات کاری‌ام است. با توجه به آن درصد خطایی که عنوان کردم در هر کاری وجود دارد باز هم به تمام کارهایی که انجام داده‌ام اعتقاد دارم چون تمام کارهایم برای تمامی قشرهای جامعه بوده است.

خیلی از کسانی که از بیرون به شما نگاه می‌کنند این حس را دارند که شما خیلی راحت می‌توانید دیگران را وارد عرصه بازیگری کرده و آنها را به چهره‌های مطرح تبدیل کنید، در حالی‌که شما در صحبت‌های‌تان به وجهه‌های دیگری از این حرفه اشاره کردید. این علاقه بیش از حد مردم به بازیگری برای چیست؟

اکثر ایرانی‌ها علاقه‌مند به بازیگری هستند. بازیگری باعث می‌شود که شما در جامعه دیده شوید، عکس شما روی جلد مجلات کار شود، مشهور می‌شوید، اگر هم خیلی معروف شوید جزو افراد شاخص مملکت می‌شوید و درآمد خیلی خوبی به دست می‌آورید. به هر حال شغل جذابی است و از طرف دیگر خیلی‌ها در وجود خودشان می‌بینند که به‌راحتی می‌توانند در نقش‌های مختلف بازی و کار کنند ولی به همین سادگی نیست!

یعنی تا این اندازه سطحی است؟

در مورد این تعدادی که مدنظر شماست افرادی هستند که بدون اینکه استعداد و تحصیلاتی در این زمینه داشته باشند مصرانه سمت این کار می‌آیند و خیلی سطحی هم به این کار نگاه می‌کنند و درواقع نه تنها پیشرفتی ندارند بلکه خیلی هم زود از رده خارج می‌شوند. در کنار اینها، افرادی هم هستند که تحصیلات این کار را دارند، عمقی به این مسئله نگاه می‌کنند و دغدغه‌شان این است که بیایند و یک متن را به زیبایی برای تماشاچی به تصویر بکشند.

این افراد اگر در یک فیلم هم باشند با وجود جبر کارگردان و نویسنده و تهیه‌کننده، تمام تلاش خود را برای بهتر شدن کار انجام می‌دهند و به نوعی منشا اثر می‌شوند؛ هرچند این‌گونه بازیگرهایی که این توانایی را داشته باشند واقعا نادر هستند، چون این بخش به سواد و فهم بازیگر بازمی‌گردد و ما متاسفانه بازیگران باسوادی نداریم و تعداد آنها کم است. بازیگرانی که واقعا سواد این کار را داشته باشند. عزیزانی هستند که پیشکسوت این کار هستند، بازیگرانی که پیشینه تئاتر دارند و در این عرصه زحمات زیادی کشیده‌اند و صددرصد بین این عزیزان و کسانی که باری به هر جهت وارد این عرصه می‌شوند تفاوت زیادی وجود دارد.

اگر تجربه را ملاک قرار دهیم، آن وقت بازیگران ما همگی از یک رده سنی بالا به بازیگرانی باتجربه تبدیل می‌شوند و نمی‌توانیم بازیگران جوان باتجربه داشته باشیم...

چرا نمی‌شود، بحث تجربه نیست. بحث سواد است.

این باند موفق است...

بارها گفته‌ام اگر اسم کسانی که من برای فیلم‌ها انتخاب کرده‌ام را ببینید متوجه می‌شوید که اکثر آنها به خاطر نقش‌های‌شان یا جایزه گرفته‌اند یا کاندیدای دریافت جایزه شده‌اند، پس اگر اسم این کار را باند می‌گذارند، من به آن افتخار می‌کنم. اگر اسم من را همه فن حریف می‌گذارند به آن افتخار می‌کنم چون خروجی کار من درست بوده است. صحبت من این است که از چیزی ایراد بگیرید که غلط داشته باشد.

به‌عنوان مثال من یکسری بازیگر برای این فیلم انتخاب کرده‌ام و تماشاچی این بازیگران را در این نقش‌ها می‌پذیرد و می‌پسندد، این چه اشکالی دارد، زمانی که نتیجه کار بازخورد مثبتی داشته است. خوشبختانه کاری که من کردم صادقانه بوده است و به نوعی شایسته‌سالاری در آن نقش داشته که موفق بوده است. از این بابت خوشحالم که در حرکتی که انجام داده‌ام به بیراهه نرفتم و درست عمل کردم. بارها شده که مردم من را دیده‌اند و گفته‌اند کاری که شما انتخاب می‌کنید را می‌بینیم.


منبع : مجله زندگی ایده آل

اخبار اکاایران

تبلیغات