سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها

در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت ارائه شده است ، همچنین برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته از سایت بیوگرافی آکاایران مقالات بیشتری را مشاهده نمایید

اعتماد:  سعید سهیلی کارگردان پرفروش ترین فیلم اکران جنجالی نوروز در تهران است.

او هدف و انگیزه اش از ساخت «گشت ارشاد» را پرداختن به موضوعی مورد توجه و حساس برای مردم بیان می کند و اینکه می خواسته «گشت ارشاد» سندی تاریخی باشد از حیات جامعه ایرانی و اینکه در برهه یی از تاریخ ایران با چه بدسلیقگی ای با پوشش جوانان برخورد می شده است.

به هر حال آیندگان درباره آینده نظر خواهند داد. اما آنچه امروز بر «گشت ارشاد» رفته بیش از آنکه واکنش هایی اجتماعی باشد، رفتارهایی سیاسی است که از چارچوب های قانونی مربوط به حوزه سینما رد شد بی آنکه ملزم به پرداخت جریمه و خسارتی باشد!

اتفاقات پیرامون «گشت ارشاد» بار دیگر نشان داد که فیلم های اجتماعی در ایران همواره سیاسی ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران هستند.سعید سهیلی هم در گفت وگوی پیش رو سیاسی بودن وقایع پیرامون «گشت ارشاد» را تعیین می کند و حتی پس از اتمام مصاحبه از حمایت مستقیم محمود احمدی نژاد از بر پرده ماندن «گشت ارشاد» گفت و اینکه وقتی رییس جمهور در سفر نوروزی به تاجیکستان از طریق همراهانش در جریان حواشی «گشت ارشاد» قرار گرفت، نمی خواسته رفتارهای غیرقانونی علیه «گشت ارشاد» تداوم یابد و خدا را شکر می کند که احمدی نژاد زودتر از تاجیکستان به ایران بازگشت.

 از آن سو سعید سهیلی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری تهران را مقصران اصلی از پرده پایین آمدن فیلمش از سالن های سینما در شهرستان ها و برخی سالن های تهران می داند. گفت وگوی پیش رو از حزب اللهی بودن سهیلی آغازشده و به مبارزه طلبی خستگی ناپذیر سهیلی می انجامد، کارگردانی که می گوید یک سیلی را با دو سیلی پاسخ می دهد.


سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت
,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


150 نفر جلوی وزارت ارشاد تجمع کردند که آنها هم نطفه اولیه اتفاقات نبودند چرا که 10 نفر هم از این تعداد فیلم را ندیده بودند، پس نطفه اولیه یکی، دو نفری بودند که یا با من، یا با فیلم یا با ارشاد، یا با وزیر یا با معاونت سینمایی یا با سینما مشکل داشتند


خیلی ها می گویند از این به بعد پروانه ساخت فیلم هایمان را از ائمه جمعه می گیریم، یا از انصار حزب الله یا از فلان روزنامه . به این خاطر که هیچ چیزی سر جای خودش نیست و فیلمی که وزارت ارشاد تایید کرده است در وضعیت امنی قرار ندارد


ساخت فیلم «گشت ارشاد» با چه نیتی شروع شد و پیش بینی تان از ساخت آن و پرداختن به یکی از موضوعات و پدیده های اجتماعی که همواره مناقشات زیادی دارد، چه بود؟

فقط در مورد این فیلم نبوده، بلکه هر فیلمی که ساخته ام همیشه منتظر این اتفاقات هستم. هر فیلمی که ساختم پیش بینی می کردم که یا اکران نشود یا ممیزی شود یا محدودیت ها و مخالفت هایی درباره اکران فیلم هایم اتفاق بیفتد. پیش بینی هایم همیشه در این موارد درست بوده و حتی در مورد اولین فیلمم «مردی شبیه باران» در خیلی از شهرستان ها به شکل معدود تجمعاتی علیه فیلم مقابل سالن های سینما شکل گرفت. در آن زمان برای اولین بار بود که یک سوپراستار(ابوالفضل پورعرب) لباس بسیجی می پوشید و نقش یک بسیجی را ایفا می کرد و فیلم نیز صحنه ها و مواردی داشت که در آن مقطع حساسیت برانگیز بود.

از جمله رقص و آوازی که اسرا در اردوگاه داشتند مورد اعتراض قرار گرفت یا یکی از اسرای ایرانی که در فیلم خیانت می کرد یکی دیگر از مواردی بود که برخی آزاده ها عقیده داشتند هیچ اسیر ایرانی ای در دوران اسارت خیانت نکرده است ولی به نظر من همان طور که عده زیادی مقاومت کردند عده معدودی هم بودند که بریدند و نتوانستند شرایط سخت را تحمل کنند. اما برخی عقیده داشتند همه چیز گل و بلبل است.

 همه مقاوم، استوار و آرمانگرا بودند و هیچ کس هم کوچک ترین تزلزلی در اراده اش نداشته اما در فیلم چنین نبود، در آن زمان هم عده یی موسوم به انصار حزب الله بیانیه دادند که ما جلوی اکران فیلم را خواهیم گرفت. به طور مشخص یادم می آید جلوی سینما آفریقای مشهد تجمع کردند و اجازه نمی دادند مردم وارد سینما شوند. آن زمان مصاحبه یی کردم که بعد از 17، 18 سال آن مطالب دوباره تکرار شد، همان زمان در مصاحبه یی گفتم اگر شما انصارحزب الله هستید من خود حزب الله ام.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


 دقیقا جمله یی که این روزها هم تکرارش کردم. در مورد فیلم های بعدی ام نیز کم و بیش موانع مشابهی داشتم. چه در مرحله پروانه ساخت یا مراحل دیگر درگیری و مانع داشتم، در مورد «گشت ارشاد» بیش از یک سال صدور پروانه ساختش به درازا کشید. آنها اصرار داشتند اسم فیلم تغییر کند، آنها می خواستند عنوان فیلم هر اسمی باشد جز «گشت ارشاد» مثلا می گفتند اسم فیلم می تواند «تقلبی ها» یا «متقلب ها» باشد که اسم های بی ربطی بودند.

 اما من می گفتم این فیلم مثل فرزند من است و می خواهم اسم فرزندم را خودم انتخاب کنم. پس همیشه در طول حرفه فیلمسازی ام منتظر این حوادث و حواشی بوده ام. در مورد «گشت ارشاد» هم چنین حدس و گمان هایی داشتم. اما فکر نمی کردم این اتفاقات تا این حد گسترده، غیرقانونی، شدید و بی منطق باشد و اینکه اکران «گشت ارشاد» باعث جمع اضداد شد، به قول شریعتی قاسطین و مارقین و ناکثین.

در مخالفت با «گشت ارشاد» طیف های مختلف دست به دست هم دادند که برای من دور از انتظار بود.وقتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و مجموعه شهرداری دائما در حال گرفتن عکس یادگاری با هنرمندان هستند و افتخار آنها تعامل با هنرمندان است و می خواهند با اهالی سینما همکاری داشته باشند، وقتی آنها در کنار عده یی به نام انصار حزب الله قرار می گیرند و حوزه هنری وارد این اتفاقات می شود، از آن سو می بینیم بخشی از اهالی سینما خود را پشت این قضیه پنهان می کنند، وقتی اینها دست به دست هم می دهند، چنین وضعیتی دور از انتظارم بود.


در زمان صدور پروانه نمایش تنها مشکل عنوان فیلم بود؟

آدم های مختلف دنیاهای مختلف دارند، برخی آدم ها دنیایی بزرگ، برخی آدم ها دنیای متوسط و برخی ها دنیای کوچکی دارند. در وزارت ارشاد آدم ها بر مبنای دنیایی که دارند و وسعت دنیایشان موضع گیری می کردند، برخی می گفتند این فیلمنامه و عنوانش هیچ اشکالی ندارد، برخی هم با کلیت فیلم و ساختنش مشکل داشتند و موضع گیری به طور کلی سلیقه یی بود.

اما در جشنواره فجر «گشت ارشاد» مورد تایید معاونت سینمایی بود و در بخش مسابقه هم حضور داشت و حرف و حدیثی علیه فیلم نبود.

بله وقتی فیلم از بین 70، 80 فیلم برای بخش مسابقه انتخاب و در چهار رشته کاندیدا می شود، وقتی در ایام جشنواره بیشترین تعداد نمایش را برای فیلم در نظر می گیرند، وقتی که تمام استان های برگزارکننده جشنواره همه «گشت ارشاد» را می خواهند و نمایش می دهند، نشان می دهد مسوولان وزارت ارشاد با فیلم هیچ مشکلی نداشتند.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


با توجه به این پیش زمینه جشنواره که حاشیه و اتفاقی وجود نداشت، فکر می کنید شکل گیری و بروز این واکنش ها چه دلایلی داشته است؟

برای من عجیب است، در جشنواره فیلم فجر «گشت ارشاد» در مشهد نمایش داده شد و دومین فیلم منتخب از سوی مردم در مشهد شد و نمایش ویژه هم برای فیلم برگزار شد که همه مسوولان شهر مشهد فیلم را دیدند و بزرگداشتی برای من تدارک دیدند، اما زمان اکران فیلم شهری که با اکران فیلم مخالف بود و حتی اجازه یک سانس اکران نداد مشهد بود. در شهرستان های دیگر نیز همین اتفاق افتاد که مسوولان استان ها فیلم را دیدند از جمله فرماندارها، فرماندهان نیروی انتظامی و فرماندهان سپاه فیلم را دیدند و هیچ گونه مخالفتی با فیلم نداشتند. همه مخالفت ها از زمان اکران آغاز شد و آنقدر هم گسترده نبود و حکایت آن کسی است که سنگی را در چاه می اندازد و هزار نفر نمی توانند آن سنگ را از چاه بیرون آورند، حالا وضعیت فیلم «گشت ارشاد» هم چنین شده است.

اولین گروهی که این تحرکات و حواشی ها را ایجاد کردند، دقیقا چه فرد چه افرادی بودند؟

150 نفر جلوی ساختمان وزارت ارشاد تجمع کردند که این 150 نفر هم نطفه اولیه اتفاقات نبودند چرا که 10 نفر هم از این تعداد فیلم را ندیده بودند، پس مشخص می شود که نطفه اولیه یکی، دو نفری بودند که یا با من، یا با فیلم یا با ارشاد، یا با وزیر یا با معاونت سینمایی یا با سینما مشکل داشتند. آنها بودند که 150 نفر را تحریک کردند، به قول فردوسی پور این حرکت «خودجوش» نبوده است و معلوم است که یکی دو نفر این عده را هماهنگ کرده اند، چون این عده با بلندگو، پلاکارد و سخنران مشخص در برابر وزارت ارشاد حاضر شده اند و در مورد فیلم به هیاهو پرداخته اند.

به هر ترتیب این واکنش اولین بار از سوی انصار حزب الله اتفاق افتاد؟

بله

اصرار و پافشاری شما برای اینکه عنوان فیلم «گشت ارشاد» باشد چه بود؟ با توجه به اینکه «گشت ارشاد»، موضوع مناقشه برانگیزی است.

فرآیند ساخت این فیلم دو سال طول کشید و طی این دو سال در تمام رسانه ها عنوان فیلم «گشت ارشاد» بود حتی در رسانه ملی هم عنوان فیلم گفته می شود.

وقتی می خواهیم با مقوله یی مخالفت کنیم، بهانه پیدا کردن برای مخالفت کار ساده یی است، علت اصلی این مخالفت ها اسم و موضوع نیست، بلکه علت اصلی این است که می خواهند این فیلم را زمین بزنند و ما هر بهانه یی که از اینها می گرفتیم بهانه یی را می تراشیدند.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


فرض کنیم این اتفاقات رخ نمی داد، باز هم موضوع و عنوان گشت ارشاد حساسیت زا است، چه شد که خواستید مستقیما به این موضوع و عنوان در قالب یک فیلم بپردازید؟

اولا قصه فیلم نوشته من نبود، بلکه آقای میرزایی فیلمنامه را نوشتند و من و ایشان بازنویسی اش کردیم، یکی از دلایل ساختن این فیلم همین استقبال مردم است.

اگر ما به عنوان فیلمساز ندانیم چه موضوعی دغدغه مردم است فیلم هایمان با فروش روبه رو نمی شود، ضمن اینکه از مردم مان عقب خواهیم افتاد.

همین استقبال میلیاردی مردم در همین مدت کوتاه نشان می دهد که انتخاب ما درست بود و مردم دوست دارند این موضوع را دنبال کنند.

پس بخشی از انتخاب توجیه اقتصادی دارد؟

فقط توجیه اقتصادی نیست، هر فیلمسازی دوست دارد مخاطب داشته باشد و اگر شما از هر فیلمسازی بپرسید که بین فروش و مخاطب کدام را انتخاب می کنید؟ قطعا مخاطب را انتخاب می کند. من همین الان اعلام می کنم حاضرم این فیلم در تمام شهرستان هایی که از پرده پایین کشیده شده رایگان اکران شود، پس گیشه و فروش برای من مهم نیست. وقتی در بخش خصوصی فعالیت دارید اگر برگشت سرمایه نباشد و ضرر کنید نمی توانید به حرفه تان ادامه دهید. من تا به امروز سیزده فیلم ساخته ام و از هیچ نهاد، سازمان یا ارگان دولتی وام و کمکی نگرفته ام.

بخشی از انگیزه تان پرداختن به موضوع روز و اهمیت آن برای مردم بود که توضیح دادید. آنچه به عنوان سازنده و کارگردان فیلم اهمیت و ارزش شخصی شد که به این موضوع بپردازید، چه بود؟

آنچه برای من خیلی اهمیت داشت و در طول ساخت فیلم هم به همکارانم می گفتم، این بود که فیلم «گشت ارشاد» به عنوان سند تاریخی ثبت شود و در آینده قابل رجوع باشد. نشان دادن فضای اجتماعی در یک مقطع تاریخی برای من خیلی مهم بود.

درست است که ما در جامعه یی زندگی می کنیم که خیلی از رفتارها و هنجارها را باید رعایت کرد اما نحوه کنترل ناهنجاری ها خیلی مهم است.اینکه ما دختری را در کنار همسر یا خانواده اش متوقف و او را مواخذه کنیم و در حضور مردم او را به زور و اجبار سوار ون کنیم و ببریم و خانواده اش را پریشان کنیم، این رفتارها جز اینکه بغض و عقده یی در دل او و خانواده اش ایجاد کند، چه حاصلی دارد؟

به همین دلیل می خواستم بگویم این رفتارها منطقی نیست.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


فکر نمی کنید طی سال های اخیر سینمای ایران فاصله زیادی با جامعه اش یافته به گونه یی که این فاصله سبب شده ظرفیت یا به عبارتی آستانه تحمل پرداختن به موضوعات حساس اجتماعی کاهش یابد؟

به نظرم سینما خیلی از رسانه های دیگر عقب تر است و مطبوعات خیلی راحت تر می توانند موضوعات را بیان و تحلیل کنند. اما در سینما محدودیت ها بیشتر است. بسیاری از اتفاقاتی که در صفحه حوادث روزنامه ها منتشر می شوند، در سینما اجازه و امکان پرداختن ندارند. جسارت اهالی سینما هم کم شده یا جلوی جسارت آنها گرفته شده، به همین دلیل وقتی یک فیلم یا دو فیلم کمی انتقادی به موضوعی می پردازند، خیلی سریع به چشم می آید.

ریشه این وضعیت را باید نزد سینماگران جست وجو کرد یا مسوولان فرهنگی و سینمایی کشور؟

هر دو عامل وجود دارد؛ هم جسارت اهالی سینما کم است و هم حساسیت در مورد سینما زیاد است. حساسیتی که در مورد سینما وجود دارد، در مورد نقاشی، خط، موسیقی، مجسمه سازی و حتی مطبوعات نیست. ضمن اینکه متاسفانه تعداد سینماگران جسورمان کم است.

در یکی از اظهارنظرهای اخیرتان سینماگران را هم در مورد حواشی پیرامون «گشت ارشاد» مقصر می دانستید. منظورتان طیف خاصی از سینماگران است؟

وقتی می گویم سینماگران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه سینمایی اش را بخشی از سینما می دانم و آنها فیلم «گشت ارشاد» را در همه شهرستان ها از پرده پایین کشیدند. پس نمی توانیم بگوییم سینمایی ها نقش نداشتند. مگر بگوییم حوزه هنری جزیی از سینما نیست که در آن صورت یعنی تولید و پخش فیلم دارد. وقتی حوزه هنری بخش عمده یی از سینما را در اختیار دارد، پس آن هم بخشی از خانواده سینماست.

فکر نمی کنید بخشی از این اتفاقات ناشی از عدم اعتبار قوانین فرهنگی و سینمایی ا ست که به سادگی تحت تاثیر واکنش ها و اتفاقاتی خارج از حوزه سینما قرار می گیرد و در این شرایط نهادهای فرهنگی ذی ربط ترجیح می دهند که خود را درگیر چنین حواشی و مخاطراتی که بیرون از حوزه سینما و فرهنگ است، نکنند؟

در این اتفاق مشخص خلأ قانونی نداریم. ما همه نوع قانونی در مورد این اتفاقات داریم، اما همه قوانین مربوط شکسته شد. پروانه ساخت، پروانه نمایش، پروانه مالکیت، شورای صنفی و مجوز پخش داریم اما به هیچ یک از این قوانین اهمیتی داده نشد.

با این حال برخورد مسوولان به گونه یی بوده که گویی این قوانین اعتبار و وجاهت لازم را ندارند و مسائل دیگری تعیین کننده هستند؟

اگر منظورتان وزارت ارشاد است، وزارت ارشاد و شخص وزیر پشت این فیلم ایستاده اند. وزیر ارشاد ما، آپاراتچی سینما نیست. وقتی حوزه هنری فیلم را در شهرستان پایین می کشد، وزیر ارشاد می تواند این کار را محکوم کند و بگوید این کار غیرقانونی است. ولی خودش که نمی تواند کپی فیلم را بردارد و در سالن های سینما نمایش دهد. حوزه هنری از وزیر دستور نمی گیرد بلکه از رییس سازمان تبلیغات اسلامی دستور می گیرد و رییس سازمان تبلیغات اسلامی هم به سالن های سینماهایش دستور داده که فیلم را از پرده پایین بکشند؛ رفتاری که غیرقانونی است. در این بین وزیر چه اقدامی می تواند انجام دهد، تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که می تواند این رفتار را محکوم کند.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


اما این روزها صحبت هایی مبنی بر جایگزینی فیلم «گشت ارشاد» شده است، در این مورد چه نظری دارید؟

امکان ندارد، نه وزیر ارشاد می تواند، نه امام جمعه می تواند، نه حوزه هنری و نه هیچ کس دیگری نمی تواند فیلم را در تهران از پرده های سینما پایین بکشد، فقط یک نفر می تواند فیلم را در تهران از پرده های سینما پایین بکشد و آن خداست. تنها اراده او چنان قدرتی دارد و اگر اراده او بر این باشد که فیلم بر پرده ها باشد، شورای صنفی که نه پدر شورای صنفی، وزارت ارشاد که نه پدر وزارت ارشاد که هیچ کس نمی تواند فیلم را از پرده پایین بکشد. چون همه مسیرهای قانونی را طی کرده ایم و مردم استقبال خوبی از فیلم داشته اند و اگر در شهرستان ها فیلم اکران نشد به این دلیل است که صاحب سینما فیلم را نمایش نداده است. شورای صنفی فیلم را جایگزین نخواهد کرد، آنها عاقل تر و فهمیده تر از این هستند که بخواهند فیلم را جایگزین کنند. آنها می دانند فشارها از کجاست و اینکه قضایا یک سری تصفیه حساب های سیاسی است و فیلم به اکران خودش ادامه خواهد داد. شرایطی هم که پیش آمد، در حال حاضر فروکش کرده و اکثر کسانی که معترض بودند وقتی فیلم را دیدند نظرشان برگشت.

شرایط سیاسی را چقدر در مورد اتفاقات پیرامون «گشت ارشاد» موثر و دخیل می دانید؟

به نظرم درصد اتفاقاتی که برای فیلم افتاد ربطی به فیلم نداشت. شاید تنها پنج درصد از این آدم ها فیلم، موضوع فیلم، عنوان فیلم، بیلبوردهای فیلم یا مرا نمی پسندیدند و درصد اتفاقات ربطی به فیلم نداشت و بیشتر تصفیه حساب های سیاسی بود و این وسط فیلم قربانی شد.

به نوعی حوزه هنری و شهرداری با ارشاد درگیری های سیاسی بیرون از سینما داشتند که دودش به چشم سینما رفت و بیشتر از همه فیلم «گشت ارشاد» لطمه خورد و ریشه این اتفاقات را بیرون از سینما می دانم.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


به نظر خودتان فیلم گشت ارشاد مایه های سیاسی دارد؟

ابدا، فیلم یک نقد اجتماعی است، درباره یک برخورد و رفتار اجتماعی، هر چند که موضوعات اجتماعی ما منفک از سیاست نیست. اما اتفاقات پیرامون «گشت ارشاد» مصداق مثل پیراهن عثمان است. «گشت ارشاد» پیراهن عثمان است.به نظرم اتفاقاتی پشت پرده بین جناح های سیاسی در جریان بوده که همزمان با اکران «گشت ارشاد» و این فیلم بهانه یی شد تا این اختلافات عیان شود. دو گروه با هم مخالفت کردند و به سمت هم سنگ پرت می کنند و این سنگ ها بر فیلم «گشت ارشاد» فرو ریخت. «گشت ارشاد» ربطی به این درگیری ها نداشت.

فکر نمی کنید زمان اکران هم این اتفاقات را تشدید کرد؟

بهترین زمان اکران نصیب «گشت ارشاد» شد. چون در زمان جشنواره یکی از فیلم هایی که مورد استقبال تماشاگران بود «گشت ارشاد» بود. اگر فیلم در این مقطع زمانی اکران نمی شد نمی توانست از استقبال قابل ملاحظه تماشاگران برخوردار باشد که بتواند از خود دفاع کند.

به نظر شما روابط مبتنی بر تقلب و جابه جایی شخصیت ها و دوگانگی شخصیت و رفتارهای آنان چقدر بر اتفاقات خارج از متن فیلم تاثیر داشت؟

اگر قرار بود فیلم مستقیما تعدادی مامور گشت ارشاد را به تصویر بکشد، اصلا امکان اکرانش وجود نداشت. پرداختن به سه شخصیت و موقعیت آنها بهترین امکان بود برای اینکه ما هم نقدی بر رفتار ماموران گشت ارشاد داشته باشیم و هم بتوانیم مجوز بگیریم اگر غیر از این بود فیلم به اکران هم نمی رسید. شخصیت های اصلی فیلم یکسری مشکلات دارند که راه برطرف کردن مشکلات شان را پول می دانند، برای به دست آوردن پول دست به کارهای غیرقانونی می زنند، ولی رفتار آنها را نمی توان به همه آدم های فیلم بسط داد. متاسفانه در شرایطی زندگی می کنیم که آدم ها خودشان نیستند و اگر خودشان باشند نابود می شوند، ریا و تظاهر بیش از حد در گوشت و پوست و استخوان مردم ما رسوخ کرده. پرداختن به علت این وضع کار من نیست. در طول یک روز بارها و بارها نقش عوض می کنیم و بسته به برخورد با آدم های مختلف رنگ عوض می کنیم و سال هاست که این روند جریان دارد و متاسفانه جوانان ما به عنوان یک فرهنگ در حال پذیرفتن این جریان هستند که خودت نباش. همیشه معتقدم آدم بد هم اگر خودش باشد، خیلی بهتر از آدم متظاهر است، چراکه این تظاهرها باعث شده نه تنها آدم های دوگانه که آدم های چندگانه یی باشیم.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


سه شخصیت اصلی «گشت ارشاد» جزو کدام دسته از آدم هایی که گفتید هستند؟

پیش از این هم گفته ام که این سه نفر را باید در خلوت شان بررسی کرد که خودشان هستند، چون وقتی از خلوت شان بیرون می آیند، کاملا تیپیکال هستند و زمانی که در خلوت شان قرار می گیرند به شخصیت نزدیک می شوند. البته آنها هم جوان هستند و خواسته هایی دارند که می خواهند به آن برسند.

نقش شهرداری و حوزه هنری در مواجهه با فیلم شما چگونه بود؟

سازمان فرهنگی- هنری شهرداری برای حمایت از هنرمندان به وجود آمده، نه ضربه زدن به سینما و پایین کشیدن فیلم ها. کسانی که دستور پایین کشیدن «گشت ارشاد» را صادر کردند، آیا از جیب خود خسارت می پردازند یا از بیت المال. آنان تصمیم غلطی گرفته اند، چرا باید خسارت را از بیت المال بپردازند نه از جیب خود، لطفا خسارت تصمیم غلط را از هزینه شخصی جبران کنند.

من موسس حوزه هنری استان خراسان بوده ام و هشت سال رییس حوزه هنری خراسان بودم و حالا حوزه هنری پاداش بدی به من داد، کسانی که دستور توقیف «گشت ارشاد» را داده اند یک ساعت سر فیلمبرداری هیچ فیلمی نبوده اند که بدانند یک فیلم با چه سختی و مشقتی ساخته می شود. پیام این اتفاق این است که مردم شما حق انتخاب ندارید، ما می گوییم چه فیلمی را ببینید، چه فیلمی را نبینید. آنها فیلم ام را آتش زدند و خاکسترش را به جا گذاشتند ولی مطمئن باشید دودش به چشمان شما هم خواهد رفت و خوشحال نباشید. «گشت ارشاد» در تاریخ خواهد ماند؛ زمانی که نام، مقام و پست ها نخواهند بود و این پست ها وجود نخواهند داشت.


یعنی فکر می کنید نوعی حذف فراقانونی رخ داده است؟

وقتی یک نگاه را دوست نداریم و بانی حذف آن نگاه می شویم، یعنی آن چیزی را که ما می پسندیم مردم باید ببینند و آن چیزی را که ما نمی پسندیم مردم حق ندارند ببینند و بپسندند و بعد از این هم در مورد این موضوعات نباید فیلم ساخت. چون قدرت دست ما است، سینما دست ما است، تصمیم گیرنده ما هستیم و ما حتی خلاف قانون هم می توانیم عمل کنیم. می توانیم یک فیلم قانونی را کاملا غیرقانونی نابود کنیم، چون سلیقه ما اعمال نشده و فکر می کنم این برخورد حذف یک تفکر و یک نگاه است. این رفتارها سابقه داشته اما چه چیز ماند، مگر به «آژانس شیشه یی» هم اعتراض نشد، اما آن رفتارها ماند یا آن فیلم .

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


همزمان با اکران «گشت ارشاد» فیلم «قلاده های طلا» بر پرده های سینما آمد که در آنونس این فیلم گفته می شود «سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران»، اما هیچ هیاهو و حاشیه یی برای این فیلم اتفاق نیفتاد؟

خیلی از جوانان به خصوص در فیس بوک به من می گویند، اتفاقات پیرامون «گشت ارشاد» به دلیل همزمانی اش با اکران «قلاده های طلا» است. آنها می گویند همه مسوولان فرهنگی، هنری و سیاسی کشور دوست داشتند «قلاده های طلا» پرفروش ترین فیلم سال باشد.

«قلاده های طلا» با تایید وزارت... اکران می شود اما «گشت ارشاد» که با تایید وزارت ارشاد که نهاد مسوول سینمای کشور است اکران می شود، دچار کلی حواشی می شود و اکران آن تحت الشعاع برخوردهای غیرقانونی قرار می گیرد، به نظر شما از این پس فیلم ها باید با تایید وزارت دیگری اکران شوند تا دچار سوءتعبیر نشوند و برای فیلم اتفاقی نیفتد؟!

خیلی ها می گویند از این به بعد پروانه ساخت فیلم هایمان را از ائمه جمعه می گیریم، یا از انصار حزب الله یا ازفلان روزنامه و وزارت... مجوز می گیریم. چنین وضعیتی به این خاطر است که هر چیزی سر جای خودش نیست و فیلمی را که وزارت ارشاد تایید کرده است در وضع امنی قرار ندارد و قدرت های دیگری هستند که بیشتر از وزیر ارشاد و وزارت ارشاد می توانند تعیین کننده باشند، به هر ترتیب این نظر هم وجود دارد که وقایع پیرامون «گشت ارشاد» به خاطر فروش «قلاده های طلا» است. در هیمن راستا آنونس های «قلاده های طلا» به راحتی از تلویزیون پخش می شود اما جلوی پخش آنونس «گشت ارشاد» گرفته شده است.

چه شد که برای پوستر آن عکس را در نظر گرفتید که حساسیت زا بود و در تمام شهر هم پاره شد؟

یکی از وظایف پوستر این است که تماشاچیان را به دیدن فیلم ترغیب کند و آن پوستر این کارکرد را داشت.

شهرداری مخالفتی با نصب این پوسترها نداشت؟

نه. هم وزارت ارشاد پوسترها را تایید کرد و هم شهرداری تعدادی از جایگاه بیلبوردهایش را به رایگان در اختیار ما قرار داده بود، اما بعدا نظرشان عوض شد. من هم فکر می کردم حساسیت برانگیز باشد اما همان طور که گفتم در وزارت ارشاد و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تایید شد. ما برای پوسترها و بنرها میلیون تومان هزینه کردیم اما متاسفانه پس از سه چهار روز همه پوسترها و بنرها پاره شد.

آیا تا الان برای این خسارت ها و اتفاقات شکایتی داشته اید؟

کسانی که فیلم را از پرده پایین کشیدند و کسانی که پوسترها را پاره کردند، باید خسارت پرداخت کنند، اما متاسفانه آنها خسارت را از بیت المال پرداخت می کنند نه از جیب خودشان.

,سهیلی: خدا را شکر احمدی نژاد از سفر برگشت سعید سهیلی,کارگردان,فیلم گشت ارشاد,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


آیا وزارت ارشاد طی این مدت حمایت مشخصی از فیلم شما داشت؟

خوشبختانه همه اهالی سینما و مسوولان سینما از این فیلم حمایت کردند، همچنین مطبوعات و رسانه ها هم از «گشت ارشاد» حمایت کردند. تنها کسانی که در مقابل فیلم ایستادند همان صد و پنجاه نفر مقابل وزارت ارشاد، حوزه هنری و شهرداری بودند.

امام جمعه تهران چطور؟

متاسفانه ایشان فیلم را ندیده بودند و با القای برخی آن حرف را زدند و در بیانیه گفتم اینکه به فیلم مستهجن می گویید، هم تهمت است و هم خلاف انصاف. خوشبختانه ایشان هم شنیدم در جریان رفتارهای غیرقانونی قرار گرفتند و این رفتارها را تایید نکردند.

فکر می کنید آینده سعید سهیلی چگونه خواهد بود؟

قطعا فیلمی تندتر، صریح و دردمندتر و جسورانه خواهم ساخت و این برخوردها باعث نخواهد شد محافظه کار شوم. تصمیم گرفتم فیلمی بسازم که چند برابر «گشت ارشاد» بحث برانگیز باشد. چون این انگیزه در من ایجاد شد که اگر می خواهی فیلمی بسازی که مورد استقبال مردم باشد، فیلمی باشد که درد مردم را بیان کند و بازگویی درد مردم عواقبی دارد.

اگر مجوز چنین فیلمی داده نشود چطور؟

من کسی هستم که زیر آتش خمپاره های خمسه خمسه بزرگ شدم، یعنی بچه ترکش، گلوله و خاک و خاکریز هستم. این برخوردها باعث نمی شود که من عقب نشینی کنم، کله شق تر از این حرف ها هستم و مبارزه می کنم.

باز هم فیلم هایی با موضوع اجتماعی می سازید یا با موضوع سیاسی؟

سینمای مورد علاقه من سینمای اجتماعی است، اما در این سینما قطعا مسائل سیاسی خودش را نشان می دهد و سینمای من سینمای عاصی و وحشی و پرخونی است، قهرمانان من اگر سیلی بخورند نمی روند کلانتری شکایت کنند، بلکه قهرمان های سینمای من اگر یک سیلی بخورند، دو سیلی می زنند و خودم هم این طوری هستم و در ماجرای اکران «گشت ارشاد» من هم سیلی خوردم و منتظر سیلی هایی که من خواهم زد، باشند.

اخبار اکاایران

اخرین مطالب آکاایران

تبلیغات