من رهبر ارکستر متن ها هستم - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد من رهبر ارکستر متن ها هستم ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت بیوگرافی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید




نام پیمان قاسم‏خانی برای مخاطب سینما یادآور تجربه لذت بخش تماشای فیلم‏هایی مانند: مارمولک، مکس، نان وعشق و موتور هزار و این اواخر سن پترزبورگ است. البته به این فیلم‏های کمدی می‏توانیم چند فیلم دیگر از جمله دختری با کفش‏های کتانی را هم اضافه کنیم و دل خوش کنیم به اینکه قرار است در تابستان فیلم دیگری با فیلمنامه پیمان قاسم‏خانی در سینماها ببینم. ورود «آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان. این نام برای تماشاگران تلویزیونی هم یادآور مجموعه های شیرین پاورچین، شب‏های برره، مرد هزار چهره است. آخرین مجموعه تلویزیونی پخش شده ای که، متن‏هایش را پیمان قاسم‏خانی سرپرستی کرده «مسافران» رامبد جوان بود و کیفیت تمام این کارهای سینمایی و تلویزیونی باعث شده که پیمان قاسم‏خانی برای مخاطب و سینماگران نامی معتبر باشد.  او این روزها سرپرستی نویسندگان  مجموعه ساختمان پزشکان را برعهده دارد و همراه گروهش مشغول آماده کردن قسمت‏های آخر ساختمان پزشکان هستند. مجموعه‏ای که در آن بعد از سال ها رفاقت و همکاری با سروش صحت این بار در جایگاه کارگردان تعامل داشته‏، تجربه‏ای که برای هر 2 لذت بخش و خوب بوده‏است. با پیمان قاسم‏خانی درباره تجربه «ساختمان پزشکان»، وظایف سرپرست نویسندگان و کارهایی که در آینده می‏خواهد انجام بدهد صحبت کردیم که نتیجه‏اش خواندنی شده.



میزان نظارتم متفاوت است

  • جنس کمدی و شوخی نویسی پیمان قاسم خانی با بقیه کاملا متفاوت است دوست دارم بدانم ریشه این فانتزی ذهنی از کجا آمده؟
احتمالا به نوع تربیت فرهنگی ام برمی گردد. به کتاب ها و فیلم ها و... که می خوانم و می بینم، به خصوص کتاب و فیلم‏هایی که کودکی ام را با آن گذراندم، مثل کتاب های «تن تن» یا مجموعه «آستریکس».
  • این نخستین کاری نیست که در آن سرپرست نویسندگان هستید، اصلا وظیفه سرپرست نویسندگان چیست؟
در ایران سرپرســت را به عنـوان هماهنگ کننده نویسنده ها و متن‏ها می‏شناسند اما در واقع کار اصلی من طراحی است که در سریال‏های خارجی به این حرفه می گویند «creator» یعنی خالق. من طراحی شخصیت ها را عمدتا با کمک مهراب انجام می دهم. بعد از شکل گیری شخصیت ها و روابط معمولا از مهراب می خواهم که قسمت های اول را بنویسد چون قلم محراب از قلم من شیرین تر است و دیگر با جنس نوشته هایش آشنا هستم و ممکن است در قسمت های اول کمتر کمدی داشته باشیم و این قسمت ها را بیشتر برای شناخت بهتر داستان و شخصیت ها اختصاص بدهیم و به مخاطب فرصت بدهیم که شخصیت‏ها را ببیند و با آنها ارتباط برقرار کند.
در مورد «ساختمان پزشکان» من 50 طرح از یک پاراگراف گرفته تا یک صفحه یا بیشتر آماده کردم و در اختیار بقیه نویسندگان گذاشتم، آنها هم آن طرح‏هایی را که بیشتر دوست داشتند، انتخاب کردند. روش کار این است که طرح‏ها زیرنظر من تبدیل به سیناپس می شود و بعد هم مرحله به مرحله شکل‏گیری متن را بررسی می‏کنم البته فرق هایی هم در میزان نظارتم است، مثلا بسیار پیش می‏آید که طرح های مهراب را اصلا نخوانم چون یک جورهایی با هم آنها را شکل دادیم. به طور مثال، مسئله‏ای که در مورد علیرضا ناصر فصیحی داریم این است که نویسنده بسیار خوش ذوقی است و ما به شوخی در مورد او می‏گوییم که در طول یک سریال مثلا 70 قسمتی او سریال 15 قسمتی خودش را می نویسد و کار من این است که نوشته فصیحی را در سریال خودمان حل می‏کنم یا در نهایت تمام متن ها مثل هم نیستند ضعیف، متوسط و خوب هستند و من می‏نشینم و متن‏ها را یکدست می کنم. می‏توانم بگویم من رهبر ارکستر هستم.



می توانیم ساختمان پزشکان را یک کار طنز آپارتمانی بدانیم؟

قطعا. این یک طنز آپارتمانی است. ایده اولیه‏ای برای کارهایی به این شکل وجود ندارد. کافی است آدم‏های‏مان را پیدا کنیم و شغل و محل زندگی‏شان را هم مشخص کنیم. بعد باید موقعیت‏‏ها را تعریف کنیم. ما یک روان شناس را گذاشتیم در یک ساختمان پزشکان، در کار دیگری می شود یک خلبان باشد در فرودگاه و... سعی ما این است که با دقت بیشتری کارمان را انجام بدهیم. سروش صحت کارگردانی است که خیلی به خودش سخت می گیرد، محسن چگینی تهیه کننده ای است که با سریال های کمدی روز جهان به خوبی آشناست و سواد طنز دارد... این سخت گرفتن ها امتیاز کار را بالا می برد.



  • کار کردن با سروش صحت که اساسا خودش یک نویسنده است و در اینجا کارگردانی هم می کند، چطور است؟

سروش خودش یکی از نویسنده های این کار است. سروش و ایمان صفایی 2 نفری می نویسند. وقتی سروش به عنوان نویسنده می‏آید در اتاق من می‏نشیند دیگر سروش کارگردان نیست. تنها تفاوتی که با دیگر نویسندگان دارد این است که وقتی سکانس را پیشنهاد می کند، به او می‏گویم اگر این سکانس به نظرت رسیده است و فکر می کنی در اجرا خوب می شود کار کن، اگر هم فکر می کنی خوب نیست بگذارش کنار. کم پیش می آید که سر مسئله ای اختلاف نظر داشته باشیم مثلا سروش ابتدا شخصیت شیرزاد را کارتونی درآورده بود، من گفتم این آن شخصیتی که من فکر می کنم نیست. سروش هم به راحتی قبول کرد و جنس شخصیت شیرزاد به این شکلی که الان می‏بینید درآمد.



بازیگران دیگر را کنار «بهنام تشکر» چیدیم
,من رهبر ارکستر متن ها هستم پیمان قاسم خانی,سریال ساختمان پزشکان,ساختمان پزشکان,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها

,من رهبر ارکستر متن ها هستم پیمان قاسم خانی,سریال ساختمان پزشکان,ساختمان پزشکان,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها

,من رهبر ارکستر متن ها هستم پیمان قاسم خانی,سریال ساختمان پزشکان,ساختمان پزشکان,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


  • بازیگران سریال، ترکیب بازیگران تئاتر و تلویزیون هستند. به عمد از ستاره های معمول تلویزیونی دوری کردید؟
بله. نقش اصلی سریال را به بهنام تشکر سپردیم که همبازی بهاره در تئاتر «خدای کشتار»بود. خیلی ها گفتند ریسک انتخاب او برای نقش اول بالاست اما همیشه فکر می کردم او پتانسیل این را دارد. بعضی ها شاید خیلی هنرپیشه خوبی باشند اما بیننده او را برای نقش اول نمی‏پسندد و با او همراه نمی شود. من معتقد بودم بهنام می‏تواند همراهی مخاطب را ایجاد کند. ایده من این بود که نقش اول را به بهنام تشکر بدهیم و دورش بازیگران دیگرمان را بچینیم که خوشبختانه همه موافق بودند. در همان جلسه اول آن صدای پرطنین و حرکات بامزه دست و پایش همه را جذب کرد. بعد از آن هم همه انتخاب در ادامه او انجام شد. ما به این فکر کردیم که مثلا ترکیب بهنام با علی صادقی جور در نمی آید. نمی خواهم علی صادقی یا بازیگرانی مثل او را نقد کنم، فقط ترکیب درستی نبودند. وقتی رسیدیم به هومن برق‏نورد که در تئاتر و تلویزیون کاملا شناخته شده است، به این فکر کردیم که چقدر بازی این 2 درکنار همدیگر خوب خواهد شد. باقی را هم به همین شکل دور آنها چیدیم مثلا شقایق که زن داداشم هم هست خصوصیات طنز خیلی خوبی دارد. بدون شوخی، شقایق بهترین بازی تمام عمرش را انجام داده است. وقتی او بازی داشت همه جمع می شدند و بلند بلند می خندیدند. من در «مرد هزار چهره» برای نخستین بار فهمیدم بازی بیژن بنفشه خواه چقدر خوب است. حالا ممکن است یا قبل از آن لحظه او بازی خوب انجام نداده بود، یا من ندیده بودم. در این کار متوجه شدم چقدر بازیگر قابلی است، بیژن در عکس العمل فوق العاده است، چیزی که در بازی کمدی اهمیت بسیاری هم دارد.
  • از این ترکیب بازیگران راضی هستید؟
این ترکیب بازیگران ایده آل من است.
من همیشه به او فکر می کنم اما محسن سر این کارها نمی‏آید. اتفاقا سر صحنه آمد و با خیلی از بچه ها هم دوست است. صحبت هایی هم کردیم اما صحبت جدی نبود. بازیگرانی مثل او ابا دارند از حضور در کارهای هرشبی. البته کار بدی هم نمی کنند. کارهای روتین این خطر را دارند که ممکن است بازیگر خرج شود.



تحت تاثیر 30 سریال

  • برای شما و تیم نویسندگان بیشتر شخصیت پردازی مهم است یا طراحی موقعیتی که قرار بود این آدم ها در آن قرار بگیرند؟
در این کار شخصیت پردازی مهم تر است. تماشاگر در این تیپ کارها بیشتر دوست دارند اخلاقیات، رفتارها و کنش‏های شخصیت را بشناسند. تجربه ای که دیدن سریال های خارجی به من داده این است که هرچقدر شخصیت‏ها ملموس تر باشند، برد بیشتری دارند. وقتی شخصیت در قالب درست خودشان شکل بگیرند، در هر موقعیتی که آنها را قرار بدهیم، می‏توانند داستان را جلو ببرند.
سریال خاصی هست که متن های ساختمان پزشکان را بیشتر تحت تاثیر آن پیش بردید؟
شاید ما این کار را تحت تاثیر 30 سریال نوشتیم و به طرح خیلی از سریال ها فکر کردیم و اصلا نمی شود از کار خاصی نام ببرم. فکر می‏کنم گرم ترین سریالی که در این سال ها دیدم، friends (دوستان) بود. سریال های بهتری هم دیدم اما هیچ‏کدام آن ارتباطات گرم و دوست داشتنی friends را نداشتند اما واقعیت این است که ما نمی توانیم براساس آن سریال ها را بنویسیم چون جنس روابط در آن سریال ها براساس فرهنگ خودشان است و الگو برداری روابط در کارهایی برای ما اصلا شدنی نیست.



در ایران سرپرست را به عنوان هماهنگ کننده نویسنده ها و متن‏ها می‏شناسند اما در واقع کار اصلی من طراحی است که در سریال‏های خارجی به این حرفه می گویند «creator» یعنی خالق. من طراحی شخصیت ها را عمدتا با کمک مهراب انجام می دهم



هیچ چیز قابل پیش بینی نیست

  • تا امروز چندین قسمت از سریال پخش شده، نظرهایی که تا الان گرفتید چطور بود؟
تماس های زیادی داشتم که نظر همه‏شان مثبت بود و شخصیت بهنام را دوست داشتند.
  • فکر می کنید این سریال می‏تواند یک اتفاق برای تلویزیون باشد؟
واقعا نمی دانم. هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. الان فقط می‏توانم بگویم حداقل کار خوب و آبرومندی است. این سریال واقعا مرا فرسوده و خسته کرد. تفاوت این کار این بود که سریال هنگام نوشتن پخش نمی شد و ما نمی‏توانستیم از بازخوردهایش در جامعه استفاده کرده و خودمان را اصلاح کنیم. من ترجیح می دادم که این کار هم به همان شکل می‏بود ولی الان که به این شکل بود، زمان کار بیشتر طول کشید و مرا خسته کرد. طرح خیلی خوبی از کمال تبریزی دستم است که انتظار می کشم تا این کار تمام شود و بتوانم نوشتن فیلمنامه آن را شروع کنم و برای نوشتنش انرژی زیادی دارم. تا اینجا بازی پرویز پرستویی در این فیلم قطعی است. صحبتی هم برای سن‏پترزبورگ 2 است که البته هنوز برای آن ایده ای ندارم و تا زمانی که ایده اش را نداشته باشم، طرفش نمی روم.

اخبار اکاایران

تبلیغات