کمدی سیاه کیومرث پوراحمد - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها



,کمدی سیاه کیومرث پوراحمد گلاب آدینه,کیومرث پور احمد,تئاتر,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


این روزها نمایش «خرده خانم» در تئاتر ایرانشهر در حال اجراست؛ نمایشی که کیومرث پوراحمد، کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون روی صحنه برده است. این اولین کارگردانی تئاتر در کارنامه کارگردانی است که مجموعه‌های مشهوری مثل «قصه‌های مجید» ، «سرنخ» و فیلم‌هایی چون «گذرگاه»، «نوک برج»، «شب یلدا» و «گل یخ» را در کارنامه‌اش دارد.  نمایش «خرده خانم» نمایش طنزی است که سازندگانش می‌گویند، مایه‌های موزیکال دارد.



سال‌ها دنبال این نمایش بودم

اجرای تئاتر، نیازمند انرژی است که این انرژی  در من انرژی متراکم شده‌‌ای بود که از کودکی و نوجوانی همراهم بود؛ از همان وقتی که همراه برادرم (منوچهر) که در اصفهان تئاتر بازی می‌کرد می‌رفتم پشت صحنه و در پشت صحنه تئاتر وول می‌خوردم. بعدها که پایم به سینما باز شد و جای پایی پیدا کردم، همیشه دوست داشتم برای یک‌بار هم شده تئاتر را تجربه کنم اما هیچ‌وقت این موقعیت پیش نیامد تا وقتی که نمایش «خرده خانم» را خواندم.  برای کار تئاتر دنبال متن خاصی نبودم فقط می‌‌خواستم متن، من را درگیر کند و انرژی ساخت را به من بدهد تا این‌که خرده خانم اصغر عبدالهی را خواندم. من با اصغر فیلمنامه‌های زیادی کار کرده‌ایم و دوستی دیرینه ای داریم، اصغر عبدالهی متن را برای دل خودش نوشته بود و قصد داشت آن را چاپ کند. این متن، من را درگیر کرد و احساس کردم همان نمایشنامه‌ای است که سال‌ها به دنبالش بودم و می‌توانست جایی باشد برای تخلیه تمام انرژی‌های متراکم شده این سال‌ها.



آرزوی دیرینه

هیچ کاری را با تصمیم قبلی انجام نداده‌ام بلکه خودش به وجود می‌آید، مثل فیلم «اتوبوس شب». ما داشتیم با خانم فرشچی یک فیلمنامه دیگر کار می‌کردیم بعد به‌طور اتفاقی یک قصه کوتاه خواندم و چنان توجهم را جلب کرد که آن فیلمنامه را رها کردم و به ساخت اتوبوس شب مشغول شدم یا همین تئاتر خرده خانم، من باز هم در حال انجام کار دیگری بودم که این نمایشنامه را خواندم و خیلی به دلم نشست. این آرزوی دیرینه را در 16سالگی به انجام برسانم .



چرا از ستاره‌ها استفاده نکردم

اول تصمیم داشتم از بازیگران چهره استفاده کنم، حتی‌ سراغ‌شان هم رفتم اما به دلیل این‌که وقت نداشتند و هرکدام درگیر کارهای دیگر بودند، نشد. با توجه به این‌که بازیگران جوان با استعداد زیادی هستند که می‌توانند بازی‌های خوب ارائه دهند، تنها از خانم‌ آدینه به عنوان چهره و البته نقش اصلی استفاده کردیم. سابقه خانم آدینه در تئاتر بیشتر از سابقه من در سینماست، در این نقش سرتاسر اجرا روی صحنه هستند و نقش سیاه نمایش را دارند که خیلی نقش سنگینی است و فکر کردم تنها از عهده خانم‌ آدینه برمی‌آید.



,کمدی سیاه کیومرث پوراحمد گلاب آدینه,کیومرث پور احمد,تئاتر,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


خسرو شکیبایی بی‌نظیر بود

«غیرقابل رقابت بود و رقیب هیچ‌کس نبود»؛ به معنای واقعی غیرقابل رقابت بود و درعین حال خود را رقیب هیچ‌کس نمی‌دانست و همه را همکار خودش به‌شمار می‌آورد. احساس مسئولیت بی‌نظیری داشت که متاسفانه این روحیه در بازیگرهای جوان کمتر پیدا می‌شود.



تفاوت‌های محمدرضا فروتن و مهدی باقربیگی

نباید محمدرضا فروتن و مهدی باقربیگی را با هم مقایسه کرد. آقای فروتن جوانی بود که هم تحصیل‌کرده بود و هم دوره بازیگری دیده بود و نباید با مهدی باقربیگی که نوجوان بود مقایسه شود. بچه‌ها غریزی بازی می‌کنند و وقتی به سن بلوغ می‌رسند و به آگاهی می‌رسند، ممکن است اصلا نتوانند بازی کنند کما این‌که با مهدی بعد از گذشت یک سال از قصه‌های مجید، فیلم «نان و شعر» را کار کردیم و اصلا موفق نبود. نه به دلیل این‌که مهدی خوب نبود، بلکه به این دلیل که شیرینی کودکی را دیگر نداشت و برعکس گوشت تلخی بلوغ به سراغش آمده بود اما مهدی در دوره‌های بعد باز هم توانست خوب بازی کند و باز هم در سال‌های بعد در اپیزودی از پرانتزباز بازی کرد یا در فیلم دیگری که من تهیه‌کننده بودم و برادرم (مهرداد)، کارگردان بود، توانست خیلی خوب بازی کند.



بدون گلاب آدینه این تئاتر در نمی‌آمد

این کار اولین تجربه کارگردانی تئاتر برای من است و البته بسیاری از چیزها را نمی‌دانستم. در این کار، 2شانس بزرگ داشتم. اولین شانس من دستیارم بهرام تشکر است که کارگردان تئاتر است و کمک بزرگی برای من بود و شانس بزرگ‌ترم حضور گلاب آدینه است که خود استاد تئاتر است و بسیاری از مشکلات کار را برای من آسان کرد و درواقع حکم مشاور مرا داشت. باید بگویم: «بدون گلاب آدینه،‌ این تئاتر این‌گونه که الان هست به اجرا نمی‌رسید.»



,کمدی سیاه کیومرث پوراحمد گلاب آدینه,کیومرث پور احمد,تئاتر,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


گلاب آدینه: برای این نمایش بدوبدو آمدم

گلاب آدینه دیگر نیازی به معرفی ندارد اما جالب است، بازیگر مطرحی که در سینما و تلویزیون به شهرت،‌ محبوبیت و جوایز بسیاری دست یافته هنوز تاکید دارد که انتخاب اولش تئاتر است



انتخاب اول

من عاشق تئاتر هستم و از بین سینما و تلویزیون و تئاتر همیشه انتخاب اولم مشخص است: تئاتر، تئاتر، تئاتر اگر سرصحنه فیلمبرداری نباشم،‌ در هرحالی، به تماشای تئاتر می‌روم و تلاش می‌کنم همه تئاترهای خوب روی صحنه را ببینم.  همین‌جا هم به جوانان می‌گویم که به دنبال آنچه که دوست دارید عاشقانه بروید و از هیچ مانعی نترسید.



هرجا از من نظر خواستند گفتم

آقای پوراحمد با دوستان دیگری تماس گرفته بودند و هرکدام به دلایلی نتوانسته بودند که در این کار حضور داشته باشند و درنهایت قرعه به نام من افتاد. من هم چون سابقه همکاری و دوستی خانوادگی با آقای پوراحمد داشتم با کمال میل و اشتیاق دوان دوان به این تئاتر آمدم و در این تئاتر هم هرجایی که از من نظر خواستند، نظر خودم را بیان کرده و سعی کردم حضوری فعال داشته باشم.



کیومرث پوراحمد: سابقه خانم آدینه در تئاتر بیشتر از سابقه من در سینماست، در این نقش سرتاسر اجرا روی صحنه هستند و نقش سیاه نمایش را دارند که خیلی نقش سنگینی است و فکر کردم تنها از عهده خانم‌ آدینه برمی‌آید



,کمدی سیاه کیومرث پوراحمد گلاب آدینه,کیومرث پور احمد,تئاتر,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


فرزین محدث: آقای پوراحمد  هرکاری به من پیشنهاد می‌دادند قبول می‌کردم

فرزین محدث در تئاتر، بازیگر شناخته شده‌‌ای است اما اکثر علاقه‌مندان او را با نقش‌هایش در مجموعه «پرانتز باز» در تلویزیون و «شاعر زباله‌ها» در سینما می‌شناسند. این بازیگر جوان یکی از بازیگران اصلی تئاتر «خرده خانم» است.

من در 2 نقش اسفندماه آقای پوراحمد به من گفتند که می‌خواهند تئاتری کار کنند و نقش کوتاه ملیجک را برای من دارند. خیلی خوشحال شدم چون به لحاظ وجه هنری هر بازیگری دوست دارد با آقای پوراحمد کار کند اما دلیل دیگر خوشحال شدنم خصوصیات اخلاقی ایشان است که حتی اگر به من می‌گفتند در پشت صحنه به من کمک کن این کار را با جان و دل انجام می‌دادم. از اواسط اردیبهشت‌ماه تمرین‌ها را شروع کردیم و بعد یک نقش دیگر هم به من داده شد که نقش یک مطرب بود و من حالا 2 نقش را بازی می‌کنم.

هردو بین تئاتر و سینما فرق نمی‌گذارم و هیچ‌کدام را برتر از آن یکی نمی‌دانم. هرکدام زیبایی‌های خاص خودش را دارد. تئاتر فقط مخاطب خاص دارد و تلویزیون مخاطب عام، سینما در این وسط قرار دارد اما برای من هر نقشی که خوب باشد مهم است. یعنی پیشنهاد خوب در هرکدام باشد قبول می‌کنم.



فریدون محرابی: تئاتر تداومی دارد  که سینما ندارد

فریدون محرابی که او را با نقشش در مجموعه «مدار صفردرجه» می‌شناسید سابقه زیادی در تئاتر دارد. این بازیگر خوش‌صدا در مجموعه‌های «خانه بی‌پرده» و «مرگ تدریجی» نیز بازی کرده است



شبی که ناصرالدین شاه ترور می‌شود

موضوع این تئاتر برمی‌گردد به شبی که در آن ناصرالدین شاه ترور می‌شود. فردای آن شب، اتفاقات خاصی در خانه سرتیپی می‌افتد. من در این نمایش، میرزایی هستم که تمام اختیارات این خانه در دست اوست و بقیه ماجراها را هم لو نمی‌دهم.  برای من بازی در نقشی که دوست دارم مهم است و به عقیده من تئاتر و سینما از هم جدا نیستند. کما این‌که این روزها بازیگرهایی که در سینما هستند، در تئاتر هم دیده می‌شوند و همین‌طور بالعکس که از دید من این اتفاق، اتفاق خوبی است.



تفاوت سینما و تئاتر

برای من تداومی که تئاتر دارد، جذاب است زیرا در سینما همین قطع شدن‌ها به نوعی روی حس بازیگر تاثیر می‌گذارد.  اولین‌بار بود که با آقای پوراحمد کار می‌کردم که برایم فوق‌العاده خوشایند و تجربه بسیار عالی برای من بود. کار در یک گروه صمیمی و پرکار، اتفاق تئاتری خوبی برای من بود و از حضور در آن خوشحالم.

اخبار اکاایران

تبلیغات