روایت قاسم افشار از آلبوم جدیدش - بیوگرافی بازیگران ، بیوگرافی هنرپیشه ها





«پس از مدتی دوری، ترجیح دادم آلبوم جدیدم را با فضایی متفاوت و به روز روانه بازار کنم امیدوارم رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد».ترانه‌های آلبوم جدید توسط بابک صحرایی، داریوش شهریاری، پگاه موسوی، مریم اسدی و افشین مقراضی سروده شده اند و دکتر محمدرضا چراغعلی، تورج شعبانخانی، شهاب اکبری، بهروز لطفی پور، امین قباد، امیر عباس حسن زاده، افشین مقراضی، بهروز علی یاری و بهرنگ قدرتی، ساخت موسیقی این اثر را به عهده داشته‌اند.گفتنی است قطعه خاطره انگیز «وقف پرنده ها» که از معروف ترین آثار قاسم افشار به حساب می‌آید، با تنظیم جدید و مدرن بهروز لطفی پور در این آلبوم قرار گرفته است. لطفی پور همچنین میکس و مسترینگ قطعات آلبوم «سکوت خیس» را انجام داده است.از قاسم افشار پیش از این آلبوم‌های «خواب گریه ها»، «قرمزته»، «برای خاطر تو» و «بازیگر» به بازار آمده بود.

روایت قاسم افشار از آلبوم جدیدش
,روایت قاسم افشار از آلبوم جدیدش قاسم افشار,خواننده,بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها


   دوران ما غیرقابل مقایسه است

واقعا ما فضای موسیقی دوران خودمان را نمی‌توانیم با فضای موسیقی امروز مقایسه کنیم. چون در واقع نه ترانه‌هایی که امروزه کار می‌شود شبیه کارهای ماست و نه موسیقی‌ها و تنظیم‌ها رنگ و بویی از شکل و فرم سابق در خود دارد. آهنگ‌هایی که این روزها ساخته و پخش می‌شود کارهایی کاملا متفاوت با فضاهایی متفاوت‌تر است. کارهایی که آن زمان تولید و پخش می‌شد تعصب و تعهدی با خود داشت که شناسنامه کار را تشکیل می‌داد اما متاسفانه در آثار جدید هیچ اثری از تعهد و تعصب که از نظر من پایه کار هنری است دیده نمی‌شود و به وضوح داریم همه روزه می‌بینیم که با این همه حجم بالای کار تولیدی و تعداد بی‌شمار خوانندگان آنها روز به روز تعداد کارهای خوب کمتر و محبوبیت آنها موقتی‌تر می‌شود.

    اولین اجرا؛ بهترین کار


«وقف پرنده‌ها» اولین کار اجرا شده  من به طور حرفه‌ای بود که در واقع معرفی خوبی برای من در جامعه موسیقی به حساب می‌آمد. این کار از طریق واحد موسیقی سازمان صدا و سینما برای اجرا در اختیار قرار گرفت.

این قطعه به علاوه چند کار انگشت‌شمار دیگری که همزمان با این اثر ساخته و پخش می‌شدند در آن دوران تازگی عجیبی در فضای کلی موسیقی داشت که از رسانه ملی پخش و شنیده می‌شد. شعر این کار از سروده‌های محمدعلی شیرازی و آهنگسازی آن بر عهده اکبر آزاد بود با تنظیم زیبای بهروز صفاریان که کار را شنیدنی‌تر کرد.

  فاکتورهای شنیده شدن


من «وقف پرنده‌ها» را بسیار دوست داشتم و این قطعه چه از لحاظ شعر و چه از لحاظ ملودی تنظیم، کاری بود که در آن زمان واقعا هیچ کاری به اندازه آن شنیده و محبوب نشد. اما این شنیده شدن مدیون چند عامل بود که مهم‌ترین آن شگفتی تولید چنین اثری با این همه ویژگی متفاوت در فضای موسیقی دهه 70 بود. زیرا تقریبا همه متعجب و مسحور شنیدن کارهایی با این شکل و شمایل از طریق رسانه ملی شده بودند که پیش از آن هیچ خبری از آن نبود. دلیل دیگر آن حرفه‌ای بودن کار است. به جرات می‌توانم بگویم که «وقف پرنده‌‌ها» کاری قوی و دوست‌داشتنی و به لحاظ فاکتورهایی مثل ترانه، ملودی و تنظیم پرقدرت بود.بنابراین همه عوامل در آن شرایط نبود موسیقی دست به دست هم دادند تا آن کار در زمان خود حسابی گل کند.اما این را نباید فراموش کنیم که مهم‌ترین مسئله بعد از حرفه‌ای و زیبا بودن عوامل آن قطعه، پشتوانه خوب پخش آن کار بود. یعنی کار در زمان خود آنقدر خوب پخش شد که بالطبع وقتی کاری خوب پخش شود خوب هم شنیده و شناخته خواهد شد. در واقع همین‌ها عامل اصلی شناخته شدن من در دنیای موسیقی از طریق رسانه محسوب می‌شود.

با افزایش کارها، حمایت ها کم رنگ شد


در آن سال‌ها با نبود ماهواره و شبکه‌های مختلف برون‌مرزی کارهای داخلی به خوبی حمایت و شنیده می‌شد و به دلیل حمایت خوبی که از این کارها صورت می‌گرفت خود هنرمند و آثارش پررنگ‌تر مطرح می‌شد.اما درست برعکس، امروزه که ما با هجوم شبکه‌های رنگارنگ ماهواره‌ای و حجم و سرعت بالای تولید کارها مواجه هستیم حمایت از کارهای داخلی هر روز کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. با وجود این اتفاقات، موسیقی بی‌کیفیت تولید و به خوبی معرفی می‌شود. در عوض هیچ اتفاقی برای رشد موسیقی نمی‌افتد.پخش کار و بستر ارائه آن مهم‌ترین عامل شنیده شدن اثر است. چون در واقع حکم یک ویترین را برای کار یک هنرمند دارد.

 بنابراین عدم آن باعث می‌شود تا شما بدترین کارها را بشنوید در حالی که آثار ما و هر هنرمند معتقد به کار خود حتی شنیده هم نشود. متاسفانه هیچگاه در این چند سال اخیر حمایتی که باید در جهت پخش از کارهای فاخر تولید داخل به عمل می‌آمد اتفاق نیفتاده و همین خود ضربه بزرگی را به جامعه موسیقی به خصوص کارهای خوب تولید داخل وارد می‌کند.دوستانی که باید حمایت کنند و نمی‌کنند ضربه بزرگی به کارهای خوب می‌زنند و به این ترتیب آینده خوبی را برای نسل خوب موسیقی پاپ نمی‌توان متصور شد.

موسیقی رشد مثبتی نداشته


از نظر من در این چند سال اخیر اتفاق چندان خوبی برای موسیقی پاپ نیفتاده و قطعا به جای پیشرفت کاملا پسرفت داشتیم. دلیل آن این است که کارهای خوب تولیدشده از دوستان هنرمند متاسفانه با بی‌رحمی شنیده نشده و در عوض کارهای بی‌ارزش که به اجبار به گوش همه از هر طریقی رسیده فروخته و شناخته شده‌اند.من امیدوارم به جایی برسیم که موسیقی پاپ امروز ما همین طور باقی نماند و مسیر بهتری را بعد از این همه فراز و نشیب پیدا و طی کند.

بود و نبودمان تفاوتی نداشت


7-6 سال دوری از فضای موسیقی برای کسی که عاشق موسیقی است اصلا ساده نیست اما فضای موسیقی این سال‌ها مرا وادار به این سکوت اجباری کرد. با روندی که از سال‌ها پیش در موسیقی به راه افتاد هیچ وقت از شرایط و اتفاق‌های آن تا به الان راضی نبودم چون به نظرم به جایی رسیده بودم که احساس می‌کردم خواندن و نخواندنم یکی است و هیچ تفاوتی نمی‌کند.  این هم فقط به دست من و دیگر دوستان هنرمند فعال در این زمینه درست نخواهد شد بلکه ضعف مدیریتی تولید و ارائه کارها باید به سرعت برطرف شود.اتفاق‌های 7-6 سال اخیر، نسل ما را در لاک خود فرو برد به طوری که ترجیح دادیم در این آشفته‌بازار کمتر کار کنیم. من و نسل ما چیزی را از موسیقی طلب نداریم. نسل ما حکم نوک پیکان را برای موسیقی داشت که جاده پیشرو را صاف و هموار کرد تا فضایی را برای موسیقی پاپ و فعالان آن درست کند. این همه هرج و مرج در کارها و بی‌سروسامانی موسیقی، ما را در این مسیر بی‌رمق کرده و به نوعی کنار زد.

اخبار اکاایران

تبلیغات