فرهادی چطـور به آدم‌هـا نگـاه مـی‌کند؟ - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها

,فرهادی چطـور به آدم‌هـا نگـاه مـی‌کند؟,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها

چه بخواهیم چه نخواهیم اکران نوروزی امسال یک رقابت تمام عیار شد. این فضای رقابت به هر دلیلی که به وجود آمده باشد، باعث فروش چند میلیارد تومانی هر کدام از 2 « فیلم جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها 3» شده و با این وضع به احتمال زیاد هر 2 فیلم، درصدد پرفروش‌ترین فیلم‌های سال باقی خواهند ماند. اما فضا و اوضاع دو فیلم، زمین تا آسمان با هم فرق دارد که نشان می‌دهد، جهان‌بینی کارگردانان آن‌ها نیز با هم فرق دارد.
 ما در اینجا جدا از جایگاه فیلمسازی و رقابت پیش آمده، سراغ شخصیت‌ این دوکارگردان رفته‌ایم. با استناد به گفت‌و‌گوهای مهم فرهادی و ده‌نمکی، سعی کرده‌ایم تا نگاه‌شان را به دنیا، اطراف و زندگی به‌دست بیاوریم.‌ طبیعتا این پرونده، مقایسه این دو نفر نیست، چون لازمه کار ایجاد شرایط یکسان برای قضاوت بود که ایجاد نشده، چون خود مصاحبه‌کننده‌ها، نشریات و رسانه‌هایی که سراغ این دو نفر رفته‌اند با توجه به جهان‌بینی این افراد سوال کرده‌اند اما در کنار هم قرار گرفتن این دو چهره جنجالی، اطلاعات بامزه‌ای به ما می‌دهد.



,فرهادی چطـور به آدم‌هـا نگـاه مـی‌کند؟,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


اصغر فرهادی
  متولد: 1351 خمینی‌شهر (سده) اصفهان (39 ساله)
فیلم‌ها:
  رقص در غبار (1381)
  شهر زیبا (1382)
  چهارشنبه‌سوری (1384)
  درباره الی (1387)
  جدایی نادر از سیمین (1389)
  جوایز: 6 سیمرغ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
  4خرس نقره‌ای جشنواره برلین



ازدواج، شما را به یک‌سری انضباط در زندگی مقید می‌کند و این به من خیلی کمک کرده است.
 (همشهری سال / نوروز 90)



ما زندگی نمی‌کنیم. ما همه چیز را در قیاس با سینما می‌بینیم. ما در خیابان که راه می‌رویم، خیابان را با کادر و قاب می‌بینیم. آدم‌ها را در خیابان‌ با عینک سینما می‌بینیم. همه‌اش به این فکر می‌کنیم، شبیه این آدم را در فیلمی دیده‌ایم؟ آیا می‌شود از او در فیلمی استفاده کرد؟ ما بی‌واسطه با زندگی روبه‌رو نیستیم، این یکی از عیب‌های ماست.
 (همشهری 24 / شماره 70)



بیشترین کتاب‌هایم را در دوره نوجوانی خوانده‌ام. یک نوع کتاب می‌خواندم که بیشتر رمان‌های ایرانی بود، مثل کارهای صادق چوبک، دولت‌آبادی، صادق هدایت و جلال آل‌احمد. تقریبا کارهای نویسنده‌های مطرح دهه‌های 40 و 50 را در آن دوران خواندم. شاید این نگاه اجتماعی که همه می‌گویند در کارهایم هست از آنجا می‌آید.
(همشهری سال نوروز 90)



کار، تبدیل شده به سبک زندگی من، گاهی کار برای‌تان آن‌قدر مهم می‌شود که ممکن است چیزهایی را از دست بدهید. به هر حال معلوم است که در این مدت به خاطر کارم به پدرومادرم کمتر رسیدم و این حسرت‌ها برای من باقی خواهد ماند و از این نظر از خودم شرمنده‌ام.
(همشهری سال / نوروز 90)



میزان اشتراکات بین فرهنگ‌ها خیلی گسترد‌ه‌تر از اختلافات است اما به دلایلی سعی شده فاصله فرهنگ‌ها درشت‌تر از حد عادی شود، ولی وقتی با فرهنگ‌های دیگر آشنا می‌شوی تازه می‌فهمی که اشتراکات خیلی بیشتر است، انگار آدم‌ها خیلی از هم دور نیستند.
(نافه / شماره 4)

فکر می‌کنم من فیلمسازی هستم که در هیچ کدام از فیلم‌هایم شخصیت منفی، آن‌گونه که معمولا مصطلح است و وجود دارد، نداشته‌ام. شخصیتی که من درباره‌اش قضاوت کرده باشم و او را غیر دوست‌داشتنی جلوه داده باشم، نداشته‌ام.
 (نافه / شماره 4)

آدم‌ها الان دیگر آدم‌های قدیم نیستند. آنقدر پیچیده‌ و چندوجهی شده‌اند که باید اخلاق هم به همان اندازه جزئی‌نگر شود.
(نافه / شماره 40)

من به جبر محیط و اجتماع اعتقاد دارم. بشر امروز، بیش از اینکه خود بتواند در یک امر دخالت و اراده داشته باشد این شرایط اجتماع و محیط است که او را وادار می‌کند، واکنش نشان بدهد.
(نافه / شماره 4)



روحیه من روحیه‌ای است که قصه‌های تلخ سراغم می‌آیند. خیلی دلم می‌خواست این‌گونه نبود، چون من بیش از هر کسی رنج این تلخی را می‌کشم. وقتی که این قصه‌ها را می‌نویسم و مدتی با این شخصیت‌ها زندگی می‌کنم، اذیت می‌شوم.
 (مجله فیلم/ شماره 244)

اساسا تعریفم راجع‌به اخلاق دارد تغییر می‌کند، یعنی نمی‌توانم رفتاری که به‌اصطلاح دروغ می‌نامیم، ارزش‌گذاری اخلاقی کنم و بگویم این یک عمل غیراخلاقی است و این یک کار اخلاقی. به این دلیل که وقتی موقعیتی را که به دروغ‌گفتن یک آدم منجر می‌شود می‌بینید و می‌فهمید و فکر می‌کنید که راهی جز این نداشت یا اگر من هم بودم این کار را می‌کردم، دیگر نمی‌توانید از آن آدم بد‌تان بیاید و بگویید کارش غیراخلاقی است.
 (مجله فیلم / شماره 424)



معتقدم گردنه‌های مهم زندگی در واکنش‌ها و رفتارهای خیلی بزرگ و مهیب ما نیست. زندگی ما از یک‌سری جزئیات روزمره شکل می‌گیرد. گاهی بی‌اهمیت‌ترین رفتارها می‌توانند مثل بازی دومینو ما را به سمتی ببرد که اصلا باورمان نمی‌شود.
(مجله فیلم / شماره 424)

نوشتن به روحیه شخصی‌ام که خیلی اهل شلوغی نیستم، نزدیک‌تر است. این خلوت برایم دوست‌داشتنی‌تر است.
(مجله فیلم / شماره 424)

من با قصه شروع می‌کنم و بعد مضمون را در قصه پیدا می‌کنم، نه این‌که مضمونی داشته باشم و بعد برایش قصه پیدا کنم.
(مجله فیلم / شماره 424)

جشنواره و جوایز بیش از این‌که به درد فیلمساز بخورد به درد فیلم‌‌ها می‌خورد یعنی باعث می‌شود، فیلم‌ها مطرح شوند و تماشاگران بیشتری در دنیا پیدا کنند.
(مجله فیلم / شماره 424)

به‌عنوان فیلمساز هر مشکلی که هست حق منت گذاشتن بر تماشاگر را به دلیل مشکلات فیلم‌سازی‌ ندارم. این شغل را من انتخاب کرده‌ام و کسی من را مجبور نکرده که فیلمساز شوم. به همین دلیل دوست ندارم تماشاگر قبل از تماشای فیلمم، مشکلات و مصایبم را بداند.
 (مجله فیلم / شماره 424)

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


اخبار اکاایران

تبلیغات